abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181923362
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:24 schreef embedguy het volgende:

[..]

Een proxy is een proxy (ja echt :p). Maw, je laat het target object ongeroerd en je zet er gewoon iets er overheen (de proxy dus).

Ipv dit zou je ook gewoon zelf de proxy kunnen maken dus eigk geen idee wat die proxy toevoegt. Ik kende hem nog niet.

Hmmm, je maakt me nieuwsgierig; ik ga ook even kijken wat er allemaal bij is gekomen.
Heb je toevallig een voorbeeldje waar je het voor zou gebruiken?

P.s. codecamp of free code camp of zo heeft een reeks videos van nieuwe features die heb ik gekeken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181927164
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:50 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

1 Om je vraag beter te formuleren: "Wat is extenden en wanneer heb ik dit nodig, en wanneer niet?" want dat zit er achter je eerste vraag:"Wat je zelf doet met het extenden je maakt een object aan wanneer je het programma start dan "extend je van JFrame" en dan is er een object dat ook een JFrame Object is.

"Main object HEEFT een object dat een JFrame is" daarna toon ik het JFrame , het hoeft niet extended te zijn, ik kan hiermee meerdere JFrames opstarten als ik zou willen, of afsluiten en herstarten bijv.

2. Het verschil is de een start als MAIN object,en het is een andere manier van objecten gebruiken . Je moet Objecten aanmaken om ze te gebruiken. als ik het gewoon direct zeg Mainpaneel mainpaneel dan krijg ik nullpointers.

3.Ja ik gebruik geen g.drawstring omdat ik de paint component niet weet hoe die aangeroepen wordt.

Deze wordt altijd INDIRECT aangeroepen, en CONTINUE aangeroepen, zonder dat ik weet wanneer. dus wil ik het liever zelf beheersen, wanneer het veranderd wordt. Ook iets leuks om op te zoeken "wanneer wordt PAINT Component eigenlijk aangeroepen" ? hoe werkt dit?
1. Extend was overbodig want ik voegde niets toe. - is wat ik nu denk te begrijpen.
2. Ik had het object paneel niet netjes aangemaakt.
3. Wat ik er over lees is dat Java zelf bepaald wanneer dat component wordt aangeroepen.

Anyway, ik heb mijn code een soort van werkend!!!!! Volgens mij zorgde repaint() ervoor dat wat g.drawString net getekent had, weer verdween. Nu print ik de boel netjes onder elkaar... maar het is nog niet zo dat een vorige regel die getekent is weer wordt weggehaald om de volgende te tekenen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
/* Maak een programma dat de temperatuur bijhoudt en laat oplopen tot 30 graden.
 * De temperatuur is in het begin 15 graden. Zolang de temperatuur onder de 24 graden
 * is, krijg je de melding “Het is nu … graden”. Bij 24 graden begint het toch wel
 * een beetje warm te worden en geeft het programma de melding “Het is boven de 24 graden!”.
 * Maak uiteraard gebruik van de while-loop.
 */

//juiste import
import javax.swing.*;
import javax.swing.border.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;

//main class
public class w5d22 extends JFrame {
  public static void main( String args[] ) {
    JFrame frame = new w5d22();
    frame.setSize( 800, 400 );
    frame.setDefaultCloseOperation( JFrame.EXIT_ON_CLOSE );
    frame.setTitle( "Oefening: temperaturen" );
    Paneel paneel = new Paneel(15);
    frame.setContentPane( paneel );
    frame.setVisible( true );
  }
}

// Paneel
class Paneel extends JPanel {
  private int temperatuur;

  public Paneel(int t){
    temperatuur = t;
  }

  public void paintComponent(Graphics g){
    super.paintComponent(g);
    int x = 40;
    //Zet de waarden op het scherm:
    while(temperatuur < 30){
      if(temperatuur < 24){
        System.out.println("Het is nu " + temperatuur + " graden");
        g.drawString("Het is nu " + temperatuur + " graden", 40, x);
      }
      else if(temperatuur <30){
        System.out.println("Het is boven de 24 graden!");
        g.drawString("Het is boven de 24 graden!", 40, x);
      }
      else{
        System.out.println("Er gaat iets mis!");
        g.drawString("Er gaat iets mis!", 40, x);
      }
      temperatuur++;
      x += 20;
    }
  }
}
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_181927994
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 21:20 schreef uppie83 het volgende:

[..]

1. Extend was overbodig want ik voegde niets toe. - is wat ik nu denk te begrijpen.
2. Ik had het object paneel niet netjes aangemaakt.
3. Wat ik er over lees is dat Java zelf bepaald wanneer dat component wordt aangeroepen.

Anyway, ik heb mijn code een soort van werkend!!!!! Volgens mij zorgde repaint() ervoor dat wat g.drawString net getekent had, weer verdween. Nu print ik de boel netjes onder elkaar... maar het is nog niet zo dat een vorige regel die getekent is weer wordt weggehaald om de volgende te tekenen.
[ code verwijderd ]

Die laatste else is unreachable, die kan je schrappen als ik het goed heb.

Ізгі тілектер Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 16 september 2018 @ 11:49:14 #129
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181938156
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:40 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Heb je toevallig een voorbeeldje waar je het voor zou gebruiken?

P.s. codecamp of free code camp of zo heeft een reeks videos van nieuwe features die heb ik gekeken.
Zelf zal ik Proxy wss nooit gaan gebruiken :+.

MDN heeft wel een aantal mooie voorbeelden; https://developer.mozilla(...)Global_Objects/Proxy

Even de veranderingen bekeken in de EcmaScript standaard waarvan ik nog niet vanaf wist. ES2018 heeft wel leuke toevoegingen wb regular expressions.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zondag 16 september 2018 @ 11:52:23 #130
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181938198
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 september 2018 21:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Die laatste else is unreachable, die kan je schrappen als ik het goed heb.

Ізгі тілектер Flip.
Niet heel ongebruikelijk om hem toch te definiëren. Als er een keer een foutje erin sluipt, dan merk je dat ten minste.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_181938366
quote:
99s.gif Op zondag 16 september 2018 11:52 schreef embedguy het volgende:

[..]

Niet heel ongebruikelijk om hem toch te definiëren. Als er een keer een foutje erin sluipt, dan merk je dat ten minste.
Als er een foutje in je code sluipt? Want die while en else if omvatten een gelijk univerdum toch?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181938383
quote:
11s.gif Op zondag 16 september 2018 11:49 schreef embedguy het volgende:

[..]

Zelf zal ik Proxy wss nooit gaan gebruiken :+.

MDN heeft wel een aantal mooie voorbeelden; https://developer.mozilla(...)Global_Objects/Proxy

Even de veranderingen bekeken in de EcmaScript standaard waarvan ik nog niet vanaf wist. ES2018 heeft wel leuke toevoegingen wb regular expressions.
Proxy, symbol en yield kende ik o.a. nog niet in javascript. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 16 september 2018 @ 12:17:54 #133
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181938530
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 12:08 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Als er een foutje in je code sluipt? Want die while en else if omvatten een gelijk univerdum toch?
Klopt, ik bedoel voor als je dingen in de toekomst gaat aanpassen en je ziet bijv een keer wat over het hoofd. Of als het complexer wordt. Je wilt niet weten hoe vaak er perongeluk ergens bijv. '<' gebruikt ipv '<='. Dan kan zo'n else nog wel eens handig zijn.

Op zich heb je gelijk. Zelf krijg ik altijd de kriebels van een onafgehandelde staat though :p. In dit geval zou ik overigens gewoon de else if veranderen naar een else.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_181938667
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 12:17 schreef embedguy het volgende:

[..]

Klopt, ik bedoel voor als je dingen in de toekomst gaat aanpassen en je ziet bijv een keer wat over het hoofd. Of als het complexer wordt. Je wilt niet weten hoe vaak er perongeluk ergens bijv. '<' gebruikt ipv '<='. Dan kan zo'n else nog wel eens handig zijn.

Op zich heb je gelijk. Zelf krijg ik altijd de kriebels van een onafgehandelde staat though :p. In dit geval zou ik overigens gewoon de else if veranderen naar een else.
Ah oké. Ik zou denk ik gewoon een unit test schrijven voor zo iets. Maar je hebt gelijk voor komemde wijzigingen zou dit handig kunnen zijn alleen dat die wel weet dat in dit geval iig die else nooit bereikt gaat worden dan. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181941563
code]
public class w5d22 extends JFrame {
public static void main( String args[] ) {
JFrame frame = new w5d22();
[/code]

Deze 3 regels struikel ik over,

1. je maakt via public void main een new w5d22(); object aan,
ik zou hetzelf apart houden, een Main klasse maken die het object / View aanmaakt. zoals het voorbeeld.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 21:20 schreef uppie83 het volgende:
Anyway, ik heb mijn code een soort van werkend!!!!! Volgens mij zorgde repaint() ervoor dat wat g.drawString net getekent had, weer verdween. Nu print ik de boel netjes onder elkaar... maar het is nog niet zo dat een vorige regel die getekent is weer wordt weggehaald om de volgende te tekenen.
Teken witte achtergrond,
Teken regel,
- wacht 1 -2 seconde? Thread sleep?
Vervolgens teken witte achtergrond,
Teken regel,
- wacht
Teken witte achtergrond.
Teken regel.
- wacht.

Anders is het wel heel snel voorbij je teller. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door cablegunmaster op 17-09-2018 09:16:57 ]
Redacted
pi_181946014
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2018 12:17 schreef embedguy het volgende:

[..]

Klopt, ik bedoel voor als je dingen in de toekomst gaat aanpassen en je ziet bijv een keer wat over het hoofd. Of als het complexer wordt. Je wilt niet weten hoe vaak er perongeluk ergens bijv. '<' gebruikt ipv '<='. Dan kan zo'n else nog wel eens handig zijn.

Op zich heb je gelijk. Zelf krijg ik altijd de kriebels van een onafgehandelde staat though :p. In dit geval zou ik overigens gewoon de else if veranderen naar een else.


Mogelijk heb ik een toepassing voor een proxy gevonden, maar misschien zie ik wat dingen over het hoofd. Het kan trouwens wat netter qua code maar was even om te testen.

Stel je hebt een array in een service, en je hebt in wat controllers wat observers van deze array. Dan zou de proxy kunnen forceren dat bij iedere push naar de array alle observers die waarde toegestuurd krijgen.

Hörmətlə Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 16 september 2018 @ 20:35:34 #137
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181949316
quote:
16s.gif Op zondag 16 september 2018 18:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Mogelijk heb ik een toepassing voor een proxy gevonden, maar misschien zie ik wat dingen over het hoofd. Het kan trouwens wat netter qua code maar was even om te testen.

Stel je hebt een array in een service, en je hebt in wat controllers wat observers van deze array. Dan zou de proxy kunnen forceren dat bij iedere push naar de array alle observers die waarde toegestuurd krijgen.

Hörmətlə Flip.
Aja, mooi voorbeeld. Zelf ook nog even nagedacht; wellicht dat ik hem zelf toch ook nog wel een keer ga gebruiken. Bijv met validatie functionaliteit. Dus dat je de proxy over een 3th party object heen zet en zo de mogelijkheid hebt om te controleren of er wel valide argumenten worden meegegeven aan de methods op dat object.

Even opgezocht hoe dat dan zou moeten met de proxy tussen methods:
http://2ality.com/2015/10/intercepting-method-calls.html
Jammer; toch nog een hoop boilerplate code nodig omzoiets te doen :/.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_181956906
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 14:41 schreef cablegunmaster het volgende:
code]
public class w5d22 extends JFrame {
public static void main( String args[] ) {
JFrame frame = new w5d22();
[/code]

Deze 3 regels struikel ik over,

1. je maakt via public void main een new w5d22(); object aan,
ik zou hetzelf apart houden, een Main klasse maken die het object / View aanmaakt. zoals het voorbeeld.

[..]

Teken witte achtergrond,
Teken regel,
Vervolgens teken witte achtergrond,
Teken regel,
Teken witte achtergrond.
Helder, bedankt voor de assistentie!!!!
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_181957620
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 08:08 schreef uppie83 het volgende:

[..]

Helder, bedankt voor de assistentie!!!!
Vergeet er niet een soort van wacht in te zetten anders kan het heel snel zijn , als in flits ....eind resultaat.
Redacted
pi_182022621
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// use XOR to encode and decode a message

class Encode{
  public static void main(String[] args){
    String msg = "This is a test";
    String encMsg = "";
    String decMsg = "";
    String key = "AbCdEfGh";
    int j;
    
    System.out.print("Original message: ");
    System.out.println(msg);
    
    //encode the message
    j = 0;
    for(int i=0; i < msg.length(); i++){
      encMsg = encMsg + (char) (msg.charAt(i) ^ key.charAt(j));
      j++;
    }
    
    System.out.print("Encoded message: ");
    System.out.println(encMsg);
    
    //decode the message
    j = 0;
    for(int i=0; i < msg.length(); i++){
      decMsg = decMsg + (char) (encMsg.charAt(i) ^ key.charAt(j));
      j++;
    }
    
    System.out.print("Decoded message: ");
    System.out.println(decMsg);
  }
}

Ik zie even niet waarom int j er voor zorgt dat er een StringIndexOutOfBoundsException komt...

---------
Laat maar, gevonden |:(

String msg komt natuurlijk op een gegeven moment op index 8, welke niet bestaat bij String key.

[ Bericht 4% gewijzigd door uppie83 op 20-09-2018 11:13:40 ]
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_182026384
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 10:46 schreef uppie83 het volgende:

[ code verwijderd ]

Ik zie even niet waarom int j er voor zorgt dat er een StringIndexOutOfBoundsException komt...

---------
Laat maar, gevonden |:(

String msg komt natuurlijk op een gegeven moment op index 8, welke niet bestaat bij String key.
Je kan de j variabele ook in de for constructie declareren naast i.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182027583
Ik zou trouwens ook vast wennen aan om je variabelen een wat beschrijvendere naam te geven. En dan niet i of j want dat is wel vrij ganbaar voor een iterator, maar key bijvoorbeeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182028018
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:14 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik zou trouwens ook vast wennen aan om je variabelen een wat beschrijvendere naam te geven. En dan niet i of j want dat is wel vrij ganbaar voor een iterator, maar key bijvoorbeeld.
encodeKey
decodeKey bv? :P
daarnaast 2x i zo dichtbij elkaar gebruiken is voor mij een riskant gevoel, error prone.
Redacted
pi_182028359
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:32 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

encodeKey
decodeKey bv? :P
daarnaast 2x i zo dichtbij elkaar gebruiken is voor mij een riskant gevoel, error prone.
Ja, volgens clean code kan je beter een langere beschrijvende naam hebben dan een korte als key, key wordt op zoveel manieren gebuikt. Nu is dit een triviaal voorbeeld waardoor je maar een paar regels context hebt maar wel goed om aan te wennen denk ik. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182030125
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja, volgens clean code kan je beter een langere beschrijvende naam hebben dan een korte als key, key wordt op zoveel manieren gebuikt. Nu is dit een triviaal voorbeeld waardoor je maar een paar regels context hebt maar wel goed om aan te wennen denk ik. :P
Daar kan ik helemaal mee eens zijn.
Maar dit leer je gaanderweg ook, als je door andermans code heen spit.
Redacted
pi_182033188
Ik neem de tips weer mee!
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
  donderdag 20 september 2018 @ 21:09:15 #147
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_182034838
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 14:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Je kan de j variabele ook in de for constructie declareren naast i.
... En ook ophogen, naast het ophogen van i.

In fact heb je j niet eens nodig, aangezien hij gelijk is aan i. Of zie ik je keuze daarvoor over het hoofd? :@
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_182035192
quote:
7s.gif Op donderdag 20 september 2018 21:09 schreef embedguy het volgende:

[..]

... En ook ophogen, naast het ophogen van i.

In fact heb je j niet eens nodig, aangezien hij gelijk is aan i. Of zie ik je keuze daarvoor over het hoofd? :@
Ja dat bedoelde ik inderdaad, twee variabelen in de loop constructie. :@

Oh ja het voordeel hiervan is trouwens een verkleinde scope. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182043579
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 21:23 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik inderdaad, twee variabelen in de loop constructie. :@

Oh ja het voordeel hiervan is trouwens een verkleinde scope. :P
Ik ben inmiddels bekend met de term scope ;)
ウプピエ 八十三 &lt;&lt; u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_182044506
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 10:25 schreef uppie83 het volgende:

[..]

Ik ben inmiddels bekend met de term scope ;)
Mooi zo, en en ook al waarom een kleinere scope beter is? ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')