FOK!forum / Digital Corner / Sonos vs alternatieven
mrjobbyvrijdag 9 november 2018 @ 15:35
Hallo,

Ik wil een muziekinstallatie die in 3 verschillende ruimtes tegelijkertijd muziek kan afspelen. Ik weet dat Sonos dit kan, maar vraag me af of er ook interessante alternatieven zijn of steekt Sonos er met de prijs/kwaliteit verhouding er boven uit?

De ruimtes betreffen in een praktijk dus zal de muziek nooit hard afgespeeld worden.

Ik hoef niet persé de aller goedkoopste oplossing, het is belangrijker dat het goed en simpel werkt.

Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke systemen?

Cheers,

Mrjobby
CoolGuyvrijdag 9 november 2018 @ 15:37
mehh, Sonos is erg duur voor wat je ervoor krijgt qua kwaliteit imho.

Wel het makkelijkste met aansluiten. Ik zou persoonlijk een versterker neerzetten die 3 zones kan aansturen met 3 paar eenvoudige speakers, maar ja, dan moet je weer kabels gaan leggen etc, dus een draadloos systeem zoals Sonos is wel makkelijk ja.
mrjobbyvrijdag 9 november 2018 @ 15:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:37 schreef CoolGuy het volgende:
mehh, Sonos is erg duur voor wat je ervoor krijgt qua kwaliteit imho.
Dat heb ik inderdaad al vaker gehoord ja ;-)

Het gaat ook om een huur pand dus draadloos is wel de makkelijkste oplossing
CoolGuyvrijdag 9 november 2018 @ 15:40
tja, het ís een makkelijke oplossing, dat is waar.
#ANONIEMvrijdag 9 november 2018 @ 15:42
Het systeem is handig, want draadloos enzo.

Eventuele alternatieven:

Bose SoundTouch
Philips Izzy
Sjemmertvrijdag 9 november 2018 @ 15:44
Gewoon een knappe installatie neerzetten dan kun je ook door het hele huis luisteren, zelfs nog drie huizen verder ook als het nodig is.
CoolGuyvrijdag 9 november 2018 @ 15:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:44 schreef Sjemmert het volgende:
Gewoon een knappe installatie neerzetten dan kun je ook door het hele huis luisteren, zelfs nog drie huizen verder ook als het nodig is.
Heb je de OP überhaupt gelezen?
Sjemmertvrijdag 9 november 2018 @ 15:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Heb je de OP überhaupt gelezen?
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
CoolGuyvrijdag 9 november 2018 @ 16:00
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:59 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Vrij vertaald: nee dus, maar dat was al duidelijk uit je reactie.
mrjobbyvrijdag 9 november 2018 @ 16:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:42 schreef Vanillekwark het volgende:
Het systeem is handig, want draadloos enzo.

Eventuele alternatieven:

Bose SoundTouch
Philips Izzy
Thanks, ik heb er even op gegoogled en kwam op het onderstaande uit

Sonos
3x Sonos one = ¤678

Bose SoundTouch
3x Bose SoundTouch 10 = ongeveer ¤540

Philips Izzy
3x draadloze multiroom speaker = ¤380

Ik zie dat Bose ook een Bose SoundTouch wirelesse link adapter heeft. Heb ik die dan ook nodig of zou ik het redden met alle de 3 speakers?
yosandervrijdag 9 november 2018 @ 16:04
JBL playlist: ben je voor 450 euro klaar (helemaal fantastisch!)

Of losse chromecast audio's + (actieve) speakers
mrjobbyvrijdag 9 november 2018 @ 16:15
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 16:04 schreef yosander het volgende:
JBL playlist: ben je voor 450 euro klaar (helemaal fantastisch!)

Of losse chromecast audio's + (actieve) speakers
Ook inderdaad een mooie. Een vriend van mij heeft de JBL Flip 3 en daar komt wel prima geluid uit
Antarisvrijdag 9 november 2018 @ 17:55
Misschien is het asociaal om hier zelf ook een vraag te stellen, maar ik doe het toch ;)
Wanneer je een oudere receiver gebruikt en je hebt ook een bluetooth speaker staan, is het mogelijk om met bijv. Chromecast Audio zowel je versterker via een tulp kabel aan te sturen en tegelijkertijd via bluetooth mijn draadloze speaker?
yosanderzaterdag 10 november 2018 @ 00:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 17:55 schreef Antaris het volgende:
Misschien is het asociaal om hier zelf ook een vraag te stellen, maar ik doe het toch ;)
Wanneer je een oudere receiver gebruikt en je hebt ook een bluetooth speaker staan, is het mogelijk om met bijv. Chromecast Audio zowel je versterker via een tulp kabel aan te sturen en tegelijkertijd via bluetooth mijn draadloze speaker?
Wordt lastig denk ik omdat het twee verschillende protocollen (wifi en bluetooth) zijn. Of je moet een bluetooth verzender vinden die je middels een splitter met je chromecast verbindt (of op een uitgang op je versterker).
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 10:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:35 schreef mrjobby het volgende:
Hallo,

Ik wil een muziekinstallatie die in 3 verschillende ruimtes tegelijkertijd muziek kan afspelen. Ik weet dat Sonos dit kan, maar vraag me af of er ook interessante alternatieven zijn of steekt Sonos er met de prijs/kwaliteit verhouding er boven uit?

De ruimtes betreffen in een praktijk dus zal de muziek nooit hard afgespeeld worden.

Ik hoef niet persé de aller goedkoopste oplossing, het is belangrijker dat het goed en simpel werkt.

Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke systemen?

Cheers,

Mrjobby
Ik zou zelf iig bij Sonos wegblijven, associaal k*tbedrijf, dus elke andere optie is ^O^
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 10:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:42 schreef akatar het volgende:

[..]

Ik zou zelf iig bij Sonos wegblijven, associaal k*tbedrijf, dus elke andere optie is ^O^
Heb je hier verder ook nog argumenten voor, of? :+
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 11:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 10:58 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Heb je hier verder ook nog argumenten voor, of? :+
Zeker,
ik heb al jaren een sonos systeem die ik icm mijn nas gebruik, ongeveer een jaar geleden moest je akkoord gaan met nieuwe voorwaarden: sonos houdt bij wat je doet en waar je naar luistert (en deeld dit met derden), indien je niet akkoord gaat kan je geen gebruik maken van nieuwe features..

ok, ga niet akkoord, gebruik je "nieuwe" features toch niet.
ook evt app updates kan ik niet doen ivm deze voorwaarden.

ook geen punt, oude app voldoet.

tot de update werd "gepushed" toen kon ik de app niet meer gebruiken tot ik akkoord zou gaan.

gebeld met de sonos "helpdesk"

dit werd behoorlijk onplezierig
ik moest niet zeuren, facebook houdt ook alles bij
ik: gebruik ik dus ook niet
zij: ik was een dinosaurus die maar een plaatje moest gaan draaien
ik: beetje onzin, ineens de spelregels gaan veranderen is bijzonder, achteraf voorwaarden gaan veranderen en als je niet akkoord gaat werkt je systeem niet meer.

maar goed, helpdesk bleef bij hun standpunt.
als ik de bon nog had gehad had ik de hele zooi retour winkel gebracht.

zij hebben bv bij de laatste update een sonos afstandsbediening onklaar gemaakt, die kostte iets van 400 euro ofzo, aangezien zij de app handig vinden kan iedereen met deze afstandsbediening deze weggooien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2018 11:46:54 ]
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 11:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:46 schreef akatar het volgende:

[..]

Zeker,
ik heb al jaren een sonos systeem die ik icm mijn nas gebruik, ongeveer een jaar geleden moest je akkoord gaan met nieuwe voorwaarden: sonos houdt bij wat je doet en waar je naar luistert (en deeld dit met derden), indien je niet akkoord gaat kan je geen gebruik maken van nieuwe features..

ok, ga niet akkoord, gebruik je "nieuwe" features toch niet.
ook evt app updates kan ik niet doen ivm deze voorwaarden.

ook geen punt, oude app voldoet.

tot de update werd "gepushed" toen kon ik de app niet meer gebruiken tot ik akkoord zou gaan.

gebeld met de sonos "helpdesk"

dit werd behoorlijk onplezierig
ik moest niet zeuren, facebook houdt ook alles bij
ik: gebruik ik dus ook niet
zij: ik was een dinosaurus die maar een plaatje moest gaan draaien
ik: beetje onzin, ineens de spelregels gaan veranderen is bijzonder, achteraf voorwaarden gaan veranderen en als je niet akkoord gaat werkt je systeem niet meer.

maar goed, helpdesk bleef bij hun standpunt.
als ik de bon nog had gehad had ik de hele zooi retour winkel gebracht.

zij hebben bv bij de laatste update een sonos afstandsbediening onklaar gemaakt, die kostte iets van 400 euro ofzo, aangezien zij de app handig vinden kan iedereen met deze afstandsbediening deze weggooien.
Kijk, hier heeft TS wat aan ;)
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 11:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:48 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Kijk, hier heeft TS wat aan ;)
https://www.hifi.nl/artik(...)kochte-hardware.html

zal er ook even een linkje bijdoen

zoals je in de link kan lezen, gaan ze waarschijnlijk meer van hun speakers etc uitschakelen, zodat je nieuwe mag kopen van hun.

daarom, koop niets van sonos!

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2018 11:58:40 ]
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 11:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:55 schreef akatar het volgende:

[..]

https://www.hifi.nl/artik(...)kochte-hardware.html

zal er ook even een linkje bijdoen

zoals je in de link kan lezen, gaan ze waarschijnlijk meer van hun speakers etc uitschakelen, zodat je nieuwe mag kopen van hun.

daarom, koop niets van sonos!
Goed bezig jij :*
Sjemmertzaterdag 10 november 2018 @ 12:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:46 schreef akatar het volgende:

[..]

Zeker,
ik heb al jaren een sonos systeem die ik icm mijn nas gebruik, ongeveer een jaar geleden moest je akkoord gaan met nieuwe voorwaarden: sonos houdt bij wat je doet en waar je naar luistert (en deeld dit met derden), indien je niet akkoord gaat kan je geen gebruik maken van nieuwe features..

ok, ga niet akkoord, gebruik je "nieuwe" features toch niet.
ook evt app updates kan ik niet doen ivm deze voorwaarden.

ook geen punt, oude app voldoet.

tot de update werd "gepushed" toen kon ik de app niet meer gebruiken tot ik akkoord zou gaan.

gebeld met de sonos "helpdesk"

dit werd behoorlijk onplezierig
ik moest niet zeuren, facebook houdt ook alles bij
ik: gebruik ik dus ook niet
zij: ik was een dinosaurus die maar een plaatje moest gaan draaien
ik: beetje onzin, ineens de spelregels gaan veranderen is bijzonder, achteraf voorwaarden gaan veranderen en als je niet akkoord gaat werkt je systeem niet meer.

maar goed, helpdesk bleef bij hun standpunt.
als ik de bon nog had gehad had ik de hele zooi retour winkel gebracht.

zij hebben bv bij de laatste update een sonos afstandsbediening onklaar gemaakt, die kostte iets van 400 euro ofzo, aangezien zij de app handig vinden kan iedereen met deze afstandsbediening deze weggooien.
Behoorlijk debiel dit.
Buitendamzaterdag 10 november 2018 @ 12:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:46 schreef akatar het volgende:

[..]

Zeker,
ik heb al jaren een sonos systeem die ik icm mijn nas gebruik, ongeveer een jaar geleden moest je akkoord gaan met nieuwe voorwaarden: sonos houdt bij wat je doet en waar je naar luistert (en deeld dit met derden), indien je niet akkoord gaat kan je geen gebruik maken van nieuwe features..

ok, ga niet akkoord, gebruik je "nieuwe" features toch niet.
ook evt app updates kan ik niet doen ivm deze voorwaarden.

ook geen punt, oude app voldoet.

tot de update werd "gepushed" toen kon ik de app niet meer gebruiken tot ik akkoord zou gaan.

gebeld met de sonos "helpdesk"

dit werd behoorlijk onplezierig
ik moest niet zeuren, facebook houdt ook alles bij
ik: gebruik ik dus ook niet
zij: ik was een dinosaurus die maar een plaatje moest gaan draaien
ik: beetje onzin, ineens de spelregels gaan veranderen is bijzonder, achteraf voorwaarden gaan veranderen en als je niet akkoord gaat werkt je systeem niet meer.

maar goed, helpdesk bleef bij hun standpunt.
als ik de bon nog had gehad had ik de hele zooi retour winkel gebracht.

zij hebben bv bij de laatste update een sonos afstandsbediening onklaar gemaakt, die kostte iets van 400 euro ofzo, aangezien zij de app handig vinden kan iedereen met deze afstandsbediening deze weggooien.
De helpdesk heeft letterlijk gezegd dat je een dinosaurus bent die maar plaatjes moet gaan draaien...?
#ANONIEMzaterdag 10 november 2018 @ 12:51
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 12:40 schreef Buitendam het volgende:

[..]

De helpdesk heeft letterlijk gezegd dat je een dinosaurus bent die maar plaatjes moet gaan draaien...?
Ja, dat zeiden ze letterlijk.
mrjobbyzondag 11 november 2018 @ 08:51
Thanks voor je verhaal. Sonos valt dus iedergeval af!

[ Bericht 0% gewijzigd door mrjobby op 11-11-2018 22:18:15 ]
MyTiredFeetzondag 11 november 2018 @ 13:18
Iets duurder, maar wel fijn in gebruiksgemak: Libratone Zipp.

Libratone Zipp 2 ¤ 299 p/s.
Libratone Zipp ¤ 229 p/s.
Libratone Zipp MINI 2 ¤ 249 p/s.
Libratone Zipp MINI ¤ 199 p/s.
suijkerbuijkzondag 11 november 2018 @ 21:08
http://multiroom.com/support/app/

Dit een optie ?
Mr_Belvederemaandag 12 november 2018 @ 12:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 15:35 schreef mrjobby het volgende:

Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke systemen?
Ik heb een airport express en een kodi op surround sets gekoppeld.
Beide kunnen vanaf een iphone geluid/muziek afspelen.
icecreamfarmer_NLwoensdag 14 november 2018 @ 13:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 11:46 schreef akatar het volgende:

[..]

Zeker,
ik heb al jaren een sonos systeem die ik icm mijn nas gebruik, ongeveer een jaar geleden moest je akkoord gaan met nieuwe voorwaarden: sonos houdt bij wat je doet en waar je naar luistert (en deeld dit met derden), indien je niet akkoord gaat kan je geen gebruik maken van nieuwe features..

ok, ga niet akkoord, gebruik je "nieuwe" features toch niet.
ook evt app updates kan ik niet doen ivm deze voorwaarden.

ook geen punt, oude app voldoet.

tot de update werd "gepushed" toen kon ik de app niet meer gebruiken tot ik akkoord zou gaan.

gebeld met de sonos "helpdesk"

dit werd behoorlijk onplezierig
ik moest niet zeuren, facebook houdt ook alles bij
ik: gebruik ik dus ook niet
zij: ik was een dinosaurus die maar een plaatje moest gaan draaien
ik: beetje onzin, ineens de spelregels gaan veranderen is bijzonder, achteraf voorwaarden gaan veranderen en als je niet akkoord gaat werkt je systeem niet meer.

maar goed, helpdesk bleef bij hun standpunt.
als ik de bon nog had gehad had ik de hele zooi retour winkel gebracht.

zij hebben bv bij de laatste update een sonos afstandsbediening onklaar gemaakt, die kostte iets van 400 euro ofzo, aangezien zij de app handig vinden kan iedereen met deze afstandsbediening deze weggooien.
Ik heb ook een Sonos one maar dit zijn idd dingen weer ik huiverig voor ben bij apparaten waarbij alles via een centrale server moet lopen.

Overigens werkt Sonos wel fijn en gebruikersvriendelijk moet ik zeggen ;)
vossswoensdag 14 november 2018 @ 13:47
Doet Denon niet ook zoiets? Heos heet dat geloof ik. Denk dat dat beter klinkt dan Sonos, maar geen ervaring mee verder.
Aaargh!donderdag 15 november 2018 @ 13:02
Denon HEOS ja.

Of gewoon AirPlay, beetje een fatsoenlijke versterker heeft hier ondersteuning voor.

Moet het per-se draadloos ? Een gewonen versterker die 3 zones ondersteund zou ook kunnen.