abonnement Unibet Coolblue
pi_183244166
quote:
9s.gif Op maandag 19 november 2018 15:39 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Laatste keer dat ik een gesprek over ZP had met iemand uit Amsterdam kreeg ik een hele bemoederende uitleg over mij dat "de provincie" zich nog moest aanpassen aan de "nieuwe realiteit". En vooral ook dat de persoon in kwestie Amerikaanse vrienden heeft die niets snappen van "het blackface" gebeuren en helemaal geschokt zijn en als Amerikanen dit racistisch vinden dat ook wel zo moet zijn.

Echt zo'n schijthekel heb ik aan mensen die de mening gaan vragen aan één of andere SJW Amerikaan die de Amerikaanse context denkt te kunnen toepassen op elk ander land in de wereld. Echt zo wereldvreemd dat dat volk is :r
Laatst sprak ik iemand uit Friesland, en toen ik zei dat Zwarte Piet wat mij betreft wel roetvegen zou mogen hebben kreeg ik een hele tirade over hoe die negers het land over willen nemen en we voor dat we het weten aan de herstelbetalingen zitten omdat die landverraders in 020 het hele land uitverkopen aan de buitenlanders.

Dus ja, ik had zoiets van 'dit is wellicht een leuke anekdote, maar ik zou hier nou geen algemeen verhaal over Friesland mee willen onderbouwen'.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_183244179
Verder zijn boeren uit van die schijtdorpjes ook wel een beetje achterlopers
  maandag 19 november 2018 @ 15:45:35 #253
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183244191
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wereldvreemde Amerikanen... ik noem een Heston.
Heston was geen verkeerde vent, burgerrechtenactivist en dergelijke, steunde ook Martin Luther King. Op het einde ging ie de verkeerde kant op met z'n adoratie voor wapens maar daar gaat de quote ook niet over.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 19 november 2018 @ 15:45:46 #254
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183244194
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 15:46:24 #255
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183244204
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 15:44 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Laatst sprak ik iemand uit Friesland, en toen ik zei dat Zwarte Piet wat mij betreft wel roetvegen zou mogen hebben kreeg ik een hele tirade over hoe die negers het land over willen nemen en we voor dat we het weten aan de herstelbetalingen zitten omdat die landverraders in 020 het hele land uitverkopen aan de buitenlanders.

Dus ja, ik had zoiets van 'dit is wellicht een leuke anekdote, maar ik zou hier nou geen algemeen verhaal over Friesland mee willen onderbouwen'.
^O^
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 19 november 2018 @ 15:47:22 #256
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183244221
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 15:44 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Laatst sprak ik iemand uit Friesland, en toen ik zei dat Zwarte Piet wat mij betreft wel roetvegen zou mogen hebben kreeg ik een hele tirade over hoe die negers het land over willen nemen en we voor dat we het weten aan de herstelbetalingen zitten omdat die landverraders in 020 het hele land uitverkopen aan de buitenlanders.

Dus ja, ik had zoiets van 'dit is wellicht een leuke anekdote, maar ik zou hier nou geen algemeen verhaal over Friesland mee willen onderbouwen'.
Behalve dat mijn verhaal echt is en het jouwe niet. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat "negers de boel gaan overnemen", behalve door tokkies op feestboek.

Ik zeg ook niet dat alle Amsterdammers zo zijn, maar je merkt zo dat die mening daar de boventoon voert. Prima, maar dring dat niet op aan de rest van het land, of zelfs over de landsgrenzen heen.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183244234
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 15:47 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Behalve dat mijn verhaal echt is en het jouwe niet. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat "negers de boel gaan overnemen", behalve door tokkies op feestboek.
Dan zijn ze er toch?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 19 november 2018 @ 15:48:47 #258
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_183244250
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 14:37 schreef Elfletterig het volgende:
...
Er komt een moment dat we klachten niet meer serieus kunnen nemen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanner de klachten puur over emotie gaan en geen enkele feitelijke grondslag hebben. Of wanneer het gaat om een hetze die nota bene als kunstproject - "performance art" - in gang is gezet.
Ik vind dat er wel degelijk feiten ten grondslag liggen aan de bezwaren en dat de bezwaren niet uitsluitend op grond van emotie zijn. Daarnaast vind ik dat die emoties serieus genomen mogen worden.
quote:
Ja, ja en nog eens ja. Het recht van mensen om hun feesten en tradities te vieren - zolang binnen de grenzen van de wet - weegt zwaarder dan het recht van mensen om dit feest te verzieken, vanwege hun keuze om er aanstoot aan te nemen (nog op onjuiste gronden ook).
Die gronden gaan we het dus niet over eens worden, maar ik vind niet dat het recht om een traditie voort te zetten zwaarder weegt dan de bezwaren tegen de racistisch onder- en boventonen. De manier waarop deze bezwaren geuit worden zijn dan een tweede. Van die idioten als Insayno verdienen een schop onder hun hol in plaats van de aandacht en ruimte die ze nu krijgen. Er zijn alleen ook genoeg mensen die hun bezwaren uiten op een normale manier en die raken nu ondergesneeuwd in alle ergernis en opgeklopte emoties.
quote:
Het percentage mensen buiten de grote steden dat een probleem heeft met Zwarte Piet is te verwaarlozen. In enquêtes zoals die van EenVandaag wordt een slim spelletje gespeeld: mensen die niet tegen aanpassing zijn, worden gewoon ingedeeld bij de tegenstanders. Maar het kan prima dat je niks tegen aanpassing hebt en eveneens niks tegen Zwarte Piet hebt.
Je zegt dus zelf dat er een grote groep is die niks tegen aanpassing heeft? Goh, zou er een grote, redelijke, vrij stille genuanceerde middengroep zijn in Nederland, zou het? 99,9999% van de Nederlandse bevolking stond van het weekend op geen enkele barricade en klimt er ook niet op als we alleen nog maar roetveegpieten zien. Paar infantiele Facebook-posts de komende maand en dat was het dan.
quote:
Het leeuwendeel van de Nederlanders wil Zwarte Piet ongewijzigd laten. Persoonlijk heb ik niks tegen aanpassing, maar dan wel op basis van draagvlak in de samenleving en niet omdat een klein groepje extreem-linkse schreeuwers dat onder dreiging van geweld eist.
Op grond van wat je hierboven zelf zegt betwijfel ik dat, en zelfs al was het zo, het leeuwendeel van de Saoedi's wil ook een hoop tradities ongewijzigd laten die beledigend zijn richting vrouwen en buitenlanders, dus traditie vind ik geen argument.
pi_183244260
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 15:47 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Behalve dat mijn verhaal echt is en het jouwe niet. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat "negers de boel gaan overnemen", behalve door tokkies op feestboek.

Ik zeg ook niet dat alle Amsterdammers zo zijn, maar je merkt zo dat die mening daar de boventoon voert. Prima, maar dring dat niet op aan de rest van het land, of zelfs over de landsgrenzen heen.
Zag het weleens in van die Pownews filmpjes hoor, zwartn nemen de boel over. Maar die pikken ook wel weer de dombo's eruit.
  maandag 19 november 2018 @ 15:49:20 #260
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183244266
quote:
5s.gif Op maandag 19 november 2018 15:47 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dan zijn ze er toch?
Ja en ik moet geloven dat jij een gesprek hebt met zo'n tokkie uit Friesland godbetert die jou dan ook nog eens zoiets gaat vertellen? :D

Sorry maar wat ik zeg is inderdaad een anekdote en dus niet te bewijzen, maar op z'n minst wel één gestoeld op iets wat ik meemaakte nog niet lang geleden en waar ik echt paf van stond en dus niet verzin.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  maandag 19 november 2018 @ 15:49:53 #261
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_183244275
Wacht maar tot pechtold burgevader van rotterdam wordt, dan heb je een linkse tandem in adam en rdam. Dan zijn we kapot als land.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_183244290
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 15:49 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Ja en ik moet geloven dat jij een gesprek hebt met zo'n tokkie uit Friesland godbetert die jou dan ook nog eens zoiets gaat vertellen? :D

Sorry maar wat ik zeg is inderdaad een anekdote en dus niet te bewijzen, maar op z'n minst wel één gestoeld op iets wat ik meemaakte nog niet lang geleden en waar ik echt paf van stond en dus niet verzin.
Waarom niet? Je ziet toch hoeveel van die zwakzinnigen er zijn?
  maandag 19 november 2018 @ 15:50:45 #263
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183244295
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:49 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Zag het weleens in van die Pownews filmpjes hoor, zwartn nemen de boel over. Maar die pikken ook wel weer de dombo's eruit.
Pownews is dan ook het afvoerputje in het medialandschap.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  maandag 19 november 2018 @ 15:54:13 #264
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183244373
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:50 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Waarom niet? Je ziet toch hoeveel van die zwakzinnigen er zijn?
Voor zover ik weet komt zoiets met name tot uiting in situaties zoals tijdens de intocht waarbij de emoties hoog oplopen, of op internet. Ik heb werkelijk nog nooit iemand iets dergelijks casually horen zeggen tijdens een gewoon gesprek. Er zullen vast genoeg mensen zijn die zo denken, maar zelfs de grootste tokkies zijn meestal niet dom genoeg om zoiets te uiten tegen iemand die hun mening niet gezind is.

Maar goed, heel belangrijk is het niet. Ik weet wel dat ik mensen uit "de provincie" veel fijner in de omgang vindt dan omhooggevallen studentjes uit Amsterdam. En ik ben zelf lang student geweest dus dat zegt wel wat.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 15:57:38 #265
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183244435
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:49 schreef govie het volgende:
Wacht maar tot pechtold burgevader van rotterdam wordt, dan heb je een linkse tandem in adam en rdam. Dan zijn we kapot als land.
:') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 19 november 2018 @ 15:59:50 #266
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183244474
Mensen die hun best doen om de culturele geneugten van anderen te vergallen zullen altijd uiteindelijk winnen.

Het is makkelijker om iets af te breken dan iets op te bouwen of te onderhouden.

Dus... hopen dat het hier bij blijft.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:00:22 #267
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183244492
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:59 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die hun best doen om de culturele geneugten van anderen te vergallen zullen altijd uiteindelijk winnen.

Het is makkelijker om iets af te breken dan iets op te bouwen of te onderhouden.

Dus... hopen dat het hier bij blijft.
Het is al kapot gemaakt
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 19 november 2018 @ 16:07:52 #268
3542 Gia
User under construction
pi_183244648
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:48 schreef Qarrad het volgende:

Op grond van wat je hierboven zelf zegt betwijfel ik dat, en zelfs al was het zo, het leeuwendeel van de Saoedi's wil ook een hoop tradities ongewijzigd laten die beledigend zijn richting vrouwen en buitenlanders, dus traditie vind ik geen argument.
Dat doen ze dan maar lekker in SA.
Verder is aanpassen nog niet eens genoeg. Als het aan KOZP ligt moet Piet helemaal verdwijnen.
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:09:20 #269
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183244683
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:59 schreef SpecialK het volgende:
Mensen die hun best doen om de culturele geneugten van anderen te vergallen zullen altijd uiteindelijk winnen.

Het is makkelijker om iets af te breken dan iets op te bouwen of te onderhouden.

Dus... hopen dat het hier bij blijft.
Ja klopt.. kijk eens naar het aantal kerken en andere oude bouwwerken dat gesloopt wordt.

Dat brengt dan echter weer geen 'DAT IS ONZE CULTUUR'-schuimbekken op de been.

Nee, Zwarte Piet, dat is het summum van onze cultuur. :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 19 november 2018 @ 16:09:20 #270
3542 Gia
User under construction
pi_183244684
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 15:49 schreef govie het volgende:
Wacht maar tot pechtold burgevader van rotterdam wordt, dan heb je een linkse tandem in adam en rdam. Dan zijn we kapot als land.
Opdelen.
Wij, Zeeland en Limburg bij Vlaanderen.
Wallonië bij Frankrijk.
En de rest van Nederland zoekt het maar uit.
  maandag 19 november 2018 @ 16:09:53 #271
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_183244692
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat doen ze dan maar lekker in SA.
Verder is aanpassen nog niet eens genoeg. Als het aan KOZP ligt moet Piet helemaal verdwijnen.
Ik denk dat downsizen naar roetveegpieten wel voldoende is en tevens vind ik dat we hier niet hoeven streven naar het ziekelijk blijven hangen aan traditie zoals ze in landen als SA doen.
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:09:56 #272
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183244694
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Opdelen.
Wij, Zeeland en Limburg bij Vlaanderen.
Wallonië bij Frankrijk.
En de rest van Nederland zoekt het maar uit.
Zeeland gaat echt niet mee met de Papen hoor...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:10:37 #273
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183244703
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zeeland gaat echt niet mee met de Papen hoor...
Vlaanderen wil die zeeuwen niet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:10:56 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183244713
quote:
6s.gif Op maandag 19 november 2018 16:10 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Vlaanderen ook niet
Vlaanderen is katholiek, die hebben gewoon geen zin in 'Ollanders.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:11:26 #275
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183244723
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Vlaanderen is katholiek, die hebben gewoon geen zin in 'Ollanders.
mn postg is aangepast :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport maandag 19 november 2018 @ 16:12:04 #276
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_183244735
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Opdelen.
Wij, Zeeland en Limburg bij Vlaanderen.
Wallonië bij Frankrijk.
En de rest van Nederland zoekt het maar uit.
Ik stel voor dat de twee dammen dan gewoon een citystate worden. Dan is Den Haag hoofdstad van wat er over blijft.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_183244742
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 15:49 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Ja en ik moet geloven dat jij een gesprek hebt met zo'n tokkie uit Friesland godbetert die jou dan ook nog eens zoiets gaat vertellen? :D

Sorry maar wat ik zeg is inderdaad een anekdote en dus niet te bewijzen, maar op z'n minst wel één gestoeld op iets wat ik meemaakte nog niet lang geleden en waar ik echt paf van stond en dus niet verzin.
Totaal niet mijn punt pik, maar bedankt voor de moeite verder hoor. Laat het even een avondje bezinken, wie weet dat je dan begrijpt wat ik wilde zeggen. Het antwoord staat verstopt in de 2e alinea.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 19 november 2018 @ 16:12:50 #278
3542 Gia
User under construction
pi_183244749
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:09 schreef Qarrad het volgende:

Ik denk dat downsizen naar roetveegpieten wel voldoende is en tevens vind ik dat we hier niet hoeven streven naar het ziekelijk blijven hangen aan traditie zoals ze in landen als SA doen.
Dat denk jij, maar feit is dat KOZP zo niet denkt, dus downsizen naar roetvegen lost niets op.

Dus, tja, dan zit er maar één ding op: Gewoon doorgaan zoals we het altijd al deden.
Iedereen staat het overigens vrij om het op zijn/haar eigen manier te doen. Laat anderen het dan ook op hun manier doen.
  maandag 19 november 2018 @ 16:13:33 #279
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183244759
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja klopt.. kijk eens naar het aantal kerken en andere oude bouwwerken dat gesloopt wordt.

Dat brengt dan echter weer geen 'DAT IS ONZE CULTUUR'-schuimbekken op de been.
Men is niet meer gelovig en de waarden liggen dus anders. Waarom zou een volk zich moeten conformeren aan wat jij persoonlijk belangrijk lijkt te achten?

quote:
Nee, Zwarte Piet, dat is het summum van onze cultuur. :')
Het is een onderdeel van onze cultuur waar mensen een soort van grens lijken te trekken. Ik denk ironisch genoeg dat als er geen ophef was ontstaan (slechts lichte sociale druk) dat Zwarte Piet uiteindelijk vanzelf wel uitgefaseerd zou raken. Of via transformatie of via wegebben.

Maar sommige mensen willen hardhandig en snel de Nederlandse bevolking laten conformeren aan hun idee van sociale gerechtigheid zonder ook maar enig respect te tonen voor cultuur en het sentiment in de bevolking.

Dat an sich veroorzaakt gewoon slechte gemoederen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183244893
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 16:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is een onderdeel van onze cultuur waar mensen een soort van grens lijken te trekken. Ik denk ironisch genoeg dat als er geen ophef was ontstaan (slechts lichte sociale druk) dat Zwarte Piet uiteindelijk vanzelf wel uitgefaseerd zou raken. Of via transformatie of via wegebben.

Maar sommige mensen willen hardhandig en snel de Nederlandse bevolking laten conformeren aan hun idee van sociale gerechtigheid zonder ook maar enig respect te tonen voor cultuur en het sentiment in de bevolking.

Dat an sich veroorzaakt gewoon slechte gemoederen.
Waar komt toch het idee vandaan dat we pas sinds vorig jaar ineens alles willen veranderen?

Deze discussie speelt al ruim een halve eeuw, en na een halve eeuw 'lichte sociale druk' roept men nog steeds dat het allemaal 'veel te snel en hardhandig' gaat. Ik krijg daar een erg Halbe Zijlstra gevoel bij.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 19 november 2018 @ 16:20:53 #281
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183244901
quote:
14s.gif Op maandag 19 november 2018 16:12 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Totaal niet mijn punt pik, maar bedankt voor de moeite verder hoor. Laat het even een avondje bezinken, wie weet dat je dan begrijpt wat ik wilde zeggen. Het antwoord staat verstopt in de 2e alinea.
Oh ik snap je punt hoor, dat ik niet op basis van 1 ervaring een hele stad mag veroordelen enzo. Ik weet niet wat je denkt maar ik ben heus niet dom ofzo.

Vond je tegenvoorbeeld gewoon grappig. Het is algemeen bekend dat de figuur van ZP minder geaccepteerd is in A'dam juist door de aanwezigheid van groepjes zoals KOZP. Of dat een goed ding is of niet laat ik aan jouw eigen mening over. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten. Nu niet, nooit niet :)
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  maandag 19 november 2018 @ 16:21:13 #282
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183244912
Er zijn 3 manieren om sociale verandering te bewerkstelligen

1. Via wet en overheid
2. Via sterke sociale druk (protesten, geweld, schreeuwen in de media, rassenrelaties op scherp stellen, etc...)
3. Via losse sociale druk (keuzes, 1-op-1 discussies, eigen ingeving, creativiteit)

Optie 3 is de verstandige keuze in een volwassen vrije open samenleving. Je verzint je eigen traditie ter vervanging... dat slaat aan... of niet... totdat je na generaties een transformatie hebt bewerkstelligd. Dit kost van alle opties nog de meeste tijd.

Maar men heeft gekozen voor optie 2 (en in mindere mate optie 1).

De autoritarische weg. De "doe dit.. of ANDERS" weg. Dat stelt de boel altijd op scherp... En mensen vergeten dit ook niet. De goodwill is gewoon op straks. De sfeer is verpest. Elke andere sociale discussie wordt taboe. Men is elkaar zat.

Was dit het doel?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183244973
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Opdelen.
Wij, Zeeland en Limburg bij Vlaanderen.
Wallonië bij Frankrijk.
En de rest van Nederland zoekt het maar uit.
:') . Ik heb jaren in Brabant gewoond en ik ken geen Brabander die zich wel Belg en geen Nederlander voelt. Verder is Zwarte Piet in Vlaanderen afgeschaft.
pi_183244974
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar komt toch het idee vandaan dat we pas sinds vorig jaar ineens alles willen veranderen?

Deze discussie speelt al ruim een halve eeuw, en na een halve eeuw 'lichte sociale druk' roept men nog steeds dat het allemaal 'veel te snel en hardhandig' gaat. Ik krijg daar een erg Halbe Zijlstra gevoel bij.
Maar die uppercut van Quinsy en Jerry lijkt toch ook niet het gewenste effect te hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 19 november 2018 @ 16:25:31 #285
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183245005
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:24 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

:') . Ik heb jaren in Brabant gewoond en ik ken geen Brabander die zich wel Belg en geen Nederlander voelt. Verder is Zwarte Piet in Vlaanderen afgeschaft.
Dat is pertinent onwaar.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:28:29 #287
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183245062
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2018 16:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Men is niet meer gelovig en de waarden liggen dus anders. Waarom zou een volk zich moeten conformeren aan wat jij persoonlijk belangrijk lijkt te achten?

[..]

Het is een onderdeel van onze cultuur waar mensen een soort van grens lijken te trekken. Ik denk ironisch genoeg dat als er geen ophef was ontstaan (slechts lichte sociale druk) dat Zwarte Piet uiteindelijk vanzelf wel uitgefaseerd zou raken. Of via transformatie of via wegebben.

Maar sommige mensen willen hardhandig en snel de Nederlandse bevolking laten conformeren aan hun idee van sociale gerechtigheid zonder ook maar enig respect te tonen voor cultuur en het sentiment in de bevolking.

Dat an sich veroorzaakt gewoon slechte gemoederen.
Oh OK, dus omdat er minder geloofd wordt mogen die gebouwen tegen de vlakte.

Cultuur? Traditie? Respect voor hetgeen door onze voorouders is opgebouwd? Welnee, mag afgebroken worden, want dat is makkelijker.

Ofwel, ik geloof er geen hol van, al die 'het is onze cultuur'-roepers. Cultuur kan ze gestolen worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 19 november 2018 @ 16:28:41 #288
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_183245067
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat denk jij, maar feit is dat KOZP zo niet denkt, dus downsizen naar roetvegen lost niets op.
KOZP is maar één van de hardste schreeuwers, niet de standaard voor het anti-kamp.
quote:
Dus, tja, dan zit er maar één ding op: Gewoon doorgaan zoals we het altijd al deden.
Tuurlijk niet. Dat is maar één mogelijkheid.
quote:
Iedereen staat het overigens vrij om het op zijn/haar eigen manier te doen. Laat anderen het dan ook op hun manier doen.
Vind ik dus niet. Als ik zin heb om met een karikatuur van een Chinees, Afrikaan, jood, moslim of wat dan ook over straat te gaan, dan is dit racistisch, ook niet als dit traditie is, niet helemaal zo bedoeld is of ooit zo gegroeid in andere tijden. Dus nee, ik vind niet dat het iedereen vrij staat het op zijn eigen manier te doen.

Er zijn in Europa wel meer tradities die vast niet zo bedoeld zijn inmiddels, maar die alleen nog kunnen omdat het zo gegroeid is. Als we dit zouden zien in het Midden-Oosten, zouden we over elkaar heen struikelen om ons uit te spreken over de achterlijkheid, maar hier is het dan ineens heel anders, die traditie en vooral ook een kinderfeest.

De kinderen maakt het geen ruk uit wie ze snoep en cadeaus geeft maar worden schaamteloos worden gebruikt om vooral maar aan te stippen wat een nare mensen die tegenstanders van Zwarte Piet zijn, om hun feestje zomaar te vergallen!

Dat het geen feestje is voor minderheden (Minderheden! Dus de meerderheid is voor toch? We moeten niet buigen voor die minderheid! Krijs!) is geen excuus dan, want ikke ikke en ocherm de kinderen. Dat sommigen (een minderheid?...) onder die minderheden er geen probleem mee hebben, is dan wél ineens een geldig argument want zie je wel dat we deugen, die Anti's (hihi) doen ook gewoon mee!
  maandag 19 november 2018 @ 16:29:23 #289
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183245078
quote:
Pietenpact is een onderonsje van enkele (links-)georiënteerde organisaties en is niet ondertekend door ook maar één serieuze organisatie... niemand neemt dat serieus
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  maandag 19 november 2018 @ 16:31:07 #290
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183245111
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar komt toch het idee vandaan dat we pas sinds vorig jaar ineens alles willen veranderen?

Deze discussie speelt al ruim een halve eeuw, en na een halve eeuw 'lichte sociale druk' roept men nog steeds dat het allemaal 'veel te snel en hardhandig' gaat. Ik krijg daar een erg Halbe Zijlstra gevoel bij.
Dus na een halve eeuw zijn er niet meer dan zo 'n 150 man en daar moet de rest van het land z'n hoofd naar laten hangen?
Ik denk dat je een beetje verkeerd beeld van de werkelijkheid schetst. Er zullen altijd wel mensen zijn die overal racisme in zien dus ook een halve eeuw geleden maar dat wil niet zeggen dat er een halve eeuw een discussie over het veranderen van Zwarte Piet is.
  maandag 19 november 2018 @ 16:31:10 #291
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183245113
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar komt toch het idee vandaan dat we pas sinds vorig jaar ineens alles willen veranderen?

Deze discussie speelt al ruim een halve eeuw, en na een halve eeuw 'lichte sociale druk' roept men nog steeds dat het allemaal 'veel te snel en hardhandig' gaat. Ik krijg daar een erg Halbe Zijlstra gevoel bij.
Dat er in de jaren 70 en 80 af en toe een sterk gelokaliseerd protestgeluid te horen was lijkt me nauwelijks een rechtvaardiging om van "sociale druk" te spreken. Desalniettemin was Zwarte Piet al jarenlang aan geleidelijke verandering onderhevig: de functie van boeman en het accent raakte hij in de loop van de jaren 60 en 70 grotendeels kwijt, zijn onderdanige rol ten opzichte van Sinterklaas ook, hij was vriendelijker en menselijker geworden, en hij werd als ik het me goed herinner zelfs wat vaker met een lichtere huid afgebeeld. De ontwikkeling verliep langzaam, maar er was wel degelijk een ontwikkeling gaande.
  maandag 19 november 2018 @ 16:32:49 #292
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183245151
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]

KOZP is maar één van de hardste schreeuwers, niet de standaard voor het anti-kamp.

[..]

Tuurlijk niet. Dat is maar één mogelijkheid.

[..]

Vind ik dus niet. Als ik zin heb om met een karikatuur van een Chinees, Afrikaan, jood, moslim of wat dan ook over straat te gaan, dan is dit racistisch, ook niet als dit traditie is, niet helemaal zo bedoeld is of ooit zo gegroeid in andere tijden. Dus nee, ik vind niet dat het iedereen vrij staat het op zijn eigen manier te doen.

Er zijn in Europa wel meer tradities die vast niet zo bedoeld zijn inmiddels, maar die alleen nog kunnen omdat het zo gegroeid is. Als we dit zouden zien in het Midden-Oosten, zouden we over elkaar heen struikelen om ons uit te spreken over de achterlijkheid, maar hier is het dan ineens heel anders, die traditie en vooral ook een kinderfeest.

De kinderen maakt het geen ruk uit wie ze snoep en cadeaus geeft maar worden schaamteloos worden gebruikt om vooral maar aan te stippen wat een nare mensen die tegenstanders van Zwarte Piet zijn, om hun feestje zomaar te vergallen!

Dat het geen feestje is voor minderheden (Minderheden! Dus de meerderheid is voor toch? We moeten niet buigen voor die minderheid! Krijs!) is geen excuus dan, want ikke ikke en ocherm de kinderen. Dat sommigen (een minderheid?...) onder die minderheden er geen probleem mee hebben, is dan wél ineens een geldig argument want zie je wel dat we deugen, die Anti's (hihi) doen ook gewoon mee!
Haha wat ben je grappig! Maak kennis met Hadji_Firoez, een soortgelijk figuur als Zwarte Piet, beschermd door de VN als cultureel erfgoed. Intussen krijgen wij hier in Europa wel dat achterlijk mens van een Verene Sheperd (van diezelfde VN) achter ons aan die komt klagen dat Zwarte Piet racistisch is. Toont meteen aan hoe serieus de VN te nemen is: niet.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  maandag 19 november 2018 @ 16:33:11 #293
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183245159
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Oh OK, dus omdat er minder geloofd wordt mogen die gebouwen tegen de vlakte.
Men hecht tegenwoordig minder waarde aan religie en aan oude gebouwen. Ik ben zelf een liefhebber van oude gebouwen dus dat maakt mij verder heel erg treurig maar ik besef mij dat ik nu niet mensen kan gaan dwingen om daar ineens heel erg van in de ban te raken van al die sloop.

quote:
Cultuur? Traditie? Respect voor hetgeen door onze voorouders is opgebouwd? Welnee, mag afgebroken worden, want dat is makkelijker.
Ben ik helemaal met je eens. En wat mij betreft mag je als overheid ook best dingen beschermen. Beschermen en afbreken zijn 2 moreel verschillende dingen.

quote:
Ofwel, ik geloof er geen hol van, al die 'het is onze cultuur'-roepers. Cultuur kan ze gestolen worden.
Wat een onzin. Mensen hangen slechts aan andere culturele waarden aan dan jij. Jij weigert gewoon te herkennen waar een ander persoons sentiment vandaan komt. Dat maakt jou geen bespeurder der hypocrisie.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183245226
quote:
9s.gif Op maandag 19 november 2018 16:29 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Pietenpact is een onderonsje van enkele (links-)georiënteerde organisaties en is niet ondertekend door ook maar één serieuze organisatie... niemand neemt dat serieus
Ik heb gelezen dat verschillende Vlaamse media, speelgoedwinkels en onderwijsinstanties het pact hebben ondertekend. Ik vind dat overigens een slechte zaak. Echter: mijn indruk is dat in Vlaanderen Zwarte Piet meer in de ban is gedaan dan in Nederland. Als iemand schrijft dat Noord-Brabant maar bij Vlaanderen moet gaan horen vanwege Zwarte Piet, vind ik dat dus los van het natie-aspect enorme onzin.
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:36:49 #295
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183245254
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:35 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat verschillende Vlaamse media, speelgoedwinkels en onderwijsinstanties het pact hebben ondertekend. Ik vind dat overigens een slechte zaak. Echter: mijn indruk is dat in Vlaanderen Zwarte Piet meer in de ban is gedaan dan in Nederland. Als iemand schrijft dat Noord-Brabant maar bij Vlaanderen moet gaan horen vanwege Zwarte Piet, vind ik dat dus los van het natie-aspect enorme onzin.
Noord-Brabant heeft in cultureel opzicht dan ook veel meer met België.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 19 november 2018 @ 16:37:30 #296
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_183245273
quote:
10s.gif Op maandag 19 november 2018 16:32 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Haha wat ben je grappig! Maak kennis met Hadji_Firoez, een soortgelijk figuur als Zwarte Piet, beschermd door de VN als cultureel erfgoed. Intussen krijgen wij hier in Europa wel dat achterlijk mens van een Verene Sheperd (van diezelfde VN) achter ons aan die komt klagen dat Zwarte Piet racistisch is. Toont meteen aan hoe serieus de VN te nemen is: niet.
Ja en? Omdat ze het in Iran doen, mogen wij het ook? Of is het misschien logischer om Hadji Firouz ook onder de loep te leggen? En om de rol van de VN qua goedkeuring naast ons neer te leggen? De VN vond Zuid-Soedan ook geen genocide.
  maandag 19 november 2018 @ 16:38:14 #297
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183245287
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:35 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat verschillende Vlaamse media, speelgoedwinkels en onderwijsinstanties het pact hebben ondertekend. Ik vind dat overigens een slechte zaak. Echter: mijn indruk is dat in Vlaanderen Zwarte Piet meer in de ban is gedaan dan in Nederland. Als iemand schrijft dat Noord-Brabant maar bij Vlaanderen moet gaan horen vanwege Zwarte Piet, vind ik dat dus los van het natie-aspect enorme onzin.
https://nl.metrotime.be/2(...)arte-piet-poppetjes/

Liggen gewoon weer in de rekken van o.a. Colruyt en Dreamland, resp. de grootste supermarktketen en grootse speelgoedketen van België
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  maandag 19 november 2018 @ 16:38:14 #298
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183245288
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Noord-Brabant heeft in cultureel opzicht dan ook veel meer met België.
Omdat Noord-Brabanders katholiek zijn? Het lijkt me discutabel hoor.
  maandag 19 november 2018 @ 16:38:46 #299
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_183245300
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:31 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat er in de jaren 70 en 80 af en toe een sterk gelokaliseerd protestgeluid te horen was lijkt me nauwelijks een rechtvaardiging om van "sociale druk" te spreken. Desalniettemin was Zwarte Piet al jarenlang aan geleidelijke verandering onderhevig: de functie van boeman en het accent raakte hij in de loop van de jaren 60 en 70 grotendeels kwijt, zijn onderdanige rol ten opzichte van Sinterklaas ook, hij was vriendelijker en menselijker geworden, en hij werd als ik het me goed herinner zelfs wat vaker met een lichtere huid afgebeeld. De ontwikkeling verliep langzaam, maar er was wel degelijk een ontwikkeling gaande.
In die jaren zat er zo iemand bij mij op school. Zag overal racisme in en gelijk een agressieve houding. Let wel, dit was een eenling.
Verder is het een nogal aanmatigende houding van mensen om er vanuit te gaan dat het uiteindelijke resultaat een verandering zal moeten zijn. Mensen mogen ook weleens accepteren dat er misschien helemaal geen draagvlak voor verandering is en dat die verandering er niet gaat komen.
  Beste debater 2022 maandag 19 november 2018 @ 16:38:55 #300
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_183245306
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 16:38 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Omdat Noord-Brabanders katholiek zijn? Het lijkt me discutabel hoor.
Waarom denk je dat het 'Noord' heet? Brabant ligt thans in twee landen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')