abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 november 2018 @ 17:19:40 #1
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_183246139
Restauratie Apollo Guidance Computer.

De AGC staat voor Apollo Guidance Computer, en is de computer van de Apollo Commando Module (Commando module), en Lunar Module (Maanlander)

De AGC was de fly-by-wire computer die de Command Module en Lunar Module (En tijdens de lancering ook de Saturnus-5 raket en tot aan de Trans Lunar Injection ook de derde trap.) systemen bestuurden. Het communiceerde met de austronauten en met Houston.

Het doel van dit restauratie project is het restaureren van een AGC naar werkende staat, om uiteindelijk orginele Apollo MiT software te draaien.

Om precies te zijn, het zelf-test programma AURORA.

De AGC waar we het over hebben komt uit de LTA-8, een LM gebruikt voor bemande testen in een vacuum kamer. Dit is dus GEEN museum naamaak en het kan complete AGC programma's verwerken.

Deze LTA-8 is nog steeds te zien in een museum, minus de AGC dus.


De computer:



Duidelijk te zien zijn de verschillende modules die de chippen en andere componenten bevatten:


Open onderkant van de AGC met bedrading van de module connectors:


Het controleren van de bedrading:


Deze week was een grote stap, de orginele voeding modules werden gecontroleerd en voor het eerst in 50 jaar weer onder spanning gezet.

Gelukkig zijn er tot nu toe nog geen kapotte bedrading en chippen gevonden tijdens de controle, het wordt dus tijd om de computer stukje bij beetje op te starten.


Eerst een video die de situatie uitlegt en verschillende onderdelen laat zien.

Tijdens 2:41 is een logische module met chippen te zien.

Tijdens 5:34 is te zien dat de AGC niet meer in de LTA-8 zit.

Interresant is de geheugen-module simulator te zien tijdens 12:16, deze werden gebruikt voor ontwikkeling.

Tijdens 18:15 is hun prototype DSKY (scherm van de AGC) te zien, waarmee astronauten informatie kunnen aflezen van de AGC.



En nu de video waarin de voeding-modules worden getest:
Alle modules zijn weer goed te zien, evenals de ingewikkelde bedrading van de achterkant.

Op 8:25 wordt de onderkant opengemaakt en krijgen we wat mooie macro-shots van de bedrading. Moet er niet aan denken dat te trouple-shooten!

Tijdens 10:57 krijgen we een korte inspectie van de voeding-modules, en uiteindelijk de aansluting op de 28V voeding die spanning gaat leveren aan de AGC voeding modules.

En dan eindelijk, het moment waar iedereen op heeft gewacht, op 14:38 wordt de spanning doorgeschakeld naar de AGC voeding, we krijgen een stabiele spanning van 4,09v op de digitale multimeter en de digitale oscilloscoop geeft de verwachte stroompulsen van de AGC voeding weer. Later wordt de spanning opgevoerd naar normale bedrijfspanning en de beide voedingen blijken goed te werken.



Waar is het project nu?

De bedrading, chippen en andere componenten zijn gecontroleerd en er zijn geen foute gevonden.

De voeding modules zijn deze week getest, en vallen binnen de orginele prestaties.

Nu is het slechts een kwestie om de AGC stukje bij beetje aan te sluiten. Dit is te zien in aankomende video's


Wat aanvullende informatie:

Schema's gemaakt bij het testen van de bedrading, hierop is te zien waarop elk connectie-punt is aangesloten:

http://apolloguidance.computer/2003100_071/pins

Circuit en component schema's van dit type AGC:

https://archive.org/details/agc_handbook_jp2/page/n159

AGC programma code:

https://archive.org/details/virtualagcproject

Verschillende programma's hadden verschillende namen:

COLOSSUS was voor de CM (Command module)

LUMINARY, AURORA en SUNBURST was voor de LM (Lunar Module)

LUMINARY 99 was de AGC software gebruikt in de Eagle, dus de LM van Apollo 11: https://archive.org/details/Luminary99001J2k60/page/n947
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Forum Admin maandag 19 november 2018 @ 17:30:12 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_183246346
Tof! Ben je zelf ook bij dit project betrokken?
pi_183246878
Complimentje voor je (wederom!) mooie OP!
Ik ben ook wel benieuwd hoe je bij dit (of de andere projecten waar je over post hier) betrokken bent.
ijs_beer fan!
  maandag 19 november 2018 @ 23:59:09 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183256294
Kwaliteits OP. Zie je zelden meer op FOK! ^O^.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183371187
Werd de Saturnus-5 niet door een eigen onafhankelijk systeem gestuurd?
Dit omdat toen de bliksem insloeg tijdens de lancering van Apollo 12 de Saturnus onverdroten zijn weg bleef vervolgen.
Wie dit leest is gek
  maandag 26 november 2018 @ 21:01:21 #6
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_183389393
quote:
99s.gif Op zondag 25 november 2018 22:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Werd de Saturnus-5 niet door een eigen onafhankelijk systeem gestuurd?
Dit omdat toen de bliksem insloeg tijdens de lancering van Apollo 12 de Saturnus onverdroten zijn weg bleef vervolgen.
Dat klopt, de Saturnus-5 raket had een eigen onafhankelijke computer tussen de derde trap en de command service module. De instrument ring met Launch Vehicle Digital Computer (LVDC) is hier te zien:





Als er een probleem was met de raket op het lanceerplatform was het mogelijk om de instrument ring binnen te gaan, terwijl de raket aan stond met brandstof. Noteer de 'access door' Die te benaderen was via een arm van de lanceertoren.

De LVDC communiceerde met de AGC, Launch Control en Mission Control.

[ Bericht 1% gewijzigd door t4600c op 26-11-2018 21:09:37 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  dinsdag 27 november 2018 @ 18:12:10 #7
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_183405050
De volgende video is online:


In de video is te zien hoe een geheugen module hellaas niet goed uitmeet, waarschijnelijk een draadbreuk.

5:21
Verder wordt de alarm module B8 aangesloten zoals in het echte ruimteschip. Ze triggeren het undervolt alarm door de 28v spanning van het ruimteschip te verlagen naar 20v. Dit alarm kwam ook voor bij Apollo 13 toen een brandstofcel ontplofte.

De alarm module wordt verder getriggerd met andere testen en lijkt goed te werken. Het geeft een fout aan wanneer ze iets buiten de bedrijfswaarden veroorzaken.

Op 13:10 krijgen we een diepere kijk in de geheugen emulatie module die bij de AGC kwam.

[ Bericht 2% gewijzigd door t4600c op 27-11-2018 18:24:50 ]
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  dinsdag 27 november 2018 @ 23:20:32 #8
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183412068
Cool...... !!!! Heerlijk retro.
Doe mij nog steeds denken toen ik in mijn opleidingstijd bezig was met berekenen en maken van (Lunar) programma's (als oefening) van maanlandingen.

Voor hen die het leuk vinden: er zijn diverse simulatoren.... zoals http://svtsim.com/moonjs/agc.html met veel uitleg op http://www.ibiblio.org/apollo/
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183444385
Geheugenbankje 4kB


Elk zwart ringetje is 1 bit


[ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 29-11-2018 23:46:23 ]
Wie dit leest is gek
  vrijdag 30 november 2018 @ 15:59:46 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_183459258
Wat een enorme logica nog die alarm module.
pi_183603644
Wie dit leest is gek
pi_183604030
Yup, ik heb net gekeken voor welke architectuur de AGC programmacode was bedoeld. Nu voel ik mezelf slecht.
  zondag 23 december 2018 @ 11:35:15 #13
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_183915452
Goed nieuws! hoewel er geen genoeg tijd was om het RAM geheugen te fixen, heeft Mike met een FPGA het RAM en ROM geheugen naagemaakt en aangesloten op de AGC.

Eindelijk kan de AGC weer orginele NASA/MiT code verwerken. Er is gekozen voor Luminary 99, het programma van de Eagle tijdens Apollo 11.


Hellaas is hiermee te tijd op. Hoe gaat het verder?

Marc heeft het ROM ringkern geheugen.
Ken gaat aan de slag om het RAM geheugen te repareren.
Carl gaat voor een DISKY (Display & Keyboard) zorgen.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_184109592
Ik ben van mening dat het jaren 50-70 tijdperk veel baanbrekender was dan wat tegenwoordig wordt gedaan. Alles wat gedaan werd moest nog echt met mensen hersens bedacht worden. Hierdoor waren oplossingen veel intelligenter met mindere middelen.

Tegenwoordig maken ze zulke onnodig complexe systemen waardoor iets amper beter functioneerd.

Pak een simpele wasmachine als vergelijking. Die van mij is uit 1995, heeft een simpele 8 segment display en een draai en start knop. Doet perfect wat die moet doen.

Tegenwoordig moet je door een touchscreen voor die aankan.

Ben zelf werkzaam in het ziekenhuis, wij pakken als artsen zelden tot nooit de mobiele apparatuur met touchscreen. Identieke apparaten met knopbedieningen hebben altijd onze voorkeur.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 08:31:54 #15
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184274185
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 00:33 schreef funnywell het volgende:
Ik ben van mening dat het jaren 50-70 tijdperk veel baanbrekender was dan wat tegenwoordig wordt gedaan. Alles wat gedaan werd moest nog echt met mensen hersens bedacht worden. Hierdoor waren oplossingen veel intelligenter met mindere middelen.

Tegenwoordig maken ze zulke onnodig complexe systemen waardoor iets amper beter functioneerd.

Pak een simpele wasmachine als vergelijking. Die van mij is uit 1995, heeft een simpele 8 segment display en een draai en start knop. Doet perfect wat die moet doen.

Tegenwoordig moet je door een touchscreen voor die aankan.

Ben zelf werkzaam in het ziekenhuis, wij pakken als artsen zelden tot nooit de mobiele apparatuur met touchscreen. Identieke apparaten met knopbedieningen hebben altijd onze voorkeur.
Knopbediening lijkt me überhaupt de voorkeur hebben in dat soort omgevingen, net zoals in de luchtvaart etc.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 20 januari 2019 @ 13:50:03 #16
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_184511353
1201-alarm tijdens het testen van de DSKY _O_
Wie dit leest is gek
  woensdag 30 januari 2019 @ 12:51:03 #17
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184709618
die error code gaf het landingsteam zo vlak boven de maanbodem toch even de kriebels..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  woensdag 30 januari 2019 @ 12:55:40 #18
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_184709700
Cool topic waar ik geen reet van snap. Mooi om die foto's en video's te zien. :P
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  woensdag 30 januari 2019 @ 13:16:15 #19
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_184710097
heb je de instructieset in een eprom gebrand?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_184745231
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 00:33 schreef funnywell het volgende:
Ik ben van mening dat het jaren 50-70 tijdperk veel baanbrekender was dan wat tegenwoordig wordt gedaan. Alles wat gedaan werd moest nog echt met mensen hersens bedacht worden. Hierdoor waren oplossingen veel intelligenter met mindere middelen.

Tegenwoordig maken ze zulke onnodig complexe systemen waardoor iets amper beter functioneerd.

Pak een simpele wasmachine als vergelijking. Die van mij is uit 1995, heeft een simpele 8 segment display en een draai en start knop. Doet perfect wat die moet doen.

Tegenwoordig moet je door een touchscreen voor die aankan.

Ben zelf werkzaam in het ziekenhuis, wij pakken als artsen zelden tot nooit de mobiele apparatuur met touchscreen. Identieke apparaten met knopbedieningen hebben altijd onze voorkeur.
Ik herken dat wel. Als je bijvoorbeeld elektrische gitaar speelt, dan is een distortion met wat draaiknopjes handiger dan een apparaat waarbij je (iedere keer als je het ding opstart) door een menu moet gaan.

De Lockheed SR-71 en U-2 zijn schitterende spionagevliegtuigen, met indrukwekkende specs. Hetzelfde geldt voor de A-10, de tankkiller. De SR-71 en U-2 zijn volledig met de hand ontworpen, daar is indertijd geen computer bij te pas gekomen. Alhoewel enorm traag is de A-10 vooral met gezond verstand ontworpen. Vergelijk dat met de F35, die volledig met de computer is ontworpen, maar niet noemenswaardig snel is, niet erg ver kan vliegen, en om een enorme hoeveelheid onderhoud vraagt.

Dit geeft de indruk dat ze indertijd veel beter wisten waar ze mee bezig waren.

Maar als je bijvoorbeeld naar wetenschappelijk onderzoek uit die tijd kijkt, dan blijkt dat ze maar wat aanrommelen. Een manuscript uit die tijd staat vaak vol met "misschien dat er dit" of "misschien dat er dat" en dat is dan vaak gebaseerd op een experiment dat bestaat uit twee of drie metingen. Daar kom je vandaag de dag niet mee weg.

En hetzelfde geldt volgens mij dus ook voor de ontwikkeling van technologie: vergis je niet in wat we nu kunnen. Je hebt het over dokters in ziekenhuizen: ik ben druk bezig met technologie die artsen een heleboel werk uit handen gaat nemen. Daarbij maken we gebruik van wetenschappelijk onderbouwde meetmethoden, waarbij je met een veel grotere zekerheid (sensitivity/specificity) een diagnose kunt stellen. Daarbij worden gigabits aan data binnengehaald en verwerkt, en dit kan alleen maar omdat computers steeds sneller en goedkoper worden. Dit werk kun je niet vergelijken met hoe het er 30 jaar geleden in de praktijk aan toe ging.

Efnin, dat neemt niet weg dat de heren en dames achter het Apolloproject indertijd enorme mannetjesputters waren. Juist met de kennis van vandaag is het fascinerend om te zien hoe ze indertijd met zeer beperkte middelen zo ver kwamen.

Op de Maan!

En weer terug op Aarde.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 1 februari 2019 @ 04:35:33 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184745244
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 00:33 schreef funnywell het volgende:

Pak een simpele wasmachine als vergelijking. Die van mij is uit 1995, heeft een simpele 8 segment display en een draai en start knop. Doet perfect wat die moet doen.

Wat een domme onzin :D! Bedenk eens hoe veel stroom en water dat ding uit 1995 gebruikt, of moet ik zeggen verspilt :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184751312
Knopjes genoeg in elk geval




Oorzaak van het 1201 en 1202 alarm van de Apollo guidance computer



[ Bericht 70% gewijzigd door Nieuwschierig op 01-02-2019 13:07:30 ]
Wie dit leest is gek
  vrijdag 1 februari 2019 @ 13:06:42 #23
80382 manny
30 is best veel
pi_184751454
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 04:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat een domme onzin :D! Bedenk eens hoe veel stroom en water dat ding uit 1995 gebruikt, of moet ik zeggen verspilt :').
het is maar net welke meetlat je gebruikt. efficient (wat betreft stroom / water / energie verbruik) zijn moderne huishoudelijke apparaten (of bijv auto's) zeker. Maar de gebruikersinterface lijkt soms alleen maar complexer en onhandiger geworden. Krijg je een koffiezet-apparaat met een display en 28 opties. Vroegah: 1 knop.

En: die oude troep is vaker veel makkelijker te onderhouden.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 1 februari 2019 @ 22:37:30 #24
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184762428
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 04:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat een domme onzin :D! Bedenk eens hoe veel stroom en water dat ding uit 1995 gebruikt, of moet ik zeggen verspilt :').
Twee dingen: techniek en technologie.

Hedendaagse apparatuur is veelal extreem complex opgebouwd waarbij die niet meer te doorgronden is. Niet als doel maar als ontwikkeling.Technologie wordt niet meer ontworpen op onderhoud of voor reparatie.

De techniek tot ca de jaren 90 was veelal doorzichtelijk, momenteel zit veel in verborgen en gecodeerde, ontoegankelijke en dichtgetimmerde blokkendozen.
Zelfs wanneer je alles weet van "componenten" of software" en precies weet wat er kapot is; zal je niet in staat zijn je embedded TV te repareren. Als je al weet wat kapot is, heb je eenvoudigweg de (dure) apparatuur er niet voor of zijn onderdelen niet verkrijgbaar. Hooguit kan je een plugmodule vervangen wat veelal duurder is dan een nieuw apparaat.

Je kan ook prima een energiezuinige wasmachine maken zonder al die poespas van digitale geïntegreerde touchscreen besturing. Mja, dat verkoopt niet en is slecht voor innoverend nieuwe modellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 01-02-2019 22:45:23 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 2 februari 2019 @ 02:20:52 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184766149
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 13:06 schreef manny het volgende:

[..]

het is maar net welke meetlat je gebruikt. efficient (wat betreft stroom / water / energie verbruik) zijn moderne huishoudelijke apparaten (of bijv auto's) zeker. Maar de gebruikersinterface lijkt soms alleen maar complexer en onhandiger geworden.
Nee hoor. Vergelijk de complexiteit van de functie met die van de bediening en ook dan winnen moderne apparaten op elke vergelijking.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')