Nu is er een probleem: haar medewerkster gaat hier niet mee akkoord en wil een contract voor onbepaalde tijd (vast dienstverband) omdat zij waardering en zekerheid wil.
Zij vroeg mij advies maar ik weet zelf ook niet wat gebruikelijk is. Naar mijn idee komt het niet vaak voor dat een werknemer na een half jaar al een contract aangeboden krijgt voor onbepaalde tijd. Het probleem is dat zij moeilijk kan weigeren omdat het een waardevolle kracht is. Goede kapsters zijn erg schaars. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Juridisch gezien kan het dus, maar op sociaal vlak? Dat mag je zus beslissen. Wat zou erop tegen zijn om haar dat contract van onbepaalde tijd te weigeren?
Gwoon voet bij stuk houden zou ik zeggen.
Na een half jaar weet je ook niet al teveel van een werknemer om deze een contract voor onbepaalde tijd te geven.
quote:Maximaal 3 contracten van bepaalde tijd.
Op zondag 29 december 2002 23:51 schreef iNSaNe-oNe het volgende:
Ik heb ergens gehoord/gelezen (vraag me niet wáár...) dat een werkgever een werknemer DRIEmaal een contract voor bepaalde tijd mag aanbieden. Daarna MOET het er één van onbepaalde tijd zijn.
Misschien moet ik advocaat ofzo worden
quote:Optie is bijvoorbeeld ook 6 maanden contract (die is geweest) dan 12 maanden contract, dan 18 maanden contract en dan onbepaalde tijd. Maar goed, het is natuurlijk alleen maar een optie.
Juridisch gezien kan het dus, maar op sociaal vlak? Dat mag je zus beslissen. Wat zou erop tegen zijn om haar dat contract van onbepaalde tijd te weigeren?
Als die werkneemster het contract voor bepaalde tijd niet accepteert dan gaat ze weg en zie dan maar snel een nieuwe goede kapster te vinden.
Als ze goed bevalt zou ik niet moeilijk willen doen om een contract voor onbepaalde tijd.
quote:Inderdaad, goede werknemers zijn toch al moeilijk te vinden, en waarom zou je een goede kracht geen onbepaalde tijds contract bieden als er geen reden toe is.
Op maandag 30 december 2002 10:35 schreef amnesiac het volgende:
De vraag is wil je die werkneemster kwijtAls die werkneemster het contract voor bepaalde tijd niet accepteert dan gaat ze weg en zie dan maar snel een nieuwe goede kapster te vinden.
Als ze goed bevalt zou ik niet moeilijk willen doen om een contract voor onbepaalde tijd.
Mijns inziens, als de kapsalon goed draait qua omzet, gewoon op basis van vertrouwen haar een onbepaalde tijds contract geven. Over een half jaar zul je het toch "moeten" doen als je haar wilt behouden.
quote:Voor de werkgever is een contract voor onbepaalde tijd verstandiger, want dat is makkelijker op te zeggen.
Op zondag 29 december 2002 23:46 schreef deltica het volgende:
Mijn zus heeft sinds een half jaar een eigen kapsalon. Vanaf dag 1 heeft zij direct een medewerkster in dienst genomen. Die heeft toen een contract getekend voor bepaalde tijd (half jaar). Dat contract is nu dus afgelopen en is het tijd voor een nieuw contract. Mijn zus wil haar een contract bepaalde tijd aanbieden voor 1 jaar.Nu is er een probleem: haar medewerkster gaat hier niet mee akkoord en wil een contract voor onbepaalde tijd (vast dienstverband) omdat zij waardering en zekerheid wil.
Zij vroeg mij advies maar ik weet zelf ook niet wat gebruikelijk is. Naar mijn idee komt het niet vaak voor dat een werknemer na een half jaar al een contract aangeboden krijgt voor onbepaalde tijd. Het probleem is dat zij moeilijk kan weigeren omdat het een waardevolle kracht is. Goede kapsters zijn erg schaars. Wie kan mij hier meer over vertellen?
quote:Dus niet he? Contract voor onbepaalde tijd kan alleen ontbonden worden als daar een dwingende reden voor is. Er is een ontslagvergunning nodig en al dat soort gedoe. Een contract voor bepaalde tijd loopt van rechtswege af na de bepaalde tijd.
Op maandag 30 december 2002 19:34 schreef Makkinen het volgende:[..]
Voor de werkgever is een contract voor onbepaalde tijd verstandiger, want dat is makkelijker op te zeggen.
quote:Nog een keer, maar nu (hopelijk) iets duidelijker. Een contract voor bepaalde tijd kan (meestal) niet tussentijds opgezegd worden. Een contract voor onbepaalde tijd heeft niet voor niets een wettelijke opzegtermijn.
Op maandag 30 december 2002 19:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dus niet he? Contract voor onbepaalde tijd kan alleen ontbonden worden als daar een dwingende reden voor is. Er is een ontslagvergunning nodig en al dat soort gedoe. Een contract voor bepaalde tijd loopt van rechtswege af na de bepaalde tijd.
Dat houdt in dat je, als er een serieuze reden is, je een ontslagvergunning aan kunt vragen voor een wn met een contract voor onbepaalde tijd. Voor een wn met een contract voor bepaalde tijd zul je die vergunning veel moeilijker krijgen.
Daarom mijn opmerking.
quote:Klets. In elk contract voor bepaalde tijd staat ook een clausule dat er met inachtneming van een opzegtermijn tussentijds opgezegd kan worden.
Op maandag 30 december 2002 19:54 schreef Makkinen het volgende:[..]
Nog een keer, maar nu (hopelijk) iets duidelijker. Een contract voor bepaalde tijd kan (meestal) niet tussentijds opgezegd worden. Een contract voor onbepaalde tijd heeft niet voor niets een wettelijke opzegtermijn.
Dat houdt in dat je, als er een serieuze reden is, je een ontslagvergunning aan kunt vragen voor een wn met een contract voor onbepaalde tijd. Voor een wn met een contract voor bepaalde tijd zul je die vergunning veel moeilijker krijgen.
Daarom mijn opmerking.
quote:Staat zeker niet in elk contract. In de meeste contracten staat namelijk iets over 'opzegging met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn.'
Op maandag 30 december 2002 19:55 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Klets. In elk contract voor bepaalde tijd staat ook een clausule dat er met inachtneming van een opzegtermijn tussentijds opgezegd kan worden.
In ieder geval niet in de contracten die ik in het verleden opstelde.
quote:Ja hoor, je kunt gerust iemand ontslaan, zonder reden, geen enkel probleem. Je (dus niet GAK) hoeft slechts 1 jaar het WW voor diegene te betalen, zonder dat je er werk voor krijgt. Of je daar blij van wordt is een ander verhaal.
Op maandag 30 december 2002 19:55 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Klets. In elk contract voor bepaalde tijd staat ook een clausule dat er met inachtneming van een opzegtermijn tussentijds opgezegd kan worden.
quote:Weet je. Zal ik je eens een goede tip geven. En dat is: er is geen advies. Geen van beide partijen zijn verplicht tot iets. Dus of je dringt haar aan om die half jaarlijkse contract te tekenen, en dus groot kans krijgt dat ze weg gaat. Of je biedt haar een contract aan voor onbepaalde tijd. Klaar, meer keuze heb je niet.
Op zondag 29 december 2002 23:46 schreef deltica het volgende:
Mijn zus heeft sinds een half jaar een eigen kapsalon. Vanaf dag 1 heeft zij direct een medewerkster in dienst genomen. Die heeft toen een contract getekend voor bepaalde tijd (half jaar). Dat contract is nu dus afgelopen en is het tijd voor een nieuw contract. Mijn zus wil haar een contract bepaalde tijd aanbieden voor 1 jaar.Nu is er een probleem: haar medewerkster gaat hier niet mee akkoord en wil een contract voor onbepaalde tijd (vast dienstverband) omdat zij waardering en zekerheid wil.
Ok, omdat jij hebt ben, geef ik je toch een advies. Biedt haar een contract aan voor onbepaalde tijd. Waarom? Vraag je natuurlijk. Nou, je zegt het zelf, ze is een goede kapster, dus die wil je niet kwijt hebben. En dan het volgende, je zegt zelf dat het schaars is. Wat is nou het probleem, als je haar nog een contract aanbied voor een half jaar, en na die half jaar heeft ze beter werk gevonden, dan ben je haar kwijt. De kans is namelijk groter dat ze in die half jaar ander werk gaat zoeken, waar ze wel een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Bij onbepaalde tijd, zit zij vast. Overigens kan zij het ook opzeggen, maar dan heb je zelf ook meer zekerheid. En dan nog iets. Als zij haar werk niet goed doet, kan je haar altijd nog ontslaan, maar als er geen goede reden is, dan niet uiteraard. Maar waarom zal je haar dan willen ontslaan, als ze haar werk goed doet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |