abonnement Unibet Coolblue
pi_181511745
Hallo iedereen,

Wij hebben besloten om onze zolder aan te laten pakken. Dit willen we laten doen door een aannemer. Gister is er iemand langs gekomen om de zolder te bekijken en hij gaat een offerte maken. Nou deed hij voor mijn gevoel er vrij makkelijk over. Hij gaat wel een offerte maken, echter is het afwachten wat hij er wel en niet op zet.

Heeft iemand ervaring hiermee? Wellicht enkele tips voor ons waar we op moeten letten?

De zolder is nu een open ruimte, zonder lichtpunt en zonder wandcontactdozen. Aantal weken geleden hebben we een dakkapel laten plaatsen. Het doel is om er 2 kamers van de maken met op de logische plekken verlichting, wandcontactdozen en internet. De ruwbouw moet de aannemer doen, afwerken doen we zelf.
Vici, Vidi, Veni!
pi_181511831
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:19 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
De ruwbouw moet de aannemer doen, afwerken doen we zelf.
Als je voor jezelf een lijstje maakt wat ruwbouw en wat afwerking is, ben je al een heel eind en kan je dat aan de aannemer overleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181511888
Iedereen heeft een ander idee over “logische plekken”.
Beschrijf precies waar en hoe je dingen wil hebben.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:59:42 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_181512101
Omschrijf alles wat ze moeten doen, voor zover je daar verstand van hebt.

Bijvoorbeeld:

- wand plaatsen van vloer tot plafond van * meter lang. Metalstud met rockwool isolatie en aan beide zijdes 12,5 mm gips. Naden gladgestreken. Op 30 cm boven de vloer, 30 cm uit de hoek een dubbele wandcontactdoos.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_181512103
Als je iemand "laat komen kijken" dan doe je iets verkeerd als je op moment dat hij/zij vertrekt nog niet weet welke werkzaamheden in de offerte meegenomen worden.

Voordat je aannemers uitnodigt doe je er goed aan om voor jezelf op papier te zetten wat je als eindresultaat wenst. Vervolgens schrap je daarvan de dingen die je zelf wil doen en wat over blijft is een lijst van wat de aannemer moet aanbrengen.

Stopcontacten en internet op logische plaatsen is een nogal ruim begrip en afhankelijk van hoe je de kamers gaat gebruiken. Bedenk dus waar en hoeveel aansluitpunten je wilt en zet dat op tekening.

En niet onbelangrijk: kijk ook naar de te gebruiken materialen. Een simpel bordkarton deurtje kost nog geen 50 euro, een houten deur het vijfvoudige. Een C merk stopcontact van de bouwmarkt kost ook een fractie van een A merk.
Idem met plinten, deurlijsten, hang- en sluitwerk, verlichting etc.
pi_181512416
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je iemand "laat komen kijken" dan doe je iets verkeerd als je op moment dat hij/zij vertrekt nog niet weet welke werkzaamheden in de offerte meegenomen worden.

Voordat je aannemers uitnodigt doe je er goed aan om voor jezelf op papier te zetten wat je als eindresultaat wenst. Vervolgens schrap je daarvan de dingen die je zelf wil doen en wat over blijft is een lijst van wat de aannemer moet aanbrengen.

Stopcontacten en internet op logische plaatsen is een nogal ruim begrip en afhankelijk van hoe je de kamers gaat gebruiken. Bedenk dus waar en hoeveel aansluitpunten je wilt en zet dat op tekening.

En niet onbelangrijk: kijk ook naar de te gebruiken materialen. Een simpel bordkarton deurtje kost nog geen 50 euro, een houten deur het vijfvoudige. Een C merk stopcontact van de bouwmarkt kost ook een fractie van een A merk.
Idem met plinten, deurlijsten, hang- en sluitwerk, verlichting etc.
Uiteraard hebben we een tekening van het huis meegegeven, met daarop de punten waar wij de WCD's en verlichting willen. Op de tekening staan ook de muren.

Waar ik het meeste mee zit, is dat ik eigenlijk wil dat alles wat ze gaan doen vast ligt op de offerte, zodat de niet-voorziene kostenpost zo lag mogelijk blijft. Hij zal bijvoorbeeld sleuven in de muren frezen, om daar de kabels in te verwerken. Echter weet ik niet waar ik allemaal op moet letten en dus moet laten vastleggen, om zo de onvoorziene kosten zo lag mogelijk te houden.

Je hoort vaak verhalen, ja maar we moesten ook dit nog doen, of ook dat nog.
Vici, Vidi, Veni!
pi_181512427
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:19 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
Hallo iedereen,

Wij hebben besloten om onze zolder aan te laten pakken. Dit willen we laten doen door een aannemer. Gister is er iemand langs gekomen om de zolder te bekijken en hij gaat een offerte maken. Nou deed hij voor mijn gevoel er vrij makkelijk over. Hij gaat wel een offerte maken, echter is het afwachten wat hij er wel en niet op zet.

Heeft iemand ervaring hiermee? Wellicht enkele tips voor ons waar we op moeten letten?

De zolder is nu een open ruimte, zonder lichtpunt en zonder wandcontactdozen. Aantal weken geleden hebben we een dakkapel laten plaatsen. Het doel is om er 2 kamers van de maken met op de logische plekken verlichting, wandcontactdozen en internet. De ruwbouw moet de aannemer doen, afwerken doen we zelf.
Wij hebben/zijn nu onze zolder aan het verbouwen naar 2 slaapkamers en een badkamertje. Inmiddels is het vergaand af maar denk vooraf goed na over de details en indeling.

Vooral als je gipsen wanden zet is het slim om vooraf na te denken waar je zware dingen wil ophangen zodat de aannemer daar versteviging in de muur kan zetten. Achteraf oplossen kan altijd maar is extra werk en misschien ook wel extra kosten. ( zo zit onze inbouwkraan wel onhandig laag en moet hiervoor en afgewerkte muur weer open, toch jammer).

Wij hebben de verschillende personen ingeschakeld voor de ruwbouw, de indeling, het stucwerk en leidingwerk , maar dat was vooral omdat de aannemers die het hele werk aannemen absurde prijzen vragen in Utrecht. Voordeel is dat je zo flexibiliteit creëert door de klussen wat overzichtelijker te maken. In deze drukke markt hielp dat om mensen te vinden. Nadeel is wel dat je goed moet opletten dat ‘lastige oplossingen’ worden doorgeschoven naar de volgende vakman.

Als je details wil weten stuur maar een bericht.
pi_181512633
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:18 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:

[..]

Uiteraard hebben we een tekening van het huis meegegeven, met daarop de punten waar wij de WCD's en verlichting willen. Op de tekening staan ook de muren.

Waar ik het meeste mee zit, is dat ik eigenlijk wil dat alles wat ze gaan doen vast ligt op de offerte, zodat de niet-voorziene kostenpost zo lag mogelijk blijft. Hij zal bijvoorbeeld sleuven in de muren frezen, om daar de kabels in te verwerken. Echter weet ik niet waar ik allemaal op moet letten en dus moet laten vastleggen, om zo de onvoorziene kosten zo lag mogelijk te houden.

Je hoort vaak verhalen, ja maar we moesten ook dit nog doen, of ook dat nog.
Dat is ook een beetje een wisselwerking. Als je het schilderklaar laat opleveren dan hoort daar de afwerking ook bij toch? Voordeel van alles in detailvastleggen is dat je geen discussie krijgt wat wel en niet in de prijs zit. Nadeel is ook weer dat je een checklist creëert die iedereen afwerkt, terwijl even een kwartiertje door de bouwplaats lopen en door mogelijke punten heen spreken vaak effectiever is en beter is voor de sfeer.

Maar dat is ook maar net waar je je prettig bij voelt. Mijn ervaring is dat als je goede mensen hebt het beter werkt als je vooraf even kort door het werkt loopt. Daarna doet een kop koffie en een gesprekje wonderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')