Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ik Drones voor het eerst hoorde ik ook dacht: Is het dat? Maar na een aantal keer luisteren zijn er echt topnummers bij. Zoals The Globalst, Psycho natuurlijk maar dat was al bekend, The Handler en Reapers, maar er staan ook een aantal nummers op die ik steevast oversla (de rest eigenlijk).
Dat de fans vijf jaar achter lopen vind ik een beetje onzin. Als zij evolueren wil dat niet zeggen dat ik mee hoef of wil evolueren. Ik houd nu eenmaal van harde gitaarmuziek en ben daarom op Muse gevallen. Zo'n liveconcert als ze afgelopen jaar gaven (waar was het ook weer Parijs?), dat vond ik echt geweldig daarvoor zat ik te stuiteren op de bank. Maar nummers als Madness, Dig Down of Guiding Light, die kunnen mij over vijf jaar als ik geevolueerd ben echt nog niet bekoren, dat weet ik zeker.
Maar dat mag, een band mag hun stijl wijzigen, Muse blijft daarbij briljant. Radiohead heeft ook een enorme wijziging doorgemaakt, maar op een of andere manier kan ik me daar wel altijd helemaal in vinden. Bij Muse glipt er soms te veel mainstream doorheen, daar houd ik niet van. En heel veel anderen wel dus, vandaar dat ze al jaren in stadions staan.
Hun vorige concert op Werchter vond ik subliem, met Micro Cuts, Citizen Erased, Uno, Apocalypse en nog meer oude harde nummers. Een vriendin van mij vond het erg tegenvallen, zij is meer van Madness en Mercy. Tja, smaken verschillen nu eenmaal.