abonnement Unibet Coolblue
pi_183159236
Defensie koopt materieel voortaan bij voorkeur in Nederland

Als de krijgsmacht nieuw materieel nodig heeft, moet dat bij voorkeur van Nederlandse bodem zijn. Dat is niet alleen goed voor de nationale veiligheid, maar ook voor de Nederlandse industrie, vindt het kabinet.

Minister Bijleveld van Defensie en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken presenteren vandaag de nieuwe Defensie Industrie Strategie, waar dat in staat.

De tijd van bezuinigen bij Defensie is voorbij. De komende jaren worden er miljarden geïnvesteerd, vooral bij de marine. Dat geld moet vooral bij Nederlandse leveranciers terechtkomen, vinden de bewindsvrouwen.

Europese regels
De voorkeurspositie voor Nederlandse bedrijven is niet in strijd met de Europese regels voor aanbestedingen, zeggen Bijleveld en Keijzer. Soms kan het niet anders dat spullen uit het buitenland worden gehaald, maar dat gebeurt dan met zo veel mogelijk bijdrage van Nederlandse bedrijven.

Defensie wil zelf drones en satellieten laten ontwerpen voor spionage. Dat is volgens Bijleveld ook veiliger, want apparatuur uit het buitenland kan een 'achterdeur' hebben, waardoor die overgenomen kan worden door een kwaadwillende buitenlandse mogendheid.

"De veiligheidssituatie is verslechterd en Nederland en Europa moeten op eigen benen kunnen staan. We moeten onszelf kunnen beschermen. Daarvoor is een sterke basis nodig van kennis, technologie en capaciteiten", zegt Bijleveld.

bron: https://nos.nl/artikel/22(...)ur-in-nederland.html
pi_183159308
Opzich geen verkeerde zaak, maar een beetje jammer dat die leveranciers in private handen zijn. Van overheidswege private monopolies ondersteunen is niet iets wat je moet willen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183159309
quote:
Luchtmobiele Brigade verkiest Duitse terreinwagens boven Nederlandse

Militairen van de Luchtmobiele Brigade krijgen 515 nieuwe terreinwagens van het Duitse merk Mercedes-Benz. Het bedrijf won de strijd onder meer van de Nederlandse start-up Defenture. Beide wagens zijn meer dan geschikt voor het zware werk, maar de Duitsers waren een stuk goedkoper, oordeelde defensie.

Een terreinwagen op maat gemaakt voor de commando’s. Uitgedacht samen met deze militairen en op handen gedragen door de voormalige Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp. Het was de troef waarmee de start-up Defenture uit Tiel de strijd aanging en hoopte de lucratieve order voor 515 terreinwagens binnen te slepen, bleek vorige maand.

Maar het verhaal van deze zogenoemde Vector was niet genoeg om de generaals te overtuigen. Mercedes-Benz, met een grote Nederlandse vestiging in Utrecht, legde een prijs neer die 40 procent goedkoper is voor een kwalitatief vergelijkbare auto. Dat is fijn voor de portemonnee van de krijgsmacht, vinden ze bij defensie, maar ook voor de belastingbetaler en dus mogen zij nu de terreinwagens gaan bouwen waarmee militairen vanaf 2020 daadwerkelijk op missie kunnen gaan.

Hoofd operaties Joost Hubbers van de Luchtmobiele Brigade zal het een zorg zijn welk merk er straks op de motorkap staat. Hij is vooral blij dát de voertuigen worden vervangen. ,,De huidige terreinwagens zijn meer dan op”, zegt hij. ,,Sommige exemplaren zijn meer dan twintig jaar oud. De pech onderweg neemt flink toe. Versnellingsbakken gaan bijvoorbeeld vaker kapot. Er zijn veel meer storingen. En omdat onderdelen zo zijn versleten vergt het allemaal meer tijd om ze inzetbaar te houden.’’

Straks staat er één gloednieuw model, dat de twee huidige types vervangt. Eindelijk krijgen Hubbers en zijn collega’s een auto waarmee ze ook genoeg materiaal kunnen meenemen op meerdaagse operaties. De huidige voertuigen zijn besteld in een tijd dat de Luchtmobiele Brigade daar nog geen rol van betekenis in speelde. Maar op de Balkan, in Afghanistan, Irak en Mali bleek dat ze dit werk prima kunnen doen. ,,Alleen zijn de huidige voertuigen daar eigenlijk minder geschikt voor. Dus hebben we zelf aanpassingen gedaan zodat we bijvoorbeeld extra rugzakken aan de zijkant kunnen hangen.’’

Defensie heeft drie types voertuigen besteld. De meeste, 329 stuks, zijn gevechtsvoertuigen waar ook machinegeweren op gemonteerd kunnen worden. Er komen 144 terreinwagens die bedoeld zijn om spullen in te vervoeren. En 42 ambulances.

De aankoop ging niet zonder slag of stoot. Fabrikant Henk van der Scheer van de Vector zocht in september van dit jaar de publiciteit omdat hij al zag aankomen dat een grote, van oorsprong buitenlandse partij de lucratieve order voor zijn neus zou wegkapen. En dat terwijl de krijgsmacht tegelijkertijd de eigen defensie-industrie wil stimuleren. Hij vindt dat daar in de aanbesteding onvoldoende rekening mee wordt gehouden en ook de economische voordelen niet goed worden meegewogen.

Volgens Defensie hebben ze geen andere keus dan het op deze manier te doen. ,,Als we een Nederlands bedrijf zouden voortrekken dan hadden we een week later Brussel hier op de stoep gehad omdat dit oneerlijke concurrentie is”, zegt generaal-majoor Ivo de Jong die betrokken is bij de aankoop. ,,Als we spullen willen aanschaffen waarbij een wezenlijk veiligheidsbelang aanwezig is, kunnen we zelf een bedrijf kiezen. Maar dat belang zie ik niet bij een auto.’’

De Jong wijst erop dat ook de Duitse bouwer grote voordelen heeft voor de bv Nederland. Zo wordt de wagen grotendeels gebouwd in Nederland en zijn vooral bij de carrosserie-opbouw diverse andere Nederlandse bedrijven die meehelpen. Ook wordt het onderhoud de komende tien jaar hier gedaan, met een mogelijke verlenging van nog eens maximaal tien jaar.

Voordat de uiteindelijke beslissing viel, is er volgens defensie een uiterst zorgvuldig traject doorlopen. ,,Wij zitten er ook echt niet op te wachten als advocaten rechtszaken aanspannen omdat er een zweem van partijdigheid aan deze order kleeft. Voor je het weet kunnen we helemaal opnieuw beginnen.’’

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)ederlandse~a3331123/
:+
pi_183159432
Ja dat, plus deze:
quote:
VDL en Fokker grijpen mis bij grote order Defensie

Een grote defensieorder gaat aan de neus van Nederlandse bedrijven voorbij, terwijl het kabinet had beloofd de nationale industrie bij aanbestedingen op het gebied van defensie voor te trekken.

Het gaat om de levering van 1400 containers die in militaire kampen en op oefenterreinen dienstdoen als mobiele kantoren en werkplaatsen. De ’shelters’ zitten vol technologie en communicatiemiddelen, zijn bestand tegen afluisteren en beschermd tegen raket- en gifgasaanvallen. Bij de containers zitten ook 3000 ’subsystemen’ waaronder airconditioning, luchtbevochtigers, dieselkachels en generatoren. De order bedraagt zo’n ¤200 miljoen.

Vijf partijen waren in de race, waaronder VDL uit Eindhoven en Fokker Technologies uit Papendrecht. Dat Defensie nu kiest voor het Britse Marshall is een domper. „Dit is niet hoopgevend voor de Nederlandse industriepolitiek”, zegt een betrokkene.

Minister Bijleveld (Defensie) stelt dat de aanbesteding onder het vorige kabinet in gang is gezet. Volgens haar is het huidige kabinet zeker voornemens de eigen industrie meer te beschermen. Ze wijst op het transportschip dat scheepsbouwer Damen gaat bouwen voor de marine en M-fregatten die worden vervangen.

Bovendien is er nog een ander belang om te kiezen voor buitenlandse bedrijven: de prijs. „We moeten ook zuinig zijn en kritisch kijken waaraan we ons belastinggeld uitgeven”, zo zei Bijleveld woensdagavond in gesprek met vertegenwoordigers van de Nederlandse defensie-industrie. De Nederlandse bedrijven vroegen een hoger bedrag.

Intussen is het chagrijn er bij de Nederlanders er niet minder op. Familiebedrijf VDL stapt naar de kortgedingrechter om het besluit van Defensie aan te vechten. Het zal tot meer vertraging leiden van een project dat toch al niet vlot verliep.

Lang geloofde het kabinet in een open Europese markt voor de defensie-industrie. In de praktijk schermen grote landen als Duitsland, maar vooral Frankrijk, hun eigen markt af.
  Moderator vrijdag 16 november 2018 @ 19:38:55 #5
257132 crew  Awsom
pi_183190153
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:33 schreef Niek92 het volgende:
Ja dat, plus deze:

[..]

Die containers in GB waren maar een paar miljoen euro goedkoper geloof ik. Waardeloos dat dat dan naar die partij gaat.
pi_183202235
Er lopen gewoon gasten rond in kapotte kleren omdat ze geen nieuwe kunnen bestellen, nieuwe uniform wordt eindeloos uitgesteld, opleidingen zitten zonder spullen, maar nee hoor, de politiek moet eerst de komende jaren even overleggen of ze voortaan hun spulletjes bij de jumbo of de appie kopen...
Het kan vriezen, Het kan dooien, Maar als je op je bek gaat zijn ze te laat met strooien.
pi_183202343
En bij die bedrijven werken dan specialisten, of deze worden ingehuurd en na een periode vertrekken ze voor een vergelijkbare klus in een ander land. Zo verspreid de kennis over deze systemen alsnog over heel Europa.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')