abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 19:11:10 #1
45833 crew  Fogel
pi_183386375
De topics over de steden en de betreffende landen zijn ietwat verouderd, dus maar een vers topic om alvast wat inspiratie op te doen voor de zomervakanie.
Ik heb een vlucht geboekt naar Riga, en vlieg daarvandaan twee weken later ook weer naar huis. We hebben de hele periode en huurauto (waar we onbeperkt kilometers mee mogen maken), dus een beetje rondkarren is helemaal geen probleem en is ook de bedoeling. Twee weken op een plek blijven gaat namelijk ook vervelen.

De bedoeling is om een mooie combinatie te maken van steden bezoeken (Riga, Vilnius, Gdansk) en daar een beetje cultuur snuiven, maar ook iets van strand, zoals Sopot. En de kinderen (4 pubers) willen in ieder geval naar een pretpark (ala Efteling/Walibi, geen klimpark oid) en/of dierenpark.

Lijst met tips die nog veel uitgebreider kan.. wie helpt mee?
NB: Tallinn zijn we al geweest en is onhandig om ook in deze route te proppen. (Wit-)Rusland mag de huurauto niet in, dus tips daarover hebben voor dit topic ook weinig zin

* de mooiste kastelen (als je er kan overnachten is dat helemaal tof)
- Trakai bij Vilnius
- Malbork, noorden van Polen

* de beste/vreemdste musea (bv geologisch of natuurhistorisch, maar ook kunst)
- Het KGB museum in Vilnius
- Het genocidemuseum in Vilnius
- Het ethnocosmology museum http://www.etnokosmomuziejus.lt/en/ (iets ten Noorden van Vilnius)

* mooie/bijzondere steden/dorpen/plekken onderweg
- 'the Hill of crosses' (noorden van Litouwen) https://en.wikipedia.org/wiki/Hill_of_Crosses
- Swieta Lipka Orgel
- Sovjet-historie: Grutas park, heel veel Lenin en andere sovjet standbeelden in een park.
- Geschiedenis: Wolfsschanze, de ruine waar oa de aanslag op Hitler gepleegd is
- Geschiedenis: Westerplatte, schiereiland bij Gdansk waar de eerste veldslag was die het begin van WO II was.


* de mooiste landschappen/uitzichten in die omgeving
- Duinen: De duinen in Slowinski National park: https://www.atlasobscura.com/places/moving-sand-dunes
- Pojezierze Mazurskie, noorden van Polen https://en.wikipedia.org/wiki/Masurian_Lake_District
- de Gediminas heuvel bij Vilnius beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad en/of de heuvel van de Drie Kruizen, voor een nog mooier uitzicht.
- In Riga kun je voor 5 euro per persoon hoog in de Latvian Academy of Sciences voor een prachtig uitzicht.

* de beste stranden
- Sopot, Polen
- Pólwysep Helski, Polen
- Nida op de Koerse haf
- Palanga
- Klaipeda
- Jürmala, bij Riga

* pretparken met goede achtbanen
- Dat soort pretparken zijn er niet echt in de Baltische Staten(?)

* dierentuinen
- Riga Zoo

* goede waterparken/activiteiten
- https://www.akvaparks.lv/en/
- http://rigawakepark.lv/

* de beste speciaalbierkroegen B:)B (Untappd verified venues ga ik uiteraard bezoeken)

-...


SPOILER: oude topics
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door Fogel op 29-11-2018 13:28:16 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 19:48:54 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183387245
Ik ben een beetje gek van Vilnius/Litouwen, dus ga alleen daarover spammen :@

Kastelen: Trakai bij Vilnius. Geen idee of je er kunt overnachten.
Het KGB museum in Vilnius mag je eigenlijk niet overslaan vind ik.

Nida op de Koerse haf is qua natuurschoon de mooiste (en duurste) standplaats. Vrienden van me gaan echter meestal naar Palanga of Klaipeda. Klaipeda ben ik zelf een dagje geweest, best prima. De stranden in de omgeving niet bezocht.

Qua cultuurhistorisch gebeuren is 'the Hill of crosses' wellicht om kleine omreis waard. Siauliai, dat er vlak bij ligt is niet bijzonder, dus daar hoef je volgens mij geen tijd in te plannen.

Verder zijn er in de Baltische Staten natuurlijk nog vele levende hoogveengebieden. Geen idee hoe toegankelijk dat is allemaal, ik hou wel van veengebieden :+ Volgens mij is hier ook watersport mogelijk (tenminste zag vriendin van me foto's posten aan het suppen in zo'n gebied, zag d'r gaaf uit bij zonsopkomst :Y )


Voor de ander landen zijn vast wel andere mensen die je wat kunnen vertellen. Hoe ga je reizen? Auto?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183389020
Even meelezen, mogelijk rij ik volgend jaar ook die route :)

Kasteel: Malbork. Grootste kasteelcomplex ter wereld geloof ik kwa oppervlakte.

Duinen: De duinen in Slowinski National park: https://www.atlasobscura.com/places/moving-sand-dunes
Als je er langs komt: Święta Lipka : Half kermisorgel, met van alles wat beweegt.. Meest 'over de top' orgel wat ik gezien heb so-far (Belletjes, engeltjes, trompetjes...) Filmpje 2 jr geleden gemaakt, kijk bv vanaf 13.30

Natuur: Het gebied Pojezierze Mazurskie , groot merengebied. Geen idee of je daar iets van een bootje kan huren oid.
Sovjet-historie: Grutas park, heel veel Lenin en andere sovjet standbeelden in een park. Eventueel te combineren met het aquapark daar vlakbij
Geschiedenis: Wolfsschanze, de ruine waar oa de aanslag op Hitler gepleegd is
Geschiedenis: Westerplatte, schiereiland bij Gdansk waar de eerste veldslag was die het begin van WO II was.

Als je nog wat meer afwijkend wilt doen kun je ook bv via Druskininkai Wit-Rusland in, de regio Grodno is visa vrij. Dan zie je nog echt het sovjet idee. Lenin op zn standbeeld, Sovjet gebouwen, vervallen dorpjes, Ladas en trabantjes. Je kan dan via Bialystok weer Polen in.

[ Bericht 9% gewijzigd door DJSmiley op 26-11-2018 21:05:30 ]
  maandag 26 november 2018 @ 23:56:31 #4
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_183393679
Riga en Vilnius zijn heel erg tof. Wel nog een vraagje, waarom geen Tallinn?

Wat betreft je lijstje:

Heeft iemand tips voor:
- de mooiste kastelen (als je er kan overnachten is dat helemaal tof)

Trakai is dan wel een must, vlakbij Vilnius (zelf helaas niet kunnen zien door het slechte weer). Verder heb je in Riga nog een kasteel, maar die is wat minder spannend.

- de beste musea (bv geologisch of natuurhistorisch, maar ook kunst)
Het genocidemuseum in Vilnius is een absolute aanrader. En mocht je toch wel naar Tallin gaan, dan zijn het KUMU (vooral voor de volwassenen) en Lennusadem/Seaplane Harbour museum (voor de kinderen) echte aanraders

- mooie/bijzondere steden/dorpen onderweg
- de mooiste landschappen in die omgeving
De Baltische staten staan vooral bekend om de vele bossen en fraaie natuur.

- de beste stranden (Sopot lijkt hier een prima alternatief)
Vlakbij Riga heb je Jürmala, dat is een badplaats die erg tof schijnt te zijn. Al is het in Polen gemiddeld genomen wel warmer en dus meer strandweer.

- pretparken met goede achtbanen
Dat soort pretparken zijn er niet echt in de Baltische Staten

- dierentuinen
Riga Zoo, maar eigenlijk is Tallin Zoo beter (maar dat heeft alleen zin als je daar ook naartoe zou gaan)

- goede waterparken, ala https://www.akvaparks.lv/en/
Akvaparks ligt aan de rand van Riga, is prima te combineren en kwam er met de bus langs, zag er wel leuk uit (voor kinderen dan).

In Polen zou ik alleen advies kunnen geven over Warschau en Krakau. Maar bijna al die grote steden in Polen zijn heel erg tof dus zeker een aanrader. Let er wel op dat je bij elkaar erg veel tijd kwijt bent aan het heen en weer rijden naar Sopot/Gdansk. Het is nog wel een eind tussen Vilnius en Sopot. En zeker als je dan nog naar Riga terug moet, ben je veel tijd kwijt aan rijden. Sowieso zijn de wegen niet altijd even goed op die stukken (maar worden steeds beter).

Verder zul je in de Baltische Staten vooral heel veel mooie kerken en andere fascinerende gebouwen zien. In Riga vooral de Art Nouveau/Jugendstil. En vooral ook veel echte oude stadskernen.

Vergeet bij Vilnius vooral niet om de Gediminas heuvel te beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad en/of de heuvel van de Drie Kruizen, voor een nog mooier uitzicht. In Riga kun je voor 5 euro per persoon hoog in de Latvian Academy of Sciences voor een prachtig uitzicht.

En verder zal ik nog een keer zeggen dat je eigenlijk ook gewoon naar Tallin moet :+
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator dinsdag 27 november 2018 @ 14:16:55 #5
45833 crew  Fogel
pi_183400826
Bedankt voor de bijdrages tot dusverre *G*

Ik ga de OP zo even bijwerken :)

quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 19:48 schreef derLudolf het volgende:
Kastelen: Trakai bij Vilnius. Geen idee of je er kunt overnachten.
Het KGB museum in Vilnius mag je eigenlijk niet overslaan vind ik.

Nida op de Koerse haf is qua natuurschoon de mooiste (en duurste) standplaats. Vrienden van me gaan echter meestal naar Palanga of Klaipeda. Klaipeda ben ik zelf een dagje geweest, best prima. De stranden in de omgeving niet bezocht.

Qua cultuurhistorisch gebeuren is 'the Hill of crosses' wellicht om kleine omreis waard. Siauliai, dat er vlak bij ligt is niet bijzonder, dus daar hoef je volgens mij geen tijd in te plannen.

Verder zijn er in de Baltische Staten natuurlijk nog vele levende hoogveengebieden. Geen idee hoe toegankelijk dat is allemaal, ik hou wel van veengebieden :+ Volgens mij is hier ook watersport mogelijk (tenminste zag vriendin van me foto's posten aan het suppen in zo'n gebied, zag d'r gaaf uit bij zonsopkomst :Y )

Voor de ander landen zijn vast wel andere mensen die je wat kunnen vertellen. Hoe ga je reizen? Auto?
Trakai en KGB museum zijn prima opties *G*
Qua duur zal dat best meevallen, ben Noorse prijzen gewend, dat scheelt heel erg veel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hill_of_Crosses ziet er erg apart uit! Het is niet eens echt een omweg, dus daar slinger ik de auto wel even lang (ik rij toch zelf, als de anderen het niet boeiend vinden is dat hun probleem :P).
Veengebieden heb ik hier in overvloed, dus daar zal de prioriteit niet liggen tijdens de reis.

We hebben een huurauto (OK, minivan), dus qua mobiliteit geen probleem.

quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 20:49 schreef DJSmiley het volgende:
Even meelezen, mogelijk rij ik volgend jaar ook die route :)

Kasteel: Malbork. Grootste kasteelcomplex ter wereld geloof ik kwa oppervlakte.

Duinen: De duinen in Slowinski National park: https://www.atlasobscura.com/places/moving-sand-dunes
Als je er langs komt: Święta Lipka : Half kermisorgel, met van alles wat beweegt.. Meest 'over de top' orgel wat ik gezien heb so-far (Belletjes, engeltjes, trompetjes...) Filmpje 2 jr geleden gemaakt, kijk bv vanaf 13.30

Natuur: Het gebied Pojezierze Mazurskie , groot merengebied. Geen idee of je daar iets van een bootje kan huren oid.
Sovjet-historie: Grutas park, heel veel Lenin en andere sovjet standbeelden in een park. Eventueel te combineren met het aquapark daar vlakbij
Geschiedenis: Wolfsschanze, de ruine waar oa de aanslag op Hitler gepleegd is
Geschiedenis: Westerplatte, schiereiland bij Gdansk waar de eerste veldslag was die het begin van WO II was.

Als je nog wat meer afwijkend wilt doen kun je ook bv via Druskininkai Wit-Rusland in, de regio Grodno is visa vrij. Dan zie je nog echt het sovjet idee. Lenin op zn standbeeld, Sovjet gebouwen, vervallen dorpjes, Ladas en trabantjes. Je kan dan via Bialystok weer Polen in.
Malbork O+
En de rest van de tips zien er ook uit als zeer goede opties! Dat orgel :D Mijn kinderen meteen "JAAAA, daar moeten we heen".
Wit-Rusland wil mijn vriendin niet heen (is ongeveer op de grens met Rusland opgegroeid, zal vast daaraan liggen), maar er is genoeg te doen in de omgeving, dus dat hoef ik er niet doorheen te drukken.
Ex-Sovjet gevoel buiten (Wit) Rusland is vast voldoende.

quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 23:56 schreef Redefine het volgende:
Riga en Vilnius zijn heel erg tof. Wel nog een vraagje, waarom geen Tallinn?

Wat betreft je lijstje:

Heeft iemand tips voor:
- de mooiste kastelen (als je er kan overnachten is dat helemaal tof)

Trakai is dan wel een must, vlakbij Vilnius (zelf helaas niet kunnen zien door het slechte weer). Verder heb je in Riga nog een kasteel, maar die is wat minder spannend.

- de beste musea (bv geologisch of natuurhistorisch, maar ook kunst)
Het genocidemuseum in Vilnius is een absolute aanrader. En mocht je toch wel naar Tallin gaan, dan zijn het KUMU (vooral voor de volwassenen) en Lennusadem/Seaplane Harbour museum (voor de kinderen) echte aanraders

- mooie/bijzondere steden/dorpen onderweg
- de mooiste landschappen in die omgeving
De Baltische staten staan vooral bekend om de vele bossen en fraaie natuur.

- de beste stranden (Sopot lijkt hier een prima alternatief)
Vlakbij Riga heb je Jürmala, dat is een badplaats die erg tof schijnt te zijn. Al is het in Polen gemiddeld genomen wel warmer en dus meer strandweer.

- pretparken met goede achtbanen
Dat soort pretparken zijn er niet echt in de Baltische Staten

- dierentuinen
Riga Zoo, maar eigenlijk is Tallin Zoo beter (maar dat heeft alleen zin als je daar ook naartoe zou gaan)

- goede waterparken, ala https://www.akvaparks.lv/en/
Akvaparks ligt aan de rand van Riga, is prima te combineren en kwam er met de bus langs, zag er wel leuk uit (voor kinderen dan).

In Polen zou ik alleen advies kunnen geven over Warschau en Krakau. Maar bijna al die grote steden in Polen zijn heel erg tof dus zeker een aanrader. Let er wel op dat je bij elkaar erg veel tijd kwijt bent aan het heen en weer rijden naar Sopot/Gdansk. Het is nog wel een eind tussen Vilnius en Sopot. En zeker als je dan nog naar Riga terug moet, ben je veel tijd kwijt aan rijden. Sowieso zijn de wegen niet altijd even goed op die stukken (maar worden steeds beter).

Verder zul je in de Baltische Staten vooral heel veel mooie kerken en andere fascinerende gebouwen zien. In Riga vooral de Art Nouveau/Jugendstil. En vooral ook veel echte oude stadskernen.

Vergeet bij Vilnius vooral niet om de Gediminas heuvel te beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad en/of de heuvel van de Drie Kruizen, voor een nog mooier uitzicht. In Riga kun je voor 5 euro per persoon hoog in de Latvian Academy of Sciences voor een prachtig uitzicht.

En verder zal ik nog een keer zeggen dat je eigenlijk ook gewoon naar Tallin moet :+
Waarom geen Tallinn? Zijn we al geweest, en het is niet handig om eerst naar het noorden te gaan om vervolgens weer langs Riga te rijden om naar het zuiden te gaan.

Verder ook prima tips hier *G*

Qua rijden: we zijn gewend aan slechte slingerwegen en aan (vanuit normaal Nederlands perspectief) grote afstanden (het is maar ruim 800km). En we hebben tijd zat, dus dat komt helemaal goed!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_183406004
Kursiu Neringa zou ik absoluut aanraden. Jammer dat je vriendin (Wit-)Rusland afblokt. Juist het grensgebied van Wit-Rusland is tegenwoordig vrij toegankelijk en de Kursiu Neringa vanuit Kalningrad doen zou helemaal top zijn.
  Moderator dinsdag 27 november 2018 @ 19:19:46 #7
45833 crew  Fogel
pi_183406504
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 18:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Kursiu Neringa zou ik absoluut aanraden. Jammer dat je vriendin (Wit-)Rusland afblokt. Juist het grensgebied van Wit-Rusland is tegenwoordig vrij toegankelijk en de Kursiu Neringa vanuit Kalningrad doen zou helemaal top zijn.
Mja, er zijn genoeg andere dingen te doen in de omgeving. Voor Noren is de visumvrijheid alleen als je per vliegtuig aankomt, niet via land.
(https://www.regjeringen.n(...)formasjon/id2429135/). Kunnen er altijd later nog eens heenvliegen, kost niet eens zoveel meer dan alleen een visum :D

Zie nu dat de plaats die je aangeeft bij Kalingrad is (ik las niet goed), en daar kan je blijkbaar een 72-uurs visum voor krijgen. Even verder uitzoeken want die weg lijkt me erg tof.
-Edit- als ik het goed begrijp is zo'n visum niet mogelijk voor kinderen, EN je mag niet via die weg de grens over rijden. Dat schiet niet erg op. Daarnaast 70 euro pp niet erg goedkoop, kan je ook heel veel andere leuke dingen voor doen in die regio.

Meh.

[ Bericht 8% gewijzigd door Fogel op 27-11-2018 19:34:38 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_183407218
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:19 schreef Fogel het volgende:

[..]

Mja, er zijn genoeg andere dingen te doen in de omgeving. Voor Noren is de visumvrijheid alleen als je per vliegtuig aankomt, niet via land.
(https://www.regjeringen.n(...)formasjon/id2429135/). Kunnen er altijd later nog eens heenvliegen, kost niet eens zoveel meer dan alleen een visum :D

Grodno regio (en Brest) kun je via land ook zonder Visa bereiken, zowel met de NL als met de Noorse identiteit. ( https://grodnovisafree.by/en/ )

De rest van WitRusland is idd vooralsnog visaplichtig, tenzij je idd op Minsk airport land.


Ik weet overigens niet wanneer je gaat, maar in Juli is er in Grodno een autofestival. Als je (en/of je kids) auto's leuk vinden (van klassieke oostblok tot amerikaan tot gepimpte supercar) dan is het Sunday Festival wel een leuk evenement.

https://flic.kr/s/aHskGuvnro (Foto's die ik vorig jaar daar geschoten heb)

De rest van mijn reis https://www.flickr.com/gp/130329247@N07/SmM19Z (Ik ben toen via Dresden, de zuidkant van Polen, Warschau, Wit Rusland, Litouwen en via de noordkant weer teruggereden)
  dinsdag 27 november 2018 @ 23:38:38 #9
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_183412393
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 14:16 schreef Fogel het volgende:
Bedankt voor de bijdrages tot dusverre *G*

Ik ga de OP zo even bijwerken :)
[..]

Waarom geen Tallinn? Zijn we al geweest, en het is niet handig om eerst naar het noorden te gaan om vervolgens weer langs Riga te rijden om naar het zuiden te gaan.

Verder ook prima tips hier *G*

Qua rijden: we zijn gewend aan slechte slingerwegen en aan (vanuit normaal Nederlands perspectief) grote afstanden (het is maar ruim 800km). En we hebben tijd zat, dus dat komt helemaal goed!
Ah jullie zijn er al geweest, dan is het inderdaad logisch om binnen deze reis niet nog daarheen te gaan :)

Afhankelijk van waar jij en je kinderen van houden is het Riga Wake Park ook nog wel een aanrader. Hier kun je Cable Wakeboarden (terwijl je op een wakeboard staat, wordt je aan een kabel langs een parcours geloodst, waar je kunt slalommen, springen etc.).

Ik kwam er langs toen ik een rondje over de twee grote bruggen van het centrum maakte, via de andere kant van de Daugava. Er waren toevallig toen mensen dat aan het doen. Zag er wel tof uit.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator woensdag 28 november 2018 @ 14:31:30 #10
45833 crew  Fogel
pi_183419442
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 19:47 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Grodno regio (en Brest) kun je via land ook zonder Visa bereiken, zowel met de NL als met de Noorse identiteit. ( https://grodnovisafree.by/en/ )

De rest van WitRusland is idd vooralsnog visaplichtig, tenzij je idd op Minsk airport land.

Ik weet overigens niet wanneer je gaat, maar in Juli is er in Grodno een autofestival. Als je (en/of je kids) auto's leuk vinden (van klassieke oostblok tot amerikaan tot gepimpte supercar) dan is het Sunday Festival wel een leuk evenement.

https://flic.kr/s/aHskGuvnro (Foto's die ik vorig jaar daar geschoten heb)

De rest van mijn reis https://www.flickr.com/gp/130329247@N07/SmM19Z (Ik ben toen via Dresden, de zuidkant van Polen, Warschau, Wit Rusland, Litouwen en via de noordkant weer teruggereden)

Over autos gesproken, ik rij een huurauto, en keek zojuist even bij de details:
quote:
Hertz vehicles cannot be driven into and/or dropped off in any African, Asian, or Middle-East country, nor in Albania, Andorra, Armenia, Austria, Azerbaijan, Belarus, Belgium, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Denmark, France, Georgia, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Kyrgyzstan, Macedonia, Moldova, Montenegro, Netherlands, Norway, Portugal, Romania, Russia, Serbia (including Kosovo), Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom.

In addition to this, Hertz vehicles may not be taken off the European continent.

Hertz vehicles may be driven, and dropped off in Estonia and Lithuania.

If you wish to drive outside the Baltic States (to Finland or Poland), you will have to obtain a stamped authorization from the Hertz counter at time of rental. An additional fee in the amount of ¤ 15.00 (including tax) per day, with a maximum of ¤ 150.00 (including tax) per rental will be applied.
Dus niet alleen een probleem voor eventuele (Wit-)Russische trips, maar ook een beetje voor Polen (maar dat kan je gelukkig gewoon afkopen).
Beetje jammer wel. Maargoed, handig om vooraf te weten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 28 november 2018 @ 14:34:29 #11
45833 crew  Fogel
pi_183419493
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 23:38 schreef Redefine het volgende:

[..]

Ah jullie zijn er al geweest, dan is het inderdaad logisch om binnen deze reis niet nog daarheen te gaan :)

Afhankelijk van waar jij en je kinderen van houden is het Riga Wake Park ook nog wel een aanrader. Hier kun je Cable Wakeboarden (terwijl je op een wakeboard staat, wordt je aan een kabel langs een parcours geloodst, waar je kunt slalommen, springen etc.).

Ik kwam er langs toen ik een rondje over de twee grote bruggen van het centrum maakte, via de andere kant van de Daugava. Er waren toevallig toen mensen dat aan het doen. Zag er wel tof uit.
Wakeboarden is tof, alleen nog maar achter een boot geprobeerd. Met kabel zal het vast iets makkelijker zijn. Gaat ook op de lijst :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 28 november 2018 @ 23:35:22 #12
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_183432014
Waarom slaan jullie Talinn over? Vind dat zelf by far de leukste stad in de Baltische staten.

Ik heb verder niet echt specifieke tips, behalve dat ik zelf in al die steden lekker rondgewandeld heb. Gdánsk vond ik zelf het mooist O+ Sopot vond ik weinig aan, het enige interessante is dat ze de langste pier van Europa hebben :D

Ow en vergeet niet pierogi te eten in Polen, zo jammie :9 wij zijn naar een pierogi restaurant in Gdánsk geweest en als ik daar aan denk loopt het water weer in mijn mond :9~ Laat maar even weten of ik de naam ervan van je op moet zoeken :)

Ik heb ook nog een tip voor een appartement in de meest idyllische straat van Gdánsk als je interesse hebt :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 28 november 2018 @ 23:39:01 #13
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_183432094
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 14:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Wakeboarden is tof, alleen nog maar achter een boot geprobeerd. Met kabel zal het vast iets makkelijker zijn. Gaat ook op de lijst :)
Mooi :) Hopelijk gaan jullie een mooie reis ervan maken, maar dat moet wel gaan lukken met die drie landen. Welke periode gaan jullie eigenlijk?

En misschien een goed idee om in je OP te zetten dat je al in Tallinn bent geweest en dat i.c.m. de onhandigheid voor de route, dus niet meeneemt in de tocht. Want iedereen die tips over Riga en Vilnius gaat geven, zal Tallinn noemen :P
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator woensdag 28 november 2018 @ 23:43:57 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183432202
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 23:35 schreef MaJo het volgende:
Waarom slaan jullie Talinn over? Vind dat zelf by far de leukste stad in de Baltische staten.


Even lezen ;) Is ie al geweest.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_183443065
Een bezoek aan Stutthoff mag ook eigenlijk niet ontbreken als je Gdansk bezoekt.
  donderdag 29 november 2018 @ 18:55:37 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_183444167
Ik ben in alle 3 de steden geweest.

Riga praat iedereen over, maar het is best overgewaardeerd en sinds de val van de USSR is het heel erg ontdekt door toerisme. Het is heel erg zoals Praag, maar dan kleiner, en persoonlijk ga ik liever nog een keer naar Praag dan naar Riga.

De andere 2 steden, Vilnius en Gdansk, zijn echte aanraders.
  Moderator vrijdag 30 november 2018 @ 23:31:44 #17
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_183469469
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 18:55 schreef Ixnay het volgende:
Ik ben in alle 3 de steden geweest.

Riga praat iedereen over, maar het is best overgewaardeerd en sinds de val van de USSR is het heel erg ontdekt door toerisme. Het is heel erg zoals Praag, maar dan kleiner, en persoonlijk ga ik liever nog een keer naar Praag dan naar Riga.

De andere 2 steden, Vilnius en Gdansk, zijn echte aanraders.
Zelf ben ik niet de grootste Praag fan maar ik vond Riga ook zeker de minste van de Baltische hoofdsteden :Y Talinn staat absoluut bovenaan. Vilnious vond ik ook verrassend leuk maar Riga, nee, het deed me weinig :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_183472207
Riga is een stad die je moet leren kennen. Bij mijn eerste bezoek (in '92) vond ik de stad ook niks, naderhand heb ik de stad leren waarderen.
  zaterdag 1 december 2018 @ 11:26:49 #19
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_183474104
Ik vond Riga juist een erg toffe en mooie stad. Tallinn vond ik wel leuker. Maar alle drie de Baltische hoofdsteden zijn heel mooi.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 juli 2019 @ 10:49:39 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_187826284
100 % MUST voor iedereen die naar de Baltics gaat: de BOLT app. Soort van Uber, ongeveer driekwart goedkoper dan een reguliere taxi, en meestal heb je binnen een minuut een ride _O_

Meer lezen: https://bolt.eu/

Ze zitten trouwens ook in nog 30 andere landen over de hele wereld, maar omdat het uitgevonden is door een Estoniër is het daar allemaal wat verder al :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 9 juli 2019 @ 18:20:14 #21
45833 crew  Fogel
pi_187832439
Klinkt handig maar heb eigen vervoer. Misschien kan ik zakgeld verdienen met de gehuurde 9-zitter :+
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_187832928
Ik vond de markthallen in Riga wel bijzonder.
٩๏̯͡๏)۶
pi_187836974
ff meelezen als er nog tips komen.. Ik ga dit jaar ook die kant op (rij via de baltische staten naar Finland)

Riga leek mij op het eerste oog ook minder, en Talinn trok me wat meer. Maar ik heb niets geboekt dus kan alle kanten op als t ergens onverwacht beter bevalt.
pi_187840006
Vilnius:

- Museum of Illusions met toffe rondleiding
- Ballonvaart boven de stad?

Riga... De terugvlucht naar huis?
pi_187840322
Vanaf het observatie deck op de 17e verdieping van het Academy of Sciences in Riga heb je wel een mooi uitzicht over de oude stad en de rest van de stad. Kost een paar euro, of je moet proberen om er niet als een toerist uit te zien, dan kan je wellicht meesluipen met alle anderen die daar in en uit lopen. Maar ach, voor die paar euro..
De lift gaat tot de 15e etage, de rest moet je lopen.
Beetje achtergrondinformatie: dat gebouw is in de Sovjettijd gebouwd, als geschenk van het Letse volk. Lees: de overheid houdt een deel van het loon in en betaalt daarmee het geschenk van het volk aan de overheid. Wat lief ;)
Maar goed, het uitzicht is tof.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')