abonnement Unibet Coolblue
pi_183478317
Een familielid wil de eigen woning gaan verbouwen en belastingtechnisch zou het gunstig voor familielid zijn om nog vóór 1 januari 2019 60.000 euro te lenen.
Familielid heeft al één en ander geprobeerd en kan van de bank zelf zo'n 12.000 euro pl-en tegen 7,2% rente.
Nu kan ik wel geld vrijmaken om het/een bedrag aan familielid uit te lenen maar wil er naderhand geen gedonder mee krijgen met de BD.

Heb ik goed begrepen dat ik over de door mij ontvangen rente geen belasting hoef te betalen en dat familielid de betaalde rente af mag trekken? Of is dat anno 2019 niet meer zo?
Sowieso lijkt 7,2% rente me wat veel gevraagd aan een familielid.

Wat is een aannemelijk percentage om te vragen zodat de BD niet moeilijk gaat doen? en wat moet er in de overeenkomst opgenomen worden?
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183478411
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om de belastingsdienst als wel om de mogelijkheden van dit familielid om de lening terug te kunnen betalen
pi_183478566
5%
  zaterdag 1 december 2018 @ 17:01:49 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183478672
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:42 schreef LorneMalvo het volgende:
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om de belastingsdienst als wel om de mogelijkheden van dit familielid om de lening terug te kunnen betalen
Dit
Niet doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183478753
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:42 schreef LorneMalvo het volgende:
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om de belastingsdienst als wel om de mogelijkheden van dit familielid om de lening terug te kunnen betalen
Familielid en ik zijn als twee handen op één buik dus behoudens een onfortuinlijk sterfgeval krijg ik het geld altijd terug.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
  zaterdag 1 december 2018 @ 17:08:26 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183478781
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:06 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Familielid en ik zijn als twee handen op één buik dus behoudens een onfortuinlijk sterfgeval krijg ik het geld altijd terug.
Je zit sinds 2004 op fok, dan zou je de hoeveelheid topics moeten kennen van mensen die net als jou geld uitleenden aan familie of vrienden en hoe daarna de ellende begon.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183478782
Ze kunnen niet voor niks via een PL 12k lenen, dus ik zou me eerder eens goed afvragen hoe (en binnen welke termijn) ze je dit terug gaan betalen.
pi_183478784
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:52 schreef terrorsjaak het volgende:
5%
Zelf zat ik te twijfelen over een percentage van tussen de 3 en 6.
Ik geloof dat je beter iets lager kunt zitten omdat de BD anders argwaan krijgt.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183478805
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:08 schreef Cyanide- het volgende:
Ze kunnen niet voor niks via een PL 12k lenen, dus ik zou me eerder eens goed afvragen hoe (en binnen welke termijn) ze je dit terug gaan betalen.
Dat is voor mij geen probleem.
Ik zou het geld zelfs wel willen schenken maar lenen is denk ik gunstiger voor ons.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183478813
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 16:34 schreef Fokkiebaby het volgende:
Een familielid wil de eigen woning gaan verbouwen en belastingtechnisch zou het gunstig voor familielid zijn om nog vóór 1 januari 2019 60.000 euro te lenen.
Waarom vóór 1 januari 2019? Denk je dat dat geld dan niet meer meetelt voor jouw box 3-inkomen?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_183478866
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:09 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Waarom vóór 1 januari 2019? Denk je dat dat geld dan niet meer meetelt voor jouw box 3-inkomen?
Voor mij maakt het niet uit. Die 60.000 blijft tot mijn vermogen gerekend worden, uitgeleend of niet. Maar voor de vermogensbelasting van mijn familielid kan het (op den duur) wel uitmaken.
Grondslag box 3 is bij mijn weten bezittingen minus schulden
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183478884
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:08 schreef Cyanide- het volgende:
Ze kunnen niet voor niks via een PL 12k lenen, dus ik zou me eerder eens goed afvragen hoe (en binnen welke termijn) ze je dit terug gaan betalen.
De terug betaling zal nooit problemen opleveren
Ik zou het geld zelfs wel willen schenken maar lenen is denk ik gunstiger voor ons.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183478995
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:06 schreef Fokkiebaby het volgende:
Familielid en ik zijn als twee handen op één buik dus behoudens een onfortuinlijk sterfgeval krijg ik het geld altijd terug.
Ja, dat dacht ik ook. Tot familielid toch niet zo zuiver op de graat bleek te zijn en ik ¤ 180k kwijt was.

Tip van Flip: leg het heel goed vast en zorg desnoods voor een onderpand.
pi_183479309
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:12 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Voor mij maakt het niet uit. Die 60.000 blijft tot mijn vermogen gerekend worden, uitgeleend of niet. Maar voor de vermogensbelasting van mijn familielid kan het (op den duur) wel uitmaken.
Grondslag box 3 is bij mijn weten bezittingen minus schulden
Hoe verwacht je dat het uit gaat maken voor de box 3 belasting van dat familielid? Door een box 1 lening gaat je box 3 niet omlaag.
pi_183479364
Rente moet marktconform zijn.

Vraag mij wel af of 7.2% niet asociaal is van de bank, zij lenen negatief (krijgen geld toe) en wij mogen extra betalen alsof het 1992 is. :')
pi_183479491
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Rente moet marktconform zijn.

Vraag mij wel af of 7.2% niet asociaal is van de bank, zij lenen negatief (krijgen geld toe) en wij mogen extra betalen alsof het 1992 is. :')
Kortlopende lening zonder onderpand. 7,2% is doodnormaal. Kijk maar eens wat je met een creditcard betaalt.
pi_183479535
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:22 schreef Queller het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook. Tot familielid toch niet zo zuiver op de graat bleek te zijn en ik ¤ 180k kwijt was.

Tip van Flip: leg het heel goed vast en zorg desnoods voor een onderpand.
Ik zou het geld ook wel willen schenken. Bij jou is het 180 bij mij maar 70 en ik heb het geld in principe niet nodig
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183479654
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:40 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Hoe verwacht je dat het uit gaat maken voor de box 3 belasting van dat familielid? Door een box 1 lening gaat je box 3 niet omlaag.
Dat hangt er denk ik vanaf of ik het als PL of hypotheek uitleen aan familielid?
PL is in beginsel toch box 3?
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183479736
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:52 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik zou het geld ook wel willen schenken. Bij jou is het 180 bij mij maar 70 en ik heb het geld in principe niet nodig
Het geld is niet eens het belangrijkste. En ik weet dat mijn ervaring niet maatgevend is. Maar net als jij was ik ervan overtuigd, voor de volle 100%, dat ie het mij never nooit zou flikken. Ik had er een van mijn ledematen om verwed. Blij dat ik het niet gedaan had, anders zat ik nu met een houten poot ;)

Cool dat je het wilt doen en super dat je zulke familiebanden hebt. Wees er zuinig op!
pi_183479958
Rente vragen, aan familie nota bene. Damn...
pi_183480076
quote:
15s.gif Op zaterdag 1 december 2018 18:15 schreef Hamzoef het volgende:
Rente vragen, aan familie nota bene. Damn...
Ik zou het liever niet doen maar dan krijg ik dus problemen met BD en familielid ook. Over een schenking moet belasting worden betaald
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
  zaterdag 1 december 2018 @ 18:32:49 #22
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183480179
Goed vastleggen (door iemand met verstand daarvan), eventueel met onderpand? Als 7,2% door een bank wordt berekend dan is dat kennelijk een zakelijke rente voor een lening (zonder hypothecaire zekerheid), dus kan je ook aanhouden.

Bedenk wel wat er moet gebeuren bij:
Dood van TS
Dood van geldlener
Faillissement van geldlener
Schuldsanering etc van geldlener
Wanneer opeisbaar
Niet nakomen aflossing en/of rentebetaling
Vervroegd aflossen
Hoe aflossen, welke termijn, duur, renteherziening of niet
En dus evt onderpand.
klerkje
pi_183480228
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zit sinds 2004 op fok, dan zou je de hoeveelheid topics moeten kennen van mensen die net als jou geld uitleenden aan familie of vrienden en hoe daarna de ellende begon.
Ik zou mijn broer ook blind zo 60.000 euro uitlenen. Andersom zou ik trouwens niet van hem durven lenen :D veel te bang dat ik dingen kapot maak.

(ik heb trouwens meerdere broers; bij één broer zou ik het blind doen. De rest zou ik iets langer over nadenken. Niet omdat ik ze niet vertrouw, maar omdat we het misschien niet volledig zakelijk kunnen houden en dat vind ik het niet waard)

[ Bericht 9% gewijzigd door Postbus100 op 01-12-2018 18:43:02 ]
Somebody that I used to know
pi_183480284
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 18:00 schreef Queller het volgende:

[..]

Het geld is niet eens het belangrijkste. En ik weet dat mijn ervaring niet maatgevend is. Maar net als jij was ik ervan overtuigd, voor de volle 100%, dat ie het mij never nooit zou flikken. Ik had er een van mijn ledematen om verwed. Blij dat ik het niet gedaan had, anders zat ik nu met een houten poot ;)

Cool dat je het wilt doen en super dat je zulke familiebanden hebt. Wees er zuinig op!
Ik zou het bedrag gerust wel willen schenken maar dan zijn we beiden veel duurder uit vanwege het schenkingsrecht
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_183480320
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 18:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik zou mijn broer ook blind zo 60.000 euro uitlenen. Andersom overigens niet :D . Maar sommige mensen ken je gewoon.
Met een nier of een long afstaan zou ik dan weer wel moeite hebben. Is dat gek?
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')