abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183196660
Tijdens mijn bijstandsuitkering had ik in de winter 4 weken vakantietijd opgenomen met toestemming.
Maar in de zomer kreeg ik een gratis vliegticket aangeboden als cadeau van een vriend.
Deze heb ik geaccepteerd en toen ben ik 2 maanden op vakantie gegaan en bij zijn huis in het buitenland gebleven.

De boete voor het niet nakomen voor je sollicitatie plichten is eerst een verlaging van je uitkering van 30% en daarna een verlaging van 100%.

Ik accepteerde deze boetes en ben op vakantie gegaan. Alleen nu heb ik een brief ontvangen waarop ik op afspraak moet komen en mijn bankafschriften moet laten zien.
Uiteraard staat daarop dat ik de pin automaten heb gebruikt in het buitenland.

Nu is mijn vraag: Als de gemeente ziet dat ik op vakantie naar het buitenland ben gegaan, moet ik dan die 2 maanden terug betalen? Of was de boete van 30% en 100% verlaging het enige?
Want uiteindelijk maakt het niets uit als je je plichten niet nakomt, of je nu thuis op de bank zit of dat je in het buitenland zit, neem ik aan.

Maar nu heb ik op enkele websites gelezen dat het mogelijk kan zijn dat je de maanden terug moet betaken of een boete krijgt als je zonder toestemming of langer dan 4 weken op vakantie bent gegaan.

Is het verstandiger om de afspraak op te zeggen en persoonlijk een formulier invul om mijn huidige uitkering zelf stop te zetten?
Ik wil namelijk niet graag de boete of 2 maanden terug betalen als ik die krijg.
Dus liever nu een baan zoeken en gaan werken dan dat ik op afspraak kom, 1100 euro moet terug betalen en dan alsnog een baan vind en gaan werken, alleen dan met schuld.
Uiteraard is de beste optie mijn uitkering te houden totdat ik aangenomen wordt voor een baan, maar dat is alleen mogelijk als ik geen extra boete moet betalen.

Dank u voor het lezen.

[ Bericht 97% gewijzigd door Armani XL op 17-11-2018 07:24:23 (OP terug gezet) ]
pi_183196697
de maanden dat je in het buitenland was moet je terugbetalen idd.
  Moderator vrijdag 16 november 2018 @ 23:32:48 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183196711
Dus je gaat nu een baan zoeken omdat het alternatief (betalen boete) vervelender is?

En eerder zocht je geen baan omdat een bijstandsuitkering lekkerder was dan werken?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 16 november 2018 @ 23:33:03 #4
408813 crew  trein2000
pi_183196715
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:32 schreef CoolGuy het volgende:
Dus je gaat nu een baan zoeken omdat het alternatief (betalen boete) vervelender is?

En eerder zocht je geen baan omdat een bijstandsuitkering lekkerder was dan werken?
Ik dacht hetzelfde
zie email 27 oktober
pi_183196736
Je moet volgens mij ook uitleggen hoe je aan die vakantie en verblijf komt. Giften worden volgens mij ook afgetrokken op je uitkering.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_183196747
Lijkt me dat je die 2 maanden dat je op vakantie was geen recht hebt op uitkering.
.
pi_183196787
lijkt mij ook dat je daar niet onderuit gaat komen door snel je uitkering stop te zetten :B
  vrijdag 16 november 2018 @ 23:37:32 #8
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_183196809
Eerste hit op google:
Bent u binnen een jaar langer dan 4 weken niet in Nederland? Dan stopt uw uitkering. Dat lijkt misschien hard, maar u moet beschikbaar zijn voor werk. Daarom krijgt u pas weer een uitkering vanaf de dag dat u terug bent. Goed om te weten: u moet uw uitkering opnieuw aanvragen. Werk en Inkomen mag uw nieuwe uitkering dan ook nog een tijdje verlagen omdat u langer weg bent geweest dan u met een bijstandsuitkering weg mag. U heeft zich niet aan de regels gehouden.
Prrrrr
pi_183196813
quote:

Ik zocht sinds het begin een baan maar kon niets vinden. Kreeg een ticket aangeboden en had die geaccepteerd. Maar nu de kerst er aan komt, worden meer mensen aangenomen in de retail (waar ik ervaring in heb) en hopelijk wordt ik binnenkort wel aangenomen.
pi_183196849
Ik lees trouwens dat ze hem helemaal stoppen en dat je na terugkomst opnieuw een aanvrag had moeten doen. Dat wordt nog meer terugbetalen.
.
  Moderator vrijdag 16 november 2018 @ 23:44:32 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183197011
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:37 schreef noobiee123 het volgende:

[..]

Ik zocht sinds het begin een baan maar kon niets vinden. Kreeg een ticket aangeboden en had die geaccepteerd. Maar nu de kerst er aan komt, worden meer mensen aangenomen in de retail (waar ik ervaring in heb) en hopelijk wordt ik binnenkort wel aangenomen.
Dit is niet echt geloofwaardig als ik je OP lees. Maar hoe dan ook, het antwoord is hier gegeven, leuker gaat het niet worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 17 november 2018 @ 08:05:55 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_183200245
Terugbetaling. En je kan een korting kriigen voor de komende omdat je de informatieplicht geschonden hebt. Én wellicht wordt het hoger wegens verwijtbaarheid. En terecht aangezien je duidelijk weet hoe het werkt. Een nieuwe baan zal hooguit sympathie kunnen opwekken
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_183200283
Word wel wat overdreven gereageert hier zie ik.

Okay niet helemaal netjes wat TS deed, maar om hem uitschot etc te noemen.. stel je niet aan aub.

Wel is het is zo dat de regels gewoon duidelijk zijn, TS zal moeten terugbetalen.
  zaterdag 17 november 2018 @ 09:28:03 #14
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_183200688
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:32 schreef fespo het volgende:
de maanden dat je in het buitenland was moet je terugbetalen idd.
Nee, in principe wordt de uitkering helemaal ingetrokken vanaf de ongeoorloofde vakantieperiode. Als je nog bijstand wilt, zul je die opnieuw moeten aanvragen. Die gaat dan pas weer in op de melddatum uiteraard.
pi_183200723
quote:

[..]

Als je binnen 1 jaar 3 maanden op vakantie gaat,dan heb je ook niet echt veel haast om een baan te zoeken he? :{
Waarom kreeg je eigenlijk geen WW als je uit de retail branche komt?

Tip: kijk eens wat verder dan retail ;) Er is nl veel vraag naar mensen in de logistiek, operators en productie ^O^ Betaalt ook nog eens goed omdat je vaak in ploegen werkt dan
pi_183200889
De regels werken dus wel is mijn conclusie uit dit topic
Whatever...
pi_183202163
quote:

[..]

Als je 3 maanden op vakantie bent. heb je niets echt haast om een baan te vinden. Dat gaat je nu een hoop geld kosten. En daarom kan ik alleen maar zeggen, helemaal terecht.
Je keuze had consequenties, en die zul je nu moeten dragen.
pi_183203920
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 09:48 schreef Spanky78 het volgende:
De regels werken dus wel is mijn conclusie uit dit topic
Tuurlijk alleen maakt dat geen leuke krantenkop. Dus ieder jaar krijgen we het verhaal van de bijstandsmoeder met toeslagen.
pi_183205520
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:29 schreef noobiee123 het volgende:
Tijdens mijn bijstandsuitkering had ik in de winter 4 weken vakantietijd opgenomen met toestemming.
Maar in de zomer kreeg ik een gratis vliegticket aangeboden als cadeau van een vriend.
Deze heb ik geaccepteerd en toen ben ik 2 maanden op vakantie gegaan en bij zijn huis in het buitenland gebleven.

De boete voor het niet nakomen voor je sollicitatie plichten is eerst een verlaging van je uitkering van 30% en daarna een verlaging van 100%.

Ik accepteerde deze boetes en ben op vakantie gegaan. Alleen nu heb ik een brief ontvangen waarop ik op afspraak moet komen en mijn bankafschriften moet laten zien.
Uiteraard staat daarop dat ik de pin automaten heb gebruikt in het buitenland.

Nu is mijn vraag: Als de gemeente ziet dat ik op vakantie naar het buitenland ben gegaan, moet ik dan die 2 maanden terug betalen? Of was de boete van 30% en 100% verlaging het enige?
Want uiteindelijk maakt het niets uit als je je plichten niet nakomt, of je nu thuis op de bank zit of dat je in het buitenland zit, neem ik aan.

Maar nu heb ik op enkele websites gelezen dat het mogelijk kan zijn dat je de maanden terug moet betaken of een boete krijgt als je zonder toestemming of langer dan 4 weken op vakantie bent gegaan.

Is het verstandiger om de afspraak op te zeggen en persoonlijk een formulier invul om mijn huidige uitkering zelf stop te zetten?
Ik wil namelijk niet graag de boete of 2 maanden terug betalen als ik die krijg.
Dus liever nu een baan zoeken en gaan werken dan dat ik op afspraak kom, 1100 euro moet terug betalen en dan alsnog een baan vind en gaan werken, alleen dan met schuld.
Uiteraard is de beste optie mijn uitkering te houden totdat ik aangenomen wordt voor een baan, maar dat is alleen mogelijk als ik geen extra boete moet betalen.

Dank u voor het lezen.
Die twee maanden heb je geen recht gehad op een uitkering en moet je terugbetalen. Je mag met een uitkering namelijk maar maximaal vier weken in het buitenland zitten. Langer dan dat, om welke reden dan ook, betekent einde uitkering en geen recht meer. Je kunt er niet onderuit komen door de afspraak af te zeggen, want dan kunnen ze je recht niet vaststellen over de maanden dat jij geen bankafschriften overlegd en mag je die gaan terugbetalen. Dat zijn NOG meer maanden. Oftewel je hebt een groot probleem nu.
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:22:35 #20
3542 Gia
User under construction
pi_183205745
quote:

Hoef jij niet te werken voor je bijstand?
Participatiewet...

Ken een jongen die beschermd woont, bijstand heeft en 28 uur per week in het groen werkt.

En dan kun je niet zomaar op vakantie.

Hoop dat je de hele zooi moet terugbetalen.
pi_183205916
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoef jij niet te werken voor je bijstand?
Participatiewet...

Ken een jongen die beschermd woont, bijstand heeft en 28 uur per week in het groen werkt.

En dan kun je niet zomaar op vakantie.

Hoop dat je de hele zooi moet terugbetalen.

Hard misschien, maar ik ook. Het is geen pretje om in de bijstand te zitten, dat begrijp ik heus wel. Maar juist daarom moet je er alles aan doen om er zo snel mogelijk weer uit te zijn. 3 maanden op vakantie gaan valt daar niet onder.

En dat ticket van die vriend die je gekregen hebt is een gift, dat wordt op de uitkering in mindering gebracht.
Je had beter na moeten denken TO, de regels zijn volgens mij toch heel duidelijk.
pi_183205964
Misschien een idee om juridisch advies in te winnen? Zijn er in jouw gemeente een sociale raadslieden?

Ga wel naar de afspraak en stel je proactief op. Hopelijk kan je een goede betaalregeling treffen. Het leven is te kort om niet in te gaan op 2 maanden vakantie.
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:36:48 #23
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_183205993
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:33 schreef JeugdVanTegenwoordig het volgende:

[..]

Hard misschien, maar ik ook. Het is geen pretje om in de bijstand te zitten, dat begrijp ik heus wel. Maar juist daarom moet je er alles aan doen om er zo snel mogelijk weer uit te zijn. 3 maanden op vakantie gaan valt daar niet onder.

En dat ticket van die vriend die je gekregen hebt is een gift, dat wordt op de uitkering in mindering gebracht.
Je had beter na moeten denken TO, de regels zijn volgens mij toch heel duidelijk.
Eens.

TS is de reden waarom er zo wordt ingehakt op mensen die (al dan niet onterecht) in de bijstand zitten. }:|
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:37:40 #24
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183206007
De consequenties zijn dat je twee banen kan gaan zoeken. 1 om van te leven en 1 om de soos terug te betalen. En anders minimaal 1 baan en op een houtje bijten.

Verder wellicht ook eens iets van psychologische hulp zoeken, zo'n laconieke levenswijze kan nooit gezond zijn.
And so is the past
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:44:30 #25
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_183206137
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:37 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De consequenties zijn dat je twee banen kan gaan zoeken. 1 om van te leven en 1 om de soos terug te betalen. En anders minimaal 1 baan en op een houtje bijten.

Verder wellicht ook eens iets van psychologische hulp zoeken, zo'n laconieke levenswijze kan nooit gezond zijn.
Ik gok ook dat het laatste de reden is waarom hij (nog steeds / überhaupt) in de bijstand zit....
... and I feel fine.
pi_183206172
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:36 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Eens.

TS is de reden waarom er zo wordt ingehakt op mensen die (al dan niet onterecht) in de bijstand zitten. }:|
Nee, mensen gunnen een ander niks. Ik vind het al heel brutaal dat de sociale dienst je kan oproepen om je bankafschriften te tonen. Mij doet het echt helemaal niks dat ts op vakantie is geweest.

Tevens heeft hij boetes gekregen omdat hij niet aan de sollicitatieplicht heeft voldaan maar nog reageren mensen hier alsof hij ik weet niet wat voor crimineel is.
pi_183206223
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:35 schreef potjecreme het volgende:
Misschien een idee om juridisch advies in te winnen? Zijn er in jouw gemeente een sociale raadslieden?

Ga wel naar de afspraak en stel je proactief op. Hopelijk kan je een goede betaalregeling treffen. Het leven is te kort om niet in te gaan op 2 maanden vakantie.
Sociaal raadslieden kunnen hier ook weinig mee. Gewoon een schending van de inlichtingenplicht en de maanden in het buitenland geen recht op bijstand. Ik zie geen enkele verzachtende omstandigheid (dringende reden om van terugvordering af te zien) dus dat wordt dokken.
Let er wel op dat het teruggevorderde bedrag na 1 januari wordt gebruteerd en dat je bedragen die je hebt terugbetaald het jaar erop als negatief inkomen opgeeft bij je belastingaangifte. Dan krijg je van de belastingdienst weer wat terug.
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:51:47 #28
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_183206279
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Nee, mensen gunnen een ander niks. Ik vind het al heel brutaal dat de sociale dienst je kan oproepen om je bankafschriften te tonen. Mij doet het echt helemaal niks dat ts op vakantie is geweest.

Tevens heeft hij boetes gekregen omdat hij niet aan de sollicitatieplicht heeft voldaan maar nog reageren mensen hier alsof hij ik weet niet wat voor crimineel is.
Ik zit door een flinke burnout, scheiding en gekut met het UWV zelf in de bijstand. Ik moet alles doen met dat geld en hou me ook netjes aan de regels.

Ja het is kut dat je je hele financiële leven (30+ documenten!!!) aan ze af moet geven en het kost je ook al je trots om het als een voorheen zelfstandig persoon met een normaal inkomen te moeten aanvragen.

Echter, ik snáp het wel. Het is gemeenschapsgeld. Het is een vangnet. Het is niet een uitkering van "oh, ik heb nergens zin in, ik ben lekker lui, gratis geld vangen".

TS heeft het gebruikt om even gratis vakantie te gaan vieren zonder dat hij daar in die tijd iets voor terug heeft kunnen doen (ergo: participatiewet).

Het maakt mij boos dat zo'n gast er misbruik van maakt en dat hierdoor mensen die wél terecht (en hopelijk tijdelijk) in de bijstand zitten, in een kwaad daglicht worden gesteld door dit soort mensen.

Het is dan ook volledig terecht dat TS die 2 mnd terug moet betalen en dan nog een boete krijgt. En hij moet tevens een hele grote schop onder z'n hol krijgen om werk te gaan vinden.

/my ¤0,02
... and I feel fine.
pi_183206368
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:51 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Ik zit door een flinke burnout, scheiding en gekut met het UWV zelf in de bijstand. Ik moet alles doen met dat geld en hou me ook netjes aan de regels.

Ja het is kut dat je je hele financiële leven (30+ documenten!!!) aan ze af moet geven en het kost je ook al je trots om het als een voorheen zelfstandig persoon met een normaal inkomen te moeten aanvragen.

Echter, ik snáp het wel. Het is gemeenschapsgeld. Het is een vangnet. Het is niet een uitkering van "oh, ik heb nergens zin in, ik ben lekker lui, gratis geld vangen".

TS heeft het gebruikt om even gratis vakantie te gaan vieren zonder dat hij daar in die tijd iets voor terug heeft kunnen doen (ergo: participatiewet).

Het maakt mij boos dat zo'n gast er misbruik van maakt en dat hierdoor mensen die wél terecht (en hopelijk tijdelijk) in de bijstand zitten, in een kwaad daglicht worden gesteld door dit soort mensen.

Het is dan ook volledig terecht dat TS die 2 mnd terug moet betalen en dan nog een boete krijgt. En hij moet tevens een hele grote schop onder z'n hol krijgen om werk te gaan vinden.

/my ¤0,02
Dit.

En heel veel sterkte voor jou, hopelijk heb je snel alles weer op de rit ^O^
  zaterdag 17 november 2018 @ 14:57:09 #30
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_183206404
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:55 schreef JeugdVanTegenwoordig het volgende:

[..]

Dit.

En heel veel sterkte voor jou, hopelijk heb je snel alles weer op de rit ^O^
Dankjewel voor je steun en voor je begrip. :)
... and I feel fine.
pi_183206938
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:51 schreef Lotusss het volgende:

[..]

/my ¤0,02
Dat het gemeenschapsgeld is, maakt nog niet goed om ts als een hond te behandelen. Weet jij iets van zijn situatie? Laten we elkaar in ieder geval netjes behandelen.

Ik vind het verdrietig dat je de participatiewet loopt te verdedigen. Het is vooral de verhuftering in de samenleving dat dit wordt getolereerd. Ik heb niemand in het malieveld gezien tegen de dividendbelasting van Rutte. Maar laten we wel boos reageren op iemand die wat grijpstuivers ontvangt en zich even niet aan de regels heeft gehouden.

Hij loopt al in de smiezen en zal alles terug moeten betalen. Daarmee is de kous toch af.
pi_183206972
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 15:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Dat het gemeenschapsgeld is, maakt nog niet goed om ts als een hond te behandelen. Weet jij iets van zijn situatie? Laten we elkaar in ieder geval netjes behandelen.

Ik vind het verdrietig dat je de participatiewet loopt te verdedigen. Het is vooral de verhuftering in de samenleving dat dit wordt getolereerd. Ik heb niemand in het malieveld gezien tegen de dividendbelasting van Rutte. Maar laten we wel boos reageren op iemand die wat grijpstuivers ontvangt en zich even niet aan de regels heeft gehouden.

Hij loopt al in de smiezen en zal alles terug moeten betalen. Daarmee is de kous toch af.
Eens.
pi_183207126
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:46 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Oke ik werk al sinds mijn 16e,betaal netjes belasting voor iedereen maar alle werklozen en alleenstaande moeders etc krijgen eerder een woning want urgentie etc :') Ik kom via sociaal en particulier niet aan een woning ;(
pi_183207215
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 15:33 schreef Maureentje het volgende:

[..]

Oke ik werk al sinds mijn 16e,betaal netjes belasting voor iedereen maar alle werklozen en alleenstaande moeders etc krijgen eerder een woning want urgentie etc :') Ik kom via sociaal en particulier niet aan een woning ;(
Dus?? Ik heb ooit ook eens in de situatie gezeten dat het niet lukte om een woning te krijgen. Heb jij je verdiept in het beleid in Nederland als het gaat om woningbouw? Mensen hun woning uitjagen (zogenaamde scheefwoners) maar niks betaalbaars voor deze groep bijbouwen.
pi_183207244
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 15:33 schreef Maureentje het volgende:

[..]

kan het ff ontopic?
  zaterdag 17 november 2018 @ 15:48:15 #36
3542 Gia
User under construction
pi_183207375
quote:

Ik vind het verdrietig dat je de participatiewet loopt te verdedigen.
Wat is daar mis mee?
Is het niet heel normaal dat je een tegenprestatie levert voor je uitkering?
pi_183207387
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 15:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee?
Omdat die wet niet naar individuele gevallen kijkt.
  zaterdag 17 november 2018 @ 15:54:06 #38
3542 Gia
User under construction
pi_183207452
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 15:49 schreef BlackMolly77 het volgende:

Omdat die wet niet naar individuele gevallen kijkt.
Ben ik niet met je eens.
Die jongeman die ik eerder noemde, heeft meerdere gesprekken gehad met zijn participatiecoach, heeft meerdere baantjes uit mogen proberen, is niet gekort toen het even niet lukte, woont niet voor niets beschermd, en is nu gelukkig in de groenvoorziening.
Waarschijnlijk krijgt hij binnenkort een contract en gaat hij, met financiële ondersteuning, een opleiding tot hovenier doen.

Deze jongeman heeft ASS.
pi_183207567
quote:

[..]

netjes behandelen idd. Dus niet lekker 3 maanden vakantie gaan vieren terwijl je bijstand ontvangt.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_183207654
quote:

[..]

Wat is daar mis mee?
Ik vind het niet normaal. Heel je leven belasting betalen en als je gebruik moet maken van een vangnet dan moet je daar ook nog iets voor terug doen.
Die hele tegenprestatie heeft maar 1 doel en dat is mensen pesten en voor lul zetten door ze bijvoorbeeld in een oranje hesje papier te laten prikken. Dat zal ze motiveren om aan het werk te gaan.
  zaterdag 17 november 2018 @ 16:18:10 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183207736
Hoe definieer je vakantie als je geen werk hebt? Het idee van de vier weken vakantie die je van het UWV krijgt is dat je dan vrijgesteld bent van solliciteren in die weken. Maar aangezien je vooral via internet communiceert met het UWV en mogelijk toekomstige werkgevers, en je dat op een vakantieadres ook kunt doen, lijkt het mij zinnig te weten wat TS precies in die vakanties heeft gedaan.
Als je elders aan je sollicitatieplicht hebt voldaan zou dat imho niet moeten uitmaken.
  zaterdag 17 november 2018 @ 16:21:31 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183207790
quote:

[..]

Wat is daar mis mee?
Je tegenprestatie is solliciteren, dat kun je overal doen.
Als het om werken gaat als tegenprestatie, dan heb je recht op minimumloon, niet op een uitkering.
pi_183207837
Prachtig dit. *;
pi_183207849
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit is niet echt geloofwaardig als ik je OP lees. Maar hoe dan ook, het antwoord is hier gegeven, leuker gaat het niet worden.
Wel makkelijker
-
  zaterdag 17 november 2018 @ 16:34:51 #45
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_183207965
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:10 schreef Fokfan2016 het volgende:

[..]

Ik vind het niet normaal. Heel je leven belasting betalen en als je gebruik moet maken van een vangnet dan moet je daar ook nog iets voor terug doen.
Die hele tegenprestatie heeft maar 1 doel en dat is mensen pesten en voor lul zetten door ze bijvoorbeeld in een oranje hesje papier te laten prikken. Dat zal ze motiveren om aan het werk te gaan.
Ik ken iemand die dat voor z'n uitkering moest doen. Hij vond het hartstikke leuk :D hij had er wel willen blijven werken, maar dat mocht voor max een half jaar ofzo. Lekker buiten, liever dat dan de hele dag op een muf kantoor. En Hesjes zijn denk ik meer voor taakstraffen?
pi_183208873
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als het om werken gaat als tegenprestatie, dan heb je recht op minimumloon, niet op een uitkering.
Solliciteren kan idd overal.
Maar een sollicitatiegesprek wordt dan weer wat moeilijker natuurlijk, je gaat niet vanaf je vakantieadres even terug naar Nederland voor een gesprek om daarna weer verder te gaan met je vakantie.
Bovendien zijn de regels duidelijk, niet langer dan 4 weken in het buitenland verblijven.
  zaterdag 17 november 2018 @ 17:46:57 #47
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183208950
quote:

Welkom in de wondere wereld van de verzorgingsstaat (sinds wanneer ben jij mod? :P).

Ontopic: Fucking drie maanden "vakantie" terwijl je bijstand trekt :') En dan zeggen dat je "geen werk kon vinden", in elke sector staan ze al minimaal een jaar te springen om mensen :') Ik hoop dat ze alles terugvorderen. :')

[ Bericht 8% gewijzigd door Twiitch op 17-11-2018 17:53:25 ]
pi_183209035
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:18 schreef Lunatiek het volgende:
Hoe definieer je vakantie als je geen werk hebt? Het idee van de vier weken vakantie die je van het UWV krijgt is dat je dan vrijgesteld bent van solliciteren in die weken. Maar aangezien je vooral via internet communiceert met het UWV en mogelijk toekomstige werkgevers, en je dat op een vakantieadres ook kunt doen, lijkt het mij zinnig te weten wat TS precies in die vakanties heeft gedaan.
Als je elders aan je sollicitatieplicht hebt voldaan zou dat imho niet moeten uitmaken.
Het draait niet zozeer om een X aantal keer solliciteren maar om het beschikbaar zijn voor werk. In het buitenland ben je niet beschikbaar voor 98% van het werk dat te vergeven is.
pi_183209067
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:34 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Ik ken iemand die dat voor z'n uitkering moest doen. Hij vond het hartstikke leuk :D hij had er wel willen blijven werken, maar dat mocht voor max een half jaar ofzo. Lekker buiten, liever dat dan de hele dag op een muf kantoor. En Hesjes zijn denk ik meer voor taakstraffen?
Hesjes zijn er over het algemeen om niet van je sokken gereden te worden.

Hesjes vanuit halt of één of andere straf is in ons land ongetwijfeld een schending van privacy
pi_183209177
Bijstand en op vakantie gaan :')
Ik was hier...
  zaterdag 17 november 2018 @ 18:22:09 #51
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_183209453
quote:
Het UWV heeft niks met de bijstand te maken. De bijstand gaat vis de gemeente waar je woont.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 17 november 2018 @ 18:47:17 #52
3542 Gia
User under construction
pi_183209801
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hoeft voor bijstand niet fulltime te werken.
Maar 24 uur of zo.
K denk dat de hoogte van de bijstand wel ongeveer overeen komt met minimumloon voor 24 uur.
  zaterdag 17 november 2018 @ 18:48:23 #53
3542 Gia
User under construction
pi_183209825
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 16:34 schreef Ceviche het volgende:

Nee, die zijn voor de veiligheid.
  zondag 18 november 2018 @ 06:21:56 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183217549
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 17:41 schreef vannelle het volgende:

[..]

Solliciteren kan idd overal.
Maar een sollicitatiegesprek wordt dan weer wat moeilijker natuurlijk, je gaat niet vanaf je vakantieadres even terug naar Nederland voor een gesprek om daarna weer verder te gaan met je vakantie.
Bovendien zijn de regels duidelijk, niet langer dan 4 weken in het buitenland verblijven.
Ligt aan welk buitenland: vanuit België of Duitsland kun je zo even terugreizen voor een sollicitatiegesprek. Dat komt meestal niet onverwacht en gaat in overleg, dus vanuit een wat verder afgelegen buitenland zal het ook wel lukken. Dat is iets waar je wel rekening mee moet houden als je werkloos bent. Ik zou zelfs in die toegestane vakantie nog teruggaan voor een sollicitatiegesprek, je wilt toch weer aan de slag of niet?
Je kunt het zelfs zo inkleden dat je in het buitenland gaat solliciteren en dan dus daarheen moet om je sollicitatiegesprek te voeren.
  zondag 18 november 2018 @ 06:25:57 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183217566
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 18:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar 24 uur of zo.
K denk dat de hoogte van de bijstand wel ongeveer overeen komt met minimumloon voor 24 uur.
Als je 24 uur per week werkt, krijg je veel meer dan alleen loon. Vaak pensioenopbouw, je krijgt hebt voordelen bij het kopen van een woning, je "spaart" voor een eventuele WW-uitkering, je krijgt vaak allerlei extra's van de zaak.
Ik zou niet weten waarom je niet gewoon in dienst wordt genomen als je moet werken. Op deze manier hou je het aantal werklozen wel in stand.
pi_183217700
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 18:03 schreef Nismo91 het volgende:
Waarom niet? Beetje kromme gedachte dat iemand in de bijstand niet van een vakantie mag genieten.
  zondag 18 november 2018 @ 10:00:52 #57
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_183218646
quote:
STEAK IS FOR TAXPAYERS
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_183218687
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 november 2018 18:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar 24 uur of zo.
Dan moet je wel heel goed verdienen, het is eerder 40 uur werken voor een salaris net iets boven de bijstand
  zondag 18 november 2018 @ 10:05:38 #59
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_183218709
quote:
Troost je, het is vast niet het soort vakantie om jaloers op te worden.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Moderator zondag 18 november 2018 @ 10:09:05 #60
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_183218739
quote:
sommigen kunnen verdomd goed sparen van een bijstand.
pi_183218825
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 10:03 schreef BlackMolly77 het volgende:

[..]

Dan moet je wel heel goed verdienen, het is eerder 40 uur werken voor een salaris net iets boven de bijstand
Whut....

Bijstand voor een alleenstaande is 70% van het fulltime wettelijk minimumloon. Uitgaande van een gemiddelde werkweek van 38 uur moet je voor een salaris wat bruto net zo hoog is als de bruto bijstand 26,6 uur werken tegen minimumloon.

Maar omdat je als werkende ook nog arbeidskorting krijgt, zal 24 uur werken al voldoende zijn om er netto een paar stuivers op vooruit te gaan ten opzichte van het bijstandsinkomen. Neem je ook nog pensioenopbouw en vakantiegeld mee, dan al helemaal.
  Moderator zondag 18 november 2018 @ 10:19:31 #62
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_183218859
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Whut....

Bijstand voor een alleenstaande is 70% van het fulltime wettelijk minimumloon. Uitgaande van een gemiddelde werkweek van 38 uur moet je voor een salaris wat bruto net zo hoog is als de bruto bijstand 26,6 uur werken tegen minimumloon.

Maar omdat je als werkende ook nog arbeidskorting krijgt, zal 24 uur werken al voldoende zijn om er netto een paar stuivers op vooruit te gaan ten opzichte van het bijstandsinkomen. Neem je ook nog pensioenopbouw en vakantiegeld mee, dan al helemaal.
klopt. 24u tegen plm 9,50pu is 988pm
pi_183218863
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 06:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ligt aan welk buitenland: vanuit België of Duitsland kun je zo even terugreizen voor een sollicitatiegesprek. Dat komt meestal niet onverwacht en gaat in overleg, dus vanuit een wat verder afgelegen buitenland zal het ook wel lukken. Dat is iets waar je wel rekening mee moet houden als je werkloos bent. Ik zou zelfs in die toegestane vakantie nog teruggaan voor een sollicitatiegesprek, je wilt toch weer aan de slag of niet?
Je kunt het zelfs zo inkleden dat je in het buitenland gaat solliciteren en dan dus daarheen moet om je sollicitatiegesprek te voeren.
Als je in de bijstand zit, wordt je toch wel geacht om bij elk uitzendbureau ingeschreven te staan. Dan kan het zijn dat je dinsdagmiddag om 17.00 uur gebeld wordt met de mededeling dat je de volgende ochtend om 7 uur verwacht wordt, bij het simpelere werk. Vanuit België/Duitsland nog wel te doen als je over eigen vervoer beschikt of snel op een treinstation kan komen, maar als je moet vliegen wordt het dan al verdomd lastig om optijd thuis te komen.
  zondag 18 november 2018 @ 10:59:04 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183219433
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 10:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je in de bijstand zit, wordt je toch wel geacht om bij elk uitzendbureau ingeschreven te staan. Dan kan het zijn dat je dinsdagmiddag om 17.00 uur gebeld wordt met de mededeling dat je de volgende ochtend om 7 uur verwacht wordt, bij het simpelere werk. Vanuit België/Duitsland nog wel te doen als je over eigen vervoer beschikt of snel op een treinstation kan komen, maar als je moet vliegen wordt het dan al verdomd lastig om optijd thuis te komen.
Zelfs als je in Nederland bent kan je problemen krijgen met dat tijdstip. Het lijkt me sterk dat dat niet in overleg gaat. Ik zou geen sollicitatiegesprek voor een echte baan afzeggen voor een uitzendklus.
pi_183219677
Wat Ivo zegt klopt gewoon. Er zijn zat baantjes waar het zo gaat. Erger nog is horeca, waar je om 16u gebeld kan worden dat je om 18u moet beginnen
  zondag 18 november 2018 @ 11:23:38 #66
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_183219758
quote:
Dus als ze een bedrijf hebben waar je morgen voor aan de slag kunt gaan, dan is dat prima om af te zeggen omdat je toevallig ergens in Verweggistan zit?

En je gelooft toch zelf niet dat iemand zijn vakantie in Verweggistan gaat afbreken en een duur extra retourticket gaat boeken om op sollicitatiegesprek te gaan bij een bedrijf waar hij niet dolenthousiast over is?

Je bent gewoon niet beschikbaar voor werk in het buitenland, punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')