Algemene tips
- Check de voeding
Een dode voeding geeft geen stroom, dus als er helemaal geen lampje meer brand op je console, check deze dan eerst. Bedenk, als er een zekering kapot is, dat ie kapot is met een reden, dus NIET met ijzerdraad 'bypassen'! Veel oude consoles hebben simpele vervangingsvoedingen, check bij de desbetreffende console voor specs.
- Kijk goed naar kabel/printbreuken
Als er een beetje ruig met de console is omgegaan kan er een breuk in het koper van bijvoorbeeld de voedingskabel. Dit valt te merken aan kabels die het wel doen als je er eventjes aan draait. Een printbreuk is lastiger te vinden, vaak is het een soldeerpunt wat gebroken is. Dit is te zien door de connector/het component te bewegen. Beweegt een stukje soldeer? Eventjes opnieuw solderen!
- Maak connectoren schoon
Werkt je gamepad niet meer? Maar werkt dezelfde gamepad wel goed in de 2e poort? Of bij iemand anders? Dan is de connector van je console goor/verbogen. Probeer hem zo goed mogelijk schoon te maken, en weer wat 'strakker' te maken door de puntjes iets te verbuigen.
- Zoek defecte componenten
Een ontplofte elko is makkelijk te vinden. Een flink doorgebrande weerstand ook. Maar weerstanden kunnen ook kapot zijn zonder dat je het ziet. Meet alles na, vertrouw niet alleen op je ogen. Vervang desnoods een aantal dubieuze componenten.
- Ken je console
Zorg dat je alle informatie hebt die nodig is. Probeer schema's en tekeningen, tips en trucs te verzamelen.
- Weet wat je doet
Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je doet. Zorg voor goed gereedschap (lichte soldeerbout (geen soldeerpistool), desoldeerpomp, hars-kern soldeertin (GEEN S39!!!), scherpe mesjes/kniptangen enzovoort. Oefen solderen eerst op een velleman kitje (die zijn nog best leuk en niet duur!)
-------
Ik ga vanavond verder met de algemene tips voor cartridge consoles, en daarna door met de NES8bit!
Heb er namelijk nogal eens last van dat de spellen het niet in 1 keer doen. Moet dan eerst even de cartridge heen en weer bewegen in de nintendo en dan doet ie het weer..
quote:Komt er aan, rustig!
Op maandag 30 december 2002 19:32 schreef FilmFanaat het volgende:
Wat is de beste manier om de nintendo 8-bit van binnen schoon te maken, zodat de spellen weer goed gespeeld kunnen worden?Heb er namelijk nogal eens last van dat de spellen het niet in 1 keer doen. Moet dan eerst even de cartridge heen en weer bewegen in de nintendo en dan doet ie het weer..
Algemeen
- Schoonmaken
Alle connectoren in je console worden goor. Oxydatie, vet en stof zijn allemaal oorzaken voor problemen. Ook de cartridges zelf zijn bijzonder gevoelig hiervoor. Printconnectoren (bijvoorbeeld een NES Cartridge) kun je het mooiste schoonmaken met een ouderwetse gum, lekker eroverheen raggen. Anders kun je een wattenstaafje met gedenatureerde alcohol (standaarduitrusting) gebruiken. Ook hier geld, lekker raggen!
- Terugbuigen
Veel connectoren worden lam van veelvuldig gebruik. Probeer met een speld of tang de lippen een beetje terug te buigen. Let op dat je het niet te erg vervormd of kortsluiting maakt!
Nintendo 8 Bit
- Informatie
Diverse sites over de NES 8bit
http://nesdev.parodius.com/ is een zeer uitgebreide verzameling text-files met een schat aan informatie over de NES 8bit
http://www.replacementdocs.com/docs/NES/ heeft allerlei ingescande handleidingen van games en de NES
http://labwww.csv.cmich.edu/luke/videogames/ is voornamelijk een overzicht van allerlei consoles, maar je vind hier ook de schema's van de NES 8bit!
De technische dienst van Nintendo Benelux heeft nog wel een beetje NES spul liggen (de connector voor cartridges bijvoorbeeld), maar zijn erg prijzig. Vaak is het goedkoper een 2e handsje op de rommelmarkt te kopen! Maar mocht je echt met de TD willen bellen: 030-6097166, tijdens kantooruren bereikbaar. Wees duidelijk met je probleem!
- Probleem: Spel werkt niet, lampje knippert
Dit is het meest bekende probleem. Je hebt óf een illegale cartridge (of Amerikaans) of je connector maakt geen goede verbinding. Wat je doet is de cartridge goed reinigen, en de connector van de NES wat strakker maken. Mocht dit niet helpen, ga dan fouten zoeken op je print. Een rotte condensator kan heel veel ellende veroorzaken.
- Amerikaanse spellen op europese nes
Elke NES vanaf een bepaald jaar (iemand) heeft een lockout chip ingebouwd zitten. Dit is een 4bit microprocessor die controleert of je een officieel spel uit de juiste regio in je NES steekt. Deze chip praat met een zelfde chip in de cartridge. Als ze overeenkomen, dan werkt het spel. Gebeurt dit niet, dan blijft de console resetten (geknipper op de tv en rood lampje). Maar er zijn best wat spellen alleen in Amerika uitgekomen die je toch hier zou willen spelen. De truuk is om de lockout chip uit te schakelen.
1) Open de NES en bouw de printplaat helemaal uit
2) zoek de Lockout chip, U10 CIC zal er waarschijnlijk boven staan. Op de chip staat de volgende tekst:
3197A © 1986 Nintendo 9213 A Dit is voor een UK console.
Andere nummers zijn: 3193A (Amerika), 3195A (Europa), en 3196A (Hong Kong). De chip heeft zestien pennen.
3) Zoek pen 4 op, je moet met de inkeping naar boven, linksboven beginnen, en recht naar beneden tellen.
4) Knip de pen door en buig hem omhoog
5) Verbind pen 4 van het IC met de massa, bijvoorbeeld pen 11, 12, 13, 14 of 15. Tellen doe je van linksboven naar beneden, daarna van rechtsonder naar boven.
6) Klaar! Test je NES of hij zonder cartridge niet meer constant reset (dus grijs beeld) en of hij werkt met een spel. Als alles werkt kun je hem weer monteren. Veel plezier met de nieuwe regiovrije NES!
Veel meer info vind je hier http://nesdev.parodius.com/nlockout.txt , dat is mijn bron geweest voor deze korte uitleg.
quote:Goede tip! Ga ik meenemen in de 'echte' versie.
Op maandag 30 december 2002 20:05 schreef Marvin het volgende:
Goed initiatief, maar ik denk dat de meeste mensen toch wel leek zijn op het gebied van console reparaties.. Dus zal je hem wel iets uitgebreider en in makkelijke termen moeten maken.. ik weet bijvoorbeeld echt niet wat een elko is..
quote:Uhmm... Ben geen fan van alcohol
gedenatureerde alcohol (standaarduitrusting)
FilmFanaat heeft namelijk 1 nintendo open liggen van zijn collectie van 3 en wil hem graag schoonmaken
(En wat ook weleens wil helpen is er een gamegenie tussen te stoppen!)
[Dit bericht is gewijzigd door FilmFanaat op 30-12-2002 21:07]
quote:GameGenie ertussen is inderdaad een hele goede tip. Werkt 90% van de gevallen. Gedenatureerde alcohol is gewoon alcohol die niet is om te drinken (er zit een giftige variant van alcohol in) maar bijvoorbeeld om medicinale instrumenten en dergelijke schoon te maken. En het is toevallig ook erg fijn om vet en vuiligheid van je contacten af te halen. Ikzelf heb een flesje waar op staat: "Gedenatureerde Alcohol, 70%".
Op maandag 30 december 2002 20:47 schreef FilmFanaat het volgende:[..]
Uhmm... Ben geen fan van alcohol
, maar welke iz da
FilmFanaat heeft namelijk 1 nintendo open liggen van zijn collectie van 3 en wil hem graag schoonmaken
(En wat ook weleens wil helpen is er een gamegenie tussen te stoppen!)
Mijn plan is om al deze tips en trucs uiteindelijk te verzamelen en een mooie FAQ van te maken, zodat iedereen er wat aan heeft. Dus mocht je nog leuke tips en trucs hebben, ik hoor het graag!
Mag ik ten eerste even vragen waar je die alcohol hebt gekocht?
Ten tweede:
- Als de cassette niet meer goed naar beneden wil, of niet meer naar boven als ie eenmaal beneden is?
Dan is het verstandig om de nintendo even open te schroeven.
De voorste 2 schroefjes om de "cassettehouder" mee vast te zetten kun je gebruiken om dat af te stellen.
quote:Bedankt voor de tip! Alcohol komt bij de apotheek vandaan, was een paar eurotjes.
Op maandag 30 december 2002 21:42 schreef FilmFanaat het volgende:
Ok dan!Mag ik ten eerste even vragen waar je die alcohol hebt gekocht?
Ten tweede:
- Als de cassette niet meer goed naar beneden wil, of niet meer naar boven als ie eenmaal beneden is?
Dan is het verstandig om de nintendo even open te schroeven.
De voorste 2 schroefjes om de "cassettehouder" mee vast te zetten kun je gebruiken om dat af te stellen.
quote:Thnx, net ff geprobeerd en het werkte perfect (had ff een US cartridge van iemand geleend).
Op maandag 30 december 2002 20:23 schreef Khadgar het volgende:
Cartridge systemenNintendo 8 Bit
- Amerikaanse spellen op europese nes
5) Verbind pen 4 van het IC met de massa, bijvoorbeeld pen 11, 12, 13, 14 of 15. Tellen doe je van linksboven naar beneden, daarna van rechtsonder naar boven.
Maar op die site staat ook dat pin 4 niet perse doorverbonden moet worden. Bij mij kwam het pinnetje eigenlijk gelijk uit de chip toen ik um van ondere wilde losmaken.
Dat is em overigens. Verder goeie FAQ, misschien gaat m'n NES een keer voor de ombouw truuk als ik een backup exemplaar heb.
quote:Hmm, ik zou de boel goed schoonmaken, dan moet het toch weer werken.
Op dinsdag 31 december 2002 13:10 schreef TAG-Speedy het volgende:
Nou het is geen reparatie vraag, maar ik heb een Converter gekocht voor mijn SNES met daarbij een NTSC game. Maar ik krijg het niet werkend (converter is door vriend van me getest en doet het, net als de game toen heb ik het zaakje over genomen). Ik doe vooring de PAL cassette en achterin de NTSC ... niks op beeld, doe ik voorin de NTSC cassette en achterin de PAL ... niks op beeld. Hoe zit het nu met dat ding? Jaren terug lukte me het wel toen ik nog naar de videoland fietste elke weeDat is em overigens. Verder goeie FAQ, misschien gaat m'n NES een keer voor de ombouw truuk als ik een backup exemplaar heb.
quote:Goed de converter aandrukken in de SNES, spellen goed aandrukken (dat ze dus echt goed in de converter zitten), paar keer resetten.. bij mij doet ie t ook gewoon goed! Wat ook nog wel s wil helpen, is een ander PAL spel voorin doen.. probeer Super Mario eens, daar doet ie t altijd mee...
Op dinsdag 31 december 2002 13:10 schreef TAG-Speedy het volgende:
Nou het is geen reparatie vraag, maar ik heb een Converter gekocht voor mijn SNES met daarbij een NTSC game. Maar ik krijg het niet werkend (converter is door vriend van me getest en doet het, net als de game toen heb ik het zaakje over genomen). Ik doe vooring de PAL cassette en achterin de NTSC ... niks op beeld, doe ik voorin de NTSC cassette en achterin de PAL ... niks op beeld. Hoe zit het nu met dat ding? Jaren terug lukte me het wel toen ik nog naar de videoland fietste elke weeDat is em overigens. Verder goeie FAQ, misschien gaat m'n NES een keer voor de ombouw truuk als ik een backup exemplaar heb.
- Maak de contactvlakjes en die rubber dopjes schoon met alcohol
- Werkt dit niet, dan een beetje opschuren met een metalen borsteltje
- Eventueel van die TV-Tuner-spray gebruiken
Heb vanmiddag samen met een vriend een Atari Jaguar netjes in doos gekocht (nou die vriend kocht em ik mocht toezien hoe hij de 10 euro overhandigde ). We hebben em aangesloten en hij geeft beeld, echter dat zit vol storingen en een groene waas soms. Net of je dat sneeuwbeeld over je spel hebt zeg maar. We hebben de antenne kabel al gewisselt met 1tje van Nintendo echter het beeld blijft het zelfde dus de kabel is het niet (en de TV ook niet), wat zou dit kunnen zijn? Zou toch super zijn als je buiten een prachtig stuk interieur vulling ook nog wat met dat ding kon doen.
quote:WAAAAAH EEN JAGUAR VOOR TIEN EURO!!! WAAAAH WAAAAH!!!! Ik bied er 15 euro voor :p
Op donderdag 2 januari 2003 18:42 schreef TAG-Speedy het volgende:
Dit wordt een fijne voor je, hopelijk weet je hetHeb vanmiddag samen met een vriend een Atari Jaguar netjes in doos gekocht (nou die vriend kocht em ik mocht toezien hoe hij de 10 euro overhandigde
). We hebben em aangesloten en hij geeft beeld, echter dat zit vol storingen en een groene waas soms. Net of je dat sneeuwbeeld over je spel hebt zeg maar. We hebben de antenne kabel al gewisselt met 1tje van Nintendo echter het beeld blijft het zelfde dus de kabel is het niet (en de TV ook niet), wat zou dit kunnen zijn? Zou toch super zijn als je buiten een prachtig stuk interieur vulling ook nog wat met dat ding kon doen.
wat het zou kunnen zijn is dat je tv niet helemaal op de frequentie van je Jag staat. FF een vrij kanaaltje zoeken dus. Kun je hem niet via een setje AV kabels aansluiten?
En die 15 euro vond tie toch wat te min
We lagen zelf al bijna dubbel in de gameshop (16bit spul wel voor hetige prijzen daar, je kent dat soort zaakjes wel) toen we die prijs hoorden ... stalen gezicht en snel achter een vitrine weglopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |