abonnement Unibet Coolblue
pi_182211336
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:57 schreef Blik het volgende:

[..]

En niet aan de kust...
Geen idee maar goed punt.
pi_182213522
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2018 20:57 schreef Blik het volgende:

[..]

En niet aan de kust...
De metropool en hoofdstad van Indonesië Jakarta ligt wel aan de kust. En kampt met wateroverlast door onder andere de hier en daar forse bodemdaling.
https://nos.nl/artikel/21(...)et-onbewoonbaar.html
pi_182214514
quote:
Verspreid door de Indonesische stad Palu liggen tsunami-doden in blauwe lijkzakken en onder stukken zeil. Op provisorische brancards worden overledenen afgevoerd en een man tilt een gestorven meisje bij het puin vandaan.

Het is te zien op beelden die mondjesmaat vanuit het rampgebied op het eiland Sulawesi beschikbaar komen. Met mobiele telefoons is gisteren gefilmd hoe de golven op het land beukten en hoe het water ver de stad inkwam. De tsunami volgde op een aardbeving met een kracht van 7,5. Het dodental liep vanochtend op tot 384, maar gevreesd wordt voor nog veel meer dodelijke slachtoffers.

Het Rode Kruis heeft rekeningnummer 6868 opengesteld om geld te werven voor de hulpverlening bij de ramp.

Dat het dodental zo fiks is opgelopen, heeft een paar verklaringen. "Het nationale rampenagentschap heeft er zoekteams naartoe overgevlogen die doelgericht zijn gaan zoeken. Dan vind je meer slachtoffers", vertelt correspondent Michel Maas in het NOS Radio 1 Journaal. "De telecommunicatie komt weer op gang, dus ze kunnen bellen met gebieden waar ze niet konden komen. En het meest navrante: de lichamen van mensen die door de tsunami zijn meegesleurd, beginnen aan te spoelen."

Het vliegveld van Palu was eerst helemaal dicht, omdat de verkeerstoren en de landingsbaan kapot waren. Na een paar noodreparaties kunnen vliegtuigen van het leger er nu wel weer landen. Die brengen vanuit Jakarta zoekteams, reddingswerkers en hulpgoederen naar het getroffen gebied.

De stroom is nog grotendeels uitgeschakeld. Er zijn generatoren naar het rampgebied gebracht. "Maar dat is nog lang niet genoeg om de hele stad van de stroom te voorzien, dus blijft een probleem."

Mobiele telefoons doen het grotendeels weer, maar vaste telefoons nog niet, vertelt Maas. "Voor veel mensen is dat ontzettend angstig. Ik heb vrienden in Jakarta die familieleden in Palu hebben wonen. Ze krijgen ze maar niet te pakken. Iedere keer dat dat niet lukt, wordt hun angst groter dat er iets met ze gebeurd is."

Op zo'n 40 kilometer van Palu zit een groep Nederlandse vakantiegangers in een duikresort. Thomas van der Kallen was aan het duiken bij de eerste aardbeving. "Ik voelde een beving in mijn hele lijf. Eerst dacht ik dat er en motorboot heel dichtbij was. Het was heel vreemde ervaring", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.

Bij de tweede, zwaardere beving zat hij in een restaurant. "De grond schudt dan letterlijk onder je benen. We zijn naar buiten gerend en bleven staan en kijken of er geen kokosnoten boven ons hingen. Vervolgens kwam het water omhoog. Iedereen weet tegenwoordig natuurlijk wat een tsunami is. Dus je aarzelt geen moment en gaat gewoon naar boven toe. Ik had het idee dat iedereen hier wel z'n hoofd wist koel te houden."

Het eiland dat ook Celebes wordt genoemd, heeft ruim 17 miljoen inwoners. Palu op Centraal-Sulawesi heeft er zo'n 350.000. Er komen maar weinig toeristen. Het eiland is al geen publiekstrekker, maar als toeristen al naar Sulawesi gaan, is het vaker naar het noorden, zuiden en een eilandengroepje aan de oostkant. Het is niet bekend of er Nederlanders onder de slachtoffers zijn, zegt het ministerie van Buitenlandse Zaken.
https://nos.nl/artikel/22(...)voor-meer-doden.html
pi_182215057
quote:
Alarm weer ingetrokken

De tsunami volgde op een aardbeving met een kracht van 7,5. Volgens Maas is er alarm geslagen over de tsunami, maar is die op een gegeven moment weer ingetrokken. "Ze dachten kennelijk dat de tsunami niet meer zou komen, maar die kwam dus wel. En hoger en groter dan ze hadden voorspeld."

Nu is er op Sulawesi een discussie losgebarsten, vertelt Maas. "De vraag is of het wat had uitgemaakt als het alarm niet was ingetrokken. Daar wordt nu flink over gediscussieerd. Of er dan minder slachtoffers zouden zijn geweest."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ar-slachtoffers.html

quote:
Tsunami-alarm werd ingetrokken

De grote vraag die al snel na het drama rees, is hoe het mis heeft kunnen gaan met de tsunami-waarschuwing. Vrijdagmiddag gaf het nationale meteorologisch en geo-fysische agentschap (BMKG) wel zo'n waarschuwing af na de grootste aardbeving. Alleen trok de dienst die ook vrij snel weer in, al na ruim een half uur. De vloedgolf kwam toch.

De verklaringen voor die fout lopen uiteen. Een woordvoerder van het BMKG zei tegen The Jakarta Post dat één van hun getijdemeters wel een stijging van het zeewater had laten zien, van 6 centimeter, maar dat die ook weer afnam. Dat zou reden zijn geweest om de waarschuwing in te trekken. De dichtstbijzijnde meter lag bovendien op een afstand van ongeveer 200 kilometer van Palu vandaan.

Later zei het hoofd communicatie van de nationale rampendienst BNPB - Sutopo Purwo Nugroho heet hij, en hij is één van de weinige hoge functionarissen in Indonesië die de media geregeld van relevante informatie voorziet bij dit soort rampen - dat het BMKG volgens hem helemaal geen significante stijging had waargenomen. En dat dát de reden voor het intrekken was. Bovendien was er een strandfeest aan de gang op het strand in Palu, mensen waren met andere dingen bezig. ,,Ze renden niet meteen weg en werden zo slachtoffer", zei hij volgens persbureau Reuters.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)op-sulawesi-a1980656

[ Bericht 48% gewijzigd door zakjapannertje op 30-09-2018 00:54:08 ]
  Moderator zondag 30 september 2018 @ 10:40:58 #56
8781 crew  Frutsel
pi_182222380
quote:
Die mensen die daar een minuut vooraf héél rustig langs wandelen. wtf :X Ik neem aan dat die man oa schreeuwt dat ze een veilige plek moeten zoeken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_182222545
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:54 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Die mensen die daar een minuut vooraf héél rustig langs wandelen. wtf :X Ik neem aan dat die man oa schreeuwt dat ze een veilige plek moeten zoeken.
Dat lijkt mij contextueel gezien wel zo logisch, ja.
  zondag 30 september 2018 @ 11:02:13 #59
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_182222558
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:54 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Die mensen die daar een minuut vooraf héél rustig langs wandelen. wtf :X Ik neem aan dat die man oa schreeuwt dat ze een veilige plek moeten zoeken.
Volgens de NOS roept ie inderdaad dat het water eraan komt. Maar kan me best voorstellen dat je naar familie oid wil na de aardbeving. Zeker omdat het tsunami alarm dus was ingetrokken. En de man klinkt natuurlijk luid in zijn eigen video, maar ga er maar vanuit dat iemand langs de weg hem nauwelijks hoort.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_182222569
quote:
2s.gif Op zondag 30 september 2018 11:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Volgens de NOS roept ie inderdaad dat het water eraan komt. Maar kan me best voorstellen dat je naar familie oid wil na de aardbeving. Zeker omdat het tsunami alarm dus was ingetrokken.
Godver. Ja, dan snap ik dat je wilt kijken hoe het met je familie en vrienden gaat. Dus veel mensen onderweg waarschijnlijk.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_182222630
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Godver. Ja, dan snap ik dat je wilt kijken hoe het met je familie en vrienden gaat. Dus veel mensen onderweg waarschijnlijk.
Moet je je gewoon eens inbeelden dat je je vrouw/man, kindje langs de kant ziet liggen. Dood, vanwege een natuurramp. Je hebt geen afscheid van haar/hem kunnen nemen. En je moet door, want misschien kun je nog andere mensen redden....

Niet voor te stellen.
pi_182222902
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 10:54 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Die mensen die daar een minuut vooraf héél rustig langs wandelen. wtf :X Ik neem aan dat die man oa schreeuwt dat ze een veilige plek moeten zoeken.
En al die auto's en scooters die geen idee hebben wat er staat te gebeuren.

Luguber :{
  zondag 30 september 2018 @ 12:06:55 #63
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_182223915
quote:
1s.gif Op zondag 30 september 2018 11:19 schreef aloa het volgende:

[..]

En al die auto's en scooters die geen idee hebben wat er staat te gebeuren.

Luguber :{
Doet me denken aan die kerel die in die tsunami van 2004 gewoon in de zee aan het lopen was. Beetje om zich heen kijken. Terwijl heel veel mensen naar hem zwaaiden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_182223982
quote:
2s.gif Op zondag 30 september 2018 12:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Doet me denken aan die kerel die in die tsunami van 2004 gewoon in de zee aan het lopen was. Beetje om zich heen kijken. Terwijl heel veel mensen naar hem zwaaiden.
Die kan ik me ook nog herinneren...
pi_182224265
Dodental Sulawesi naar ruim 800, vrees voor duizenden slachtoffers

De Indonesische autoriteiten hebben het dodental van de aardbeving en de tsunami op Sulawesi verhoogd naar 832, twee keer zo veel als het laatste officiële cijfer van afgelopen nacht. Indonesië vreest dat het aantal slachtoffers veel verder op gaat lopen, omdat er alleen gebrekkig contact mogelijk is met verder afgelegen gebieden.

De doden die al geborgen zijn komen voornamelijk uit de kuststad Palu. Volgens het Indonesische rampenagentschap komt er voor de slachtoffers in de stad een massa-begrafenis.

Een beeld van het aantal slachtoffers in geïsoleerde getroffen gebieden, zoals Donggala en Mamuju, is er nog niet. Vicepresident Jusuf Kalla zei dat hij bang is dat er "duizenden en duizenden doden" zijn gevallen.

Onbegaanbare wegen
Door aardverschuivingen en modderstromen zijn veel wegen onbegaanbaar voor hulpverleners. Ook is de stroom op veel plekken uitgevallen, wat communicatie lastig maakt. De autoriteiten hopen later vandaag de afgelegen gebieden te kunnen bereiken.

Omdat Palu nu het best bereikbaar is komen veel vrijwilligers die willen helpen daarheen, zegt een coördinator van Cordaid in Indonesië. "Maar andere gebieden zijn ook hard getroffen. Er heeft zich nog niemand gemeld in het district Sigi, terwijl daar ook veel schade is."

https://nos.nl/artikel/22(...)en-slachtoffers.html
  zondag 30 september 2018 @ 13:53:03 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182226432
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 30 september 2018 @ 14:08:57 #67
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_182226867
Ook onderhoud van het tsunami-waarschuwingssysteem was van alles mis mee. Wat verrassend.

https://nos.nl/artikel/22(...)-voor-tsunami-s.html
  maandag 1 oktober 2018 @ 08:00:38 #68
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_182247146
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 14:08 schreef Jellereppe het volgende:
Ook onderhoud van het tsunami-waarschuwingssysteem was van alles mis mee. Wat verrassend.

https://nos.nl/artikel/22(...)-voor-tsunami-s.html
Her stuk van Maas klopt helemaal, er zit totaal geen besef van het grotere plaatje bij veel mensen. Pure armoede. Als er een brug wordt gebouwd, ben je eerst 40% van het budget kwijt aan corruptie. Als de brug er al komt wordt hij gestript door dieven.
Dat krijg je zo ook met de hulp, in Lombok stond de DPRD (zeg maar gemeenteraad) al snel te blaten dat alle lijntjes via hun moeten lopen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Moderator maandag 1 oktober 2018 @ 08:35:26 #69
8781 crew  Frutsel
pi_182247347
quote:
Overheid: “Er mag geplunderd worden in verwoeste stad Palu”

Het is een kwestie van overleven geworden op het Indonesische eiland Sulawesi, dat vrijdag werd opgeschrikt door twee krachtige aardbevingen en een dodelijke tsunami, die volgens lokale media al ruim 1.200 levens eiste. De ruim 330.000 bewoners van de door de tsunami verwoeste stad Palu hebben honger en plunderen winkels. De overheid staat het toe vanwege de noodsituatie.
Twee dagen na de schok ontbreekt het nog aan van alles in Palu: voedsel, drinkwater en brandstof vooral. Honderden bewoners zijn het wachten op hulp beu en bedienen zich nu in de supermarkten en bij de tankstations.

Koekjes, chips, gasflessen. Alles eigenlijk nemen ze mee wat ze tegenkomen. Zelfs tv’s worden meegegrist. Het ligt voor het grijpen in winkels en supermarkten waarvan de deuren en ramen vaak zijn weggespoeld door de kracht van de metershoge tsunami. En anders zijn ze wel ingeslagen door wanhopige mensen. Bij een benzinepomp wordt ‘getankt’ met flessen en potten en pannen.

Dodentol aardbevingen en tsunami in Sulawesi loopt op tot 1.200: “Vrees voor duizenden doden”
“Ze helpen ons niet, we moeten eten, we moeten grondstoffen hebben. We hebben geen andere keuze”, rechtvaardigt een plunderaar het stelen tegen een verslaggever van AFP. “De winkels zijn gesloten, de markten zijn leeg. We gaan van de ene winkel naar de andere”, zegt ‘Eddy’ (33).

Politiemensen kijken vaak toe bij de plunderingen, de autoriteiten laten het allemaal gebeuren. Ze melden dat ze niet op plunderaars gaan jagen. Er zijn belangrijkere prioriteiten.

Vergoeding
Getroffen winkeliers kunnen later een vergoeding krijgen als ze een rekening insturen. “We hebben de supermarkten Alfamart en Indomaret gevraagd dit toe te laten. Ze moeten alles maar registreren, dan is het geen plundering”, aldus minister van Binnenlandse Zaken, Tjahjo Kumolo in een verklaring.
  Moderator maandag 1 oktober 2018 @ 08:36:40 #70
8781 crew  Frutsel
  maandag 1 oktober 2018 @ 09:04:59 #71
62913 Blik
The one and Only!
pi_182247520
Tsunami's moeten ongeveer wel het meest verwoestende natuurfenomeen zijn op aarde, wat een chaos
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 1 oktober 2018 @ 09:07:25 #72
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_182247545
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 08:35 schreef Frutsel het volgende:

[..]

TV's meejatten (ongetwijfeld niet altijd even vredig), dit soort rampen brengen soms echt het slechtste in mensen boven he?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 1 oktober 2018 @ 09:12:40 #73
62913 Blik
The one and Only!
pi_182247586
quote:
15s.gif Op maandag 1 oktober 2018 09:07 schreef heywoodu het volgende:

[..]

TV's meejatten (ongetwijfeld niet altijd even vredig), dit soort rampen brengen soms echt het slechtste in mensen boven he?
Tsja, ruilhandel voor producten die op dat moment je leven kunnen redden zoals eten en drinken
  Moderator maandag 1 oktober 2018 @ 09:24:26 #74
8781 crew  Frutsel
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 1 oktober 2018 @ 09:56:38 #75
74056 crew  ToT
pi_182248016
Een kennis van me die op dat eiland woont vertelt me dat degenen die hulpgoederen (voedsel enzo) daar komen brengen, tegengehouden en beroofd worden van hun hele voorraad. -O-
Vliegvelden overvol van mensen die daar weg willen, wat weer problemen oplevert met hulptroepen die er naar toe willen gaan. (Houden ze dat niet gescheiden?)
Ow update; mensen worden blijkbaar niet meer op vliegtuigen toegelaten daar om te vertrekken.
De kans is aanwezig dat het leger er nu naar toe gaat om de orde te herstellen.

[ Bericht 15% gewijzigd door ToT op 01-10-2018 10:02:19 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')