abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182755884
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:21 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ja, dat doet elke constructie. Vast contract heeft ook amper waarde meer.

Maar met een intentieverklaring heb je in ieder geval iets meer zekerheid dan zonder. En voor de bank kan het het verschil maken blijkbaar.
Tja, maar een intentieverklaring zegt alleen iets over de intentie. Die mag onder alle omstandigheden niet nagekomen worden. Een vast contract mag maar in een beperkt aantal situaties beëindigd worden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182755931
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, maar een intentieverklaring zegt alleen iets over de intentie. Die mag onder alle omstandigheden niet nagekomen worden. Een vast contract mag maar in een beperkt aantal situaties beëindigd worden.
Leg jij dat even uit aan de medewerkers van het Slotervaart ziekenhuis ^O^
pi_182756131
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Leg jij dat even uit aan de medewerkers van het Slotervaart ziekenhuis ^O^
Dat is dus een voorbeeld van één van die omstandigheden. Je kan toch niet doen alsof een vast contract nauwelijks meer waarde heeft dan een intentieverklaring? Bij een faillissement ben je inderdaad de klos, maar bij een intentieverklaring word je nergens door beschermd.
pi_182756205
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:40 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

Dat is dus een voorbeeld van één van die omstandigheden. Je kan toch niet doen alsof een vast contract nauwelijks meer waarde heeft dan een intentieverklaring? Bij een faillissement ben je inderdaad de klos, maar bij een intentieverklaring word je nergens door beschermd.
Klopt, een intentieverklaring is een wassen neus. Ik ontken dat toch nergens?

Maar al die andere 'zekerheden' zijn ook niks waard.
pi_182756438
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:45 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zolang je werkgever niet failliet gaat en jij presteert, is een vast contract behoorlijk zeker.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182769003
Overdracht vervroegen, met uitstel van levering. De verkopers moeten natuurlijk wel akkoord gaan met deze constructie.

Als alles rond is bij de bank ga je naar de notaris voor de overdracht. In tussentijd blijven de verkopers in de woning wonen tot 1 maart en zij betalen aan jou huur ter hoogte van jouw hypotheek maandbedrag. Als de hypotheek is gepasseerd bij de notaris, kan jij van baan wisselen.

Zo hebben wij het gedaan toen onze koper haar baan kwijt raakte. Natuurlijk gingen wij akkoord, anders ging het hele feest niet door. In jouw geval is het misschien iets lastiger omdat het geen noodsituatie is, maar omdat het iets is waar je voor kiest. Je kan het altijd proberen natuurlijk..
pi_182770963
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Een intentieverklaring biedt geen enkele garantie; het is een soort schijnzekerheid.
Dit. Totaal niet rechtsgeldig. Snap ook niet dat hypotheekverstrekkers dit eisen.
pi_182770987
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 09:17 schreef Nutricia het volgende:
Overdracht vervroegen, met uitstel van levering. De verkopers moeten natuurlijk wel akkoord gaan met deze constructie.

Als alles rond is bij de bank ga je naar de notaris voor de overdracht. In tussentijd blijven de verkopers in de woning wonen tot 1 maart en zij betalen aan jou huur ter hoogte van jouw hypotheek maandbedrag. Als de hypotheek is gepasseerd bij de notaris, kan jij van baan wisselen.

Zo hebben wij het gedaan toen onze koper haar baan kwijt raakte. Natuurlijk gingen wij akkoord, anders ging het hele feest niet door. In jouw geval is het misschien iets lastiger omdat het geen noodsituatie is, maar omdat het iets is waar je voor kiest. Je kan het altijd proberen natuurlijk..
Deze oplossing kan ook gezien worden als verhuren, inclusief de gevaren hiervan.
pi_182771049
quote:

[..]

Nou ja in het leven is inderdaad niets zeker. Maar een vast contract is toch wel heel wat meer waard dan een intentieverklaring.
pi_182771128
Ben ook van baangewisseld, tijdens een wisseling van bank, het huis was gekocht. Maar heb dus met de wg verklaring van de oude wg de hypotheek overgezet en een maand later zat bij de nieuwe.

Nooit melding gedaan, moest officieel misschien wel, maar dan komt je dossier weer onderop de stapel bij de controle-afdeling van de bank, kost je weer 3 weken voor het behandeld is.
.
pi_182771770
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 12:21 schreef Fer het volgende:
Ben ook van baangewisseld, tijdens een wisseling van bank, het huis was gekocht. Maar heb dus met de wg verklaring van de oude wg de hypotheek overgezet en een maand later zat bij de nieuwe.

Nooit melding gedaan, moest officieel misschien wel, maar dan komt je dossier weer onderop de stapel bij de controle-afdeling van de bank, kost je weer 3 weken voor het behandeld is.
Het is een risico wat je moet afwegen. Als ze toevallig het voorteken checken heb je echt een probleem. In een eventuele proeftijd is tekenen ook heel lastig.

Beste is gewoon om na de notaris pas te wisselen van baan inclusief opzeggen. Dan loop je het minste risico
pi_182772847
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 12:09 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Deze oplossing kan ook gezien worden als verhuren, inclusief de gevaren hiervan.
Het gaat in ons geval om 2 weken, plus wij zijn niet de verhurende partij, maar ben wel benieuwd op welke gevaren je doelt.
pi_182772959
quote:

[..]

Ik dacht dat je bedoelde dat een vast contract ook geen zekerheden biedt. Wat je in deze post nu ook zelf aangeeft. Ik zie dat echt anders. Een werkgever kan de werknemer niet zomaar wegkrijgen als je een vastcontract hebt, ze moeten zelfs behoorlijk hun best doen als je bijvoorbeeld niet presteert. Dat geeft echt wel de nodige financiële zekerheid.
pi_182775243
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:40 schreef Nutricia het volgende:

[..]

Het gaat in ons geval om 2 weken, plus wij zijn niet de verhurende partij, maar ben wel benieuwd op welke gevaren je doelt.
Het kan zo maar al huur gezien worden, en wat als de huurder beslist om er toch niet uit te gaan? Wat ga je dan doen? Ergste geval, moet je naar de rechter gaan, om de huurder er als nog uit te krijgen.
Of wat als je huis toch nog even gesloopt wordt door de huurder. Wat dan? Wie gaan dat betalen.....

Zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar als het wel gebeurt dan ben je flink de lul.
pi_182797689
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 17:46 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Het kan zo maar al huur gezien worden, en wat als de huurder beslist om er toch niet uit te gaan? Wat ga je dan doen? Ergste geval, moet je naar de rechter gaan, om de huurder er als nog uit te krijgen.
Of wat als je huis toch nog even gesloopt wordt door de huurder. Wat dan? Wie gaan dat betalen.....

Zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar als het wel gebeurt dan ben je flink de lul.
Het gaat gewoon via de notaris, dus ik denk niet dat dit opgaat.
De notaris stelt een koopovereenkomst met uitstel van levering op. Daarin komt het bedrag te staan wat je betaalt als 'huur'.
Ik denk dat dit allemaal wel dichtgetimmerd is, mij werd verteld door onze makelaar dat het niet ongewoon is.
pi_182829036
Had precies zelfde situatie. Ging alleen van vast naar jaarcontract (met als bedoeling uiteindelijk vast natuurlijk).

Heb het aan niemand verteld, waarom zou ik? Ik weet ik kan de maandelijkse lasten dragen en zolang de bank zijn centjes krijgt is er niks aan de hand.
pi_182841813
Heb hetzelfde, mijn hypotheekadviseur gaf aan dat ik het niet hoef door te geven aan de hypotheekboer omdat mijn situatie hetzelfde is als toen de aanvraag werd goedgekeurd (allebei jaarcontract en intentieverklaring) behalve dat ik nu meer verdien.
pi_182841984
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 18:40 schreef BEFEM het volgende:
Heb hetzelfde, mijn hypotheekadviseur gaf aan dat ik het niet hoef door te geven aan de hypotheekboer omdat mijn situatie hetzelfde is als toen de aanvraag werd goedgekeurd (allebei jaarcontract en intentieverklaring) behalve dat ik nu meer verdien.
Dit klopt. Banken werken tegenwoordig ook vaak met Handig! (ja, met uitroepteken) waarbij je inkomen wordt vastgesteld op basis van een uitdraai van het UWV en je geen werkgeversverklaring meer nodig hebt. Dat je 3 jaar lang een bepaald inkomen hebt kunnen genereren vinden ze (terecht) meer zeggen dan een waardeloze intentieverklaring.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')