abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_182045667
quote:
IJsland verwacht uitbarsting vulkaan Katla wegens CO2-uitstoot

De IJslandse vulkaan Katla spuwt grote hoeveelheden koolstofdioxide uit. Dat wijst er volgens vulkanologen ter plaatse op dat de Katla snel tot een grote uitbarsting kan komen.
De constatering dat er veel CO2 wordt uitgestoten geeft volgens vulkanoloog Evgenia Uiljinskaja aan dat er veel magma is opgebouwd in de vulkaankraters.

De vulkaan ligt circa 145 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Reykjavik. Het is een van de actiefste en grootste vulkanen van het land, maar een heel grote uitbarsting is er al honderd jaar niet meer geweest.

De Katla ligt ten oosten van de 'verwante' vulkaan de Eyjafjallajökull. Die heeft in 2010 met grote uitbarstingen met aswolken het Europese vliegverkeer lamgelegd.
Engels bericht vanuit Iceland
https://icelandmag.is/art(...)la-charging-eruption

Meer weten over alle vulkanen op IJsland - check ook eens hier
WKN / Vulkanen IJsland #21: Aardbevingen bij Katla

Ik vraag me af in hoeverre het deze keer wel waar is of dat de media zaken weer anders interpreteert dan voorgesteld. Hoe vaak is dit al geroepen? En ja, de Katla heeft historisch gezien vaak een uitbarsting na de Eyfrutseljoekel maar... nu dan echt?

Ben benieuwd of dit verhaal nog 'gedebunked' gaat worden of dat er nu echt iets gaat gebeuren. In het Engelse verhaal wat ik er nu net nog na las dat het weken kan zijn of jaren. Maar dat roepen we toch ook al jaren? :o :@
pi_182045724
Eyjafjallajökull, die ken ik nog wel. Dat kreng heeft me 3 dagen US gekost. Eikel.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 september 2018 @ 13:09:42 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_182046001
In elk geval een makkelijker naam dan die vorige.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_182057600
O jee, eind oktober hebben we een weekje IJsland geboekt 😬
pi_182070584
Wanneer de komende uitbarsting komt, weten we niet. Wat ik wel weet is dat de volgende uitbarsting één v/d zwaarste uitbarstingen zal zijn die IJsland in lange tijd zal hebben gekend. Puur omdat de vulkaan al heel lange tijd niet meer uitgebarsten heeft, en al lange tijd onrustig is... Vulkanen barsten vroeg of laat onvermijdelijk uit, en wanneer het laat is, is er meer energie geaccumuleerd.

Als je me na de Eyjafjallojokull jaar geleden had gevraag, hoeveel kans je zou geven dat de Katla zou uitgebarsten zijn, tegen 2020 zou ik wellicht, iets in de richting 85-90% gezegd hebben :p. Maar ja, blijkbaar heeft de Eyjaf dan toch geen effect gehad op het gedrag van Katla, en mogelijk heeft de uitbarsting van de Eyjaf zelfs wat druk uit de Katla vulkaan kunnen doen laten afnemen, maar dat weet ik niet.
PVDA-PTB lid. Sanders supporter. Student psychologie. Interesse voor films, sport, geschiedenis, multimedia, wereldpolitiek, geologie en het weer.
pi_182098530
en ik ben nog steeds niet aan de beurt :(
Vulkaan in je bil!
All your ash are belong to us!
pi_182107127
Wat aardbevingen betreft valt het momenteel wel mee.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 25 september 2018 @ 18:42:32 #8
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_182128484
we zitten er eigenlijk al een tijdje op te wachten........
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')