Of toe bent aan een andere auto.quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:30 schreef Urnotindangr het volgende:
[..]
Wacht maar tot je in de grote mensen wereld komt en een eigen huis wat wil verbouwen, nieuwe keuken nieuwe vloer alles laten stucen en weg 25k
Ik woon in een vrijstaand huis.quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:30 schreef Urnotindangr het volgende:
[..]
Wacht maar tot je in de grote mensen wereld komt en een eigen huis wat wil verbouwen, nieuwe keuken nieuwe vloer alles laten stucen en weg 25k
Absoluut. 25k heb je echt niet zomaar nodig. Je ziet echt wel aankomen als er enorme aankopen aan gaan komen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:00 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Geniet van het leven, zonder direct je zorgen te maken?
Sparen om alleen al de enorme prijsstijgingen van de woningmarkt op te kunnen vangen als je ooit in de toekomst een huis wil kopen.quote:Op zondag 28 oktober 2018 10:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
En wat moet je met een buffer van meer dan 25k?
Wat een onzin.
Nog nooit een rijtjesplaggenhut gezienquote:Op zondag 28 oktober 2018 12:59 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik woon in een vrijstaand huis.
Fixed.quote:Op zondag 28 oktober 2018 12:30 schreef Urnotindangr het volgende:
[..]
Ok, TR gemacht. Opgelost dus.quote:Op zondag 28 oktober 2018 17:00 schreef KennyPowers het volgende:
6 maanden salaris spaargeld, de rest investeren.
Opgelost slotje.
netto gezinsinkomen?quote:Op zondag 28 oktober 2018 17:00 schreef KennyPowers het volgende:
6 maanden salaris spaargeld, de rest investeren.
Opgelost slotje.
Sure.quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:58 schreef RamboDirk het volgende:
Heb zo'n 50k vrije cashflow. De rest gaat in vastgoed, klassieke auto's, beleggen, start-ups en crypto.
Lees anders even waar ik op reageer.quote:Op zondag 28 oktober 2018 16:47 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Want die uitgaves zie je niet aankomen?
En de tieten van je filipijnse vrouw?quote:Op zondag 28 oktober 2018 15:58 schreef RamboDirk het volgende:
Heb zo'n 50k vrije cashflow. De rest gaat in vastgoed, klassieke auto's, beleggen, start-ups en crypto.
quote:Op zondag 28 oktober 2018 06:43 schreef plesner het volgende:
Volgens mij weet TS best wel dat het veel spaargeld is voor zijn situatie/leeftijd maar de is de enige intentie van dit topic om te pochen
En een investering in roerende goederen (wielrenfiets?)quote:Op zondag 28 oktober 2018 18:05 schreef wielrennerdt het volgende:
ik ben student en heb iets van 4 barkie achter de hand
quote:Op zondag 28 oktober 2018 20:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En een investering in roerende goederen (wielrenfiets?)
Wat is een gezin?quote:Op zondag 28 oktober 2018 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
Het is zeker niet normaal. Ik las laatst dat het gemiddelde gezin minder dan 1500 euro spaargeld heeft. Ongetwijfeld zal een flinke groep minima dit gemiddelde omlaag brengen, studenten horen ook arm te zijn.
Je hebt studenten en studenten. TS is al 25.quote:Op zondag 28 oktober 2018 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
Het is zeker niet normaal. Ik las laatst dat het gemiddelde gezin minder dan 1500 euro spaargeld heeft. Ongetwijfeld zal een flinke groep minima dit gemiddelde omlaag brengen, studenten horen ook arm te zijn.
1500 is wel echt rete weinig.quote:Op zondag 28 oktober 2018 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
meer dan genoeg....quote:
Als gezin? Nee niet echt.quote:Op maandag 29 oktober 2018 20:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
meer dan genoeg....
Toen ik student was had ik een negatief vermogen mijn gehele studententijd.
Nee, boeide me geen fuck. Ik heb een schitterende studententijd gehad. Schulden die ik toen heb gemaakt boeien me niet.quote:Op maandag 29 oktober 2018 21:48 schreef X2 het volgende:
Voor de mensen die helemaal geen spaargeld hebben/hadden of zelfs in de schulden zitten: waren jullie niet bezorgd over jullie financiële situatie? Ik zou er van wakker liggen als ik zo vroeg in mijn leven al in de schulden zat.
Op dit moment loop ik 36 uur per week stage en werk daarnaast gemiddeld nog zo'n 10 uur. Doordeweeks is dat flink aanpoten. Ik loop 4 dagen van 9 uur stage. Al met al kom ik dus aan minimaal 45 uur doordeweeks. Daar staat dan wel tegenover dat weekenden voor mij echt weekenden zijn. Op zaterdagen en zondagen hoef ik nooit te werken. Natuurlijk blijf je wel werk houden als je op jezelf woont, maar echt werken hoef ik in de weekenden nooit. De was doen, stofzuigen en de wekelijkse boodschappen doen gebeurt wel op de zaterdag.quote:Op maandag 29 oktober 2018 21:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Maar TS hoe heb jij je vermogen opgebouwd dan? Hoeveel werk je naast je studie? En als wat? Hoeveel leg je maandelijks opzij voor niks?
Hebben vaak een koophuis, de overwaarde en afgeloste hypotheek deel rekenen ze dan niet mee, denk dat als je dat mee telt dat je zo richting de 60K gaat per gezin, gezien de overwaarde van de aflopende jaren.quote:Op zondag 28 oktober 2018 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
Het gaat om spaargeld (als buffer). Als de wasmachine kapot gaat kun je geen nieuwe betalen van die overwaarde. Als je plots geen inkomen hebt, kun je er niet van eten. Sowieso kun je niet zomaar je huis verkopen als het financieel even tegen zit.quote:Op maandag 29 oktober 2018 23:14 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Hebben vaak een koophuis, de overwaarde en afgeloste hypotheek deel rekenen ze dan niet mee, denk dat als je dat mee telt dat je zo richting de 60K gaat per gezin, gezien de overwaarde van de aflopende jaren.
Je moet het allemaal zelf weten natuurlijk. Maar als je verbaasd bent dat de rest op deze leeftijd minder spaargeld heeft dan ben je gewoon wereldvreemd.quote:Op maandag 29 oktober 2018 22:20 schreef X2 het volgende:
[..]
Op dit moment loop ik 36 uur per week stage en werk daarnaast gemiddeld nog zo'n 10 uur. Doordeweeks is dat flink aanpoten. Ik loop 4 dagen van 9 uur stage. Al met al kom ik dus aan minimaal 45 uur doordeweeks. Daar staat dan wel tegenover dat weekenden voor mij echt weekenden zijn. Op zaterdagen en zondagen hoef ik nooit te werken. Natuurlijk blijf je wel werk houden als je op jezelf woont, maar echt werken hoef ik in de weekenden nooit. De was doen, stofzuigen en de wekelijkse boodschappen doen gebeurt wel op de zaterdag.
Ik geef toe dat ik geen baantje tegen minimumloon heb (waar overigens ook niks mis mee is). Dat maakt het ook makkelijker om wat meer te sparen. Ik heb een bijbaan in mijn studierichting (op hbo-niveau). Hoeveel ik per maand spaar ligt er een beetje aan, maar het komt zelden voor dat ik onder de 200 zit. Ik heb mijn geld ook niet alleen in vrij opneembaar spaargeld zitten. Ik heb mijn geld verspreid over vrij opneembaar saldo, deposito's, een spaarverzekering en aandelen. Sommige maanden zet ik niks op mijn spaarrekening, maar gaat alles wat ik overhoud naar de beleggersrekening of zet ik weer een bedrag in depo. En het is ook een bepaalde manier van leven. Ik leef best luxe, maar geef niet onnodig geld uit. Ik rook niet, ik koop geen prullaria waar je nooit iets mee doet, in de supermarkt pak ik het Jumbo huismerk in plaats van de dure A-merken, etc. Bespaart meteen een hele hoop terwijl je er in levenskwaliteit zo goed als niks van merkt. En dat het sparen voor niks is vind ik echt een verkeerde gedachte. Als mij morgen de pijp uitgaat is het voor niks geweest, maar ervan uitgaande dat ik nog zo'n 60 jaar of misschien nog langer te gaan heb zie ik spaargeld niet als een overbodige luxe. Zeker niet met de wetenschap dat je alleen maar meer en meer eigen vermogen nodig hebt om een huis te kunnen kopen...
En uit zo’n omgeving komen dat minder hebben blijkbaar niet normaal is. Vast niet alles is zelf gespaard.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 06:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Je moet het allemaal zelf weten natuurlijk. Maar als je verbaasd bent dat de rest op deze leeftijd minder spaargeld heeft dan ben je gewoon wereldvreemd.
Of wil je een paar veren in je reet dat je het zo geweldig doet dat je op jouw leeftijd al 26k hebt?
Waarom had je 60k ingebracht? Heb toch liever een groot gedeelte contant achter de hand.quote:Op maandag 29 oktober 2018 23:27 schreef damsco het volgende:
Ikzelf had ongeveer 60k gespaard en als eigen inbreng meegenomen voor aankoop eerste huis. Nu zit alles in steen en moet ik weer van voor af aan sparen. Zal weer een paar jaar duren voordat ik een soort gelijk iets op de bank heb weer. Zeker aangezien ik in de tussentijd voor 20k aan zaken in mijn nieuwbouwwoning nog erbij heb moeten leggen (dus 80k inbreng).
Oftewel, het ligt er maar net aan wat je wil. Als je geen eigen geld hoeft in te brengen kun je in theorie met 10k prima wat meubels aanschaffen.
Omdat ik een mooi huis wilde kopen en ik dat niet alleen op mijn salaris kon kopen (was toen vrijgezel, dus kon toentertijd geen inkomen partner meenemen).quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:05 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Waarom had je 60k ingebracht? Heb toch liever een groot gedeelte contant achter de hand.
maar stel dat je was ontslagen 'noem maar wat' dan kon je beter cash hebben ja toch?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:47 schreef damsco het volgende:
[..]
Omdat ik een mooi huis wilde kopen en ik dat niet alleen op mijn salaris kon kopen (was toen vrijgezel, dus kon toentertijd geen inkomen partner meenemen).
Uhm dan had ik in het slechtste geval mijn nieuwbouwhuis weer moeten verkopen. Aangezien ik toen alleen was vond ik dat risico acceptabel.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:50 schreef Roces18 het volgende:
[..]
maar stel dat je was ontslagen 'noem maar wat' dan kon je beter cash hebben ja toch?
Verreweg de meeste mensen hebben dan ook niet echt veel kaas gegeten van een goede financiële huishouding.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 13:03 schreef Apekoek het volgende:
Verreweg de meeste mensen hebben een spaarrekening die nog lang niet de 5k aantikt.
In Nederland hangt ook wel een beetje een cultuur van 'leef en geef het geld uit'. Waar iets voor te zeggen valt, maar wat wel fragiel wordt als je maand aan maand knoopt met 20K studieschuld en een lege koelkast.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Verreweg de meeste mensen hebben dan ook niet echt veel kaas gegeten van een goede financiële huishouding.
Onze eigen overheid wil niet dat we sparen, de ECB wil niet dat we sparen, Rutte zegt KOOP die auto, KOOP dat huis, KOOP die telefoon en ga maar zo door.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Verreweg de meeste mensen hebben dan ook niet echt veel kaas gegeten van een goede financiële huishouding.
Mark Rutte en zijn collega's bij de ECB hebben ook allemaal een buffer van 5K. KOOP die auto mensen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 17:11 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Onze eigen overheid wil niet dat we sparen, de ECB wil niet dat we sparen, Rutte zegt KOOP die auto, KOOP dat huis, KOOP die telefoon en ga maar zo door.
Rutte zegt niet, wij zorgen ervoor dat u minimaal 3% rendement krijgt over uw vermogen over de eerste 50.000 en erboven krijgt u de basis rente die de bank geeft, goed voor later.
Ah ja, en dan doe jij dat ook niet, want immers, onze eigen overheid wil dat niet, toch? Maar ondertussen wel continue zitten te zeikstralen dat huizen onbetaalbaar zijnquote:Op dinsdag 30 oktober 2018 17:11 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Onze eigen overheid wil niet dat we sparen, de ECB wil niet dat we sparen, Rutte zegt KOOP die auto, KOOP dat huis, KOOP die telefoon en ga maar zo door.
Rutte zegt niet, wij zorgen ervoor dat u minimaal 3% rendement krijgt over uw vermogen over de eerste 50.000 en erboven krijgt u de basis rente die de bank geeft, goed voor later.
Huizen zijn zeker onbetaalbaar voor starters, zelf heb ik zon soort woning in bezit dat in 3 jaar tijd 75.000 meer waard is geworden, echter is het niet te koop we zitten hier goed. Maar voor vrienden van mij vind ik het sneu dat ze veel meer moeten betalen dan wat ik betaald heb terwijl hun inkomen aflopende 3 jaar niet met 30% gestegen is. Dus ja huizen zijn onbetaalbaar, volg de media eens wat meer.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 17:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja, en dan doe jij dat ook niet, want immers, onze eigen overheid wil dat niet, toch? Maar ondertussen wel continue zitten te zeikstralen dat huizen onbetaalbaar zijn
Natuurlijk. Geen enkele starter koopt meer een woning. Echt 0.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:19 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Huizen zijn zeker onbetaalbaar voor starters, zelf heb ik zon soort woning in bezit dat in 3 jaar tijd 75.000 meer waard is geworden, echter is het niet te koop we zitten hier goed. Maar voor vrienden van mij vind ik het sneu dat ze veel meer moeten betalen dan wat ik betaald heb terwijl hun inkomen aflopende 3 jaar niet met 30% gestegen is. Dus ja huizen zijn onbetaalbaar, volg de media eens wat meer.
jawel hoor, meer dan genoeg. Ik heb de afgelopen 10 jaar nog nooit meer dan 500 euro moeten uitgeven ongepland.... en eigenlijk was dit ook wel gepland, want ik had het zien aankomen....quote:
alsof het iemand wat interesseert wat die mongolen zeggen....quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 17:11 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dat is fijn voor je. Ik zorg liever voor een fatsoenlijke buffer en een mooi start bedrag voor mn zoon als hij oud genoeg is om te studeren etc.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
jawel hoor, meer dan genoeg. Ik heb de afgelopen 10 jaar nog nooit meer dan 500 euro moeten uitgeven ongepland....
huizen zijn helemaal niet onbetaalbaar. Hier nog genoeg woningen te koop voor onder de 130k.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:19 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Huizen zijn zeker onbetaalbaar voor starters, zelf heb ik zon soort woning in bezit dat in 3 jaar tijd 75.000 meer waard is geworden, echter is het niet te koop we zitten hier goed. Maar voor vrienden van mij vind ik het sneu dat ze veel meer moeten betalen dan wat ik betaald heb terwijl hun inkomen aflopende 3 jaar niet met 30% gestegen is. Dus ja huizen zijn onbetaalbaar, volg de media eens wat meer.
dat is leuk, maar daar hebben we het niet over.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat is fijn voor je. Ik zorg liever voor een fatsoenlijke buffer en een mooi start bedrag voor mn zoon als hij oud genoeg is om te studeren etc.
quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat is fijn voor je. Ik zorg liever voor een fatsoenlijke buffer en een mooi start bedrag voor mn zoon als hij oud genoeg is om te studeren etc.
krijg je dat kul-argument weer, ja hier in afrika waar ik woon zijn huizen pas goedkoopquote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
huizen zijn helemaal niet onbetaalbaar. Hier nog genoeg woningen te koop voor onder de 130k.
Hoe cool is dat!quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is leuk, maar daar hebben we het niet over.
We praten over een buffer....
Nou nee, die huizen staan gewoon te koop. Dat je meer wil maar dat niet kunt betalen...tja. Overigens, de mensen die het hardste klagen hebben vaak niet eens het eigen geld dat ze mee moeten nemen, laat staan of ze de hypotheek zouden krijgen ja of nee.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:48 schreef Roces18 het volgende:
[..]
krijg je dat kul-argument weer, ja hier in afrika waar ik woon zijn huizen pas goedkoop
Dit dus, maar blijkbaar is dat beetje common sense hier al snel heel "oncool", een teken van niet te leven/geleefd te hebben, een teken van verwaandheid, een overbodigheid want alles is te plannen en what not meer...quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 16:59 schreef fyah het volgende:
Stellingen als "alles boven x euro is waanzin" zijn dan ook nergens op gebaseerd. Voor de een is 5K buffer + 2K vakantiepotje top, voor de ander is 10K buffer + 40K huis sparen het doel.
Maar sowieso; beter kan je het hebben en tegen 0% op de bank laten staan, dan het niet hebben en moeten lenen. Er zijn bitter weinig scenario's waarin het niet hebben van geld de betere optie is.
Geheel afhankelijk van de regio. Het aanbod aan beschikbare woningen onder 150k in mijn woonplaats en een straal van 15 km daarom heen is welgeteld 21. Het totale beschikbare aanbod in hetzelfde gebied is ca 2000. Dus ca 1%.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
huizen zijn helemaal niet onbetaalbaar. Hier nog genoeg woningen te koop voor onder de 130k.
quote:Op zondag 28 oktober 2018 06:43 schreef plesner het volgende:
Volgens mij weet TS best wel dat het veel spaargeld is voor zijn situatie/leeftijd maar de is de enige intentie van dit topic om te pochen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |