abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182567212
20 procent van kinderen gescheiden ouders ziet vader niet meer

Van de volwassenen tussen 25 en 46 jaar die als kind de scheiding van hun ouders meemaakten, heeft nu 20 procent geen contact meer met de vader en 5 procent niet meer met de moeder. Bij volwassenen van wie de ouders niet uit elkaar gingen, bedroegen die percentages 2 en 1. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

De onderzoekers keken ook naar de relatie met de stiefvaders en -moeders. Van de inmiddels volwassen kinderen beschouwt 44 procent de stiefvader als 'echte' vader en 17 procent de stiefmoeder als 'echte' moeder.

Het verschil wordt mogelijk verklaard doordat kinderen na een scheiding vaker bij de moeder dan bij de vader blijven wonen. Het contact met de ouder die ergens anders woont, lijkt gemakkelijker verloren te gaan, stelt het CBS.

Scheidingsgolf
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat vooral gescheiden vaders er grote moeite mee hebben als ze het contact met hun kinderen verliezen. "Daar is aandacht voor nodig bij hulpverleners", zegt onderzoeker Matthijs Kalmijn van de Universiteit van Amsterdam.

Voor het onderzoek werden Nederlanders benaderd die tussen 1971 en 1991 geboren zijn, een periode waarin het aantal scheidingen fors toenam. Er is al veel onderzoek gedaan naar de effecten van een scheiding op kinderen, maar veel minder naar de effecten voor deze kinderen op lange termijn. Ook ouders die in die jaren uit elkaar gingen, werden ondervraagd.

https://nos.nl/artikel/22(...)vader-niet-meer.html
  Moderator woensdag 17 oktober 2018 @ 11:29:10 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182567233
Ja...en..?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182567250
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ja...en..?
Is nieuw onderzoek, en dat geeft een tot nu toe onbekende statistiek aan met als resultaat 20% wat best wel aanzienlijk hoog is,, dat roept nieuwe vragen op
pi_182567272
Dus 1 op de 5 mensen van 20 plus, ziet een van hun ( levende ) ouders nooit meer, das geen kattenpis,..
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:32:06 #5
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_182567285
Zeer herkenbaar. Het is heel pijnlijk voor de van contact afgesneden vader. De ouders kunnen weer met elkaar door één deur, maar kind wil niet meer.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:41:07 #6
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_182567483
Ken er genoeg. Zint eer ge begint denk ik maar voordat je aan kinderen begint.
pi_182567533
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:31 schreef possetje het volgende:
Dus 1 op de 5 mensen van 20 plus, ziet een van hun ( levende ) ouders nooit meer, das geen kattenpis,..
Uhm nee, van de kinderen met gescheiden ouders ziet 20% hun vader niet meer.
En volgens mij is dat tegenwoordig 1 op de 3 ongeveer.

En dat is helemaal geen contact. Er zal ook nog wel een deel met matig tot slecht contact zijn.

Maar als de ouders maar gelukkig zijn. Dan worden de kinderen vanzelf gelukkig. Ofzo.
know'm sayin?
word? word.
pi_182567569
Ik spreek mijn vader ook niet meer, maar dat is pas 11 jaar na de scheiding gebeurd.
Weggegaan en opgerot
pi_182567584
De vaders zijn vaak ook gewoon klootzakken.
Zonder wrijving geen glans
pi_182567628
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ja want moeders doen nooit lelijke dingen na een scheiding :')
Weggegaan en opgerot
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:50:04 #11
436595 Sked
Zonnestraal
pi_182567703
quote:
Het verschil wordt mogelijk verklaard doordat kinderen na een scheiding vaker bij de moeder dan bij de vader blijven wonen. Het contact met de ouder die ergens anders woont, lijkt gemakkelijker verloren te gaan, stelt het CBS.
Zeer herkenbaar, alhoewel ik bij mijn vader ging wonen.

Ik mis trouwens wel iets en dat is wanneer de ouders gescheiden zijn. Dat is voor een kind van 4 heel anders dan voor een kind van 12 met andere gevolgen.
pi_182567778
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:42 schreef alors het volgende:

[..]

En dat is helemaal geen contact. Er zal ook nog wel een deel met matig tot slecht contact zijn.

Maar als de ouders maar gelukkig zijn. Dan worden de kinderen vanzelf gelukkig. Ofzo.
oww te snel gerekend dus, 1 op de 3 en 1 op de 5 = 20% van de 30% = 6% van alle mensen boven de 20 =

1 op de 20 mensen ziet een van hun ouders nooit meer
pi_182567805
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Spreek voor je eigen pa
pi_182567812
quote:
Ken er een aantal die gescheiden zijn met kinderen, en in mijn kringen is het altijd de vrouw die een wrok koestert en de man belet zijn kind te zien. Worden vaak spelletjes gespeeld, en gelijkheid is ver te zoeken. Sowieso belachelijk dat als de vrouw vreemdgaat de man financieel moet bloeden met alimentatie.
pi_182567843
quote:
10s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef Edding345 het volgende:
soms wel soms niet
pi_182567856
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:54 schreef possetje het volgende:

[..]

oww te snel gerekend dus, 1 op de 3 en 1 op de 5 = 20% van de 30% = 6% van alle mensen boven de 20 =

1 op de 20 mensen ziet een van hun ouders nooit meer
dus dat betekend elke willekeurig klein cafe waar 20 mensen in zitten te drinken, is er eentje die zijn vader of moeder nooit meer ziet
pi_182568077
Dat is male privilege, geen gedoe meer met kinderen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:10:11 #18
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182568106
En twee mannen en twee vrouwen die 'een kind willen'. Ja stelletje fuckers dat kan niet.

'Ja maar dat kan wel we zijn heel goed in opvoeden'. Denk ook eens aan het kind in plaats van alleen aan je zelf.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:10:18 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_182568108
quote:
Dit dus..... Heb 2 kinderen wiens vader na de scheiding na een tijdje besloot dat hij zijn kinderen niet meer hoefde te zien. Kinderen wilden wel en t lag ook niet aan mij. Heb een hekel aan ruzie en vechtscheidingen zijn absoluut niet mijn ding.
Wat zeg je tegen een kind als t je vraagt * mam waarom komt papa mij nooit meer halen ? Waarom neemt Anna altijd de foon op als ik hem bel en zegt dat pappa op zijn werk is ? * -O-
Kinderen zijn inmiddels volwassen en zijn niet goed te spreken over hun vader.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_182568123
quote:
Of de moeders zijn bitches die de vaders bij de kinderen weghouden.
pi_182568202
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:10 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dit dus..... Heb 2 kinderen wiens vader na de scheiding na een tijdje besloot dat hij zijn kinderen niet meer hoefde te zien. Kinderen wilden wel en t lag ook niet aan mij. Heb een hekel aan ruzie en vechtscheidingen zijn absoluut niet mijn ding.
Wat zeg je tegen een kind als t je vraagt * mam waarom komt papa mij nooit meer halen ? Waarom neemt Anna altijd de foon op als ik hem bel en zegt dat pappa op zijn werk is ? * -O-
Kan ook zijn dat je specifiek op zijn koele karakter viel,,,
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:18:18 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182568257
quote:

[..]

Dit doet me denken aan: gotye somebody that i used to know
pi_182568787
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:42 schreef alors het volgende:

[..]

Is niet per se gezegd dat de schuld hiervan ligt bij de niet-betrokken ouder, toch?
pi_182568812
quote:

[..]

Goede smaak heb je wel. :+
pi_182568906
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Ken er een aantal die gescheiden zijn met kinderen, en in mijn kringen is het altijd de vrouw die een wrok koestert en de man belet zijn kind te zien. Worden vaak spelletjes gespeeld, en gelijkheid is ver te zoeken. Sowieso belachelijk dat als de vrouw vreemdgaat de man financieel moet bloeden met alimentatie.
Heb je het nou over partner- of kinderalimentatie? Want in het geval van kinderalimentate is dat natuurlijk helemaal niet belachelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')