Reisverslag Pacific Crest Trail (26 april – 24 september 2018) Dit voorjaar en zomer maakte ik een 4269 km (2653 miles) lange voettocht (solo) door de USA vanaf de Mexicaanse grens naar Canada: de
Pacific Crest Trail. Vrijwel de hele trek kampeerde ik in een klein tentje in de wildernis. Hierbij het verslag van dit fantastische avontuur!
Zie kaartje hieronder. Ik liep van zuid naar noord.
RouteDe PCT loopt door ruwweg 5 regio's.
Southern California is droog en woestijnachtig, met op grotere hoogte ook bossen. Na 700 miles bereik je de
Sierra Nevada, een alpine landschap met besneeuwde bergtoppen, hoge passen, bossen en meertjes. Rond mile 1020 begint
Northern California waar het landschap vooral is gevormd door vulkanische activiteit. Veel bossen, meertjes en uitgedoofde vulkanen. Op mile 1692 begint
Oregon met eenzelfde soort landschap maar gemiddeld wat makkelijker en vlakker dan Northern California. Op mile 2147 bereik je
Washington waar het halverwege veel natter wordt en dus ander landschap en vegetatie. Uiteindelijk bereik je op mile 2652.6 de Canadese grens bij Manning Park.
Statistiek van de route (2018)(*):Totale lengte: 4269 km (2653 miles)
Laagste punt: 43m (Cascade Locks)
Hoogste punt: 4009m (Forester Pass) (detour Mt Whitney 4418m)
Totaal klimmen: 144057m
Totaal afdalen: 143853m
(*) Alleen officiele PCT miles. Exclusief detours, resupply, etc
Hoogteprofiel van de PCTTimingHet lopen van de PCT is een beetje een race tegen de klok. Je wilt liefst voor oktober Canada bereiken want de eerste sneeuw begint soms al vanaf midden september te vallen in de bergen van Washington. Maar als je te vroeg start dan is er nog teveel sneeuw in de Sierra Nevada en zijn de rivieren daar te hoog om ze veilig te kunnen oversteken. In een typisch jaar wil je daarom niet voor 15 juni aan de Sierra Nevada beginnen. Omstandigheden zijn natuurlijk verschillend per jaar, maar je hebt dus een "veilig" window van ongeveer 5-6 maanden om de trail te lopen.
Zelf startte ik op 26 april, begon op 4 juni aan de Sierra Nevada (relatief vroeg, maar okee vanwege de relatief droge winter) en bereikte Canada op 24 september. Totaal dus 152 dagen over gedaan.
Wildernis ervaringDe PCT is een iconische wereldberoemde trail en daarom zeer populair en relatief druk (voor een wilderness trail – denk aan 5-20 mensen per dag tegenkomen en veel meer op plekken als Yosemite). Om de wildernis ervaring nog een beetje te behouden worden er daarom maximaal 50 permits per dag uitgegeven om te kunnen starten aan de Mexicaanse grens in Campo. In de praktijk vond ik de drukte nog wel meevallen, vooral als je origineel bent met je kampeerplaatsen (zo weinig mogelijk kamperen bij water bijvoorbeeld). De natuur is hoe dan ook schitterend op de hele trail!
Trail angels en supportHet voordeel van zo'n iconische trail is wel dat er een zeer goede support infrastructuur is. Trail angels onderhouden watercaches op lange droge stukken en het was altijd heel gemakkelijk om een lift te krijgen naar een town voor resupply. In de kleine plaatsjes zijn ze gek op PCT-hikers!
Extreme voorbeelden van de gulheid van sommige trailangels en locals zul je tegenkomen in de loop van dit verslag, te beginnen met de legendarische Scout & Frodo aan de start!
Praktische zakenNavigatie: smartphone (zonder SIM) met offline kaarten en GPS. Kompas als backup (nooit gebruikt). Route is zeer goed gemarkeerd.
Eten: via maildrops. Ik bestelde mijn eten (4-9 dagen per pakket) bij een webshop (gebruikmakend van de wifi op m'n phone) en liet dat naar een locatie sturen zo dicht mogelijk bij de trail.
Water: Uit lokale bronnen, gefilterd met een Sawyer Squeeze filter (chlorine tabletten als backup).
Elektriciteit: Nodig voor m'n navigatie app, vogelgids (op m'n phone), headlight en camera. Voor opladen had ik een zonnepaneelje + powerbank. Ik heb de hele hike volledig off-grid geopereerd.
VERSLAGDe startDe start van de trail werd mij door de legendarische trail angels Scout & Frodo wel heel erg makkelijk gemaakt! Ze halen (met behulp van vrijwilligers) hikers op van het vliegveld en je kunt de nacht voordat je aan de PCT begint slapen in één van de grote tenten in hun tuin in San Diego. Ze zorgen voor eten en hebben verpakkingsmateriaal zodat je (indien gewenst) je eerste resupply pakketjes vanuit San Diego kunt versturen. S'morgens om 6:00am wordt iedereen dan naar het startpunt in Campo geshuttled. En dit alles doen ze belangeloos (en accepteren niet eens donaties)!
Niet alleen maakte dit de start wel heel erg gemakkelijk (vooral voor buitenlanders zoals ik die geen lokale support hebben), ik leerde gelijk wat andere hikers kennen die ik (hoewel ik bijna altijd alleen loop en kampeer) later op de trail steeds weer tegenkwam. Het was ook wel een erg leuk sfeertje daar. Allemaal enthousiaste PCT-hikers die bezig zijn met resupply pakketjes, spullen uittesten, discussies etc.
Toen ik in de tuin rondliep met mijn verrekijker kreeg ik al direct mijn trailname:
BIRDMAN!
De hele club vertrekt s'morgens om 6:00am vanaf the huis van Scout & FrodoNa een uurtje rijden komt de hele groep (ca 25 man/vrouw!) aan bij de Mexicaanse grens. Nu gaat het avontuur echt beginnen!
Southern California
De start van de PCT aan de Mexicaanse grens in Campo (links van het hek is Mexico)
Na een dik uur lopen door de (nu al) bloed hitte met je zware rugzak begint je je te realiseren waar je aan bent begonnen...De eerste dag begon al meteen met een flinke water carry: de eerstvolgende waterbron is over 20 mijl (32km). Geen probleem voor mij want ik had vorig jaar al ervaring opgedaan in de woestijn van Arizona. Ik droeg 8 liter water bij me. Achteraf bleek dat veel teveel want ik had nog 3 liter over toen ik die waterbron bereikte, maar liever safe than sorry. Een aantal mensen kwam gelijk al de eerste dag in de problemen omdat ze te weinig water mee droegen.
Al snel wordt het landschap erg mooi...
...en zijn er mooie beestjes te bewonderenDe eerste dagen gaan mij verrassend goed af. De weken voor mijn vertrek had ik wat getraind (trappen lopen e.d. met zware rugzak) en dat betaalde zich nu terug. Ik loop bijna altijd alleen en zoek rustige kampeerplekjes waar geen andere mensen zijn. Dan voelde het weer net zo als de Arizona Trail vorig jaar, ondanks dat de PCT een veel drukkere trail is.
Ik loop weer echt te genieten!
Spotted Towhee, één van de vogeltjes die je hier de hele dag hoort en ziet
Op veel plaatsen langs de trail bloeit lilac, een geur die ik altijd zal blijven associëren met de PCT in Southern California
Mile 69.3. Hier had ik een mooi afgeschermd kampeerplekje (er stond een loeiharde wind, zoals vaak in de woestijn). Naast mijn tentje vond ik een Wrentit in de struiken. Dat vogeltje was ik naar op zoek!
De volgende morgen word je dan wakker met mooi ochtendlicht over de woestijn...
...en een zingende Rock Wren!Het Southern California deel van de PCT wordt meestal "de woestijn" genoemd, maar er is weinig "echte" woestijn met cactussen en dergelijke zoals de Sonora Desert in Arizona. Echter hier in Anza-Borrego Desert State Park heb je dat wel.
Op dit gedeelte heb je de prachtige woestijnflora en fauna
Costa's Hummingbird (♂) is typisch voor dit soort woestijn habitat. Zijn "baard" wordt helder magenta als hij vrouwtjes of concurrenten wil imponeren
Cactussen alom. Maar dit gedeelte duurt niet lang.Vanaf nu heb ik een paar dagen minder goed weer. Lichte motregen, koude wind. Het is zo koud dat ik de hele dag een regenjas draag tegen de windchill. Maar eigenlijk is dat ook wel even lekker als afwisseling na al die hitte.
Mile 106.2, Eagle Rock. Ja, dat ding lijkt inderdaad op een arend!De trail loopt langs het plaatsje Warner Springs waar ik een resupply pakket heb wachten op het postkantoor. Ik kampeer op het veldje naast het Community Centre en daar kan ik mij voor het eerst in 7 dagen wassen met een emmer warm water! Bijna alle PCT-hikers stoppen hier en bijna iedereen is in de weer met pleisters, verband, etc. Zelf loop ik fluitend rond want ik heb geen blaren of andere blessures.
De volgende dag is het koud! Motregen, mist en harde wind. Het lijkt wel Schotland! Maar een dag later is het weer zonnig en bloedheet. Pas in het het noorden van Oregon zo'n 3,5 maanden later zou ik voor het eerst weer regen van betekenis krijgen.
Mile 129.2. S'avonds had ik mijn tentje nog opgezet in regen en loeiharde wind, maar s'morgens word ik zo wakker... In de verte hangt er een nevel over de woestijn
Een bloedhete wandeling omringd door prachtige woestijn flora. Hier zag ik mijn eerste Greater Roadrunner! (helaas te snel voor een foto)
Prickly pear cactus in bloei
Ik krijg hier nooit genoeg van. Het licht, de kleuren,...Aan het eind van de dag was ik wel doodmoe van het lopen en de enorme hitte. Ik kwam echter langs een picknick plaats waar een watertank is en daar had een trail angel ("Mary") een kan met groene citroenlimonade met ijs neergezet voor PCT-hikers! De eerste trail magic op deze hike! Het smaakte als een godendrank en ik liep gewoon 5 mijl extra dankzij die limonade!
S'avonds in mijn tent hoorde ik een Common Poorwill roepen (een soort nachtzwaluw) maar kon hem helaas niet zien in het donker.
California Scrub-JayNu komen de San Jacinto Mountains. Het is bloedheet en ik had (heel a-typisch voor mij) op het laatst wat te weinig water. Ik had namelijk een waterbron overgeslagen omdat die een mijl van de trail af lag en je dan heuvel af, heuvel op moest. Gelukkig vond ik nog wat restjes sneeuw (van de storm een paar dagen eerder) die ik smolt in de zon en dat leverde 700ml water op, genoeg om s'avonds mijn pasta te koken.
Hier was ook de eerste "fire closure" (een deel van de trail die is afgesloten vanwege bosbrand). Na de nacht te hebben doorgebracht op de top van de berg (met uitzicht op de lichtjes van Palm Springs, 2000 meter lager in de woestijn!) volgde een afdaling naar Idyllwild waar weer een resupply pakketje wachtte en dan weer terug omhoog de berg op naar het eindpunt van de fireclosure.
De klim was pittig (ca 2000m omhoog met eten voor 6 dagen en 6 liter water op mijn rug) maar ging door een prachtig bos met veel herten en Mountain Quails.
Mountain QuailDe volgende dag ging 2500m omlaag. Minder vermoeiend (want niet steil) maar nauwelijks schaduw dus gruwelijk heet. Maar ik genoot intens van alle bloemen, geurende planten en de vele vogelsoorten die ik hier zag.
Genieten tijdens de afdaling naar de San Gorgonio Pass, te midden van heerlijk geurende planten, veel wildlife en schitterend uitzicht op de hete woestijn beneden
Er zijn heel veel van deze hagedissenBeneden in de woestijn heb ik toch nog redelijk geslapen, ondanks dat de grond onder mijn tentje de hele nacht warm bleef (er is geen schaduw dus de zon staat er de hele dag op te branden). Ik was net aan mijn ontbijt bezig toen de grond begon te trillen: een magnitude 4.5 aardbeving! Het voordeel van zo'n vlakke woestijn is in elk geval wel dat er niets op je kan vallen.
Om 5:45am vertrokken want ik wist dat het heet zou worden. Het werd inderdaad 40°C en er was geen schaduw.
Geen schaduw, wel veel (hete) wind
Deze Cactus Wrens trekken zich niets aan van de hitte en gaan lekker door met hun lente dingetjes... Dit paartje had een nest in een cholla cactus
California Thrasher, endemisch voor de woestijnen van CaliforniëNa meer dan 1000m klimmen in de hitte zet ik uiteindelijk mijn tentje neer op een prachtig uitzichtpunt!
Mile 223.3, mijn meest spectaculaire kampeerplek in Southern CaliforniaOpnieuw een super hete dag en 1500m klimmen met nauwelijks schaduw, maar ik blijf intens genieten van al het moois om mij heen!
Dit soort cactussen ken ik nog uit Arizona. De bloemen zijn zo fel gekleurd dat het bijna lijkt alsof ze licht geven! Zo mooi...De volgende dag is het veel koeler dan de laatste paar dagen, ook omdat ik nu weer op grotere hoogte loop. En de route is relatief vlak. Vandaag loop ik mijn grootste afstand van de hele PCT (44 km).
Makkelijke maar mooie routeDe dag erna naar Big Bear City om op het postkantoor een resupply pakket op te halen. Dat moet voor 4:30pm want het is vrijdag en het postkantoor is dicht op za/zo. Maar door de lange dag van gisteren ga ik dat makkelijk halen.
Ik ben s'morgens nog maar net vertrokken en dan vind ik langs de trail...
trailmagic! Trail angels zetten soms drinken en snacks langs de trail voor PCT-hikers. Een blikje cola smaakt 100x beter op de trail.
Trailmagic langs de trail bij Big BearTot nu toe had ik nog niet gelift want alle resupply was dicht bij de trail. Ook het postkantoor van Big Bear City is maar 2 mile van de trail af dus ik wilde dat gewoon gaan lopen. Maar halverwege stopte er een auto die een lift aanbood. Hetzelfde gebeurde toen ik terugliep naar de PCT. Vrijwel overal langs de PCT bleek liften naar resupply locaties heel erg makkelijk.
Uitzicht op Big Bear LakeHier nog meer trailmagic! Langs de trail stond een man met een grote kan vers geperste orange juice voor PCT-hikers. We stinken een uur in de wind maar worden overal behandeld als celebrities!
De volgende twee dagen gaan o.a. langs een mooie canyon en dan is er Deep Creek Hotspring. Ik had verwacht dat het er druk zou zijn met day-hikers (zondag) maar ik was er redelijk vroeg in de ochtend en toen was het rustig dus ik ben ook even de hotspring in gegaan...heerlijk!
De hele dag door zie je chipmunks langs de trail...
...en veel reptielen zoals deze Gopher Snake
California Towhee, near endemic voor Californië en neder-CaliforniëDe volgende dag gaat o.a. langs Silverwood Lake
Silverwood Lake. Hier kreeg ik wel heel veel zin om te zwemmen maar ik wou toch even doorlopenLater die dag dicht bij de Cajon Pass toen ik een >1 meter lange gopher snake aan het bewonderen was begon er plotseling een enorme ratelslang te ratelen die dus maar zo'n 5 meter van die andere slang af was. Wel schitterend om te zien!
Veel ratelslangen gezien op de PCT, maar dit was de donkerste en één van de grootste.
Rotsen bij de Cajon PassBij de Cajon Pass ga je interstate 15 onderdoor. En daar is een McDonalds langs de weg! Ik heb daar niet gegeten maar wel water gehaald. Maar liefst 10 liter, mijn grootste water carry van de hele hike. De komende ~30 mile (48km) zijn er geen betrouwbare waterbronnen en de volgende dag is bijna 2000m omhoog met weinig schaduw.
De volgende dag blijkt de hitte echter mee te vallen en ik loop die dag best vlot. Ik zet mijn tentje neer in een mooi hoog (en koud!) conifeer bos.
Mile 376.9. S'morgens word ik wakker met dit uitzicht!
De volgende dag weer een heerlijke wandeling met schitterend uitzichtDe dagen erna resupply in Wrightwood en wandelen door het prachtige Angeles Forest, waarbij ik ook nog eventjes Mt Baden-Powell beklim (korte detour). Ik kampeer tussen bloemen (Indian Paintbrush) en ik hoor s'avonds en s'morgens de kolibries rond mijn tent zoemen! Heerlijk, die onderdompeling in de natuur... Hier doe ik het voor.
Fox Sparrow
Open conifeer bos met steile hellingen en steeds prachtig uitzicht
Veel van de PCT gaat over dit soort trails...
...en na elke bocht opent zich weer een mooie vistaDe hele dag door kom je mooie beestjes tegen.
Pygmy Nuthatch
Mooi hagedisje
Rock WrenVandaag ga ik naar Hiker Heaven in Aqua Dulce. Hier hebben trailangels een plek gecreëerd waar PCT-hikers kunnen kamperen, douchen en ze wassen je kleren voor je! Tevens kun je hier je resupply pakketjes naartoe sturen en er is wifi, die ik dankbaar gebruikte voor het bestellen van nieuwe resupply en nieuwe tips voor mijn hiking poles.
Maar eerst wordt ik bij aankomst in Agua Dulce nog uitgenodigd voor een gratis lunch in het Community Center! Mexicaans eten met cake en appeltaart toe! In die kleine dorpjes zijn ze gek op PCT-hikers.
Hiker Heaven. Dan zie je pas hoeveel mensen de PCT lopen. Al lijkt het natuurlijk nog meer omdat sommige mensen hier een dagje blijven hangen.De komende paar dagen loop ik weer door de heuvels maar af en toe is het wat mistig en de uitzichten zijn wat minder goed dan de afgelopen tijd. Uiteindelijk daal ik af richting de Mojave Desert.
In de Mojave Desert wacht het Los Angeles Aqueduct. Je volgt hier ongeveer 20 mijl een grote pijp die door de woestijn loopt (in het noordelijk deel ligt hij onder een betonnen weg). Dit stuk is berucht vanwege de hoge temperaturen en de meeste PCT-hikers lopen deze sectie daarom s'nachts. Zelf heb ik het gewoon overdag gedaan en het viel erg mee want er stond op die dag een lekker fris windje en het is ook zo goed als vlak.
Het Los Angeles Aqueduct
Hier in de Mojave Desert kom ik ook voor het eerst Joshua Trees tegen
En er zijn weer veel vogeltjes te zien, zoals deze Lark Sparrow...
...en Lawrence's Goldfinch, die alleen maar voorkomt in de zuid-west hoek van de USA (en Baja California)De dag na het L.A. Aqueduct loop ik verder naar Tehachapi. Tijdens de hike geniet ik ook weer van prachtige bloemen en beestjes...
...en de zang van Scott's Oriole, een typische woestijnvogel
Fantastische camouflage van deze Horned Lizard!
Ook deze Leopard Lizard is goed aangepast aan het landschap
De woestijn staat in bloei!
Bloemenpracht alom Bij Tehachapi is een enorme windfarm, totaal meer dan 4700 windturbines! Op de PCT bij Tehachapi loop je dus gewoon zo'n 3 volle dagen tussen de zoemende windturbines en in loeiharde wind (die windmolens staan daar niet voor niets). Niet mijn favoriete deel van de PCT, maar aan de andere kant ook wel weer indrukwekkend om te zien vanwege de schaal.
In Tehachapi kampeerde ik op het vliegveld, waar ook een warme douche is! De volgende dag haal ik mijn resupply pakket en nieuwe hiking pole tips op van het postkantoor. Tevens bestel ik een ice-axe en bear canister en laat die opsturen naar Kennedy Meadows. Een bear canister (bear-proof container voor je eten) is verplicht op de PCT in de Sierra Nevada.
Daarna vervolgde ik mijn weg op de PCT met een loodzware rugzak (9 dagen eten + 7 liter water)
Enkele van de meer dan 4700 windturbines bij TehachapiOp het eerste gedeelte na Tehachapi was de wind zo hard dat ik meerdere keren letterlijk bijna werd weggeblazen. Je backpack werkt ook als een zeil. Een kampeerplek vinden was hier ook een uitdaging vanwege de harde wind maar ik vond uiteindelijk toch een klein plekje achter een struik waar ik m'n tentje durfde neer te zetten.
Eenmaal weg bij de windmolens werd het allemaal weer erg mooi maar ook bloedheet en dus zwaar.
Deze hagedisjes zie je de hele dag door
California Quail in het ochtendlicht
Prachtige piepkleine bloemetjes in het woestijnzand!
De volgende dag opnieuw een loodzare dag. Bloedheet, nauwelijks schaduw en een zware rugzak (5-6 dagen eten, 8 liter water). Maar o zo mooi! Veel wildlife en heerlijke geuren om mij heen.
Ook dit deel van de Mojave Desert is prachtig!
Ik kan de hitte weer voelen als ik naar deze foto kijk!
Mile 630.8. S'avonds lekker moe na een hete 37 km hike door de woestijnVanaf hier is het nog zo'n 3.5 dagen lopen naar Kennedy Meadows, de laatste stop voor de Sierra begint. Voor het eerst kon ik in de verte ook al de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada zien.
De laatste dagen voor Kennedy meadows door dit soort landschap. Nog steeds veel bloemen...
...en vergezichtenUiteindelijk bereikte ik dan Kennedy Meadows na 702 miles (1130 km) op de trail. Hier had ik mijn eerste zero day (de eerste van slechts 4 tijdens de hele hike). Snel naar de General Store/ post office om mijn spullen op te halen. Gelukkig, alles is er! Bear canister, ice-axe, voedsel pakket en een nieuw paar schoenen die ik in San Diego vooruit had gestuurd.
Veel bekenden ook hier. De meeste mensen nemen hier 1 of meer rustdagen. Maar voor mij is het toch een beetje een down day. Juist als je een dag niets doet voel je je opeens doodmoe. Liever loop ik gewoon elke dag en stop eventueel wat vroeger als dat nodig is.
Maar mijn hiking style is ook anders dan die van de anderen. Bijna alle PCT-hikers minimaliseren de tijd op de trail zodat hun rugzak licht kan zijn (eten en slapen in town waar dat kan), terwijl ik juist de tijd op de trail maximaliseer (het gaat mij om de natuur ervaring).
De volgende ochtend vroeg ga ik dus snel weer verder: op naar de Sierra Nevada!
Sierra NevadaDe Sierra is voor de meeste PCT-hikers het hoogtepunt van hun hike. En het stelde inderdaad niet teleur! Hoewel Kennedy Meadows wordt gezien als de gateway naar de Sierra duurt het toch nog een dag of twee voordat je echt in de Sierra komt.
Mile 716.5, Monache Meadow. Onder de brug over de Kern River nesten Cliff Swallows
Green-tailed TowheeDe eerste nacht na Kennedy Meadows kampeer ik in een prachtig bos. Het is even schrikken als er een aantal herten (die kennelijk ergens van zijn geschrokken) rakelings langs mijn tentje rennen. Achteraf zie ik ook dat er een vaag trailtje loopt. Waarschijnlijk is dit hun route en nu staat er opeens onverwacht een tentje op hun pad!
Besneeuwde toppen komen nu dichterbij
Het landschap is nog steeds erg droog
Uitzicht naar het oosten: de droge en hete Owens Valley zo'n 2000m lagerDe zuidelijke Sierra Nevada vond ik één van de mooiste en meest karakteristieke delen van de PCT
In de zuidelijke Sierra Nevada loop je door dit soort bossen met rode stammen...
De grond is lichtgrijs dus het licht is heel fel. Bomen met vaak prachtige verweerde rode stammen...
Mile 751, even relaxen bij Chicken Spring Lake...
...en dan weer verder
Voor mij liggen nu besneeuwde toppen
In de Sierra is het makkelijk om mooie stille kampeerplekjes te vinden. Ik kampeer op deze prachtige plek, buiten het zicht een stuk van de trail afAls ik de volgende morgen wakker word ben ik jarig! Ik loop die dag naar Crabtree Meadows, vanaf waar ik een dag later Mt Whitney (4421m) ga beklimmen (een detour van de PCT).
Wel veel drukte opeens. Mt Whitney is sowieso populair, maar de komende 184 mile loop ik nu op de populaire
John Muir Trail die op dit traject samenvalt met de PCT.
Het uitzicht vanaf Mt Whitney is schitterend, maar de klim er naartoe is nog mooier!
Klim naar de top van Mt Whitney. En als je goed kijkt zie je rechts op de rotsen een marmot!
Deze Yellow-bellied Marmot!
Op de summit zijn ook vogeltjes: Grey-crowned Rosy-Finch, die ik later ook veel zou zien op sneeuwvelden!
Teruglopen langs Guitar LakeMt Whitney was het hoogste punt op deze hele hike, maar dat was een zij-uitstapje van de PCT af. Het hoogste punt van de PCT zelf is de Forester Pass (4009m) en daar ga ik nu naartoe.
Op weg naar de Forester PassRond de Forester Pass lag veel sneeuw en op sommige stukken was de trail daarom niet zichtbaar. Op die plekken ben ik maar gewoon over de rotsen omhoog geklauterd want je kon wel zien waar je uit moest komen.
Aan de andere kant (de noordkant) lag natuurlijk nog veel meer sneeuw, maar daar liep wel een duidelijke trail door de sneeuw.
Top van de Forester Pass bereikt
Uitzicht naar het noorden vanaf een stukje onder de summitOmdat ik hier pas s'middags arriveerde was de sneeuw zacht dus af en toe "postholing" (je zakt dan weg in de sneeuw, soms wel tot je middel - heel erg vermoeiend!). Maar achteraf viel het toch allemaal wel mee.
Prachtig landschap na het oversteken van de pas
Dit is Kings Canyon National Park. Dicht bij deze plek zette ik mijn tentje neerNu moet ik weer van de trail af voor resupply: een lange detour naar Independence waarbij ik heen en terug de Kearsarge Pass over moest. Ik zag daar tegenop maar ik wist van tevoren niet dat het zo mooi zou zijn! Eén van de mooiste stukken van de hele hike!
Wat is het hier toch mooi...
Tijdens de klim naar de Kearsarge Pass had ik dit schitterende uitzicht op bergen en meertjes
Aan de andere kant van de pas moest er natuurlijk even een cliché foto worden gemaakt van Birdman himself!Na de afdaling kwam ik bij een trailhead met parkeerplaats en vanaf daar gaf een vriendelijke dame mij een lift naar Independence zo'n 10 mile verderop. Ze gaf mij ook nog een 2 liter fles Canada Dry mee, want zo gul zijn die Amerikanen.
Independence is de enige keer tijdens de hele 152 dagen hike dat ik
niet in mijn tentje heb geslapen maar in een bunkhouse met 2 andere PCT-hikers. Maar het was te ver om dezelfde dag nog terug te lopen. Op zich was het ook wel gezellig met een hikerbox vol eten en een koelkast met gratis bier! Maar in een bed slaap je natuurlijk nooit zo lekker als in je eentje in een tentje in de wildernis.
De volgende dag weer terug de pas over. Elke keer kwam ik kennissen tegen die juist afdaalden, want die hadden allemaal een zero-day gedaan in Lone Pine en ik niet. "Hey Birdman!" ging het dan en dan was je weer 5 minuten aan het kletsen. Dat schoot dus niet op, maar wel gezellig natuurlijk.
Na de Kearsarge Pass ben ik de Glenn Pass overgestoken (makkie).
S'avonds gekampeerd hier bij Rae Lakes. Fantastisch mooi hier!De volgende dag ging ik alweer de volgende pas over: de Pinchot Pass. Dat zou makkelijk moeten zijn maar het was duidelijk de lastigste tot nu toe. Op het lagere stuk was het erg heet en hoger lag er veel zachte sneeuw waardoor ik steeds de trail kwijt raakte en er was veel postholing (dus vermoeiend).
Maar het was wel weer super mooi. Verder was ik al een tijdje op zoek naar een White-tailed Ptarmigan (een soort sneeuwhoen), want die hoge passen waren mijn enige kans om die te zien. Toen ik er eentje hoorde roepen ben ik even flink off-trail gegaan richting het geluid. En vlak voor de summit vond ik haar!
White-tailed Ptarmigan (♀). Deze leven op en rond sneeuwvelden in het hooggebergte, vandaar de gevederde voeten tegen de kou. In de winter worden ze helemaal wit.Na deze foto bleef de ptarmigan mij nog een tijdje volgen. Waarschijnlijk als afleiding omdat ik te dicht bij haar nest was gekomen?
Uitzicht vanaf de summit. Het is alweer laat in de middag.
Mile 808.2. Ik kampeer hier aan de andere kant van de Pinchot pass op 3400m hoogteS'nachts nog even mijn hoofd naar buiten gestoken om te genieten van de mooie sterrenhemel hier.
De volgende dag werd een zware. Er moesten veel riviertjes worden overgestoken waarbij de schoenen uit moesten.
De beruchte South Fork Kings River. Rond deze tijd van het jaar is deze bijna heup-diep met zeer sterke stroming. In 2017 (een jaar met abnormaal veel sneeuw en water) is hier een PCT-hiker verdronken tijdens de oversteek. Maar omdat je hem binnen ~ 2 mile 2 keer oversteekt is hij volledig te vermijden door cross-country te gaan. En zoals je ziet was dat nog een fantastisch mooie route ook!S'middags ging ik de Mather Pass over, wat voor mij uiteindelijk de lastigste pas bleek te zijn van de hele PCT. Omhoog was okee maar aan de andere kant had heel veel sneeuw. Ik stond om 14:00 op de summit dus de sneeuw was al zacht. Dat was dus continue wegzakken, vaak tot mijn middel in de sneeuw.
De lower section van één van mijn hikingpoles begaf het en werd opgeslokt door de sneeuw. Nog geprobeerd om die al liggend op mijn buik uit te graven (want afval moet je meenemen) maar ik kon hem niet meer vinden. Ik moest dus verder met één pole. En dat is niet relaxed midden in de Sierra!
Pas na zo'n 3 uur postholing en scrambling was ik eindelijk uit de sneeuw.
Hier is het ergste achter de rug. Wel weer super mooi!De volgende dag ga ik alweer op weg naar de volgende pas: De Muir Pass. Ik hoorde dat deze pas de meeste sneeuw heeft en ik heb het inmiddels wel gehad met alle postholing, dus het plan is om vlak voor de pas te gaan kamperen en dan s'morgens vroeg de sneeuw over te steken als die nog bevroren is.
Sooty Grouse (♂) s'morgens vroeg in het bos. In het broedseizoen maakt het mannetje een diep resonant geluid, terwijl hij een geel stuk huid laat zien om vrouwtjes en concurrenten te imponeren. Als je dit voor het eerst hoort denk je dat het geluid wordt gemaakt door een groot zoogdier. Dit is voor mij het karakteristieke geluid van de confeerbossen in de Sierra!
Het loopt niet lekker met maar één hikingpole. Gelukkig blijft het landschap prachtig!
Hier kampeer ik op een schitterende plek (3383m) dicht onder de Muir Pass (3644m) net voordat de sneeuw begint