Vroeger deden wij zoveel wildplukken bij ons in Zeeland. Bramen, zeekraal, lamsoren (die twee groeien natuurlijk alleen maar bij ons in Zeeland !!), rozenbottels, wilde appeltjes, hazelnoten, inktzwammen (smaakt naar gebakken spek als je het bakt !), en voornamelijk bramen. Kilo's bramen. Die haalden we van het terrein van een grote petrochemische fabriek, dat was verboden maar het terrein was zo groot dat je er meestal wel mee weg kwam. Die fabriek heeft echt geen werknemers die daar de bramen langs de kant van de weg gaan staan plukken, dus ofwel wij eten het, ofwel het gaat weer terug de natuur in.
Tegenwoordig woon ik in Dublin ierland en ik heb hier nog geen goede stekjes gevonden om iets te plukken. Het enige wat ik gevonden heb zijn bramen, in de buurt van Bray. Daar heb ik een keer een leuke snack van kunnen plukken maar zo veel groeide er nu ook weer niet.
Oh en krukels verzamelen doen we ook in Zeeland. Dat heet in het Nederlands alikruiken, geloof ik, maar wij noemen het krukels op z'n Zeeuws. Allemaal verzamelen, dan twintig minuten koken en dan eten met een speldje. Dan moet het wel eb zijn anders vind je er geen. Als je geluk hebt vind je dan ook wel mosselen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)