quote:
 Op donderdag 14 maart 2019 12:46 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:
 Op donderdag 14 maart 2019 12:46 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:@:kraltje
Interessant!
Is de luchtmacht niet veel kleiner en hebben daardoor door de weeks bijv. veel minder behoefte aan extra personeel/reservisten? Een zit jij nu bij de Luchtmacht reservisten? Moet je dan dichtbij een vliegveld wonen, en wat is er "beter" aan het reservist zijn, voor jou, bij de Luchtmacht tov de landmacht? Je mag me ook pb-en.
Thnx!
quote:
 Op donderdag 14 maart 2019 12:46 schreef Bertenernieinthehouse het volgende:@:kraltje
Interessant!
Is de luchtmacht niet veel kleiner en hebben daardoor door de weeks bijv. veel minder behoefte aan extra personeel/reservisten? Een zit jij nu bij de Luchtmacht reservisten? Moet je dan dichtbij een vliegveld wonen, en wat is er "beter" aan het reservist zijn, voor jou, bij de Luchtmacht tov de landmacht? Je mag me ook pb-en.
Thnx!
@
quote:
Interessant!
Thnx!
@BertenernieinthehouseDe Luchtmacht is inderdaad een stuk kleiner, ze hebben door de weeks niet minder reservisten nodig maar juist meer! De Luchtmacht heeft momenteel rond de 500 reservisten in dienst. De commandant heeft de opdracht gekregen om deze aantal te verdubbelen. Ze willen bij de Luchtmacht met een cellenstructuur gaan werken. De brandweer werkt nu al via dit systeem. Het maakt dan niet uit of je beroeps bent of reservist. Als je in een cel zit, zit je bij allemaal militairen die ingezet kunnen worden als brandweer, lijntjes worden veel korter, veel ervaring en kennis worden uitgewisseld
Ze willen GLR over een paar jaar ook los hebben, valt dan nog wel onder de Luchtmacht, maar mogen meer zaken zelf regelen en beslissen, geld kan dan echt besteed worden aan de juiste dingen, hogere hand gaat zich dan veel minder bemoeien. Alleen al aan dit merk je dat de Luchtmacht de reservist echt serieus neemt. Ik zit inderdaad bij de Luchtmacht reservisten. Je hoeft niet dichtbij een vliegveld te wonen. Je reiskosten worden gewoon helemaal gedekt. Bij de Luchtmacht is het niet gebonden aan een provincie. Vroeger viel je onder een vlucht, maar ook dit systeem gaat weg. Grappig om te lezen. Ik dacht precies zoals jij nu ook denkt, tot ik naar de voorlichting ging. De Luchtmacht is echt heel flexibel. Als je bewakingsopleiding hebt afgerond zou je zo de Marechaussee kunnen ondersteunen, om wat te noemen. De Luchtmacht moet natuurlijk ook wel flexibel zijn met al die vliegtuigen, dit cultuur merk je ook echt!
Om terug te komen op je vraag, waarom mijn keuze voor de Luchtmacht. Heel eerlijk. Ik voelde mij bij de Landmacht niet serieus genomen, gelijk al bij de voorlichting. Ik had daar echt het idee en gevoel dat ze de prioriteit op andere dingen hadden en dat de Natres later zou volgen. Je kan direct solliciteren vertelde ze mij, nou na 2 weken kon ik niets, dus contact gezocht, elke keer doorverwezen, had ik contact met een onderofficier via de Gmail uiteindelijk, die wist van niets, terwijl mijn mail doorgestuurd was, met alles beschreven, las zijn mail niet (goed) blijkbaar. 
Ik heb het idee (dat hoor ik van meerdere mensen) dat de opleiding van de Luchtmacht een stuk serieuzer is. Het kader maakt je direct op je eerste dag al duidelijk. “als je dit pak aan hebt, dan ben je militair lui, dan kun je niet zeggen ik ben reservist” Ik voelde mij vanaf dag 1 echt serieus genomen, sollicitatie en alles ging echt een stuk sneller. Bij de Luchtmacht volg je 7 modules. AMO duurt dan tussen de 4 a 6 maanden, je moet dan een aantal dagen komen in die tussentijd moet je echt de theorie leren, je krijgt huiswerk voor de volgende module, niet alleen de Luchtmacht, maar over heel Defensie moet je alle algemene kennis weten. Veel herhaling op wapenhandelingen, zijn ze streng op, ZHKH vinden ze ook erg belangrijk. Bij de Luchtmacht gaat het niet om snel maar op veilig en goed werken, dit sprak mij erg aan!
Daarnaast, ze kijken ook erg na je competenties, wat kan jij al? Wil jij iets met die competenties doen als reservist, dan kan dat, wil jij iets heel anders, dan kan dat ook, ook als je er geen ervaring in hebt. Dit was ook een reden waarom ik voor de Luchtmacht heb gekozen, je kan verschillende functies doen, kom je in verschillende cellen. Ik merk dat bij de Luchtmacht echt een visie aanwezig is. Reservisten bij de Luchtmacht was vroeger gericht op bewaking en beveiliging, maar dat is allang niet meer zo, je hebt functies als boordschutter op de Chinook, krijg je opleiding tot schutter op de MAG, ga je oefeningen draaien met de Chinook. Je wordt ook echt opgenomen binnen de Luchtmacht, daarom zijn de modules en de hele opleiding zo opgebouwd, omdat je bij de Luchtmacht echt gewoon meedraait, je krijgt gewoon dezelfde baret, ze houden er al rekening mee dat regelmatig mensen op oefening of uitzending gaat, daarom bestaat die AMO niet uit twee weken, maar willen ze dat je alle kennis en vaardigheden goed tot je opneemt. Je kan tijdens je AMO bij de Luchtmacht rustig om extra tijd vragen om iets, krijg je ook. We werken hier goed en veilig vertellen ze, snelheid en de rest komt later wel. Uitzending is op eigen verzoek, zijn bepaalde functies waar het wel verplicht is. Veel beroeps weten niet eens dat ze met reservisten werken. Veel doorgroeimogelijkheden zijn er. 
Bij de Landmacht zeggen mensen dat ze na 4 a 5 jaar hebben ze het gevoel dat ze elke keer hetzelfde liedje afdraaien. Dit was ook de ervaring van de jongen die de voorlichting gaf, zat zelf bij de Natres, was overgestapt naar de Luchtmacht en gaf zelf aan dat hij een foute keuze had gemaakt om niet direct naar de Luchtmacht te gaan, de mensen die van de Landmacht naar de Luchtmacht zijn overgestapt, zijn er best veel, komt ook omdat men al een vooroordeel heeft, Luchtmacht is veel te blauw, is ook wel zo, maar ze onderschatten welke functies je verder nog heb, sprak laatst met een jongen die als wapen assemblage werkte, bommen onder de F16 plaatse in Jordanië, om wat te noemen, mogelijkheden om certificaten voor meerdere wapens te halen, ondersteuning leveren op wat NU nodig is, wat echt het verschil kan maken als je samen met beroeps werk. Bij de Landmacht zijn het allemaal eilandjes, allemaal verschillende baretten, dat spreekt mij gewoon veel minder aan. Ik wil zeker niet zeggen dat de Luchtmacht beter is, visie die daar aanwezig is herken ik mij meer in. Landmacht heeft zeker onderdelen waar ze beter in zijn, werken veel meer met groepen, zullen beter zijn in het veld, maar de reservisten van bewaking van de Luchtmacht zijn weer sterk op het gebied van aanhouding. Dit waren zaken waarom ik voor de Luchtmacht heb gekozen.