abonnement Unibet Coolblue
pi_183379957
Onze toekomstige badkamer heeft houten voorzetwanden (OSB tegen houtconstructie), de badkamerwand moet straks afgewerkt met beton ciré.

Op basis van wat ik online vind, is mijn plan:
- OSB voorstrijken met 099 dispersieprimer
- 0,6 cm Wedi platen op OSB vastzetten met tegellijm..
- .. en aan elkaar lijmen met Wedi 610 lijm
- Naden dichtmaken met voegdichtingsband? of is de 610 lijm al voldoende?
- Binnenhoeken, buitenhoeken & overgang naar de betonnen vloer dichtmaken met Wedi afdichtingsband.

Mijn vragen:
1) is dit een redelijk idee? Of kan ik beter schroeven, met Wedi pluggen + rosetten?

2) is 610 lijm voldoende voor de tussennaden, of ook voegdichtingsband gebruiken?

3) Ik kom verschillende benamingen voor dichtingsband tegen, waarbij sommige in dunbedmortel of 2 componentenpasta (bij de fundo douchevloer) gedrukt moeten. Welke band gebruik ik best voor de tussennaden? En is dan aanvullende pasta nodig? En welke band gebruik ik voor overgang naar andere materialen? En (welke) pasta is dan nodig?
pi_183393500
Vanwaar de (dure) Wedi platen?
Waarom niet bekleden met groene gipsplaten?
pi_183395598
ik zou ook groene gipsplaat doen.
Zelf ook gedaan en komt ook beton cire op.
Echter heb ik in de doucheruimte zelf wel aquapanel gebruikt.
(soort betonvezel - 100% watervast)
pi_183405470
Ik zou dan weer geen gipsplaat gebruiken in de douche.
pi_183511649
weekje op bed gelegen met griep, dus een late reactie :s.
Verder een update tov vorige bericht: we willen voor grote tegels gaan i.p.v. beton ciré. En op advies van een kennis wellicht voor 1 cm dikke wedi.

Wb. de keuze voor wedi: er komt een open inloopdouche in, dus die wanden moeten voldoende waterdicht zijn. Mijn indruk was dat groene gipsplaten goedkoper is, maar wedi meer garantie bied qua waterdichtheid.
Klop dat, of zijn er meer voor-/nadelen die ik mee moet nemen?
pi_183511760
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 12:14 schreef Sjuub het volgende:
Klop dat, of zijn er meer voor-/nadelen die ik mee moet nemen?
Nadeel Wedi plaat: de hoge prijs. Voordeel zie ik niet t.o.v. groene gipsplaat achter een waterdicht betegelde wand. Naden tussen vloer en wandtegels ijselijk goed dichtsmeren met kit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183512734
Ik zou in de douchehoek wel een aquapanel oid gebruiken. Groene gipsplaten kunnen wel iets beter tegen vocht, bijvoorbeeld bij toepassing als plafond. Maar bij een lekke voeg of kitrand gaat het snel rotten en vallen je tegels eraf.

En de aansluiting vloer wand en wand wand met kimband en dichtingspasta. Zeker omdat de materialen verschillende werking hebben. Dit is een tweede lijn als je kitrand het af laat weten. De platen onderling vind ik niet zon probleem, daar valt waarschijnlijk toch een hele tegel overheen.

Als je een goot toepast, gebruik er dan één met een flens zeker langs de muur. Kit de goot af naar de tegels met een 2k kit een geen siliconen. De goot gaat door de opwarming door warm douchewater werken waardoor de kitrand het zwaar te verduren krijgt.

Inloopdouche is vaak een bron van problemen, dus let extra goed op als je geen bak gaat toepassen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')