abonnement Unibet Coolblue
pi_181772485
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:15 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Machinetaal van de pc durf ik niet aan, die van de 6510-chip is vrij simpel en heeft zelfs een decimale mode. Maar als ik een assemblerprogramma van nu bekijk van de chips inde huidige pc’s wordt ik duizelig.

Java is een leuke taal, met klassen en objecten. Met bluej kun je eerst de structuur uittekenen op het scherm en daarna programmeren. Ik kom binnenkort wel met dingetjes daarvan hier.
Cool ben benieuwd had nog nooit van bluej gehoord verder.

Enige nadeel is dat Java weer een beetje doorslaat met het OO paradigma maar daar hoef je je voorlopig niet druk om te maken en is voor beginners in de taal juist fijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181772508
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Cool ben benieuwd had nog nooit van bluej gehoord verder.

Enige nadeel is dat Java weer een beetje doorslaat met het OO paradigma maar daar hoef je je voorlopig niet druk om te maken en is voor beginners in de taal juist fijn.
https://www.bluej.org
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181772732
Ben blij dat dit topic er is. Ik voelde me zo’n eenling in mijn programmeerhobby. Ik ken verder niemand die het ook doet en men kijkt mij een beetje smalend en lachwekkend aan als ik erover begin.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181790739
Zo ziet BleuJ eruit. Dit is een voorbeeld uit het lesboek.

De hokjes zijn Klassen die je definieert in coding. Dat ze schuin-gestreept zijn betekent dat ze zijn gecompileerd. De coding van een klasse zie je ernaast (deze is van Triangle).
Vanuit de hokjes kun je objecten maken en apart weer methodes. Ik heb er een leerboek bij van krap 700 pagina's dik. Werkt erg leuk.

Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181791960
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 14:44 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wat denk jij trouwens van functioneel programmeren in javascript? Gister een talk van gezien en de verbeterde testbaarheid en geclaimde vermindering van bugs klonk wel gaaf. :o

Vind dat ook wel een groot nadeel van Golang dat je de mogelijkheid van function chaining mist.
Het kan nuttig zijn maar dan alleen voor oneliners voor grote lappen zou ik het niet gebruiken.
Zelf gebruik ik de laatste tijd Typescript. Ik heb react native gebruikt maar het is zo "bloated" , veels te veel extra regels en extra "= " tekens het maakt het voor mij onleesbaar. Ik hou van code die ik door kan kijken en meteen kan begrijpen en bevatten.

Als ik dit zou doen met functioneel programmeren ben ik snel bang dat ik het overzicht verlies.
Redacted
pi_181791990
quote:
19s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:08 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

:D Voor de verandering een keer iets waar inderdaad ook een fysiek resultaat uitkomt. Komt ook vaak genoeg voor dat ik weken bezig ben aan iets en voor de buitenwereld is alles nog hetzelfde.
Heb ik nu ook Back-end Developer werk . :D .
Redacted
pi_181792022
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 08:28 schreef Sigaartje het volgende:
Zo ziet BleuJ eruit. Dit is een voorbeeld uit het lesboek.

De hokjes zijn Klassen die je definieert in coding. Dat ze schuin-gestreept zijn betekent dat ze zijn gecompileerd. De coding van een klasse zie je ernaast (deze is van Triangle).
Vanuit de hokjes kun je objecten maken en apart weer methodes. Ik heb er een leerboek bij van krap 700 pagina's dik. Werkt erg leuk.

[ afbeelding ]
Ga hierna als je wat dieper in het boek in gaat met Intellij verder . O+
Bluej laat je heel goed zien hoe "klassen" en objecten initialiseren werkt. :9
Als je dit begrijpt, laat het me dan weten. :9
Redacted
pi_181794243
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 09:56 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Het kan nuttig zijn maar dan alleen voor oneliners voor grote lappen zou ik het niet gebruiken.
Zelf gebruik ik de laatste tijd Typescript. Ik heb react native gebruikt maar het is zo "bloated" , veels te veel extra regels en extra "= " tekens het maakt het voor mij onleesbaar. Ik hou van code die ik door kan kijken en meteen kan begrijpen en bevatten.

Als ik dit zou doen met functioneel programmeren ben ik snel bang dat ik het overzicht verlies.
Ah oké cool, terwijl react wel een hele grote speler is toch? Ik wil het inderdaad een beetje meer gaan toepassen zodat ik wat makkelijker unit tests kan schrijven. Gebruik ook typescript wel gelukkig, dat is de standaard in Angular.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181795909
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 11:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké cool, terwijl react wel een hele grote speler is toch? Ik wil het inderdaad een beetje meer gaan toepassen zodat ik wat makkelijker unit tests kan schrijven. Gebruik ook typescript wel gelukkig, dat is de standaard in Angular.
mwhoah ik heb het toen met ecmascript een applicatie geschreven.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik in plaats van Ecmascript , Typescript nemen. Het lijkt een klein verschil maar het is een gigantisch verschil voor mijn gevoel in leesbaarheid.
Redacted
pi_181795943
quote:
11s.gif Op zondag 9 september 2018 13:27 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

mwhoah ik heb het toen met ecmascript een applicatie geschreven.
Als ik het opnieuw zou doen, zou ik in plaats van Ecmascript , Typescript nemen. Het lijkt een klein verschil maar het is een gigantisch verschil voor mijn gevoel in leesbaarheid.
Maar react kan roch met emcascript typescript en purescript? En typescript en het functionele paradigma hoeven elkaar toch niet uit te sluiten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181795996
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 13:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar react kan roch met emcascript typescript en purescript? En typescript en het functionele paradigma hoeven elkaar toch niet uit te sluiten?
Correct, natuurlijk kan het allemaal maar het is wat je zelf prefereert,
ik prefereer leesbaarheid, daarmee kan ik beter m'n code onderhouden.
Redacted
pi_181796048
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 13:31 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Correct, natuurlijk kan het allemaal maar het is wat je zelf prefereert,
ik prefereer leesbaarheid, daarmee kan ik beter m'n code onderhouden.
Ja dat begrijp ik wel is ook erg belangrijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181797257
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 09:59 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Ga hierna als je wat dieper in het boek in gaat met Intellij verder . O+
Bluej laat je heel goed zien hoe "klassen" en objecten initialiseren werkt. :9
Als je dit begrijpt, laat het me dan weten. :9
Ik heb al een beetje zitten kijken naar Intellij. Wat ik belangrijk vind is dat als ik Java eenmaal wat onder de knie heb, ook met SQL kan gaan werken. Met SQL weet ik ook nog niet alles, met SQL-server en zo, maar first things first, eerst even gewoon Java onder de knie krijgen. :)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181797524
Ik zat net te lezen over javascript closures, en dat werkte toch iets anders dan ik verwacht had eigenlijk, zijn er meer programmeertalen waarin je bij het definiëren van een functie, er in de context van deze definitie van de functie wordt gekeken naar variabelen en deze is een closure bij de functie definitie worden opgeslagen?

Als in is dat redelijk voorkomend of echt een raar javascript dingetje?

SPOILER: artikel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Speco salutoj Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181797717
quote:
16s.gif Op zondag 9 september 2018 15:20 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik zat net te lezen over javascript closures, en dat werkte toch iets anders dan ik verwacht had eigenlijk, zijn er meer programmeertalen waarin je bij het definiëren van een functie, er in de context van deze definitie van de functie wordt gekeken naar variabelen en deze is een closure bij de functie definitie worden opgeslagen?

Als in is dat redelijk voorkomend of echt een raar javascript dingetje?

SPOILER: artikel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Speco salutoj Flip.
Ik snap niet echt wat er "speciaal " is aan closures?
Een functie die een functie teruggeeft?
Uiteindelijk krijg je daarvan een resultaat?
Ik begrijp niet wat er speciaal aan is, wat de "kracht" of voordelen ervan zijn.
Ik kan met een paar functies in Java precies hetzelfde doen maar dan wel met Objecten, object bevat alle variabelen zodat de "collectie" die "meegegeven" is kan gebruiken.
In dusverre zie ik er niks speciaals in.

Speco salutoj Cable
Redacted
pi_181797783
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 15:33 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Ik snap niet echt wat er "speciaal " is aan closures?
Een functie die een functie teruggeeft?
Uiteindelijk krijg je daarvan een resultaat?
Ik begrijp niet wat er speciaal aan is, wat de "kracht" of voordelen ervan zijn.
Ik kan met een paar functies in Java precies hetzelfde doen maar dan wel met Objecten, object bevat alle variabelen zodat de "collectie" die "meegegeven" is kan gebruiken.
In dusverre zie ik er niks speciaals in.

Speco salutoj Cable
Hmm voor praktijkvoorbeelden moet ik mij nog wat verder verdiepen, ik ben nu bij dit triviale dingetje gekomen:


Hierin zit de constante x dus in de closure van de anonieme functie definitie die createAdder teruggeeft. Heb je in andere programmeertalen ook dat je op deze manier x kan gebruiken uit de closure?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181797825
Verder weet ik dat het met currying gebruikt wordt, en dat wordt wel in veel javascript libraries gebruikt las ik, maar zo ver ben ik nog niet. :+

Med venlig hilsen Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 9 september 2018 @ 18:23:35 #68
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181800517
quote:
16s.gif Op zondag 9 september 2018 15:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hmm voor praktijkvoorbeelden moet ik mij nog wat verder verdiepen, ik ben nu bij dit triviale dingetje gekomen:
[ afbeelding ]

Hierin zit de constante x dus in de closure van de anonieme functie definitie die createAdder teruggeeft. Heb je in andere programmeertalen ook dat je op deze manier x kan gebruiken uit de closure?
Het unieke van JS is dat functies 'gewoon' objecten zijn en objecten aanroepbaar zijn. Dit maakt dit soort dingen mogelijk. Volgens mij is het wel redelijk uniek ja.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zondag 9 september 2018 @ 18:28:52 #69
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181800623
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 14:44 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wat denk jij trouwens van functioneel programmeren in javascript? Gister een talk van gezien en de verbeterde testbaarheid en geclaimde vermindering van bugs klonk wel gaaf. :o

Vind dat ook wel een groot nadeel van Golang dat je de mogelijkheid van function chaining mist.
Over het algemeen is alleen maar functioneel programmeren niet echt aan te raden/handig afaik. Het kan wel handig zijn om bijv. OO af te wisselen met imperieel en weer een andere keer met functioneel, puur afhankelijk van wat op dat moment handig is.

Verder zijn map/reduce/etc methods vaak wel erg handig.

[ Bericht 3% gewijzigd door embedguy op 09-09-2018 18:54:03 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_181801436
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 18:23 schreef embedguy het volgende:

[..]

Het unieke van JS is dat functies 'gewoon' objecten zijn en objecten aanroepbaar zijn. Dit maakt dit soort dingen mogelijk. Volgens mij is het wel redelijk uniek ja.
Ah oké thanks. Javascript is altijd wel een beetje raar. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181801496
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 18:28 schreef embedguy het volgende:

[..]

Over het algemeen is alleen maar functioneel programmeren niet echt aan te raden/handig afaik. Het kan wel handig zijn om bijv. OO af te wisselen met imperieel en weer een andere keer met functioneel, puur afhankelijk van wat op dat moment handig is.

Verder zijn map/reduce/etc methods vaak wel erg handig.
Ja ik ken de map reduce en zo alleen nog van RxJs, functioneel programmeren is ook maar een college geweest tijdens mijn studie. :')

Maar de combinatie lijkt mij wel cool inderdaad zoals bij het filteren en zoals RxJs bij het subscriben waardoor je allemaal functionaliteiten kan chainen en zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181805535
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 19:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké thanks. Javascript is altijd wel een beetje raar. :P
Welke taal is dan niet raar?
Heb ik een verkeerde keuze gemaakt?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181810025
quote:
1s.gif Op zondag 9 september 2018 21:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Welke taal is dan niet raar?
Heb ik een verkeerde keuze gemaakt?
Oh nee hoor java en javascript zijn twee aparte talen, lijken zelfs niet eens heel erg op elkaar. Java is een prima taal. :)

En javascript kan je niet omheen als je web applicaties maakt. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181810419
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:40 schreef Sigaartje het volgende:
Ben blij dat dit topic er is. Ik voelde me zo’n eenling in mijn programmeerhobby. Ik ken verder niemand die het ook doet en men kijkt mij een beetje smalend en lachwekkend aan als ik erover begin.
Smalend en lachwekkend? :PD :D
pi_181810969
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 19:58 schreef uppie83 het volgende:
Ja dat werkt inderdaad. Het compilen is gelukt!

Maar nu de volgende :@
Nu ik java W1 doe om de boel te draaien krijg ik het volgende:

"Error: Could not find or load main class W1
Caused by: java.lang.NoClassDefFoudError: w1/W1 (wrong name: W1)
Inmiddels misschien iemand aanwezig die weet hoe ik via de command line JDK aanroep zodat ik de boel kan draaien? O~)
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_181811600
quote:
7s.gif Op maandag 10 september 2018 04:51 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Smalend en lachwekkend? :PD :D
Ja echt. Zo vertelde ik een keer op het werk dat ik er plezier in schiep om een beetje te prutsen in machinetaal. Ik vind de uitdaging leuk. Hun reactie: waarom ga je niet fietsen?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181811653
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 02:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oh nee hoor java en javascript zijn twee aparte talen, lijken zelfs niet eens heel erg op elkaar. Java is een prima taal. :)

En javascript kan je niet omheen als je web applicaties maakt. :P
Oh wist ik helemaal niet. Nee ik ben niet geïnteresseerd in het bouwen van websites.
Ik wil gewoon applicaties maken voor mezelf, pure hobby. Ik wilde weer eens een nieuwe taal leren die actueel is en veel wordt gebruikt. Na een beetje googelen kwam ik uit op Java en SQL als DBMS. En daar ben ik mee begonnen. Erg leuke hobby. Alleen de boeken kostten geld, maar alle ontwikkelsoftware staat gewoon gratis op internet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181811662
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 08:41 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Oh wist ik helemaal niet. Nee ik ben niet geïnteresseerd in het bouwen van websites.
Ik wil gewoon applicaties maken voor mezelf, pure hobby. Ik wilde weer eens een nieuwe taal leren die actueel is en veel wordt gebruikt. Ook als hersentraining. Na een beetje googelen kwam ik uit op Java en SQL als DBMS. En daar ben ik mee begonnen. Erg leuke hobby. Alleen de boeken kostten geld, maar alle ontwikkelsoftware staat gewoon gratis op internet.
Corrigeren van Posts zit me niet in het bloed :(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181814495
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2018 08:41 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Oh wist ik helemaal niet. Nee ik ben niet geïnteresseerd in het bouwen van websites.
Ik wil gewoon applicaties maken voor mezelf, pure hobby. Ik wilde weer eens een nieuwe taal leren die actueel is en veel wordt gebruikt. Na een beetje googelen kwam ik uit op Java en SQL als DBMS. En daar ben ik mee begonnen. Erg leuke hobby. Alleen de boeken kostten geld, maar alle ontwikkelsoftware staat gewoon gratis op internet.
Ja er zijn wel gratis boeken online voor java, evenals courses op youtube en vaak ook 2e hands boeken op bol.com voor een grijpstuiver. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181815626
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 15:40 schreef Sigaartje het volgende:
Ben blij dat dit topic er is. Ik voelde me zo’n eenling in mijn programmeerhobby. Ik ken verder niemand die het ook doet en men kijkt mij een beetje smalend en lachwekkend aan als ik erover begin.
Meetup.com naar kijken daar zijn genoeg mensen die als hobby proggrammatuur hebben en op meetings naar meer informatie zoeken en kijken. :D

Welke omgeving zit je ongeveer van het land? dan kan je in een straal van ongv 80 km wel een groepje vinden en informatie samen delen. :P

Bijv. Continuous integration praatje In Amsterdam:
https://www.meetup.com/Co(...)Q2LTRiNzM1OGU1NGEzYw

Of waar ik zelf morgen heenga:
http://meetu.ps/e/F3Ynf/wtYS5/f

Waar ik ook heen wilde maar niet kon:
http://meetu.ps/e/DVwch/wtYS5/f

[ Bericht 10% gewijzigd door cablegunmaster op 10-09-2018 13:45:33 ]
Redacted
pi_181816126
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 13:13 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Meetup.com naar kijken daar zijn genoeg mensen die als hobby proggrammatuur hebben en op meetings naar meer informatie zoeken en kijken. :D

Welke omgeving zit je ongeveer van het land? dan kan je in een straal van ongv 80 km wel een groepje vinden en informatie samen delen. :P

Bijv. Continuous integration praatje In Amsterdam:
https://www.meetup.com/Co(...)Q2LTRiNzM1OGU1NGEzYw

Of waar ik zelf morgen heenga:
http://meetu.ps/e/F3Ynf/wtYS5/f

Waar ik ook heen wilde maar niet kon:
http://meetu.ps/e/DVwch/wtYS5/f
Zover ben ik nog niet. Ik ben alleen een erg ervaren programmeur in Cobol, Jackson Structural Programming, Telon, Codasyl databases, JCL mainframes Bull en IBM, Pascal.
(Is lange tijd mijn beroep geweest bij grote bedrijven), maar dat zijn allemaal lang vervlogen tijden, hele mooie tijden trouwens. Door lange afwezigheid in het buitenland miste ik alle nieuwe ontwikkelingen en had het lef niet meer om weer te solliciteren daarnaar. maar ik mis het nog steeds. Daarom is het mijn hobby. Java leer ik ook, mocht ik ooit weer eens aan de bak kunnen komen om ergens te programmeren.

De Java-benaderingmanier is totaal nieuw voor mij, maar wel erg verfrissend, maar beheers het nog onvoldoende om mee te kunnen praten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sigaartje op 10-09-2018 13:59:59 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181816296
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 13:52 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zover ben ik nog niet. Ik ben alleen een erg ervaren programmeur in Cobol, Jackson Structural Programming, Telon, Codasyl databases, JCL mainframes Bull en IBM, Pascal.
(Is lange tijd mijn beroep geweest bij grote bedrijven), maar dat zijn allemaal lang vervlogen tijden, hele mooie tijden trouwens. Door lange afwezigheid in het buitenland miste ik alle nieuwe ontwikkelingen en had het lef niet meer om weer te solliciteren daarnaar. maar ik mis het nog steeds. Daarom is het mijn hobby. Java leer ik ook, mocht ik ooit weer eens aan de bak kunnen komen om ergens te programmeren.

De Java-benaderingmanier is totaal nieuw voor mij, maar wel erg verfrissend, maar beheers het nog onvoldoende om mee te kunnen praten.
Andere insteek: "zover zou ik graag willen zijn en ik wil zien wat er allemaal is om me heen." O+ Het gaat er juist om nieuwe dingen te zien , ik ken het meeste wel maar het is JUIST bedoelt om je te verbreden.
Redacted
pi_181816454
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 14:03 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Andere insteek: "zover zou ik graag willen zijn en ik wil zien wat er allemaal is om me heen." O+ Het gaat er juist om nieuwe dingen te zien , ik ken het meeste wel maar het is JUIST bedoelt om je te verbreden.
Ik vind Java juist heel goed, ik zie nu hoe het het ook anders kan. De talen van de jaren 60 en 70 waren vooral procedure-gericht, In de tijd dat ik met de opleiding begon was het voor de samenleving vrij nieuw en voelde je je soms een astronaut in wording. Nog nergens stonden computers op het bureau. Als programmeur werkte je in een zaal met tien man en stonden er ergens twee of drie terminals waar je je werk moest doen. De tussentijd besteedde je aan het doornemen van beschijvingen, systeemanalyses etc en stelde je testgegevens op van je eigen programma's en het schrijven van je programma's. Apart was dat je routines moest schrijven die zeer efficient met geheugenruimte om moesten gaan.
Als collega's hadden we een eigen hobbyclub van onze computers thuis (was meestal een C64). De werkgever was daarbij nog zo sociaal ook om onze groep een abonnement te geven op Compute! Gazette, het commodorelijfblad van toen. Waren mooie tijden.

(Het was de enige baan waarbij ik blij was dat het weekend voorbij was, dan kon ik weer naar de mainframe. In het weekend zat ik te stumpen op de 64, in Basic, Logo en assembler en proberen collega's te verslaan met Jumpman, Impossible Mission, adventures en dat spelletje met die helikopter die de grotten in moest, hoe heet dat ook alweer)

[ Bericht 7% gewijzigd door Sigaartje op 10-09-2018 14:23:21 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181825381
quote:
16s.gif Op zondag 9 september 2018 15:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hmm voor praktijkvoorbeelden moet ik mij nog wat verder verdiepen, ik ben nu bij dit triviale dingetje gekomen:
[ afbeelding ]

Hierin zit de constante x dus in de closure van de anonieme functie definitie die createAdder teruggeeft. Heb je in andere programmeertalen ook dat je op deze manier x kan gebruiken uit de closure?
Ah dit was al currying. :@

Salutări calde Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181825906
quote:
16s.gif Op maandag 10 september 2018 21:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah dit was al currying. :@

Salutări calde Flip.
Wat is currying? :P

[ Bericht 0% gewijzigd door cablegunmaster op 10-09-2018 21:33:58 ]
Redacted
pi_181825921
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2018 15:33 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Ik snap niet echt wat er "speciaal " is aan closures?
Een functie die een functie teruggeeft?
Uiteindelijk krijg je daarvan een resultaat?
Ik begrijp niet wat er speciaal aan is, wat de "kracht" of voordelen ervan zijn.
Ik kan met een paar functies in Java precies hetzelfde doen maar dan wel met Objecten, object bevat alle variabelen zodat de "collectie" die "meegegeven" is kan gebruiken.
In dusverre zie ik er niks speciaals in.

Speco salutoj Cable
Heb nu een praktijkvoorbeeld gevonden voor Javascript en andere talen waarin je closures kan gebruiken. Je hebt in javascript de map functie op een array, deze kan je een functie meegeven die een argument accepteert, en die functie wordt dan aangeroepen met ieder element in die array. Met currying kan je dan een functie meegeven in die map die meerdere argumenten gebruikt:



De adder functie gebruikt twee argumenten en telt deze bij elkaar op, normaal gesproken heeft dat twee argumenten nodig, met currying kan je een argument meegeven en als het ware een deelfunctie terugkrijgen. :P

Nog steeds erg triviaal maar mocht je wat real-life voorbeelden willen is dit wel een aardige:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: waarom een map?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ystävällisin terveisin Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181825966
quote:
16s.gif Op maandag 10 september 2018 21:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Heb nu een praktijkvoorbeeld gevonden voor Javascript en andere talen waarin je closures kan gebruiken. Je hebt in javascript de map functie op een array, deze kan je een functie meegeven die een argument accepteert, en die functie wordt dan aangeroepen met ieder element in die array. Met currying kan je dan een functie meegeven in die map die meerdere argumenten gebruikt:

[ afbeelding ]

De adder functie gebruikt twee argumenten en telt deze bij elkaar op, normaal gesproken heeft dat twee argumenten nodig, met currying kan je een argument meegeven en als het ware een deelfunctie terugkrijgen. :P

Nog steeds erg triviaal maar mocht je wat real-life voorbeelden willen is dit wel een aardige:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ystävällisin terveisin Flip.
Klinkt voor mij als ik dit zie een verkapte forloop op tel functie? Of recursieve functie? :P

[ Bericht 0% gewijzigd door cablegunmaster op 10-09-2018 21:33:52 ]
Redacted
pi_181825999
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 21:28 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Klinkt voor mij als ik dit zie een verkapte forloop op tel functie? Of recursieve functie? :P
Damn net te laat. :P



Met dit triviale voorbeeld.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181826023
En dat tellen is alleen om een makkelijk voorbeeld te hebben dit kan ook met complexere objecten en zo. *O*

Ar cieņu Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181826027
quote:
16s.gif Op maandag 10 september 2018 21:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Damn net te laat. :P

[ afbeelding ]

Met dit triviale voorbeeld.
voor mij is nummer 2 simpeler, omdat ik het ken, 1 moet ik nadenken, van goh wat doet map functie nou eigenlijk. :D Denk gelijk dat ik daar ook het probleem van dit soort functies te pakken heb. numbers.map zegt niks over wat het doet. terwijl een forloop direct verklaart wat het doet.
Redacted
pi_181826086
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 21:30 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

voor mij is nummer 2 simpeler, omdat ik het ken, 1 moet ik nadenken, van goh wat doet map functie nou eigenlijk. :D Denk gelijk dat ik daar ook het probleem van dit soort functies te pakken heb.
Ja dat had ik ook in begin, toen ik met RxJs begon omdat dit standaard in Angular zit had ik ook zo iets van wtf is een map en wat is een pipe. :?

Maar als je het gecombineerd ziet wordt het wel echt nice, ipv een nested loop, of een set loops na elkaar heb je het gewoon leesbaar (al moet je wel gewend zijn aan map en zo inderdaad) op een regel.

Hmmm dat laatste weet ik niet, is map niet gewoon een nieuwe begrip en zegt het wel een hoop? Dit heet ook map in de functionele talen en in andere talen.

Genus ipsum Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181826132
quote:
16s.gif Op maandag 10 september 2018 21:32 schreef FlippingCoin het volgende:
Hmmm dat laatste weet ik niet, is map niet gewoon een nieuwe begrip en zegt het wel een hoop? Dit heet ook map in de functionele talen en in andere talen.

Genus ipsum Flip.
Daarom zeg ik ook , ik ken het niet. :P Map in java is een <String, String > of String , Object of <String, int[]> maar altijd een combinatie.
Redacted
pi_181826146
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 21:34 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook , ik ken het niet. :P
Ja is ook zo. :P

Maar als ik mij moet laten tegenhouden door wat ik wel en niet ken wordt het niet veel. :@

Ah ja je hebt ook map data structuren inderdaad.

aina upande Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181827028
quote:
16s.gif Op maandag 10 september 2018 21:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja is ook zo. :P

Maar als ik mij moet laten tegenhouden door wat ik wel en niet ken wordt het niet veel. :@

Ah ja je hebt ook map data structuren inderdaad.

aina upande Flip.
Daarom ook, niet laten tegenhouden verkennen en kijken . :D je hebt gelijk . ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door cablegunmaster op 11-09-2018 09:17:21 ]
Redacted
pi_181837779
Als iemand je vraagt even werk van 1 maand in een week te doen filmpje van linkedin:

10 minuten vs 1 minute vs 10 seconds :D .
https://dms.licdn.com/pla(...)FZwvJ5kFe3I7_2gPhBgg
Redacted
pi_181838318
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 14:51 schreef cablegunmaster het volgende:
Als iemand je vraagt even werk van 1 maand in een week te doen filmpje van linkedin:

10 minuten vs 1 minute vs 10 seconds :D .
https://dms.licdn.com/pla(...)FZwvJ5kFe3I7_2gPhBgg
Damn die eerste was creepy. :@

Wel goed filmpje ja. :Y
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 11 september 2018 @ 21:37:44 #97
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_181846142
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 21:34 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook , ik ken het niet. :P Map in java is een <String, String > of String , Object of <String, int[]> maar altijd een combinatie.
Map object in de zin van een soort van dictionary? Die heb je in javascript ook nog *O*

Ik kon bijna niet geloven dat Java niet ook al ondertussen de map methods had overgenomen. Even opgezocht, en jawel hoor; https://dzone.com/article(...)-of-stream-in-java-8

Map reduce, filter, sort, etc methods kun je leuke dingen mee doen. Imho wel de moeite om te leren.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_181853030
Weet iemand toevalling waar ik een goede online interactieve cursus in c# kan vinden?

Op codecademy staat niets helaas.
pi_181853764
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 08:50 schreef Luppie0110 het volgende:
Weet iemand toevalling waar ik een goede online interactieve cursus in c# kan vinden?

Op codecademy staat niets helaas.
wat kan je al met programmeren?
Om in 1x C# te leren is best ingewikkeld, en heb je al gekeken op youtube? of daar cursussen zijn?
Hoeveel tijd wil je eraan besteden?
Redacted
pi_181854870
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 08:50 schreef Luppie0110 het volgende:
Weet iemand toevalling waar ik een goede online interactieve cursus in c# kan vinden?

Op codecademy staat niets helaas.
Head First C# van O'reilly
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')