Het is maar hoe ver je wil gaan om dat dipje te voorkomen, maar persoonlijk merk ik verschil als ik de dag met iets gezonds start ipv snel een boterham smeren met hagelslag of iets anders ongezonds als broodbeleg.
Ik heb één regel voor mezelf: in de ochtend wil ik zo min mogelijk nadenken. Dus maak ik in de avond mijn ontbijt klaar. Dat heeft als voordeel dat ik dan ook bewuster na kan denken dan wanneer ik net wakker ben en dus voor snel voedsel ga. Voor mij bestaat mijn ontbijt uit een smoothie met spinazie, limoensap, sinaasappelsap, een halve banaan, ananas en ijsblokjes. Klinkt misschien ranzig, maar het heeft een lekker tropisch smaakje en voorziet je van de nodige dosis groente en fruit. Daarnaast eet ik ook een stuk fruit en daar heb ik dan voldoende aan. Dit geeft mij al voldoende energie voor de dag, ik ben alerter en heb geen last van dipjes.
‘s Middags ga ik voor een zelfgemaakte salade of een volkoren boterham die rijkelijk belegd is met sla, tomaat en avocado, of iets anders in die categorie. En ook hier eet ik meestal weer een of twee stuks fruit bij. Levert mij ook weer voldoende energie op voor de rest van de dag. Mocht ik dan wel een snaaimoment hebben, eet ik wederom fruit.
‘s Avonds eet ik veel groenten, meestal in combinatie met rijst, quinoa of bulgur. Is het iets minder gezond, maakt dat niet heel geel uit, omdat ik de rest van de dag al gezond gegeten heb.
Het is niet erg om af en toe iets ongezonds te eten. Als het gezonde maar de boventoon voert. Ik kom zelf van totaal niet met het soort eten bezig zijn (mijn moeder haatte koken en alles kwam uit blik), naar kritisch kijken naar eetpatroon en mezelf iets meer gezonde gewoonten aanleren. Dat kost tijd, maar geloof me, het resultaat is het dat waard. Ik had ook last van dipjes maar die zijn gelukkig verdwenen.
With love :*