Voor lichte personenwagens misschien wel. Voor zware personenwagens en vrachtwagens ligt dat nog anders.quote:Op dinsdag 4 september 2018 09:42 schreef Apekoek het volgende:
Diesel zal steeds meer op een zijspoor raken
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.quote:Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.quote:Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.
Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.
Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.quote:Op dinsdag 4 september 2018 11:18 schreef awiebo het volgende:
[..]
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.
Veel andere landen zit sowieso weinig tot geen verschil in prijzen tussen benzine en diesel
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.
Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.
Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Wat mij betreft gebeurd dat ook.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.
[..]
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.
Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?quote:Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.quote:Op dinsdag 4 september 2018 13:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.
Naja Belgie nu dus ook maar ook Zwitserland en Zweden, in veel oost Europese landen ligt de prijs van benzine en diesel gelijk.quote:Op dinsdag 4 september 2018 14:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.
VS is duidelijk inderdaad, Canada zal dat ook hebben gok ik.
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..quote:Op dinsdag 4 september 2018 22:10 schreef DJSmiley het volgende:
In meerdere landen is het verschil tussen diesel en benzine niet meer zo groot, of is diesel zelfs iets duurder. Maar in de meeste gevallen nog steeds dezelfde of lagere prijs als in NL.
Diesel rijden is, zeker in die landen, interessanter als je veel rijd. Een beetje diesel haalt meer km/liter dan benzine en heeft meer koppel.
In NL krijg je naast de brandstofprijzen ook nog eens een enorme wegenbelasting.. Dat verschil heb je in de landen waar de prijzen zo goed als gelijk liggen nieteens.
Helaas wordt je in NL dubbel genaaid: Wegenbelasting EN hoge brandstofprijzen.
Desondanks is, met het Nederlandse prijzenstelsel, diesel nog altijd interessant als je veel rijd. Maar het omslagpunt komt wel steeds hoger te liggen. Gemiddeld rond de 25-30k als je even rekent op 1:15 benzine en 1:20 voor diesel.
Tov een zuinige benzineauto is het omslagpunt nog hoger.
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
en heeft minder onderhoud nodig.
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.quote:Op woensdag 5 september 2018 19:40 schreef oldford het volgende:
[..]
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.
Een nieuwe diesel moet sowieso de 1e 7 jaar 3 x meer naar de APK dan een benzine model,
Kennelijk wordt de uitstoot (en daarmee de elektronika die dat regelt) niet zo vertrouwt als bij benzine. En problemen met de elektronika kunnen duur worden.
En dan hebben we de service interval voor een olie wissel.
Zie: https://oil-change.info/peugeot-308-engine-oil-capacity/
De benzine motoren (op de snelste 200 pk versie na) hoeven pas na 30.000 km nieuwe olie.
Alle diesels al na 20.000 kilomter en volgens mij is dat nu zelfs verlaagd naar 15.000 kilometer.
Bij andere merken die kortere intervals hanteren wordt dan geen onderscheid gemaakt en moet een diesel net zo vaak als een benzine voor de "kleine beurt".
even aangepast...quote:Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
Een Japanse benzine-auto, zoals Honda, gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig.
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.quote:Op woensdag 5 september 2018 19:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.
Ik prijs nergens de techniek hoor. Voor mij is het fijn als m'n bus niet vaak naar de garage moet en dat heeft 'ie al bewezen (en de vorige, met dezelfde motor, ook). Met 125.000km per jaar gaat 'ie maar 2x per jaar naar de garage eigenlijk. Maar heb het even opgezocht en kan er eigenlijk niks over vinden, omdat de benzine versie amper verkocht is denk ik. Kom vooral de diesel tegen en dat het variabel is tegenwoordig.quote:Op woensdag 5 september 2018 20:28 schreef oldford het volgende:
[..]
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.
Maar wat is de interval voor diezelfde sprinters met een benzine motor?
Wat dat zegt pas iets over of deze diesels wel of niet meer of minder onderhoud nodig hebben.
Wat betreft de APK verandert er niets. IOn de eerste 7 jaar moet je 3 maal vaker naar de APK dan een benzine model.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |