abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199167045
Vroeger deden wij zoveel wildplukken bij ons in Zeeland. Bramen, zeekraal, lamsoren (die twee groeien natuurlijk alleen maar bij ons in Zeeland !!), rozenbottels, wilde appeltjes, hazelnoten, inktzwammen (smaakt naar gebakken spek als je het bakt !), en voornamelijk bramen. Kilo's bramen. Die haalden we van het terrein van een grote petrochemische fabriek, dat was verboden maar het terrein was zo groot dat je er meestal wel mee weg kwam. Die fabriek heeft echt geen werknemers die daar de bramen langs de kant van de weg gaan staan plukken, dus ofwel wij eten het, ofwel het gaat weer terug de natuur in.

Tegenwoordig woon ik in Dublin ierland en ik heb hier nog geen goede stekjes gevonden om iets te plukken. Het enige wat ik gevonden heb zijn bramen, in de buurt van Bray. Daar heb ik een keer een leuke snack van kunnen plukken maar zo veel groeide er nu ook weer niet.

Oh en krukels verzamelen doen we ook in Zeeland. Dat heet in het Nederlands alikruiken, geloof ik, maar wij noemen het krukels op z'n Zeeuws. Allemaal verzamelen, dan twintig minuten koken en dan eten met een speldje. Dan moet het wel eb zijn anders vind je er geen. Als je geluk hebt vind je dan ook wel mosselen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 26 april 2021 @ 18:24:15 #77
370431 drakin
vurig typje
pi_199167141
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:16 schreef sirdanilot het volgende:
Vroeger deden wij zoveel wildplukken bij ons in Zeeland. Bramen, zeekraal, lamsoren (die twee groeien natuurlijk alleen maar bij ons in Zeeland !!), rozenbottels, wilde appeltjes, hazelnoten, inktzwammen (smaakt naar gebakken spek als je het bakt !), en voornamelijk bramen. Kilo's bramen. Die haalden we van het terrein van een grote petrochemische fabriek, dat was verboden maar het terrein was zo groot dat je er meestal wel mee weg kwam. Die fabriek heeft echt geen werknemers die daar de bramen langs de kant van de weg gaan staan plukken, dus ofwel wij eten het, ofwel het gaat weer terug de natuur in.

Tegenwoordig woon ik in Dublin ierland en ik heb hier nog geen goede stekjes gevonden om iets te plukken. Het enige wat ik gevonden heb zijn bramen, in de buurt van Bray. Daar heb ik een keer een leuke snack van kunnen plukken maar zo veel groeide er nu ook weer niet.

Oh en krukels verzamelen doen we ook in Zeeland. Dat heet in het Nederlands alikruiken, geloof ik, maar wij noemen het krukels op z'n Zeeuws. Allemaal verzamelen, dan twintig minuten koken en dan eten met een speldje. Dan moet het wel eb zijn anders vind je er geen. Als je geluk hebt vind je dan ook wel mosselen.
Ik heb zeekraal in Holwerd geplukt, dat ligt nou echt niet in de buurt van Zelland hoor

En googles 1e hit voor wildplukken in Dublin: https://www.dublininquire(...)o-foraging-in-dublin
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_199167289
Oh ja, krukels rapen, daar weet ik ook wel een plekje voor in Zeeland. En anders volg je gewoon de Aziatische families met emmertjes, dan weet je dat er daar wat uit de zee te halen valt.
pi_199200349

Eergisteren 2 blaadjes daslook hier gestolen....Ik wilde het echt een keer proeven! Heeeeeel goed afgewassen en nu jaloers op de mensen die hele bossen kunnen plukken
pi_199208939
quote:
17s.gif Op maandag 26 april 2021 18:24 schreef drakin het volgende:

[..]

Ik heb zeekraal in Holwerd geplukt, dat ligt nou echt niet in de buurt van Zelland hoor

En googles 1e hit voor wildplukken in Dublin: https://www.dublininquire(...)o-foraging-in-dublin
Ik vind het allemaal maar onkruid. Ja ik weet dat je sommige van die plantjes kunt eten, brandnetel is welbekend maar ook de eerste op de foto ik ken dat als vogelmuur. Dat kun je inderdaad eten in een salade, ja.

Maar voor mij is het allemaal onkruid. Leuk als we straks met de apocalyps zitten, dan eet ik het wel, of in de oorlog , maar anders nee dank je.

Duindoorn (dat is toch wat Sea Buckthorn is?) vind ik dan wel al weer interessanter, misschien daar een keer naar gaan zoeken.

Ik zal er naar gaan zoeken zodra er ook weer bramen zijn, die groeien op dezelfde plek hier in dublin.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')