abonnement Unibet Coolblue
pi_181678712
Wat gaan de prijzen per liter vanaf volgend jaar doen, gaat er nog verandering komen in de verhouding daarvan?

Diesel zal steeds meer op een zijspoor raken, zeker nu men bezig is met de nieuwe WLTP normen en alternatieve aandrijfmogelijkheden zoals elektriciteit, CNG en waterstof.

Welk effect zal dit gaan hebben op diesel? De beschikbare auto's op de markt? En de prijzen van benzine en diesel, gaan deze naar elkaar toe bewegen zoals dat al in België het geval is? En waar gaat zakelijk Nederland zich steeds meer in voort bewegen?
  dinsdag 4 september 2018 @ 09:50:15 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181678808
benzine>diesel
#KICKOUTZP
  Moderator dinsdag 4 september 2018 @ 10:14:15 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181679267
Nou, diesel gaat er steeds meer uit uiteindelijk, dus zakelijk Nederland zal of voor benzine of elektrisch of waterstof of weet ik veel wat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_181679313
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:42 schreef Apekoek het volgende:
Diesel zal steeds meer op een zijspoor raken
Voor lichte personenwagens misschien wel. Voor zware personenwagens en vrachtwagens ligt dat nog anders.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181679725
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
  dinsdag 4 september 2018 @ 11:18:17 #6
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_181680251
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.

Veel andere landen zit sowieso weinig tot geen verschil in prijzen tussen benzine en diesel
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_181681045
Dat gehaat op diesel altijd... Personenauto's kunnen er prima op rijden, niks mis mee en het kan ook zuinig/schoon. ^O^
pi_181681328
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 10:40 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Reed gisteren nog door België en zag dat de diesel op sommige plekken al duurder is dan E95.
Dieselprijs en wegenbelasting zal stijgen, meer steden zullen weren.
In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.

Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.

Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_181681787
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.

Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.

Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
pi_181681804
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 11:18 schreef awiebo het volgende:

[..]

Hehe, dat is in belgie al een tijdje. Die hebben vorig jaar de dieselprijzen al opgeschroefd.

Veel andere landen zit sowieso weinig tot geen verschil in prijzen tussen benzine en diesel
Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 12:24 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In de meeste landen is Diesel duurder dan benzine als ik het goed heb.

Dat komt omdat Diesel in Nederland fiscaal bevoordeeld wordt (voor het bedrijfsleven), daarom zit er minder accijns op een liter diesel dan op een liter benzine.

Dat trekken ze voor particulieren enigszins recht door de (veel) hogere motorrijtuigenbelasting.
Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.
pi_181681817
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
Wat mij betreft gebeurd dat ook.

Als het aan mij ligt is Diesel geen lang leven meer beschoren.

Maar goed, er is nog altijd geen overdaad aan keuze voor elektrische en hybride auto's. Dat fabrikanten daar eens vaart achter zetten, dat schiet ook niet op. :r
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_181682043
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 12:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ah ok, was me nog niet opgevallen en rijd wel vaak door België. E95 en diesel lagen wel al een tijd gelijk, maar diesel duurder dan E95 had ik nog niet gezien.

[..]

Meeste landen buiten Europa? Want in Europa heb ik niet vaak gezien dat diesel duurder is dan E95.
Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.
pi_181682149
Diesel zal altijd superieur zijn voor eckte werkauto's :7
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_181682183
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 12:55 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Waarom zou een liter bezine tov een liter diesel niet bevoordeeld kunnen gaan worden? Waarom nog altijd die support voor diesel? Zouden ze 18 september beter niet eens met een ander plan kunnen komen?
Weet je toevallig hoe groot de transportsector in Nederland is? Wat denk je dat daar de verhouding benzine/diesel/gas/etc is?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181682795
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 13:15 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Verenigd Koninkrijk en daarbuiten VS.
UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.
VS is duidelijk inderdaad, Canada zal dat ook hebben gok ik.
pi_181682855
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 14:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

UK inderdaad, maar verder valt het in Europa wel mee dacht ik.
VS is duidelijk inderdaad, Canada zal dat ook hebben gok ik.
Naja Belgie nu dus ook maar ook Zwitserland en Zweden, in veel oost Europese landen ligt de prijs van benzine en diesel gelijk.
pi_181685692
Hier in de UK inderdaad ook, zoals al eerder werd gezegd,de diesel duurder. Op het moment betaal ik hier bij Tesco 1.319 voor benzine en 1.369 voor een litertje diesel.
pi_181693205
In meerdere landen is het verschil tussen diesel en benzine niet meer zo groot, of is diesel zelfs iets duurder. Maar in de meeste gevallen nog steeds dezelfde of lagere prijs als in NL.

Diesel rijden is, zeker in die landen, interessanter als je veel rijd. Een beetje diesel haalt meer km/liter dan benzine en heeft meer koppel.

In NL krijg je naast de brandstofprijzen ook nog eens een enorme wegenbelasting.. Dat verschil heb je in de landen waar de prijzen zo goed als gelijk liggen nieteens.
Helaas wordt je in NL dubbel genaaid: Wegenbelasting EN hoge brandstofprijzen.

Desondanks is, met het Nederlandse prijzenstelsel, diesel nog altijd interessant als je veel rijd. Maar het omslagpunt komt wel steeds hoger te liggen. Gemiddeld rond de 25-30k als je even rekent op 1:15 benzine en 1:20 voor diesel.
Tov een zuinige benzineauto is het omslagpunt nog hoger.
  woensdag 5 september 2018 @ 17:10:05 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181707776
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 22:10 schreef DJSmiley het volgende:
In meerdere landen is het verschil tussen diesel en benzine niet meer zo groot, of is diesel zelfs iets duurder. Maar in de meeste gevallen nog steeds dezelfde of lagere prijs als in NL.

Diesel rijden is, zeker in die landen, interessanter als je veel rijd. Een beetje diesel haalt meer km/liter dan benzine en heeft meer koppel.

In NL krijg je naast de brandstofprijzen ook nog eens een enorme wegenbelasting.. Dat verschil heb je in de landen waar de prijzen zo goed als gelijk liggen nieteens.
Helaas wordt je in NL dubbel genaaid: Wegenbelasting EN hoge brandstofprijzen.

Desondanks is, met het Nederlandse prijzenstelsel, diesel nog altijd interessant als je veel rijd. Maar het omslagpunt komt wel steeds hoger te liggen. Gemiddeld rond de 25-30k als je even rekent op 1:15 benzine en 1:20 voor diesel.
Tov een zuinige benzineauto is het omslagpunt nog hoger.
bereiken je dan ook de kosten voor onderhoud en afschrijving mee? Een diesel gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig. En hoewel in bijna heel europa de prijzen voor benzine en diesel nagenoeg gelijk liggen, betalen wij hier gewoon gedwee 30 cent meer voor een liter benzine als de rest van europa..

We worden geript en dat is prihiimaaaa.. Viiiivaaaa Hollan-di-ja *O* *O* *O* *O*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181711477
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
en heeft minder onderhoud nodig.
Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.
Een nieuwe diesel moet sowieso de 1e 7 jaar 3 x meer naar de APK dan een benzine model,
Kennelijk wordt de uitstoot (en daarmee de elektronika die dat regelt) niet zo vertrouwt als bij benzine. En problemen met de elektronika kunnen duur worden.

En dan hebben we de service interval voor een olie wissel.
Zie: https://oil-change.info/peugeot-308-engine-oil-capacity/
De benzine motoren (op de snelste 200 pk versie na) hoeven pas na 30.000 km nieuwe olie.
Alle diesels al na 20.000 kilometer en volgens mij is dat nu zelfs verlaagd naar 15.000 kilometer.

Bij andere merken die kortere intervals hanteren wordt dan geen onderscheid gemaakt en moet een diesel net zo vaak als een benzine voor de "kleine beurt".

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 05-09-2018 20:15:49 ]
pi_181711692
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:40 schreef oldford het volgende:

[..]

Leg mij dat eens uit hoe je daar bij komt.
Een nieuwe diesel moet sowieso de 1e 7 jaar 3 x meer naar de APK dan een benzine model,
Kennelijk wordt de uitstoot (en daarmee de elektronika die dat regelt) niet zo vertrouwt als bij benzine. En problemen met de elektronika kunnen duur worden.

En dan hebben we de service interval voor een olie wissel.
Zie: https://oil-change.info/peugeot-308-engine-oil-capacity/
De benzine motoren (op de snelste 200 pk versie na) hoeven pas na 30.000 km nieuwe olie.
Alle diesels al na 20.000 kilomter en volgens mij is dat nu zelfs verlaagd naar 15.000 kilometer.

Bij andere merken die kortere intervals hanteren wordt dan geen onderscheid gemaakt en moet een diesel net zo vaak als een benzine voor de "kleine beurt".
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.
pi_181711866
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 17:10 schreef Sounddragon het volgende:
Een Japanse benzine-auto, zoals Honda, gaat effe een tonnetje, misschien wel 2, langer mee en heeft minder onderhoud nodig.
even aangepast... :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181712702
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 19:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn werkbus heeft officieel een interval van 30.000km, maar vanwege snelweg kilometers rekt de boordcomputer het zelf al op naar 50.000/60.000km. De nieuwere Sprinters op het werk hebben al standaard 60.000km als interval. Dus geldt niet voor elke diesel dat het vaker onderhoud nodig heeft.
Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.
Maar wat is de interval voor diezelfde sprinters met een benzine motor?
Wat dat zegt pas iets over of deze diesels wel of niet meer of minder onderhoud nodig hebben.

Wat betreft de APK verandert er niets. IOn de eerste 7 jaar moet je 3 maal vaker naar de APK dan een benzine model.
pi_181713833
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 20:28 schreef oldford het volgende:

[..]

Diezelfde door je nu geprijsde techniek kan ook tegen je gaan werken in het geval van EGR en/of roetfilter problemen. In die gevallen wordt de oliewissel een stuk eerder aangegeven dan de officiële interval.
Maar wat is de interval voor diezelfde sprinters met een benzine motor?
Wat dat zegt pas iets over of deze diesels wel of niet meer of minder onderhoud nodig hebben.

Wat betreft de APK verandert er niets. IOn de eerste 7 jaar moet je 3 maal vaker naar de APK dan een benzine model.
Ik prijs nergens de techniek hoor. Voor mij is het fijn als m'n bus niet vaak naar de garage moet en dat heeft 'ie al bewezen (en de vorige, met dezelfde motor, ook). Met 125.000km per jaar gaat 'ie maar 2x per jaar naar de garage eigenlijk. Maar heb het even opgezocht en kan er eigenlijk niks over vinden, omdat de benzine versie amper verkocht is denk ik. Kom vooral de diesel tegen en dat het variabel is tegenwoordig.

Maar het roetfilter is wel een keer gedaan, dacht bij 350.000km. Verder betekent snelweg niet dat 'ie alleen maar lage toeren draait, ik rijd er ook bergpassen mee en accelereer vrij vlot dus hij wordt wel schoon gebrand (Sprinter 3.0 V6 automaat).

Tegenwoordig hebben benzinemotoren ook zeer gevoelige technieken. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen die VW met de TSI motoren heeft (gehad). Hoog olieverbruik, etc. Dan hoeft 'ie misschien aan het begin niet zo vaak voor de APK, maar wel weer andere problemen. Maar het is duidelijk dat een diesel meer uitstoot, uiteraard. Daarom zal 'ie ook vaker moeten, zodat ze het kunnen meten. En terecht hoor.

Er is voor allebei natuurlijk wat te zeggen. Ik ben ook niet voor of tegen een bepaalde brandstof. Privé ben ik een paar jaar terug van diesel naar LPG gegaan, omdat ik de veranderingen al zag komen. Ook dat heeft voor- en nadelen. De kosten zijn een grooooot voordeel. En daarnaast zeggen ze dat het wat milieuvriendelijker is. Of dat echt zo is, geen idee.
pi_181717361
Ik rij rustig, iedere paar 100km gaat ding het roetfilter regeneren door extra diesel in te spuiten en 1000 toeren stationair te draaien. De smeerolie wordt zo langzaam verdunt met die extra diesel, want niet alles wordt in het roetfilter afgefakkelt.

En dan is dit nog een sjoemelmodel. Want als ze hem zouden afstellen om echt aan de euro 6 norm te voldoen EN volgens de WLTP cyclus, zal hij nog veel vaker moeten regenereren en misschien ook al na 20000km de verdunde smeerolie moeten verversen.

Voor de trucks en zware transportbussen ok, maar voor personenvervoer is het afgelopen. Stadsbussen en vuilniswagens rijdem ook steeds vaker op (aard)gas.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')