abonnement Unibet Coolblue
pi_181818029
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 02:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]

2 ymvk kabels met 2 verschillende groepen mogen wel in een buis.

Maar dat wil niet in een 19mm buisje.
is dat veranderd?
https://www.123groepenkas(...)ktrische-Installatie
pi_181818846
quote:
Nee.
De regel '1 groep door een buis' is primair omdat groepen ten opzichte van elkaar dubbel geïsoleerd moeten zijn. Die regel geldt dan ook voor vinyldraad door een buis (losse adres bruin/blauw/groengebied). Wanneer je ymvk gebruik, heeft de kabel zelf al een dubbele isolatie, en mag je in beginsel deze overal in/op/langs leggen. Je mag hem zelfs volgens de Duitse methode zo in de muur leggen en vervolgens de muur glad stuken. Geen handige methode als er later wat gewijzigd moet worden of er een storing is, maar het mag.
pi_181819895
weer wat geleerd
pi_181845262
Dank u allen. Ik heb wat om over na te denken
  woensdag 12 september 2018 @ 20:08:45 #30
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_181866154
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 15:24 schreef Justinn het volgende:
Meer praktisch bekeken. Hoe vaak ga je ze gelijktijdig gebruiken? En hoe groot is de kans dat beiden dan vervolgens over het maximum van 3680 W (230V*16A) gaan? Of denk ik dan te simpel?

Bij overschrijding van de 16A klapt je zekering eruit. Niet ideaal, maar je huis brand niet af oid. Een energieverdeler kan dan alsnog uitkomst bieden.

Wil je het echt goed doen, dan heb je alleen de keuze het vermogen naar de schuur te vergroten.

Let inderdaad op dat je schuur verwarmt is, ivm risico op bevroren leidingen (dat wil je echt niet :') )
ik had in ons oude huis ook een wasmachine en "ouderwetse" wasdroger op 1 groep (zo'n 8 meter 3x1,5mm2) en dat ging prima tegelijk. De wasmachine trekt niet constant veel stroom en de droger ook niet.

Maar beter is natuurlijk beide een eigen groep.

ik woon in DLD daar is alles 1,5mm2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')