Dat kan maar hoe groot is de kans dat er dan meer komen zeuren omdat ze denken "Hey als het zo makkelijk gaat". In dit geval gaat het om 300 euro, maar toch.....quote:Op zaterdag 1 september 2018 18:39 schreef Falco het volgende:
Om hoeveel geld gaat het in totaal wat teveel is betaald? Zou gewoon uit de algemene kas dit vergoeden om gezeur te voorkomen.
Gewoon open kaart spelen en de teveel-betalers die er nu nog wonen allemaal tegelijk vergoeden zou ik doen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 18:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat kan maar hoe groot is de kans dat er dan meer komen zeuren omdat ze denken "Hey als het zo makkelijk gaat". In dit geval gaat het om 300 euro, maar toch.....
Je schrijft dit op een manier alsof het bestuur wat te verbergen had, en het niet de bedoeling was dat deze dame deze details te weten kwam.quote:Op zaterdag 1 september 2018 15:00 schreef Fredgroes het volgende:
Nu moet ik er ook nog bij vertellen dat zij op de hoogte is van alles omdat zij gehuwd is met de voorzitter en die verteld dus alles in detail wat er word besproken in allerlei bestuursvergaderingen...
Het kan, maar ik vrees dat het dan een eindeloze zaak gaat worden....quote:Op zaterdag 1 september 2018 18:46 schreef Falco het volgende:
[..]
Gewoon open kaart spelen en de teveel-betalers die er nu nog wonen allemaal tegelijk vergoeden zou ik doen.
Huh? Dus zij wonen samen in hetzelfde appartement in het complex? Feitelijk is de voorzitter dan ook een eiser (hij woont ook op dat adres).quote:Op zaterdag 1 september 2018 15:00 schreef Fredgroes het volgende:
Nu moet ik er ook nog bij vertellen dat zij op de hoogte is van alles omdat zij gehuwd is met de voorzitter en die verteld dus alles in detail wat er word besproken in allerlei bestuursvergaderingen...
Dat hoeft niet perse hequote:Op zaterdag 1 september 2018 19:31 schreef Niels_vdakker het volgende:
[..]
Huh? Dus zij wonen samen in hetzelfde appartement in het complex? Feitelijk is de voorzitter dan ook een eiser (hij woont ook op dat adres).
Niet als je het allemaal in een keer uitrekent en oplost.quote:Op zaterdag 1 september 2018 19:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het kan, maar ik vrees dat het dan een eindeloze zaak gaat worden....
Hoeveel appartementen in totaal? Zo te horen is 1600 euro niet enorm veel en moet dat idd uit de reservepot ten laste kunnen. Tenzij er slecht financieel beleid is gevoerd en er echt geen geld is...quote:Op zaterdag 1 september 2018 19:35 schreef Fredgroes het volgende:
even wat antwoorden:
FF: bedankt voor de tip
serial: bedankt voor de link naar de jurisprudentie. duidelijk verhaal de uitspraak
falco: uiteindelijk gaat het in de periode om in totaal +-1600. Vooral de eigenaren met garages hebben teveel betaald. de bewoners zonder garages moeten kleine bedragen in totaal bij betalen. De 1600 zal wel ten laste van van de reservepot vd vve
Innisdemon de betreffende bewoonster heeft vroeger zelf in het bestuur gezeten en heeft daarna haar man vooruit geschoven om toch nog van alle info voorzien te blijven, ook die uit bestuursvergaderingen. Ze heeft zelfs uitgesproken dat het soort persoonlijke vete is tegen de zittende penningmeester en de vorige penningmeester., met de reden alleen ik kon het goed en jullie maken er een rommeltje van
Ook als alle garage-houders die 1600 terug willen?quote:Op zaterdag 1 september 2018 19:52 schreef Fredgroes het volgende:
25 appartementen in totaal. Die 1600 euro kan makkelijk ten laste van het reserve fonds. VvE zit er warmpjes bij zeg ik dan maar.
Lijkt me toch duidelijk? Heeft iedereen immers mee ingestemd.quote:In de statuten van de VvE is ook benoemd dat teveel betaalde servicekosten niet worden terug betaald maar in het reservefonds van de VvE blijven.
Kun je doen maar komt de sfeer in de flat niet ten goede he. Daarnaast weet je dat moreel gezien het beste is om gewoon dat goed gevulde reservefonds aan te spreken op dit soort calamiteiten.quote:Op zaterdag 1 september 2018 19:57 schreef investeerdertje het volgende:
Decharge gegeven en is er een rbv voor de VvE?
Laat maar in de rechtbank komen, ook even kijken of ze altijd voor de decharge gestemd heeft. 👍
De totale terugbetaling richting de eigenaren is 1600. niet per garagehouder.quote:Op zaterdag 1 september 2018 19:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Ook als alle garage-houders die 1600 terug willen?
Ik zou juist stellen dat het moreel gezien het beste is om de bestaande afspraken voor iedereen te handhaven. Daar heeft immers iedereen mee ingestemd en zelfs genoeg kans gehad om die te wijzigen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:08 schreef Falco het volgende:
[..]
Kun je doen maar komt de sfeer in de flat niet ten goede he. Daarnaast weet je dat moreel gezien het beste is om gewoon dat goed gevulde reservefonds aan te spreken op dit soort calamiteiten.
Ah ok. Dat valt wel mee dan. Alsnog zou ik als VvE gewoon naar de statuten verwijzen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:13 schreef Fredgroes het volgende:
[..]
De totale terugbetaling richting de eigenaren is 1600. niet per garagehouder.
Dat hebben we in alle correspondentie al gedaan maar daar neemt mevrouw geen genoegen mee. De rechtsbijstandverzekering van mevrouw heeft hier waarschijnlijk ook niet van gehoord dat dit in de statuten staat.quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:18 schreef probeer het volgende:
[..]
Ah ok. Dat valt wel mee dan. Alsnog zou ik als VvE gewoon naar de statuten verwijzen.
Dus de VvE heeft al een standpunt ingenomen. Dan zou het raar zijn nog te zwichten.quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:24 schreef Fredgroes het volgende:
[..]
Dat hebben we in alle correspondentie al gedaan maar daar neemt mevrouw geen genoegen mee. De rechtsbijstandverzekering van mevrouw heeft hier waarschijnlijk ook niet van gehoord dat dit in de statuten staat.
En dit ook. Je kan het ook niet maken om 1 persoon geld teruggeven, en de rest niet te verrekenen. En ga je dan ex-bewoners die te weinig betaald hebben, dan nog een na-rekening sturen? Of alleen de bewoners die er nog wonen en destijds te weinig betaald hebben? Moeten nieuwe bewoners betalen (middels hun inleg in de VvE) voor fouten gemaakt voor hun tijd?quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:31 schreef Wombcat het volgende:
Als de ALV destijds ingestemd heeft met het eindresultaat en de afrekeningen, dan lijkt het me dat het de ALV is die moet beslissen of hiervoor terugbetaald moet worden.
Als bestuur zou ik me houden aan het reglement, en dat voorstellen aan de ALV. De ALV kan evt. anders besluiten.
Als er besloten wordt om de leden die teveel betaald hebben, terug te betalen, dan zou je ook moeten besluiten om de leden die te weinig betaald hebben, bij te laten betalen.
Wordt inderdaad hopeloos ingewikkeld. En er is jurisprudentie voor, waar in dit topic al naar gelinkt is:quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:36 schreef probeer het volgende:
[..]
En dit ook. Je kan het ook niet maken om 1 persoon geld teruggeven, en de rest niet te verrekenen. En ga je dan ex-bewoners die te weinig betaald hebben, dan nog een na-rekening sturen? Of alleen de bewoners die er nog wonen en destijds te weinig betaald hebben? Moeten nieuwe bewoners betalen (middels hun inleg in de VvE) voor fouten gemaakt voor hun tijd?
Die situatie is hoogstwaarschijnlijk vergelijkbaar met deze situatie.quote:Op zaterdag 1 september 2018 15:12 schreef _serial_ het volgende:
Nee, dat niet maar er is wel jurisprudentie over te vinden.
bv:
https://jure.nl/ECLI:NL:RBMID:2011:BQ9586
Dit inderdaad. Ik zou in ieder geval open kaart spelen en als bestuur aangeven de teveel bedragen vanuit het reservefonds betalen aan de huidige eigenaren die al die tijd teveel betaald hebben.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:08 schreef probeer het volgende:
Je kan opperen om er over te stemmen op de volgende ALV. Daarbuiten lijkt me dat ze gewoon pech heeft, en ook weinig poten om op te staan.
Dan wel aangeven dat er jurisprudentie is die aangeeft dat het niet hoeft, dus als mevrouw naar de rechter stapt de kans groot is dat ze ongelijk krijgt.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:18 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik zou in ieder geval open kaart spelen en als bestuur aangeven de teveel bedragen vanuit het reservefonds betalen aan de huidige eigenaren die al die tijd teveel betaald hebben.
Huh? Als je de leden er over laat stemmen moet je niet iets als bestuur gaan beslissen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:18 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik zou in ieder geval open kaart spelen en als bestuur aangeven de teveel bedragen vanuit het reservefonds betalen aan de huidige eigenaren die al die tijd teveel betaald hebben.
Bestuur beslist inderdaad niet, maar je kunt wel een voorstel doen. Je kunt het ook brengen zoals jij aangeeft. Hoe dan ook inbrengen in de ALV want anders gaat die vrouw lekker de boel ophitsen bij andere bewoners die teveel hebben betaald en wordt de situatie alleen maar kutter.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Huh? Als je de leden er over laat stemmen moet je niet iets als bestuur gaan beslissen.
Gewoon als bestuur zeggen: "wij volgen de statuten, mochten leden het daar niet mee eens zijn dan kunnen ze daarover een stemming organiseren op de volgende ALV".
Mocht die vrouw niet genoeg stemmen krijgen dan kan ze daarna nog naar de rechter. Maakt jullie zaak ook een heel stuk sterker, omdat je dan een beslissing van de leden hebt.
En als ze niet aan die stemming mee wilt doen, tsja .. maakt volgens mij haar zaak weer zwakker wanneer voor een rechter.
Voor 1600 euro een rechtszaak laten voeren... En optie 1 leidt als het tegenzit toch wel naar optie 2. Is het niet waard joh. Ik zou gaan voor optie 4, ook al voelt dat nu ff als een schijt-optie.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:32 schreef Fredgroes het volgende:
Er zijn volgens mij inderdaad 4 opties
-Rechtsbijstand van de VvE inzetten om een flinke brief toe te sturen. Lekker handig dat deze partijen alletwee das zijn
-Hele zaak voor de rechter en hem uitspraak laten doen
-Alleen terugbetalen aan de eiser. Niet mijn voorkeur want er word genoeg geroddeld...
-Iedereen terug betalen / laten betalen aan of door alle huidige bewoners (aandelen in fonds oud bewoners gaan toch van rechtswege over naar de nieuwe bewoner?) na overleg en goedkeuring in alv
De balans van nieuwe betalingen en terug betalingen zijn niet in evenwicht vanwege het breukdeel van het schuurtje wat het probleem veroorzaakt. Zie verhaal in openingspost
Zij gaat ook niet voor ¤300 een rechtszaak voeren. En je hebt als VVE het recht aan je kant.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:44 schreef Falco het volgende:
[..]
Voor 1600 euro een rechtszaak laten voeren... En optie 1 leidt als het tegenzit toch wel naar optie 2. Is het niet waard joh. Ik zou gaan voor optie 4, ook al voelt dat nu ff als een schijt-optie.
Dan zou mijn voorkeur zijn om haar een vriendelijke brief te sturen dat ze zich als bestuur gebonden voelen aan de statuten omdat dat nou eenmaal de gezamenlijk gemaakte afspraken zijn en het de taak van het bestuur is om die te handhaven. Maar omdat ze inzien dat het een lastige kwestie is die berust op eerder gemaakte fouten binnen de VvE waardoor enkele bewoners benadeeld zijn tov anderen, ze graag een open dialoog willen houden met alle leden, en dus op de volgende ALV het voorstel doen om dit voor alle oude bewoners nog te verrekenen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:32 schreef Fredgroes het volgende:
Er zijn volgens mij inderdaad 4 opties
-Rechtsbijstand van de VvE inzetten om een flinke brief toe te sturen. Lekker handig dat deze partijen alletwee das zijn
-Hele zaak voor de rechter en hem uitspraak laten doen
-Alleen terugbetalen aan de eiser. Niet mijn voorkeur want er word genoeg geroddeld...
-Iedereen terug betalen / laten betalen aan of door alle huidige bewoners (aandelen in fonds oud bewoners gaan toch van rechtswege over naar de nieuwe bewoner?) na overleg en goedkeuring in alv
De balans van nieuwe betalingen en terug betalingen zijn niet in evenwicht vanwege het breukdeel van het schuurtje wat het probleem veroorzaakt. Zie verhaal in openingspost
Ik ook niet. En aangezien er meer bewoners zijn die 'iets te weinig betaald hebben' dan bewoners die 'veel te veel betaald hebben', denk ik dat ze dan gewoon pech heeft.quote:Op zaterdag 1 september 2018 21:46 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zij gaat ook niet voor ¤300 een rechtszaak voeren. En je hebt als VVE het recht aan je kant.
Ik zou er als als mede-eigenaar niet mee akkoord gaan om het te verrekenen.
Moreel het beste? Men heeft constant decharge verleend voor zaken uit het verleden. Er gaat juist gezeik komen als je dit over je kant laat gaan omdat men dit soort geintjes dan altijd gaat proberen. Kan je beter gelijk stoppen met het decharge verlenen.quote:Op zaterdag 1 september 2018 20:08 schreef Falco het volgende:
[..]
Kun je doen maar komt de sfeer in de flat niet ten goede he. Daarnaast weet je dat moreel gezien het beste is om gewoon dat goed gevulde reservefonds aan te spreken op dit soort calamiteiten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom hiervoor gekozen is terwijl er eigenlijk geen enkele reden voor was?quote:Op donderdag 14 februari 2019 22:01 schreef Fredgroes het volgende:
Eindelijk duidelijkheid, er is besloten tijdens een ingelaste alv om de teveel geïnde servicekosten terug te betalen. Case closed
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |