Voor natuurfotografie is het niet mijn eerste keuze. Staat er iets reportageachtigs op het menu, dan is een 35mm de meest veilige keuze.quote:Op maandag 13 december 2021 06:44 schreef ultra_ivo het volgende:
Als ik met 1 enkele prime op stap ga dan is dat vrijwel altijd een 35mm.
Ik doelde meer op de meetzoekertjes met vast aangebouwde lens. Met name de bovenkant van dat segment was maar een fractie goedkoper dan een spiegelreflex maar konden zich er kwalitatief zonder meer mee metenquote:Op maandag 13 december 2021 15:36 schreef derLudolf het volgende:
De gemiddelde Leica was denk ik ook duurder dan een Canon A1 of Pentax LX denk ik?
Klopt. Die heb ik jarenlang veel gebruikt bij mijn fietstochten. Ricoh, Canonet, allemaal 40mm. Het probleem met met name de Canonets was dat ze zeer snel kapot gingen.quote:Op maandag 13 december 2021 18:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de meetzoekertjes met vast aangebouwde lens. Met name de bovenkant van dat segment was maar een fractie goedkoper dan een spiegelreflex maar konden zich er kwalitatief zonder meer mee meten
Brede meetzoeker, 1.7 als lichtsterkte en bij Olympus zelfs spotmeting. De belichtingsautomaat van zo'n camera'tje was voor die tijd beter dan die van de gemiddelde reflex. Mijn Electro35 belichtte diafilms gewoon 100% raak.
Overigens zijn de Leica M's tot een zeker punt qua prijs vergelijkbaar geweest met spiegelreflexen. Het was pas in het begin van de 70's dat spiegelreflexen door massaproductie beduidend goedkoper werden.
Het was ooit Canon die door de duizendguldenbarrière brak met de AE-1, op dat moment de goedkoopste SLR met belichtingsautomaat. Vanaf toen ging het hard naar beneden met de prijzen, zeker toen de DDR ons overspoelde met Praktica's voor afbraakprijzen, alleen de Leica's bleven gewoon steeds duurder worden.
Met een kleine sensor gebruik ik inderdaad alleen het midden van de beeldcirkel. Wat dan wel weer een dingetje is is dat aan die lens vanwege het kleine formaat weer hogere eisen liggen en ook in dat kader werkt de 525 die voor een fullframe beeldcirkel bedoeld was bijzonder goed.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 22:00 schreef derLudolf het volgende:
Op M4/3 gebruik je natuurlijk alleen het beste stukje van de lens. Maar ziet er niet slecht uit, ook geen verkeerd contrast.
Er moet dus even een adaptertje voor komen en dan kun je bij MD - EOS twee dingen doen:quote:Op donderdag 19 mei 2022 21:58 schreef Clayton1 het volgende:
Hoi,
Ik heb een oude mf Sigma 50mm macrolens met een Minolta MD vatting.
Ik heb hier een adapter voor op mijn Sony camera te zetten.
Ik ben wel benieuwd hoe deze performt op mijn Eos 80D.
Iemand hier ervaring mee? En dan bedoel ik adapteren van MD naar EOS.
Hoor het graag
Bedankt voor je reactie, ik had inderdaad al ff op google gekeken.quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er moet dus even een adaptertje voor komen en dan kun je bij MD - EOS twee dingen doen:
- Een adapter zonder glas. De kwaliteit van de lens blijft dan helemaal in takt, je kunt alleen niet tot oneindig instellen. Met een macrolens kun je dan hele leuke dingen doen.
- Een adapter mét glas maakt dat je tot oneindig kunt scherpstellen, het extra glaasje doet echter wel afbreuk aan de kwaliteit van de lens die je gebruikt. Hoeveel afbreuk dat is is moelijk vast te stellen, ik heb glasadapters gezien die van elke lens een flessenbodem maken, ik heb ze ook gezien waar je het er écht bij moet zeggen. Door de kwaliteitsspreiding bij die hulplensjes is niet voorspelbaar welke goed is en welke niet.
Advies bij een macrolens: Neem een glasloos adapter en ga er lekker mee macro'en waar die lens voor bedoeld is.
De hele lenzenfamilie van Meyer Görlitz heeftt ongeveer dit handschrift. De ene heeft het iets fraaier dan de andere en sommige zijn daardoor zo ontzettend populair geworden dat je er de hoofdprijs voor betaalt.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 20:44 schreef ultra_ivo het volgende:
Het resultaat lijkt erg op de 300mm van dezelfde stal die ik heb. Alleen is deze nog onhandelbaarder en gaat daarom eigenlijk nooit mee.
Als het lenzen uit het analoge tijdperk zijn, dan is het full frame.quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:20 schreef Hojdhopper het volgende: Maar, hoe weet ik nou of dat ook fullframe lenzen zijn?
Zo makkelijk?quote:Op donderdag 30 juni 2022 11:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als het lenzen uit het analoge tijdperk zijn, dan is het full frame.
Qua zoomlens wel ja. Het zou ook nog iets voor 110 film (16mm) kunnen zijn, maar die zijn een stuk kleiner en volgens mij heb je geen derde partij lenzen daar van.quote:
Ah dat wist ik niet.quote:Op donderdag 30 juni 2022 12:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Qua zoomlens wel ja. Het zou ook nog iets voor 110 film (16mm) kunnen zijn, maar die zijn een stuk kleiner en volgens mij heb je geen derde partij lenzen daar van.
En je hebt lenzen voor 645 en 67, maar dat zijn geen zooms en zijn heel groter. Beiden zijn sowieso geen K mount
Heel veel andere formaten waren er in de tijd van de (tele)zooms niet en het aantal dat Pentax heeft gebruikt was sowieso redelijk beperkt: 110, 645, 67 en 135 (=full frame)
Ik heb wel 70-210 of 80-200 met pk vatting liggen die weg mogenquote:Op donderdag 30 juni 2022 11:20 schreef Hojdhopper het volgende:
Ff een vraagje over vintage zoomlenzen.
Ik heb wat vintage primes voor mijn A7iii en ben nu op zoek naar een telezoom (bv. 70-200 of zelfs richting de 300). Dit om even te kijken of die brandpuntsafstanden wat voor mij zijn.
Ik heb al een Pentax K adapter dus zit ik te kijken naar PK zooms. Zijn er een aantal te vinden tussen de 20 en 50 euro. Maar, hoe weet ik nou of dat ook fullframe lenzen zijn? Heb eens een PK zoom voor mijn APS-C camera gehad die dus "gecropt" werkte op mijn A7.
Ik kan de verkoper vragen hoe groot de lensopening aan de mount-zijde is, maar dat zegt geloof ik ook niet altijd alles toch?
Deze staan op mijn watchlist:
Soligor 75-205 f/3.5
Exakta 75-200 f/4.5
Tokina 80-200 f/4
Edit: zat ook te kijken naar deze: Pentacon 300 f/4
Lijkt me leuk, maar erg onhandig!
Wat al was genoemd, Pentax K lenzen zijn per defintie fullframequote:Op donderdag 30 juni 2022 11:20 schreef Hojdhopper het volgende:
Ff een vraagje over vintage zoomlenzen.
Ik heb wat vintage primes voor mijn A7iii en ben nu op zoek naar een telezoom (bv. 70-200 of zelfs richting de 300). Dit om even te kijken of die brandpuntsafstanden wat voor mij zijn.
Ik heb al een Pentax K adapter dus zit ik te kijken naar PK zooms. Zijn er een aantal te vinden tussen de 20 en 50 euro. Maar, hoe weet ik nou of dat ook fullframe lenzen zijn? Heb eens een PK zoom voor mijn APS-C camera gehad die dus "gecropt" werkte op mijn A7.
Ik kan de verkoper vragen hoe groot de lensopening aan de mount-zijde is, maar dat zegt geloof ik ook niet altijd alles toch?
Uit het rijtje is die Soligor een hele aparte die nog een leuke verrassing heeft in de vorm van een ingebouwde tussenring zodat je er redelijk close mee kunt. De Soligor heeftt dan wel één nadeel, hij is nogal gewichtig. Optisch is het wel een hele goeie.quote:
De Pentacon en ook zijn voorloper, de Meyer Orestegor 4/300mm zijn waanzinnig leuke lenzen. Ze zijn echter in gebruik nogal lompe klompen glas en metaal en daar moet je maar net van houden.quote:
Ik ben tot morgen in Nederland, daarna weer op huis aan. Weet niet waar je woont? :-Pquote:Op donderdag 30 juni 2022 21:43 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Ik heb wel 70-210 of 80-200 met pk vatting liggen die weg mogen
Ik verbaas me altijd weer over die kennis die jij van allerlei lenzen hebt. Heerlijk, dankjewel!quote:Op donderdag 30 juni 2022 22:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat al was genoemd, Pentax K lenzen zijn per defintie fullframe
[..]
Uit het rijtje is die Soligor een hele aparte die nog een leuke verrassing heeft in de vorm van een ingebouwde tussenring zodat je er redelijk close mee kunt. De Soligor heeftt dan wel één nadeel, hij is nogal gewichtig. Optisch is het wel een hele goeie.
Een mooie outsider waar erg goed aan te komen is is de Tamron 103A 80-210mm, een hele compacte zoom die me steeds weer blijft verbazen.
Vartting doet er niet toe, met een Adaptall naar e-mount adapter ben je klaar.
[..]
De Pentacon en ook zijn voorloper, de Meyer Orestegor 4/300mm zijn waanzinnig leuke lenzen. Ze zijn echter in gebruik nogal lompe klompen glas en metaal en daar moet je maar net van houden.
Tenzij hij nog ongebruikt in de doos zit is 130 veul te veul voor een Pentacon 4/300mm en zelfs als ie nog nieuw in de doos zit moet je er achterdochtig van worden, van het lange liggen krijgen ze dan nog wel eens een 'hobbel' omdat alle smeermiddel op één plek zit.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 16:26 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik verbaas me altijd weer over die kennis die jij van allerlei lenzen hebt. Heerlijk, dankjewel!
Ik ga een gokje wagen met die Soligor. En die Pentacon lijkt me wel leuk voor de heb, maar ja, toch weer 130 euro. Nog even over nadenken.
Kijk, dat zijn goeie tips. Dan ga ik eens verder zoeken naar een wat "betaalbaarder" exemplaar. Zeker omdat het meer "voor de hep" is.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 16:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Tenzij hij nog ongebruikt in de doos zit is 130 veul te veul voor een Pentacon 4/300mm en zelfs als ie nog nieuw in de doos zit moet je er achterdochtig van worden, van het lange liggen krijgen ze dan nog wel eens een 'hobbel' omdat alle smeermiddel op één plek zit.
Die 4/300 aus der DDR zou voor ergens vanaf de vijf tientjes haalbaar moeten zijn waarbij een Meyer niet per definitie slechter is dan een Pentacon. Altijd wel even voelen of ie lekker loopt(vooral die tachtigmiljoen diafragmabladen) en kijken of het glas niet teveel door het leven getekend is.
Die Soligor zou je wel eens kunnen gaan verbazen waarbij je wel in het achterhoofd moet houden dat het een zoomtoeter is van heel erg vroeger.
Misschien moest ik, als ik weer eens een leuk veldje blommen kan vinden die van mij ook eens weer tevoorschijn moeten halen. Altijd goed voor de armspieren arme spieren
Ook mijn Zeiss Jena Sonnar uit het jaar kruik staat nog hoog op mijn toedoelijjst.
quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:11 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, ik had inderdaad al ff op google gekeken.
Heb je een advies voor een adapter?
quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:11 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, ik had inderdaad al ff op google gekeken.
Heb je een advies voor een adapter?
Ik heb de adapter binnen, Lijkt lang te hebben geduurt maar de 1e die ik ontving was kapot, de verkoper zou een nieuwe opsturen maar bleek ineens met de noorderzon te zijn verdwenen.
Bij een andere besteld en die heb ik dus binnen
Dan kan de 50mm Sigma mooi eens mee op de Canon
Hij is op zoek naar een adapter denk ikquote:
Aha, het was weer eens een gevalletje levertijd.quote:Op maandag 10 oktober 2022 20:32 schreef Clayton1 het volgende:
Nee hoor, ik heb juist de adapter binnen en dan kan nu de lens mee op pad
Lijkt lang te hebben geduurt maar de 1e die ik ontving was kapot, de verkoper zou een nieuwe opsturen maar bleek ineens met de noorderzon te zijn verdwenen.quote:Op maandag 10 oktober 2022 20:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Aha, het was weer eens een gevalletje levertijd.
Modernere lenzen maken die achtergronden meestal veel rustiger, zelfs als er redelijk wat detail in zit. Heeft iets te maken met dat de elementen beduidend dunner zijn.quote:Op donderdag 2 februari 2023 07:56 schreef derLudolf het volgende:
Dat is niet heel ingewikkeld opgebouwd inderdaad. Met van die begrippen als "swirly" kan ik eigenlijk nooit zoveel. Is het verschil zo significant anders dan een moderne 300mm?
De meeste 300's die ik heb komen uit pakweg half 70's met de Orestegor als oud en dus die Sonnar als heel oud.quote:Op donderdag 2 februari 2023 17:12 schreef derLudolf het volgende:
Oh ik dacht dat je wel meerdere 300's in de verzameling had. Ik kan zo snel geen schema vinden van m'n FD 300mm SC, maar die zou zeker 15 jaar nieuwer moeten zijn
Dat is op zich niet vreemd. De SSC is een van de latere FD-lenzen en een 1.4/50mm is sindsdien qua constructie niet bar veel meer gewijzigd. Wat ik wel verwacht is dat de nieuwere varianten zich op volle opening beter gedragen. Begin jaren tachtig was het nog de gewoonte om die volle opening alleen voor scherpstellen te gebruiken maar om voor de opname toch al snel twee stopjes te diafragmeren waar we anno nu het liefst op volle opening fotograferen.quote:Tijdens die zoektocht kwam ik overigens een draadje tegen op een ander forum over de 50 1.4SSC, het optisch ontwerp van de EF 50 1.4 is identiek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |