quote:
Op maandag 22 oktober 2018 18:09 schreef bloempje-moi het volgende:Wat een geschijt met die beestjes. De mugjes duiken echt overal op, zelfs in de wasmand. En nu is de potgrond van mijn grootste plant bezaaid met witte beestjes en spinnenrag? Heb dat kreng meteen buiten gezet, geen idee wat ik daar nu weer mee moet.
Dat lijkt me duidelijk spint. Even goed afspoelen onder de douche allereerst. Spint houdt ook niet van luchtvochtigheid en dan heb je die rag weg en hopelijk ook al een hoop van die spintmijten. Van koude temperaturen houden ze trouwens ook niet, dus wat dat betreft is het buiten zetten een goed idee, maar let wel op of de plant zelf het temperatuurverschil ook aankan. En dan sprayen met spul, ik kocht dat bij de action (want superheerlijk goedkoop en werkte prima tegen spint) maar is zomerassortiment. Maar spint bestrijdingsmiddel kan je bij alle grotere plantenzaken halen.
Spint is echt een van de eerste plagen waar ik iets van wist en wist te herkennen ook al gaf ik toen nog niet zoveel om planten als nu. Mijn moeder heeft niet heel veel planten in huis, maar heeft een aantal mooie palmpjes enzo. Zij is meer het type van 1 grote palm in de kamer die gewoon een paar vierkante meter inneemt en thats it. En ik ben mevrouwtje ik gooi er 20 (of 40) kleinere plantjes in en dan nog een paar grotere, die dan niet heeel wijd staan ofzo.. want heb niet de ruimte voor een onwijze statement plant ofzo zoals mn moeder dat wel heeft met een plant die gewoon een eettafelruimte inneemt zo ongeveer.
Maar zo lang ik me kan herinneren (dus voor ik zelf een plantenvrouw werd) had zij dus wel eens spint. Dan zette ze haar plant buiten, sproeide hem goed af geregeld en hield het in de gaten voor hij weer naar binnen mocht. En wel ook even met een spulletje voo de zekerheid. Niet in de winter uiteraard. Dan zou de spint wel dood zijn, maar de palm ook als je die even van woonkamer naar -3 verhuist.
Spint heb ik zelf in het verleden wel vaker gehad en vond laatst weer 1 plant met een ragje aan de onderkant (die dus ook in de deuropening stond). Wat dat betreft vind ik het eigenlijk wel een ''fijne'' plaag omdat het door die ragjes zo duidelijk identificeerbaar is ofzo? Dus ben nu weer goed aan het opletten, maar heb nu niets meer teruggezien. En wel preventief naast die plant ook de rest van die hoek aan het sproeien en onder de douche af en toe.
Ja had laatst die zwarte beesten, maar dat is geen spint volgens mij en was ook in een compleet andere ruimte van mn huis.
Mijn vorige spint geïnfecteerde planten heb ik eigenlijk gewoon om de 3/4 dagen (ja
misschien overactief) afgespoeld onder de douche en was er volgens mij binnen 3 weken van af.
Zijn bij mij tot nu toe ook altijd alleen plantjes geweest die dichtbij deuropeningen stonden.Heb het idee dat spint echt een tocht dingetje is vooral. Moet nu opletten met wat ik zeg, want ik leer ook nog bij en misschien dat iemand me nu op mijn vingers tikt, maar ik weet nu welke hoekjes in mijn huis spint gevoelig zijn (2 hoekjes naast de deur) en het is echt bij die hoekjes gebleven de afgelopen jaren. Weet niet of ik dan een uitzondering ben, maar het lijkt bij mijn huis niet een ontzettende verspreidende plaag te zijn.
sorry mega lang verhaal.
tldr; spint wegspoelen onder douche dan behandelen komt door tocht mss/wss maar prima te behandelen en komt goed
[ Bericht 4% gewijzigd door flifaflora op 24-10-2018 11:52:09 ]