Leuk: janken!

En je kunt het niet dwingen. Dat zei de vriend niet, dat zeg ik. Want daar ging Paula. Ze zag het niet meer zitten met boer Wim. ‘Ik zie mezelf hier niet’, zei ze. ‘Kijk als je iemand echt heel leuk vindt, dan telt alles wat tegenvalt niet zo zwaar.’ Boer Wim vond ze dus niet zo leuk. Want hij vindt alles ‘leuk’. En wat moet je met iemand die niet verder komt dan ‘leuk’? Op een gegeven moment ben je gewoon uitgeleukt. Koffers pakken en op zoek naar nieuwe velden met gezellige aaltjes dan maar.
Voor overblijfster Marit even een emotioneel moment. Want tja, eigenlijk wist zij het ook allemaal niet meer zo goed: ‘het is wel gezellig, maar het is ook allemaal een beetje zo… zo. Het leek erop of Paula haar eigenlijk net voor was. Je kunt niet allebei binnen een aflevering aan je kuierlatten trekken. Dat komt zo’n programma niet ten goede. Dus nou zit ze ermee. Wim beloofde wederom beter zijn best te doen op versiergebied. Eigenlijk, zo liet hij doorschemeren, zou zijn keuze toch op Marit zijn gevallen. We hopen van harte dat zijn vocabulaire uitgebreider is dan het woord leuk, want daar redt hij het echt niet mee.
Over leuk gesproken (we zijn nou toch lekker bezig). Ook Michelle wilde weten of Ruud haar eigenlijk wel leuk vond. En hoe leuk dan? Want hij was dat weliswaar heel actief in de champignonkwekerij, maar ze zocht niet iemand om mee te werken, maar om bij thuis te zijn. Een schot voor open doel. Man, dit is het moment voor actie. Plat op de bek, per onmiddellijk: zo leuk dus… Gemiste kans, hij ging de plantjes water geven, waarop Michelle besloot dat het tijd werd om haar spirituele kant onder het voetlicht te brengen met een steentjestherapie.
Ook in tranen was Bertine. Die had wat ruimte voor zichzelf nodig. Marnix werd er van schrik heel vaderlijk van. ‘We brengen even de schapen weg en dan pak jij een momentje voor jezelf.’ Je zag hem in zijn hoofd gewoon switchen. Verstand of gevoel? De kordate Janneke die gewoon haar ding doet of de ieder moment in elkaar kunnen klappende Bertine die hij duidelijk wel het knapst vindt? ‘Janneke is ook niet meer gewoon Janneke’, kondigde hij vast aan. Voor iedereen die ervan overtuigd was dat Bertine er met deze boer vandoor zou gaan; ik weet het niet meer. Maar ik heb al een fles wijn ingezet op Willemijn een paar weken terug, dus een nieuwe weddenschap ga ik nog niet aan.
Blijven over: Steffi en Jaap. De laatste heeft het veel te druk in zijn bedrijf om zich bezig te houden met zijn twee vrouwen. Vooral Marian vindt dat lastig. Kind, wen er maar aan. Zo gaat het nou eenmaal op een bedrijf. Toch probeert ze oogcontact te zoeken boven de champignonsaus. Jaap voelt zich echter meer aangetrokken tot Petra, zegt hij in de camera. En Steffi, die heeft het gewoon zo leuk met haar twee mannen dat je bijna hoopt als kijker dat ze gewoon voor een threesome gaan. Happily ever after op de boerderij. En dan zegt ze ineens na de tiramisu van Roel: ‘ik weet het nu. Ik weet wie er mag blijven en wie in ieder geval niet.’ Huh? Lag het aan de pudding? We kunnen bijna niet wachten tot volgende week.
https://www.telegraaf.nl/entertainment/2761263/leuk-jankenSow koekoek