abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 4 oktober 2018 @ 20:09:09 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182321808
Bloomberg meldt dat de Chinese overheid cq inlichtingendiensten fabrikanten van hardware dwongen zeer kleine chips op moederborden voor datacenterhardware ze zetten om zo de datacenters van oa Apple en Amazon maar ook vele anderen te kunnen infiltreren

https://www.bloomberg.com(...)rica-s-top-companies
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 4 oktober 2018 @ 20:11:18 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182321844
HLN heeft een samenvatting van het bloomberg artikel
quote:
China heeft kleine spionagechips gebruikt om te infiltreren in de hardware van grote Amerikaanse bedrijven, waaronder Amazon en Apple. Dat staat in een artikel in Bloomberg Businessweek. De technologiebedrijven spreken de informatie in het bericht tegen.
De microchip, die niet groter is dan een rijstkorrel, zou mogelijk door Chinese onderaannemers van hardwarefabrikant Supermicro geïnstalleerd zijn bij het fabriceren van de apparatuur.
Lees ook

Nederland verijdelde Russische cyberaanval in Den Haag en zette 4 spionnen het land uit
FBI-onderzoek
De FBI was al in 2015 een geheim - en nog altijd lopend - onderzoek opgestart naar de aanwezigheid van die chips. Het onderzoek kwam er nadat de chip aangetroffen werd door onafhankelijke beveiligingsonderzoekers, die door Amazon waren ingehuurd voor de verdere uitbouw van de cloud-dienst AWS (Amazon Web Services).

Uit dat FBI-onderzoek zou blijken dat bijna 30 grote Amerikaanse bedrijven getroffen zijn door spionageactiviteiten. Naast Amazon en Apple gaat het onder meer om een bank en onderaannemers die voor de overheid werken.
Lange onopgemerkte toegang
Een regeringsmedewerker zegt aan Bloomberg Businessweek dat China met de spionagechip toegang probeerde te krijgen tot belangrijke bedrijfsgeheimen en tot overheidsnetwerken. Aanvallen via de hardware zijn volgens het magazine ernstiger dan de bekendere software-aanvallen. Ze kunnen namelijk zorgen voor een langdurige onopgemerkte toegang tot de informatie van het doelwit.
“Nooit iets gevonden”
Zowel Apple als Amazon ontkennen het bericht.
“Apple heeft nooit kwaadaardige chips, manipulaties van de hardware of kwetsbaarheden aangetroffen die moedwillig in een server waren geplaatst”, zo reageert het bedrijf in Bloomberg Businessweek. “We zijn niet op de hoogte van een onderzoek van de FBI.” Apple was een belangrijke klant van Supermicro. Die samenwerking werd in 2015 stopgezet, maar volgens de technologiereus gebeurde dat om compleet andere redenen.
“Het is onwaar dat AWS kennis had van servers met kwaadwillige chips of van aanpassingen in de datacenters in China”, luidt de reactie van Amazon
https://www.hln.be/ihln/-(...)%2Fduckduckgo.com%2F
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182322154
Indrukwekkend! En ook zorgelijk. Het verklaart wel waarom de Amerikaanse en bijv. ook de Australische overheid steeds zenuwachtiger worden over bijv. het gebruik van technologie van Huawei en ZTE. En waarom het overnamespel rond NXP en Broadcom en Qualcomm zo hoog opliep.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2018 20:27:38 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 20:44:30 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182322581
Dit vind ik vele malen zorgelijker dan 4 Russen die met een laptopje en antenne een wifi signaal oppikken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 4 oktober 2018 @ 20:50:17 #5
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_182322728
quote:
6s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:44 schreef Nikonlover het volgende:
Dit vind ik vele malen zorgelijker dan 4 Russen die met een laptopje en antenne een wifi signaal oppikken.
Nouja, de chinezen en russen werken steeds meer samen, dus misschien delen ze de info wel :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_182322742
Ik was van mening dat niemand iets te verbergen heeft.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 20:55:12 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182322842
quote:
2s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nouja, de chinezen en russen werken steeds meer samen, dus misschien delen ze de info wel :P
Oohja, helemaal vergeten :P :P _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_182322893
Tsja. De chinezen stoppen een chipje in de hardware en de NSA forceert Amerikaanse bedrijven om backdoors voor ze in te bouwen en Nederland is weer koning van het afluisteren en datasniffen. Allemaal the same shit maar gewoon andere implementaties.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2018 20:59:07 ]
  donderdag 4 oktober 2018 @ 20:58:13 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_182322908
quote:
6s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:55 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Oohja, helemaal vergeten :P :P _O-
Ik weet dat je 100% achter je geliefde rode comrades staat, maar af en toe ook wel een beetje kritisch kijken he. Het is niet opeens nieuw en een anti-trump complot dat Rusland aan spionage doet.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_182322935
Waarom zou ik een ander iets moeten verwijten waar ik mijzelf van bedien?
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 4 oktober 2018 @ 21:05:37 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182323109
quote:
2s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 20:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik weet dat je 100% achter je geliefde rode comrades staat, maar af en toe ook wel een beetje kritisch kijken he. Het is niet opeens nieuw en een anti-trump complot dat Rusland aan spionage doet.
Krittisch kijken doe ik zeker hoor. Ik ben geen groot fan van Rusland. Al lijkt dat soms wel zo
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184015406
quote:
Amazon en Supermicro verzoeken tot intrekken artikel Chinese spionagechips

23-10-2018 o 08:42

Na Apple doen ook Amazon en Supermicro een oproep aan Bloomberg om het artikel over het in het geheim plaatsen van spionagechips op moederborden in te trekken. Geen andere publicatie heeft de claims bevestigd gekregen.

Volgens de topman van Amazon Web Services, Andy Jassy, was het Bloomberg-artikel niet alleen over Apple, maar ook met betrekking tot Amazon onjuist: "Ze toonden geen bewijs, het verhaal bleef veranderen en ze hadden geen interesse in onze antwoorden tenzij we hun theorieën bevestigden."

De ceo van Supermicro wil eveneens dat Bloomberg terug komt op zijn claims. Volgens hem moeten er, als de berichtgeving klopt, veel gemanipuleerde moederborden zijn, maar heeft het bedrijf zelf niets aangetroffen, heeft Bloomberg geen getroffen moederborden getoond en hebben andere klanten geen bewijs gevonden. Wel blijft Supermicro de zaak onderzoeken, schrijft Reuters.

Vrijdag verzocht Apple-ceo Tim Cook het artikel in te trekken, maar Bloomberg liet toen weten achter het verhaal te blijven staan. Daar zou een jaar aan gewerkt zijn en zeventien bronnen zouden het bevestigd hebben. De redactie van Bloomberg zou 'gefrustreerd' zijn dat andere media, zoals de NYT, WSJ en Washington Post, de berichtgeving niet bevestigd krijgen, schrijft althans de Washington Post.

Bloomberg publiceerde twee weken geleden een verhaal over spionagechips die de Chinese overheid zou laten plaatsen op servermoederborden van Supermicro, die vervolgens terechtkwamen in datacenters van grote bedrijven als Amazon en Apple. De VS en het VK schaarden zich achter de ontkenningen van de betrokken bedrijven.
https://tweakers.net/nieu(...)e-spionagechips.html

Even een schop omhoog. Amerikaanse propaganda a la massavernietigingswapens in Irak? De Chinezen zijn uitermate zwak in de ontwikkeling en productie van chips en importeren het merendeel om hun elektra- en informatie-industrie draaiende te houden. Dat zou alle alarmbellen over de geloofwaardigheid van chips ter grootte van rijstkorrels in moederborden om te spioneren al moeten doen afgaan, maar de gulzigheid waarmee Jan met de pet dit slikt is natuurlijk bekend bij deze propaganda-artiesten. Het 'gerenommeerde' Bloomberg. Waar blijft de rectificatie op de voorpagina voor een week, geldwolven? Laster dit van Bloomberg op enorme economische schaal. Ik weet dat ze de Chinezen niet mogen daar in Murica want economische en op sommige terreinen technologische competitie en niet onderdanig aan Amerikaanse belangen maar please houdt de propaganda op zijn minst een beetje geloofwaardig.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 27-12-2018 22:24:56 ]
pi_184015477
quote:
Supermicro: onderzoek haalt geen spionagechips boven water

11-12-2018 o 15:38

Supermicro meldt dat er na een onderzoek geen bewijs is gevonden van spionagechips die zonder zijn kennis of toestemming in zijn moederborden zijn geïnstalleerd. Dat meldt het Amerikaanse bedrijf in een brief aan zijn klanten in reactie op berichtgeving van Bloomberg.

Reuters baseert zich op anonieme bronnen als het schrijft dat het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Nardello & Co. Dat bureau zou moederborden onder de loep hebben genomen die geleverd zijn aan Apple en Amazon, de twee bedrijven die ook in het rapport van Bloomberg werden genoemd. Ook software en 'design files' zijn onder de loep genomen. Supermicro voegt aan het bericht toe dat het 'niet verrast' is door de resultaten van het onderzoek.

In oktober beweerde Bloomberg dat het bewijs had dat medewerkers van de Chinese overheid ervoor hadden gezorgd dat deze spionagechips, die zo klein als een rijstkorrel zouden zijn, werden geplaatst op Supermicro-moederborden die vervolgens in Amerikaanse bedrijven terechtkwamen, naar verluidt ook in een Apple-datacenter in Amsterdam.

De chip zou via internet contact kunnen leggen met servers om instructies te ontvangen en zou bovendien in staat zijn geweest om de software te modificeren. De bedoeling was om op die manier een backdoor te hebben in de netwerken waarin de servers zich bevonden. De chips zouden eigen cpu-kernen, eigen netwerkmogelijkheden en eigen geheugen hebben gehad.

Naast Apple en Amazon zou Bloomberg zelf ook deze moederborden in huis hebben gehad. Alle genoemde bedrijven ontkennen het verhaal sinds het begin. Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben te kennen gegeven dat ze niet twijfelen aan de waarheid van de verklaringen van Apple, Amazon en Supermicro.
https://tweakers.net/nieu(...)ips-boven-water.html
pi_184017056
quote:
Pathogen
@Tweakwondo • 23 oktober 2018 08:58
Politieke agenda, handelsoorlog tussen USA en China, ik kan genoeg redenen bedenken waarom Bloomberg dit artikel heeft gepubliceerd ondanks dat er geen greintje bewijs wordt geproduceerd.
quote:
Het gaat om meer dan gezichtsverlies denk ik. Ik denk dat er bewust anti-China leugens worden verspreid om de rechtse protectionistische koers van Trump kracht bij te zetten. Bloomberg heeft sterke banden met de joodse lobby, die extra belang hebben bij dat de VS zijn economische en militaire machtspositie behoudt omdat Israël in zijn deels wetteloze vrijheid direct afhankelijk is van de VS. Bloomberg onderhoudt een sterke relatie met en is onderdeel van de zeer invloedrijke joodse lobby.

Naom Chomsky schrijft over deze onderwerpen en belangenstrijd. Hij is een bekende maar door mainstream media bewust uit de schijnwerpers gehouden historicus, cognitieve wetenschapper en mede grondlegger van analytische filosofie, hoogleraar Emeritus aan MIT en laureaat aan de Arizona universiteit. Maar hij sprak onder andere de VN toe. Is te vinden op YouTube. Als je weet wat hij weet, wordt het allemaal een stuk duidelijker hoe de wereld in elkaar steekt.
quote:
Echter, wat het Bloomberg artikel beschrijft is een microchip met spectaculaire mogelijkheden. Gezien de beschreven grootte van de desbetreffende chip, en de locatie waar die op moederborden ingebouwd zou zijn, mag je het bestaan van zo'n chip met dergelijke mogelijkheden betwijfelen.

Er zijn elementen uit het artikel die redelijk onzinnig lijken. De Elemental servers waar het artikel deels op focussed zijn bijvoorbeeld normaal gezien helemaal niet extern toegankelijk via het internet. Zouden ze dat wel zijn dan waren (en zijn) er potentieel een boatload aan firmware en software hacks mogelijk. Het targetten van die servers met een hardware hack is daardoor niet alleen grotendeels ineffectief, want er is normaal gezien geen communicatie mogelijk, het is ook redelijkerwijs overbodig. Daarnaast blijkt bijvoorbeeld dat er een aantal zaken door elkaar gehaald worden en er zaken bij gesleept worden die niet gerelateerd zijn, als je de commentaren van bijvoorbeeld Amazon, Apple, Elemental, etc, op het artikel ernaast legt.

Bovendien mag je grote twijfel hebben bij de wenselijkheid van hardware hacks vanuit dader perspectief. Hardware hacks laten namelijk ontegenzeggelijk een trail na. Het is relatief eenvoudig te achterhalen waar de hardware waar de hardware hack op geïmplementeerd is vandaan komt, wanneer die geproduceerd is, wie er allemaal bij betrokken is geweest in de supply chain, etc. Voor China zou het economisch desastreus zijn als zou blijken dat hardware hacks schering en inslag zijn. Geen een bedrijf of overheid die zichzelf en z'n beveiliging respecteert zou nog hardware in China laten produceren/assembleren.

Uiteraard mag je aannemen dat er op grote schaal economische spionage en staats spionage plaatsvindt vanuit China. Evenals vanuit de VS, etc. Maar een dergelijk artikel, dat door niemand gestaafd wordt, met bronnen die niet te achterhalen zijn, met betrokkenen die claimen uit context gehaald te zijn, met een hardware hack die technisch spectaculair is, enzovoorts, mag je met een grote korrel zout nemen.
quote:
Ik vind het een zeer onwaarschijnlijk verhaal. Denk je niet dat als de Amerikanen ook maar het allerkleinste flintertje bewijs zouden hebben, ze het aan de allergrootste klok zouden hangen. Hun Übertwitteraar zou zich de vingers blauw twitteren.
quote:
Valt dit hele gebeuren van Bloomberg niet gewoon onder smaad en/of laster intussen?
quote:
Lijkt me wel. Plus publieke onrust veroorzaken zonder duidelijke grond.
Anderzijds heb ik het idee dat het hele verhaal niet waar KAN zijn omdat tussen de vermeende spionagechips en degene die de informatie daarvan in handen zou willen krijgen een gigantisch openbaar publiek netwerk zit, functionerend conform openbare standaarden. Daar gaat niemand stieken dingen over van A naar B sturen zonder dat een willekeurig iemand dat kan zien gebeuren, los gezien van of die informatie versleuteld is of niet. Vanaf de chip tot de eerstvolgende internetgateway kan onopvallend. Daarna kan iedereen zien dat er iets wordt verzonden. Voor echte internationale spionage met chips heb je zelf een netwerk nodig, met betrouwbare cruciale tussenpartijen.
Dit gaat niet werken. Waarom zeggen die anderen dat niet gewoon? Zou Bloomberg daarop spelen? Het lijkt een politiek spelletje. Wat als de klagende partijen een geheim afspraakje hebben met de overheid, die bepaalt dat ze nooit dergelijke beschuldigingen tegen China publiek gaan ontkrachten met een technische onderbouwing? Dan hebben we het aantoonbaar over een overheids-propagandamachine, niet?
quote:
Wanneer gaat Bloomberg hun artikel intrekken of een correctie posten?

Ze hadden "bewijs" maar toch geen "bewijs".
quote:
Ik vraag me af wanneer Bloomberg voor de rechter wordt gedaagd door Supermicro met een dikke schadeclaim voor de geleden imagoschade. In Amerika kan dit aardig in de miljoenen lopen. Dit zou ook helpen om het slechte journalistieke niveau van Bloomberg wat op te vijzelen voor de toekomst: kom met harde feiten die te controleren zijn of zie af van het artikel.
quote:
Kom met bewijzen. Het Bloomberg artikel bevat enkel anonieme getuigen die door Bloomberg beschermd worden. Er is geen enkele foto getoont, alleen 3D renders. Er is geen enkele server getoont waar deze magische chip op zou zitten.

Aan de andere kant hebben verschillende bedrijven onderzoek gedaan, sommige intern en anderen door onafhankelijke experts, en tot op heden is er niemand met enig bewijs naar buiten gekomen dat aan zou tonen dat deze chips aanwezig zijn in de hardware.

En van wie moeten we dan afhankelijk worden? Van de VS? Van Rusland? Neen China is geen land waar ik zelf inwoner van wil zijn. Maar ik durf ook hetzelfde zeggen over de VS. En toch hebben we tot op heden geen enkele persoon in een machtspositie in het westen die ook maar enige kritiek durft te geven of durft te zeggen: moeten we de apparatuur uit de VS ook niet eens wat nader bekijken?
quote:
De strategie van de USA om technologisch concurrerende landen te beschimpen om zo hun eigen economie aan te zwengelen. En heel de wereld loopt daar met oogkleppen op gewoon in. Triest.
quote:
Alles om een land te stagneren. USA wilt alles zelf in handen hebben. Door bad publiciteit te genereren worden andere landen als bad-boy foei land gezien
quote:
Gezien Bloomberg dit waarschijnlijk niet corrigeert (en al helemaal niet de kanalen die het nieuws van Bloomberg plaatsen), zullen er wel heel veel Amerikanen zijn die nooit te weten zullen komen dat het onzin was. Die zitten ondertussen dus wel (nog meer) van "FUCK CHINA, YAY USA", terwijl het dus gewoon niet klopte. Jammer is dat. En Trump, die zal hier nog wel even op teren.
https://tweakers.net/nieu(...)ips-boven-water.html

https://tweakers.net/nieu(...)e-spionagechips.html

De mensen op Tweakers.nl zijn wat meer bij de pinken dan het gemiddelde volk. Zoveel is wel duidelijk.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jellereppe op 27-12-2018 23:07:33 ]
pi_184021153
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:02 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

https://tweakers.net/nieu(...)ips-boven-water.html

https://tweakers.net/nieu(...)e-spionagechips.html

De mensen op Tweakers.nl zijn wat meer bij de pinken dan het gemiddelde volk. Zoveel is wel duidelijk.
klopt

https://tweakers.net/nieu(...)ips-boven-water.html
pi_184021255
Offtopic

Ik neem eens microsoft, ik installeer steeds die software niet om schadelijke software te verwijderen, en als laatste wis ik deze wil niet meer dat die komt.
Plots komt er een andere wat ik niet thuis kan brengen en niet voor die tijd te zien was, die weiger ik uiteraard dan ook!
pi_184021661
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 01:37 schreef john2406 het volgende:
Offtopic

Ik neem eens microsoft, ik installeer steeds die software niet om schadelijke software te verwijderen, en als laatste wis ik deze wil niet meer dat die komt.
Plots komt er een andere wat ik niet thuis kan brengen en niet voor die tijd te zien was, die weiger ik uiteraard dan ook!
John je woordenbrei is één groot enigma,ik heb het nu 3 keer gelezen maar kan er geen touw aan vastknopen...
pi_184021668
Ah de Joden zitten er achter.

Dan weten we in ieder geval vanuit welke hoek de wind daar waait op Tweakers.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_184021676
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 02:10 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

John je woordenbrei is één groot enigma,ik heb het nu 3 keer gelezen maar kan er geen touw aan vastknopen...
1 hoe wil microsoft weten wat schadelijk is als men met dat progje niet ieder bestand kan inzien?
2 als ik het progje weiger proberen ze iets anders? iets waar het niet zo dik op liggen doet?
  vrijdag 28 december 2018 @ 08:29:59 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184022972
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 01:37 schreef john2406 het volgende:
Offtopic

Ik neem eens microsoft, ik installeer steeds die software niet om schadelijke software te verwijderen, en als laatste wis ik deze wil niet meer dat die komt.
Plots komt er een andere wat ik niet thuis kan brengen en niet voor die tijd te zien was, die weiger ik uiteraard dan ook!
uiteraard
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184025206
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 02:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

1 hoe wil microsoft weten wat schadelijk is als men met dat progje niet ieder bestand kan inzien?
2 als ik het progje weiger proberen ze iets anders? iets waar het niet zo dik op liggen doet?
MS checked met name of er geen systeembestanden worden aangetast, daarnaast kun je een hoop mallware detecteren via reflection van binaries.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184026606
Tja made in China. Lekker goedkoop joh die Chinese rommel. Zoals communisten het altijd prima weergeven. Wij verkopen kapitalisten een strop waar we ze laten mee ophangen.
  vrijdag 28 december 2018 @ 18:31:22 #23
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184036647
quote:
Het doet mij denken aan de verhalen in de aanloop naar de Irak-oorlog en Vietnam-oorlog. Het volk neemt het niet zo nauw met beschuldigingen. Als je het maar hard en lang genoeg roept, gaan anderen het wel geloven. Een ezel stoot zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen is bullshit. Het volk slikt het zelfs na 100 keer voor zoete koek. Kijk dan naar de eerste reacties op dit topic. 100% vertrouwen in de rapportage van Bloomberg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontwapeningscrisis_van_Irak_in_2002

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tonkin-incident
pi_184037354
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:04 schreef Cherni het volgende:
Tja made in China. Lekker goedkoop joh die Chinese rommel. Zoals communisten het altijd prima weergeven. Wij verkopen kapitalisten een strop waar we ze laten mee ophangen.
Schroef eens iets van hier open 90% of meer komt uit china aan onderdelen wat erin zit.
pi_184037379
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:04 schreef Cherni het volgende:
Tja made in China. Lekker goedkoop joh die Chinese rommel. Zoals communisten het altijd prima weergeven. Wij verkopen kapitalisten een strop waar we ze laten mee ophangen.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')