quote:Spanning op de Champs-Élysées: traangas ingezet tegen 'gele hesjes'
Op de Champs-Élysées in Parijs heeft de ordepolitie traangas ingezet tegen demonstranten. Het gaat om deelnemers aan de protesten van de 'gele hesjes', de beweging die al weken op diverse plaatsen in Frankrijk actie voert tegen de gestegen brandstofprijzen door hogere accijnzen. Vandaag zijn volgens schattingen van de autoriteiten in heel Frankrijk zo'n 23.000 mensen op de been.
Betogers in Parijs wrikken straatstenen los en zoeken de confrontatie. Volgens de krant Le Parisien zijn zo'n honderd rechts-extremisten bij de schermutselingen betrokken. Duizenden politiemensen zijn op de been om in de hoofdstad de orde te bewaren.
Op bepaalde plaatsen in het centrum mogen de naar schatting 8000 demonstranten in gele hesjes niet komen. De autoriteiten willen onder meer verhinderen dat door blokkades het verkeer in de stad wordt ontregeld. Ook mogen de betogers niet in de buurt van het Élysée komen, het presidentiële paleis.
Correspondent Frank Renout zegt dat de betogers geen toestemming hadden om op de Champs-Élysées te komen. Hij spreekt van een chaos. De politie gebruikt niet alleen traangas om de betogers te verdrijven, maar zet ook het waterkanon in.
De regering heeft tot nu toe geen grote concessies gedaan om de betogers tevreden te stellen, zegt Renout. Maar mogelijk komt president Macron hen dinsdag tegemoet. Hij woont dan een overleg bij over het klimaat. Er zijn speculaties dat Macron dan iets aan de brandstofbelasting doet, zonder de klimaatdoelstelling in gevaar te brengen, zegt Renout.
De 'gele hesjes' demonstreren ook in andere steden. Er is opgeroepen tot demonstraties in Lyon, Lille, Toulouse, Limoges en Carcassonne. Ook op de tolwegen wordt opnieuw actie gevoerd; automobilisten hoeven er niet te betalen. Hier en daar organiseren betogers een barbecue. Er zijn verder berichten over blokkades op provinciale wegen.
Beschuldiging tegen Le Pen
Minister van Binnenlandse Zaken Castener houdt Marine Le Pen van het Rassemblement National verantwoordelijk voor de ongeregeldheden in Parijs. Zij had via sociale media opgeroepen om naar de Champs-Élysées te komen, ook al was dat verboden gebied.
Le Pen reageerde via Twitter meteen op de beschuldiging. Ze zegt dat ze zich alleen maar had afgevraagd waarom de 'gele hesjes' niet in de winkelstraat mochten komen, terwijl veel andere betogingen op de Champs-Élysées wel worden toegestaan. Le Pen spreekt van een achterlijke beschuldiging.
Gisteravond kwam het in Calais tot ongeregeldheden toen honderden 'gele hesjes' een rotonde naar de snelweg blokkeerden. Ook gooiden ze stenen naar de politie, die reageerde met traangas.
Bij de protesten zijn de afgelopen tijd twee mensen om het leven gekomen. De Franse autoriteiten maken verder melding van honderden gewonden.
https://nos.nl/artikel/22(...)gen-gele-hesjes.html
Er is een kans om te rellen, dus jaquote:Volgens de krant Le Parisien zijn zo'n honderd rechts-extremisten bij de schermutselingen betrokken.
Is cultuur volgens mijquote:Op zaterdag 24 november 2018 13:28 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Altijd leuk voor een relletje zo af en toe.
In NL hoeft dit van mij niet hoor.quote:Op zaterdag 24 november 2018 13:30 schreef BasEnAad het volgende:
Soms denk ik; dat zouden ze in Nederland ook eens moeten doen. Iedereen slikt alles altijd maar hier. De VVD heeft nu vrij spel van Nederland een bedrijventerrein te maken met de mens slechts als resource.
Dat is een mooie afwisseling van het extrreemlinkse anarchistische antifa tuig wat doorgaans ook geen enkele mogelijkheid onbenut laat om stadscentra, winkels en auto's te renoveren.quote:Op zaterdag 24 november 2018 13:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Er is een kans om te rellen, dus ja
Dat groepje mis ik nog inderdaad, dan is het standaardfeestje bij dit soort gelegenheden weer compleet. De extreemlinkse debielen, de extreemrechtse debielen, weer vooral druk met het slopen van de spullen van de normaallinkse mensen, de normaalrechtse mensen en de mensen er tussenin.quote:Op zaterdag 24 november 2018 13:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is een mooie afwisseling van het extrreemlinkse anarchistische antifa tuig wat doorgaans ook geen enkele mogelijkheid onbenut laat om stadscentra, winkels en auto's te renoveren.
paar centenquote:Op zaterdag 24 november 2018 13:49 schreef opgebaarde het volgende:
Die mensen zijn boos vanwege de stijging van de brandstofprijzen.
Hoeveel is dat gestegen dan?
Het wordt er met de paplepel ingegoten.quote:Op zaterdag 24 november 2018 14:32 schreef Kim-Holland het volgende:
Of je neemt gezellig je kind mee![]()
[ afbeelding ]
Wij zijn nou net daar te lui voor. Terwijl zij de straat op gaan om lui te kunnen blijven.quote:Op zaterdag 24 november 2018 14:49 schreef Infection het volgende:
Waarom hebben we dit in Nederland niet? We zijn maar een mak volkje...
Ik denk dat we in Nederland een grotere middenklasse hebben (qua verhoudingen) en daardoor de doorsnee Nederlander minder snel zoiets zou ondernemen, we hebben hier meer te verliezen dan in Frankrijk waarin een groot deel van de demonstranten behoren tot de lage sociale klasse, veel allochtonen maar ook gewoon arme Fransen. Zij hebben minder snel iets te verliezen.quote:Op zaterdag 24 november 2018 14:49 schreef Infection het volgende:
Zie je wel vaker daar ja. Maar toch genoeg busjes gezien, maar ja tegen 50.000(geen idee hoeveel er zijn) mensen kan je niet zo maar op.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:11 schreef Infection het volgende:
De politie is zwaar in de minderheid zo te zien. Ze moeten telkens terugtrekken.
Topshow ditquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:16 schreef Nikonlover het volgende:
een tijdje niet op de stream gekeken, ze zijn nog steeds bezigChaos is nog groter geworden.
Overal op de chams elysees blokkades en brandjes
Ja, bizarquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:18 schreef Infection het volgende:
[..]
Topshow dit
De politie kan het niet meer aan
Omdat de bus en de trein en de fiets.quote:Op zaterdag 24 november 2018 14:49 schreef Infection het volgende:
Overheidsgebouwen bestormenquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:22 schreef StateOfMind het volgende:
Revolutie![]()
En als ze toch bezig zijn: door naar Brussel![]()
Nogal onhandig als je werkt.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:22 schreef Ringo het volgende:
[..]
Omdat de bus en de trein en de fiets.
Mensen met autoʼs.
Als je een baan hebt waar je bijvoorbeeld tussen meerdere bedrijven moet reizen of een baan hebt ver van huis, dan is een auto wel handig. Het openbaar vervoer duurt simpelweg te lang en een fiets is te langzaam.quote:
Een kwartje op de benzine is toch best wel wat geld.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:29 schreef Ringo het volgende:
Pensioenleeftijd van 55, goudomrande ontslagregelingen, torenhoge ambtenarensalarissen en nu een extra kwartje op de benzine; Fransen hebben altijd iets om voor te staken. Luie dinosauriërs.
Weten wij alles vanquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:30 schreef Infection het volgende:
[..]
Een kwartje op de benzine is toch best wel wat geld.
Jip, wij gaan niet de straat op omdat het moeilijk is mensen te mobiliseren hier in Nederland. en wat eerder gezegd is, wij hebben een te grootte middenklasse die het wel goed heeft. Kilometervergoeding a 19 cent per kilometer. Denk niet dat ze dat daar hebben.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:32 schreef Infection het volgende:
[..]
Ja, alleen klagen wij erover op FOK!
Betekent weg wezenquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:34 schreef Infection het volgende:
Wat lopen die agenten nou te tikken met hun wapenstok.
quote:
Zag aan het begin van de middag een cameraman met helm, kogelvrijvest en andere beschermende middelen rondliepquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:44 schreef StephanL het volgende:
Fotografen met gasmaskers, op alles voorbereid daar.
Denk het ook ja.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:46 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zag aan het begin van de middag een cameraman met helm, kogelvrijvest en andere beschermende middelen rondliepZal wel nodig zijn daar met al die stenen en traangasbommen
Volgens mij in Nederland iets van 10.000 8000 literquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:53 schreef Nikonlover het volgende:
Hoeveel water kan er in zo'n waterkanon? Zo'n ding raakt toch leeg zou je denken
Beetje water schieten? Ik had het over optredenquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:52 schreef Infection het volgende:
[..]
Ik denk dat je de verkeerde livestream kijkt.
Wow! Daar kunnen ze wel tijdje mee voort dusquote:Op zaterdag 24 november 2018 15:55 schreef StephanL het volgende:
[..]
Volgens mij in Nederland iets van 10.000 8000 liter
Ze hebben al meerdere malen charges uitgevoerd, alleen ze zijn in de minderheid en worden dus elke keer terug gedreven.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Beetje water schieten? Ik had het over optreden
Ik denk dat je de kracht van een stevige en goed gerichte straal een beetje onderschat.quote:Op zaterdag 24 november 2018 15:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Beetje water schieten? Ik had het over optreden
Ja, dat viel mij ook al op. Politie staat nu een stukje verderop. En nu staat het kruispunt wat ze schoon hebben geveegd weer vol met gele hesjesquote:Op zaterdag 24 november 2018 16:08 schreef StephanL het volgende:
Politie weer in een hoekje. Valt niet mee al die straatjes. Voor je het weet staan ze weer achter je
Hoe wil je duizenden mensen afvoeren? Denk niet dat touringcarbedrijven zitten te springen om relschoppers te vervoerenquote:Op zaterdag 24 november 2018 16:19 schreef heywoodu het volgende:
Stuur gewoon het leger erop af en veeg al die lui de straten af, rechtstreeks de gevangenis in, randdebielen.
Dit^^quote:Op zaterdag 24 november 2018 16:19 schreef heywoodu het volgende:
Stuur gewoon het leger erop af en veeg al die lui de straten af, rechtstreeks de gevangenis in, randdebielen.
Mag niet van de VN mensenrechtenquote:Op zaterdag 24 november 2018 16:23 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Dit^^
Begin gewoon te schieten en zie hoe snel ze zich tot rust manen
Ze bliezen volgens mij iets op met vuurwerk.quote:Op zaterdag 24 november 2018 16:27 schreef Nikonlover het volgende:
Wow! zieke knallen![]()
![]()
Is dat vuurwerk?
Guillotines worden weer op straat gezet.quote:Op zaterdag 24 november 2018 16:29 schreef Infection het volgende:
Nog even en het is donker, dan gaat het pas echt los.
Scootmobiel erbij en klaar. Met je hes.quote:Op zaterdag 24 november 2018 16:32 schreef heywoodu het volgende:
De accijnzen zijn zo hoog dat sommigen alleen nog maar vet eten en van die muffe joggingbroeken voor buiten kunnen betalen
[ afbeelding ]
Wat een figuur. Eerst op een busje slaan. Klappen vangen en dan boos voor al die busjes gaan staanquote:Op zaterdag 24 november 2018 17:10 schreef StephanL het volgende:
Plein is schoon van activisten
Gast is boos, geslagen door ME en zijn helm afgepakt
Ze zijn nog bezig met het avondeten maar geef ze een uur of twee en ze gaan helemaal losquote:Op zaterdag 24 november 2018 17:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nog even wachten en dan komen de usual suspects waarschijnlijk ook weer meerellen (zonder te weten waarom ze rellen)
Fransen eten hun avondeten toch zo rond een uur of 8?quote:Op zaterdag 24 november 2018 17:28 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ze zijn nog bezig met het avondeten maar geef ze een uur of twee en ze gaan helemaal los
Waarom avondeten als je tijdens het rellen gewoon wat gratis snacks kan scoren in de plaatselijke supermarkt?quote:Op zaterdag 24 november 2018 17:28 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ze zijn nog bezig met het avondeten maar geef ze een uur of twee en ze gaan helemaal los
Warm eten is lekkerder.quote:Op zaterdag 24 november 2018 17:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waarom avondeten als je tijdens het rellen gewoon wat gratis snacks kan scoren in de plaatselijke supermarkt?
Het warmste wat veel van dat tuig eet is een lauwe hamburger van de mac.quote:Op zaterdag 24 november 2018 17:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Warm eten is lekkerder.
Maar aan de andere kant, vuurtjes genoeg om vlees te roosteren
]waar kijken jullie?quote:Op zaterdag 24 november 2018 17:48 schreef Kim-Holland het volgende:
Die gekke Fransen geven wel altijd een topshow weg
Lang geleden dat 'we' weer lekker ouderwets mee kunnen rellen
Les Miserablesquote:
Eerder geen veiligheid denk ik.quote:
Tja, hoort bij het bezoek aan Parijs en de Franse cultuur.quote:Op zaterdag 24 november 2018 17:59 schreef Blueheeler het volgende:
Je zou net een weekendje in Parijs zitten, gezellig in het Marriot hotel
Dat lijkt mij echt verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 24 november 2018 18:05 schreef nomina het volgende:
Je zou er maar wonen. Kom je thuis van het boodschappen doen, is de pleuris uitgebroken.
Gewoon laten bezorgenquote:Op zaterdag 24 november 2018 18:05 schreef nomina het volgende:
Je zou er maar wonen. Kom je thuis van het boodschappen doen, is de pleuris uitgebroken.
Is waarschijnlijk gewoon van het AFPquote:Op zaterdag 24 november 2018 18:32 schreef Infection het volgende:
RT levert wel puik werk vandaag hoor
Vind ik toch wel vaak met dit soort grote nieuws acties. Ze zijn er bij en laten alles zien en gaan vooral ook door.quote:Op zaterdag 24 november 2018 18:32 schreef Infection het volgende:
Volgens mij dacht ik eens Associated Press in beeld te zien. Maar RT is wel degene die het uitzendt.quote:Op zaterdag 24 november 2018 18:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Is waarschijnlijk gewoon van het AFP
Klopt AP ja, maar RT Brengt het inderdaad wel naar live naar buiten, waar andere media dit niet doen.quote:Op zaterdag 24 november 2018 18:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Volgens mij dacht ik eens Associated Press in beeld te zien. Maar RT is wel degene die het uitzendt.
Met Ruptly als producer doorgaans dacht ik? Hoe dan ook, prima werk inderdaad bij dit soort gebeurtenissen, gewoon ter plaatse livestreamen en geen commentaar ofzoquote:Op zaterdag 24 november 2018 18:34 schreef Infection het volgende:
[..]
Volgens mij dacht ik eens Associated Press in beeld te zien. Maar RT is wel degene die het uitzendt.
quote:Op zaterdag 24 november 2018 13:49 schreef opgebaarde het volgende:
Die mensen zijn boos vanwege de stijging van de brandstofprijzen.
Hoeveel is dat gestegen dan?
En op 1 januari gaan de accijnzen nog eens omhoogquote:Het afgelopen jaar steeg de prijs voor een liter euroloodvrij met 23 procent, naar ongeveer 1,45 euro. Die stijging kwam mede door hogere belastingen. President Macron wil de Fransen stimuleren om op duurzamere energie over te gaan.
https://nos.nl/artikel/22(...)randstofprotest.html
https://www.periscope.tv/w/1MYxNyaobmOJw?q=parisquote:
Zekers! Ik kijk dan ook graag naar RT en Ruptlyquote:Op zaterdag 24 november 2018 18:32 schreef Infection het volgende:
quote:Op zaterdag 24 november 2018 18:34 schreef Infection het volgende:
[..]
RT neemt de livebeelden af van Ruptly. Persbureau Ruptly is een dochter van de nieuwszender RT.quote:Op zaterdag 24 november 2018 18:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Met Ruptly als producer doorgaans dacht ik? Hoe dan ook, prima werk inderdaad bij dit soort gebeurtenissen, gewoon ter plaatse livestreamen en geen commentaar ofzo
Niet altijd, Ruptly zendt ook wel eens live beelden van AP, vandaag waren ze wel gewoon van Ruptly.quote:Op zaterdag 24 november 2018 19:51 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zekers! Ik kijk dan ook graag naar RT en Ruptly![]()
![]()
Ze zijn echt zowat overal live bij
![]()
![]()
[..]
[..]
Nee, RT neemt de livebeelden af van Ruptly. Persbureau Ruptly is een dochter van de nieuwszender RT.
Stream is weer offlinequote:Op zaterdag 24 november 2018 19:26 schreef Houtenbeen het volgende:
Waterkanon nu op de periscopestream
https://www.periscope.tv/w/1MYxNyaobmOJw
Ooh dat wist ik niet, ik zal er eens op letten. Ik dacht dat Ruptly altijd zelf een team op locatie had.quote:Op zaterdag 24 november 2018 19:53 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Niet altijd, Ruptly zendt ook wel eens live beelden van AP, vandaag waren ze wel gewoon van Ruptly.
quote:Op zaterdag 24 november 2018 19:53 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Stream is weer offlineOp Youtube is niet veel interessants te vinden. Allemaal van die actievoerders die alleen zichzelf gaan filmen... kots
Beter gaat RT zo weer live
Geduld!quote:Op zaterdag 24 november 2018 13:30 schreef BasEnAad het volgende:
Soms denk ik; dat zouden ze in Nederland ook eens moeten doen. Iedereen slikt alles altijd maar hier. De VVD heeft nu vrij spel van Nederland een bedrijventerrein te maken met de mens slechts als resource.
Dit idd. Maar hoe creër je in Nederland de bereidwilligheid?quote:Op zaterdag 24 november 2018 13:30 schreef BasEnAad het volgende:
https://www.bfmtv.com/mediaplayer/live-video/quote:Op zaterdag 24 november 2018 21:02 schreef Kim-Holland het volgende:
Is er nog ergens een werkende relsite?
Anders hebben we altijd de foto's nog..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nah er zijn nog steeds barricades enzo op sommige plekken.quote:Op zaterdag 24 november 2018 21:08 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Bedankt! Ze zijn wel klaar zo te zien...
Nah, roep me maar als er weer echte actie komtquote:Op zaterdag 24 november 2018 21:09 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nah er zijn nog steeds barricades enzo op sommige plekken.
Meer een kat en muis spelletje nu
"Ja, maar dat is een tijdelijke maatregel..."quote:Op zondag 25 november 2018 06:52 schreef Toga het volgende:
Ach, dit is niks, je had de Dom in Amsterdam moeten zien toen Kok in 1991 het extra kwartje erdoorheen drukte.
[ afbeelding ]
Ik kan nog niets vinden.quote:
De mensen die we gisteren gezien hebben waren gewoon relschoppersquote:Op zondag 25 november 2018 13:00 schreef EipNiC het volgende:
Wat voor mensen zijn het die demonstreren eigenlijk? Een mixed bag van pro's en anti's op andere punten als de EU en migratie?
Nee, ik wil een beter antwoord.quote:Op zondag 25 november 2018 13:23 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik kan nog niets vinden.
[..]
De mensen die we gisteren gezien hebben waren gewoon relschoppers
Meh.quote:Op zondag 25 november 2018 13:53 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/22/wie-zijn-de-gele-hesjes/
We hebben de hele week de tijd om popcorn te kopen:quote:
Middenklasse en onderklasse. Gepensioneerden. Geen specifieke politieke voorkeur. Het is een beweging die via social media is ontstaan en in rap tempo uitgegroeid tot een soort volksopstand waarin iedereen die gefrustreerd is over de belastingdruk en andere problemen zich in thuisvoelt (lees: 80% van de bevolking).quote:Op zondag 25 november 2018 13:00 schreef EipNiC het volgende:
Wat voor mensen zijn het die demonstreren eigenlijk? Een mixed bag van pro's en anti's op andere punten als de EU en migratie?
Maar dit geeft ons kanslozen een leuk pleziertjequote:Op zaterdag 1 december 2018 10:04 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Hebben ze niets beters te doen ofzo. Stelletje kanslozen.
Een aardig inzicht in wat ons ook in Nederland te wachten staat.quote:Op donderdag 29 november 2018 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zaterdag nieuwe protesten in Frankrijk. Elke dag wordt er nog overal in het land geprotesteerd. Er staan kilometers file. De economische schade voor winkelketens is groot. Sommige supermarkten hebben al lege schappen.
Frankrijk is niet echt vergelijkbaar met Nederland. Ik woon er zelf en de druk en alomaanwezigheid van de overheid is echt nauwelijks verdraagbaar. Sinds Macron president is, zijn er in 1,5 jaar een aantal maatregelen genomen die nu de emmer hebben doen overlopen, zoals:
- verhoging van belasting voor gepensioneerden (mensen die protesteren hebben pensioenen van 500 tot 1200 euro per maand)
- verlaging van de maximumsnelheid op B-wegen (90 naar 80) (wegen die de meeste mensen elke dag gebruiken om naar hun werk te gaan etc.)
- veel meer snelheidsradars
- hogere boetes
- verzwaarde en duurdere APK-keuring, hoger risico op rijverbod door teveel vervuiling
- hogere brandstofaccijnzen in januari
- hogere brandstofaccijnzen in oktober
- hogere brandstofaccijnzen gepland in januari 2019
- bijna 10% aanhoudende werkloosheid, heel veel jongeren werkloos
- lage salarissen, veel gekwalificeerd werk ontvangt minimumloon, of 1500 euro netto. 2000 euro netto wordt als veel beschouwd
- de agrarische sector beleeft een diepe crisis. Veel boeren zijn volledig failliet en zitten op een schuldenberg. Elke 2 dagen pleegt een boer zelfmoord.
- MKB moet zeer hoge (sociale) lasten betalen, waardoor veel ondernemingen niet langer dan 3 jaar overleven, en geen werkgelegenheid kunnen creëren
- mensen moeten hun huizen anders verwarmen, isoleren, denk aan zonnepanelen en warmtepompen zoals nu ook in Nederland begint te komen. Dit kost duizenden euro's. In Frankrijk wonen veel meer mensen in afgelegen dorpen en verouderde huizen
- Afschaffen van de fortuinbelasting (Gezien als cadeautje voor de 'rijken')
- enz. Maatregelen van tientallen jarenlang incompetente elitaire overheden, die Macron in zekere zin probeert te repareren, maar tegelijk door klimaatwetgeving mensen op onrechtvaardige manier voor de rekening laat opdraaien
Mensen klagen elke dag, heel veel mensen voelen dezelfde frustratie en hebben de indruk dat ze alleen maar werken om te betalen. Daarom is voor veel mensen de accijnsverhoging de laatste druppel. Frankrijk is 15 keer zo groot als Nederland. Mensen leggen veel grotere afstanden af (30 km om boodschappen te doen is heel normaal). Op een minimumloon van 1200 euro is een budget van 200 euro benzine enorm. Dus mensen pikken het nu niet meer.
De relschoppers die je ziet zijn vaak lui uit de buitenwijken die niet echt deel uitmaken van het protest, maar er alleen maar zijn om rotzooi te trappen en te rellen. Vaak zijn er ook leden van de politie in burgerkleding aanwezig die rellen beginnen zodat de politiemachten kunnen ingrijpen. De (oproer)politie is zelf erg agressief en dit lokt natuurlijk reacties uit. De media houdt er ook van om meteen naar extreem rechts te wijzen en een verdraaid beeld te geven. Zie hieronder hoe men ouderen behandelt. Het doet mij aan fascisme denken.
Nederlanders zeggen vaak: Fransen moeten maar gewoon gaan werken. Maar zo simpel ligt het niet. De filosofie is anders en erg utopisch (lees: socialistisch), en dit leidt automatisch tot enorme economische problemen. Als je hier meer wil werken mag dat niet, want werk wordt als een recht beschouwd. Dus als jij teveel werkt, neem je het werk van een ander af. Dus zelfs als je wil werken wordt je gestraft. En zo zijn er allerlei maatregelen om artificieel voor 'gelijkheid' te zorgen, dat uiteindelijk iedereen armoedzaaier begint te worden.
De sociale zekerheid is corrupt en wurgt de kleine bedrijven. Er is belastingontduiking, geld op offshore banken, we kennen het wel. Ondertussen wordt er steeds minder vergoed en moeten mensen steeds meer eigen bijdrage betalen. Zelfstandigen en kleine bedrijven betalen het meeste, maar hebben ook de minste rechten, terwijl ambtenaren alle voordelen krijgen, en het aantal ambtenaren is enorm (40% van alle gerecruteerde ambtenaren in de EU is Frans). De maatschappij is dus sterk verdeeld in klassen en erg hierarchisch. Soms lijkt het wel of ze hier nog 100 jaar terug in de tijd leven, ten tijde van Trotski en de begindagen van het kapitalisme, plus een oerconservatieve visie op autoriteit en hierarchie. Dat loopt nu allemaal vast.
Zelf heb ik jarenlang gewerkt voor een minimumloon in Frankrijk en probeer er wat van te maken, maar zo makkelijk is dat echt niet. Ik heb gelukkig een oplossing gevonden door zelfstandig ondernemer te worden, maar begrijp 100% waarom men de straat op gaat. Het lijkt alsof de overheid alles doet om je tegen te werken, kort te houden, en je als een klein kind behandelt. Mensen willen niet afhankelijk zijn van de overheid, van sociale programma's en subsidies, maar gewoon een normaal salaris verdienen om in hun behoeften te kunnen voorzien, 1 keer per jaar op vakantie te gaan en af en toe wat leuks te doen. Want werken zonder ooit te kunnen genieten is de moeite niet waard. De kosten die de dieselverhogingen zullen hebben voor een enorm land als Frankrijk waar 65% op diesel rijdt en de grootste sector de landbouw is, zijn volgens mij niet te overzien. Dit kan catastrofale gevolgen hebben voor een heel groot deel van de gepensioneerde en werkende bevolking.
Volgens de laatste peilingen steunt zo'n 80% van de bevolking de acties. Zaterdag zal het waarschijnlijk weer volledig uit de hand lopen. De politie zelf sluit zich trouwens vaak aan bij de opstandelingen, omdat die met dezelfde soort problemen te kampen hebben: lage salarissen, hoge stress, ondermaats materieel, heel veel zelfmoorden van hooggeplaatsten, enzovoorts. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, want de overheid heeft al aangekondigd niets te willen veranderen aan het huidige beleid (ook onder druk van Brussel, aangezien Frankrijk graag subsidies wil blijven ontvangen van de noordelijke landen met een transferunie). Dit kan dus nog best ver gaan.
Dat was wel even iets heftiger. Daar liepen gewapende mensen tussen, werden complete straten 24 uur per dag geblokkeerd en was er een complete stad van tenten gebouwd.quote:Op zaterdag 1 december 2018 13:57 schreef Ronzz het volgende:
Doet me in veel mindere mate toch denken aan de taferelen in de Oekraïne aantal jaar geleden.
Met die rellen in Donetsk en Kiev op dat plein.
Niet echtquote:Op zaterdag 1 december 2018 13:57 schreef Ronzz het volgende:
Doet me in veel mindere mate toch denken aan de taferelen in de Oekraïne aantal jaar geleden.
Met die rellen in Donetsk en Kiev op dat plein.
Wat een topshow was dat elke dagquote:
Op de onderste foto hadden ze dit niet hoeven te proberenquote:
Het is wel bijzonder hoe de champs de elysee altijd het toneel is van historische gebeurtenissen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:02 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Op de onderste foto hadden ze dit niet hoeven te proberen
twitter:ADnl twitterde op zaterdag 01-12-2018 om 14:01:46Arrestaties bij protesten 'gele hesjes', Binnenhof afgesloten https://t.co/5Jj83elR9k https://t.co/ApPrdwzv35 reageer retweet
Ziet er erg slapjes uitquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:05 schreef Infection het volgende:
In Nederland gaat het ook los:twitter:ADnl twitterde op zaterdag 01-12-2018 om 14:01:46Arrestaties bij protesten 'gele hesjes', Binnenhof afgesloten https://t.co/5Jj83elR9k https://t.co/ApPrdwzv35 reageer retweet
Klopt. Hier zingen ze liedjes als "15 miljoen mensen, op een heel klein stukje aarde"quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:07 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ziet er erg slapjes uitFransen pakken het stukken beter aan
Nu ook siervuurwerkjes op de grondquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:08 schreef StephanL het volgende:
[ afbeelding ]
Goede show, alleen de muziek ontbreekt nog en lichteffecten
[ afbeelding ]
sow, iemand opgepakt
quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:05 schreef Infection het volgende:
In Nederland gaat het ook los:twitter:ADnl twitterde op zaterdag 01-12-2018 om 14:01:46Arrestaties bij protesten 'gele hesjes', Binnenhof afgesloten https://t.co/5Jj83elR9k https://t.co/ApPrdwzv35 reageer retweet
quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:10 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nu ook siervuurwerkjes op de gronddaar is je licht
Jaquote:
Was een op hol geslagen traangasgranaat volgens mij.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:12 schreef Nikonlover het volgende:
Hshs schoten ze nou net vuurpijlen over de grond? haha!
Lol! Politie heeft zichzelf uitgeschakeld dusquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:12 schreef Infection het volgende:
[..]
Was een op hol geslagen traangasgranaat volgens mij.
Die komen met PTSS terugquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:15 schreef StephanL het volgende:
Ik vind dat de Nederlandse politie een keer op stage mag de politie van Parijs tijdens rellen![]()
Inderdaad.quote:
meerdere zelfs zie ikquote:
Ja dusquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:24 schreef Nikonlover het volgende:
Zal de brandweer nog durven na vorige week?
Ze houden ze tegenquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:24 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja dus
[ afbeelding ]
Ze denken ook. "wat zij kunnen, kunnen wij ook"
Tja, daar zijn ze voor.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:25 schreef StephanL het volgende:
Ze hebben echt wel schijt die brandweer
[ afbeelding ]
Gewoon blussen
En toch heeft dit Gele Hesjes gebeuren de potentie in zich om nog veel en veel groter te worden dan de zoveelste protesten of de gebruikelijke relletjes.quote:
OMG echt? Wat een volkquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:34 schreef Oud_student het volgende:
Auto's in de fik steken is daar folklore.
Met oud en nieuw gaan er soms 1000 auto's in de fik, zijn het er 500 dan spreekt de politie over een rustige jaarwisseling.![]()
Dus je moet wel iets anders verzinnen om op te vallen.
Straks niet meer. Het waterkanon is er weerquote:
Zou er best heen willen. Misschien volgend weekend ff de trein naar parijs pakkenquote:
Ja zo'n idee had ik ook al.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:37 schreef Infection het volgende:
Het gaat er nu wel heftiger aan toe dan vorige week volgens mij.
Antifa is een knokploeg van Goldman Sachs, Soros en de politieke elite, dus die zul je daar niet zien.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:12 schreef Nikonlover het volgende:
Beter joint de knokploeg van de antifa.
Het is dat ik andere dingen te hebben, maar anders had ik mee gegaan. Sfeer proeven. Op terrasje zittenquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:37 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zou er best heen willen. Misschien volgend weekend ff de trein naar parijs pakken
En tijdens het nuttigen van een Frans wjintje halen ze de tafel voor je neus weg om een barricade van te makenquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:39 schreef StephanL het volgende:
[..]
Het is dat ik andere dingen te hebben, maar anders had ik mee gegaan. Sfeer proeven. Op terrasje zitten
Vanavond avondje stream kijken met borrelnootjes en bierquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:37 schreef Infection het volgende:
Het gaat er nu wel heftiger aan toe dan vorige week volgens mij.
Ja! Zo zit ik nu al, alleen zonder bierquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vanavond avondje stream kijken met borrelnootjes en bier
Op een terrasje zitten?quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:39 schreef StephanL het volgende:
[..]
Het is dat ik andere dingen te hebben, maar anders had ik mee gegaan. Sfeer proeven. Op terrasje zitten
quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:41 schreef Infection het volgende:
Op een terrasje zitten?
[ afbeelding ]
Russen zijn gewoon baassenquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:47 schreef EipNiC het volgende:
Schande dat we de Russen nodig hebben om de Franse revolutie op tv te krijgen.
Opdat Rusland de rebellen zal financieren en steunen met Tayotasquote:
Het is wel heerlijk dit soort streams zonder commentaar of wat dan ook.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:47 schreef EipNiC het volgende:
Schande dat we de Russen nodig hebben om de Franse revolutie op tv te krijgen.
Zeker. Zonder RT waren we heel wat minder wijs geweest. Maar het blijft natuurlijk een gotspe dat we zover heen zijn dat we Rusland hiervoor nodig hebben.quote:Op zaterdag 1 december 2018 14:49 schreef Sebastiaan92 het volgende:
[..]
Het is wel heerlijk dit soort streams zonder commentaar of wat dan ook.
Ook bij die vluchtelingen bij Hongarije toen. De hele tijd allemaal woedende mannen op die stream en af en toe een vrouw of kind. In de avond bij de NOS enkele fragmenten en precies die waar een vrouw of kind in voorkwam
Dit, Ukraine toen. Begon als een rustig protest en liep uit tot een revolutie. Oorlog in Irak via Youtube gevolgdquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:49 schreef Sebastiaan92 het volgende:
[..]
Ook bij die vluchtelingen bij Hongarije toen. De hele tijd allemaal woedende mannen op die stream en af en toe een vrouw of kind. In de avond bij de NOS enkele fragmenten en precies die waar een vrouw of kind in voorkwam
Oja en toen kreeg Hongarije ook nog kritiek van andere EU landen omdat ze de vluchtelingen niet binnen wilden laten, terwijl diezelfde vluchtelingen op de RT stream met stenen de politie aan het bekogelen warenquote:Op zaterdag 1 december 2018 14:49 schreef Sebastiaan92 het volgende:
[..]
twitter:regio15 twitterde op zaterdag 01-12-2018 om 14:56:37De politie heeft net omgeroepen dat de #gelehesjes uit moeten, omdat men anders aangehouden wordt. Kennelijk is de bedoeling dat de demonstratie ontbonden wordt. https://t.co/vi9a8eapyT reageer retweet
Wow kledingregels bij een demonstratie?quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:04 schreef Rodgrod het volgende:
In Den Haag geldt een dress code
twitter:regio15 twitterde op zaterdag 01-12-2018 om 14:56:37De politie heeft net omgeroepen dat de #gelehesjes uit moeten, omdat men anders aangehouden wordt. Kennelijk is de bedoeling dat de demonstratie ontbonden wordt. https://t.co/vi9a8eapyT reageer retweet
Typisch Hollandse manier van ondermijnenquote:Op zaterdag 1 december 2018 15:06 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Wow kledingregels bij een demonstratie?
twitter:OnlineMagazin twitterde op zaterdag 01-12-2018 om 12:10:02🆘‼🤪🔶 #Argentina: What a joke! The first to greet Macron in Buenos Aires after his landing is a guy with a yellow vest! Haha! Karma! https://t.co/NusHtTH9HT reageer retweet
Ja precies, teken dat ze bang zijnquote:Op zaterdag 1 december 2018 15:07 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Typisch Hollandse manier van ondermijnen
Verder vernielingen van andere burgers zoals auto's, winkels en huizen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:17 schreef JubaUrbicus het volgende:
Ik snap niet hoe mensen die gele hesjes aanmoedigen, de politie in elkaar slaan en met bakstenen gooien is alles behalve normaal.....
Zag ik nou net ook een fikkende vrachtwagen voorbij komen?quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:45 schreef Sebastiaan92 het volgende:
Het is weer flink aan het fikken op die stream!
Dat niet gezien. Wel een busje, een auto en een hele hoop rook.quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:48 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zag ik nou net ook een fikkende vrachtwagen voorbij komen?
Ik zie niet 1 agen t op de streamquote:Op zaterdag 1 december 2018 15:52 schreef heywoodu het volgende:
Bizar dat ze nog steeds niet gewoon met grof geschut die hele tyfuszooi schoonvegen.
Brandweer wilde net blussen. Maar de politie riep ze terug.quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:54 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik zie niet 1 agen t op de streamBeter sturen ze het leger hier opaf
Hoe meer rotzooi, hoe minder popular support voor de demonstranten.quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:52 schreef heywoodu het volgende:
Bizar dat ze nog steeds niet gewoon met grof geschut die hele tyfuszooi schoonvegen.
quote:Op zaterdag 1 december 2018 15:56 schreef Sebastiaan92 het volgende:
Werd die auto nou serieus richting de politie geduwd?
Tactisch handiger om die hesjes in de rook te laten staan, dan hun positie rookvrij te maken? #thuistactiekenquote:Op zaterdag 1 december 2018 15:58 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom gaat het waterkanon niet blussen?
Ja, daar zit wel wat in. Scheelt weer rookbommen schietenquote:Op zaterdag 1 december 2018 16:01 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
Tactisch handiger om die hesjes in de rook te laten staan, dan hun positie rookvrij te maken? #thuistactieken
Die gast in die rolstoel is echt baasquote:Op zaterdag 1 december 2018 16:13 schreef MissionPhailed het volgende:
En nu een Indiaan in een rolstoel![]()
Geluid van die camera is wel heel degelijk. De knallen in Parijs dreunen door mijn huiskamer!
Volgens mij zag ik 'm een week geleden ook al voorbijkomen op een streamquote:Op zaterdag 1 december 2018 16:13 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Die gast in die rolstoel is echt baas
is al terugquote:Op zaterdag 1 december 2018 16:56 schreef Jed1Gam het volgende:
Hmm live-stream weg, zo maar even de metro pakken en lekker live meerellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |