abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183044198
Op dit moment ben ik 30 jaar en studeer ik op de universiteit in rotterdam.
Omdat ik ouder ben dan 30 heb ik geen recht meer op studiefinanciering.
Graag wil ik weten of ik wel recht heb op een bijstands uitkering.

Op het internet staan verschillende dingen.
Om recht te hebben op een bijstandsuitkering, moet je kunnen werken.
Maar als je voltijd studeert heb je dus geen tijd om te kunnen werken en zou je dus nog wel recht hebben op een uitkering. (volgens enkele websites)

Ikzelf ben naar de gemeente rotterdam gegaan en toen werd mij verteld dat ik inderdaad recht had op een uitkering. Een speciaal geval voor mensen die voltijd studeren en niet aan de werktrajecten en sollicitatie plichten e.d kunnen deelnemen.

Maar nu had ik vandaag gebeld en toen werd mij verteld dat het toch niet mogelijk is om een uitkering te krijgen.
Dus verschillende mensen bij de gemeente vertellen mij verschillende dingen.
Weet iemand hoe het nu wel zit?

Het enige wat ik op dit moment kan doen is een levenslangleren lening aanvragen bij duo.
Van maximaal 500 euro per maand.
Maar uiteraard heb ik liever een uitkering dan een lening, indien ik daar recht op heb.

Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp.
pi_183044238
Even snel googelen en ik vind dit, maar wellicht is het per gemeente anders?
quote:
Je ontvangt geen studiefinanciering meer
Studeer je nog, maar krijg je geen studiefinanciering meer? Dan moet je proberen om werk te vinden. Als dat niet direct lukt, kun je een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Ontvang je een uitkering, dan zal je gemeente jou zo snel mogelijk naar werk begeleiden. Daarbij bekijkt de gemeente of je studie voor jou de kortste en beste weg naar werk is. Is dat niet zo, dan moet je passend werk accepteren. Want ontvang je bijstand, dan gaat werk in de regel vóór studie.
pi_183044409
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:58 schreef davedave333 het volgende:
........
Maar als je voltijd studeert heb je dus geen tijd om te kunnen werken..........
Met deze aanname zit je m.i. al fout. In NL werken tienduizenden studenten naast hun "voltijd" studie. Omgekeerd studeren er ook tienduizenden naast hun fulltime baan. Omdat je al 24 jaar oefent met studeren neem ik aan dat de studiebelasting niet zo groot meer is. Probeer in oplossingen te denken waarbij je je hand niet hoeft op te houden !
pi_183044577
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 16:08 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Met deze aanname zit je m.i. al fout. In NL werken tienduizenden studenten naast hun "voltijd" studie. Omgekeerd studeren er ook tienduizenden naast hun fulltime baan. Omdat je al 24 jaar oefent met studeren neem ik aan dat de studiebelasting niet zo groot meer is. Probeer in oplossingen te denken waarbij je je hand niet hoeft op te houden !
Ik bedoelde meer in de zin van ''niet mogelijk om fulltime te gaan werken'', wat een vereiste is voor een bijstandsuitkering.
De studie econometrie is voor mij wel enorm belastend. Ik besteed 7 dagen per week aan mijn huiswerk en zou het niet kunnen volhouden met een bijbaan er bij.
Mocht ik geen recht hebben op een uitkering, dan zal ik simpelweg gaan lenen.
Maar wou het alleen voor de zekerheid weten, want zou zonde zijn om te lenen als het niet hoeft.

Dankjewel voor het reageren.
pi_183053964
'Niet lenen als het niet hoeft'

Waarom ben je op de 30e nog niet klaar?

Ga (erbij) werken. ffs.
Dum de dum
pi_183054372
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 00:00 schreef Fe2O3 het volgende:
'Niet lenen als het niet hoeft'

Waarom ben je op de 30e nog niet klaar?

Ga (erbij) werken. ffs.
Omdat niet iedereen zijn leven hetzelfde verloopt? Niet iedereen begint met studeren op zijn 18e.
En als de studie druk te groot is dat ik het weekend nodig heb om te leren, dan gaat werken niet.
pi_183055337
Je bent dus niet beschikbaar voor werk; ik vrees dat je die bijstand op je buik kunt schrijven.
pi_183057402
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 16:16 schreef davedave333 het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer in de zin van ''niet mogelijk om fulltime te gaan werken'', wat een vereiste is voor een bijstandsuitkering.
De studie econometrie is voor mij wel enorm belastend. Ik besteed 7 dagen per week aan mijn huiswerk en zou het niet kunnen volhouden met een bijbaan er bij.
Mocht ik geen recht hebben op een uitkering, dan zal ik simpelweg gaan lenen.
Maar wou het alleen voor de zekerheid weten, want zou zonde zijn om te lenen als het niet hoeft.

Dankjewel voor het reageren.
Je hoeft niet full-time te werken. Je moet volledig beschikbaar zijn om minimaal 70% van 40 uur te werken.

Maar zoals je zelf al zegt gaat je dat ook niet lukken.

Dan zijn je opties; lenen, of toch een bijbaan. 7 dagen per week met huiswerk bezig zijn lijkt me ook een beetje te veel van het goede. Dan zou ik eerst eens kijken of er op dat gebied winst te behalen is, door effectiever te studeren. Dan kan je vrijgekomen tijd evt vullen met een baantje.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183057442
Wanneer je duaal of deeltijd studeert kan je toch gewoon naast je studie 4 of 5 dagen (beschikbaar zijn om te) werken?
pi_183071232
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 00:23 schreef davedave333 het volgende:

[..]

Omdat niet iedereen zijn leven hetzelfde verloopt? Niet iedereen begint met studeren op zijn 18e.
En als de studie druk te groot is dat ik het weekend nodig heb om te leren, dan gaat werken niet.
Zoals je dit nu schrijft neem ik aan dat jij niet al die jaren gestudeerd hebt. Dan heb je dus gewerkt (neem ik aan), heb je geen spaargeld dan?

Ik mag toch hopen dat we mensen van 30 jaar die nog willen studeren geen geld geven voor levensonderhoud. Ik weet trouwens vrijwel zeker dat wat je in je OP schrijft over Rotterdam gewoonweg niet waar is. Want waarom hebben al die studenten aan de EUR (die in Rotterdam ook een kamer hebben) dan een DUO lening? Als het ook gratis en voor niks kan? Met je 'uiteraard heb ik liever een uitkering'. Profiteren much?

Duizenden mensen studeren en werken tegelijk. Wen er maar aan.
pi_183071371
Liever dus een uitkering (en gemeenschapsgeld) gebruiken, dan lenen. :') ga maar lekker lenen, dat moeten de meesten.

Daarbij heb je geen recht op een uitkering. Een lening van duo wordt gezien als een passende en toereikende voorliggende voorziening.
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')