quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 20:14 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Nu niet van Dobben erbij naaien he... die dingen zijn zoveel lekkerder dan andere bitterballen
Zwarte Piet strooit met bitterballen, gekruid met echte VOC-specerijen om het koloniale plaatje compleet te makenquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 20:14 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Nu niet van Dobben erbij naaien he... die dingen zijn zoveel lekkerder dan andere bitterballen
Alles is racisme!!!!!quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zwarte Piet strooit met bitterballen, gekruid met echte VOC-specerijen om het koloniale plaatje compleet te maken
Zeker nog witte thee ookquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 23:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik twijfelde of ik net wel een kopje thee kon zetten. Daar is de VOC ook rijk door geworden.
Toch maar gedaan. Voel mij wel een racist nu
Oolong, dus zwarte. Maar of dat nu extra verzwarend werkt, niet uitmaakt of dat dat juist minder erg is weet ik niet. Tot vandaag at ik ook pepernoten zonder schuldgevoelquote:
Oolong thee is niet hetzelfde als zwarte theequote:Op zaterdag 27 oktober 2018 00:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Oolong, dus zwarte. Maar of dat nu extra verzwarend werkt, niet uitmaakt of dat dat juist minder erg is weet ik niet. Tot vandaag at ik ook pepernoten zonder schuldgevoel
Ah, natuurlijk. Dat heeft te maken met hoe lang die plant gedroogd is na het plukken.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 00:39 schreef madam-april het volgende:
[..]
Oolong thee is niet hetzelfde als zwarte theeMaar zwarte, witte, groene & oolong thee zijn wel allemaal afkomstig van dezelfde plant
En hoe oud de blaasjes waren toen ze geplukt werdenquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 00:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ah, natuurlijk. Dat heeft te maken met hoe lang die plant gedroogd is na het plukken.
Het is op het mobiele scherm moeilijk te zien, maar ik zie in de webshop van De Pepernotenfabriek zo snel geen pepernoten, alleen herl veel kruidnootjes, en taaitaai.quote:
Ze hebben ze wel. 1 smaak.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 05:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is op het mobiele scherm moeilijk te zien, maar ik zie in de webshop van De Pepernotenfabriek zo snel geen pepernoten, alleen herl veel kruidnootjes, en taaitaai.
juist. dat weet meneer niet.....quote:Van Delft ziet geen problemen in de verwijzing op de verpakking naar het VOC-verleden. "De VOC heeft ons heel veel welvaart en ontwikkeling gebracht. Of ze mogelijkerwijs dingen hebben gedaan die niet door de beugel kunnen, dat weet ik niet.
Dat maken wij zelf nog wel uit. De meeste mensen en bedrijven zijn trots op ons verleden en een enkeling kan niet voor de rest bepalen dat iets ineens een schaamtevolle periode is geweest.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:24 schreef pokkerdepok het volgende:
pepernoten fabriek:
[..]
juist. dat weet meneer niet.....
dat is het hele eieren eten, he... mensen weten het niet. o denken; ach, er ging wel eens wat mis..
het is wat dat betreft hard nodig dat nederland eens wat realistischer gaat kijken naar zijn eigen verleden.
Maar dan moeten ze helemaal Googlen enzo!quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:24 schreef pokkerdepok het volgende:
pepernoten fabriek:
[..]
juist. dat weet meneer niet.....
dat is het hele eieren eten, he... mensen weten het niet. o denken; ach, er ging wel eens wat mis..
het is wat dat betreft hard nodig dat nederland eens wat realistischer gaat kijken naar zijn eigen verleden.
Er wordt wel redelijk formeel door Nederland erkend dat genocide om een handelsmonopolie te handhaven niet heel netjes was.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat maken wij zelf nog wel uit. De meeste mensen en bedrijven zijn trots op ons verleden en een enkeling kan niet voor de rest bepalen dat iets ineens een schaamtevolle periode is geweest.
maak je zelf wel uit of je informatie tot je neemt? of dat je moordpartijen en onderdrukking iets vind om trots op te zijn?quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat maken wij zelf nog wel uit. De meeste mensen en bedrijven zijn trots op ons verleden en een enkeling kan niet voor de rest bepalen dat iets ineens een schaamtevolle periode is geweest.
mn vingers doen al pijn als ik eraan denkquote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:29 schreef Kamina het volgende:
[..]
Maar dan moeten ze helemaal Googlen enzo!
Persoonlijk vind ik het feit dat ze in juli al in de winkel lagen erger dan een verwijzing naar de VOCtijd.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:33 schreef Copycat het volgende:
Is er nu ook nog een pepernotenoorlog uitgebroken?
Prima. Net als heel veel zaken zitten er zowel positieve als negatieve aspecten aan een gecompliceerde tijd als de VOC tijd. Een enkeling bepaald nog niet voor een meerderheid dat we ons moeten schamen daarvoor en ze gaan helemaal niet bepalen voor een bedrijf of het VOC-kruiden als ingrediėnt op hun verpakking zet.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:31 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Er wordt wel redelijk formeel door Nederland erkend dat genocide om een handelsmonopolie te handhaven niet heel netjes was.
Ja, en van Dobben heeft nergens vol trots verheerlijking van moordpartijen en onderdrukking op hun verpakking staan. Naast dat dat nogal een subjectieve interpretatie is, is de VOC tijd heel wat complexe periode waar je van alles over kan zeggen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 09:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maak je zelf wel uit of je informatie tot je neemt? of dat je moordpartijen en onderdrukking iets vind om trots op te zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |