Wat dachten jullie ervan om een verklarende woordenlijst samen te stellen, zowel voor de argeloze lezer als de doorgewinterde complottheorie aanhanger?
Ik begin vast:
Illuminaten: ('verlichten'). Benaming voor diverse groeperingen en personen, zeer uiteenlopend in aard en tijd. Voor de Vrijmetselarij is vooral van belang het genootschap dat in 1776 werd gesticht door Adam Weishaupt, hoogleraar in het recht te Ingolstadt (Beieren). Weishaupt wilde zelfstandig denkende mensen uit alle werelddelen - met eerbiediging van hun vrijheid van denken - verenigen in een bond, om aldus werkelijke verlichting en beschaving te brengen en de leden van de bond te vormen tot edele mensen. In weerwil van deze redelijke motieven was de inslag van de Orde obscurantistisch en niet vrij van politieke ambities.
De leden namen binnen de Orde een nieuwe naam aan, zoals 'Spartacus' (Weishaupt), 'Philo', 'Cato', enz. Weishaupt was opgevoed bij de Jezuïeten en zijn Orde was mede bedoeld om hun invloed te bestrijden. Intussen had de Illuminaten-orde een organisatievorm die voor een deel van de Jezuïeten was afgekeken. Zo moest ieder lid gehoorzaam zijn aan een overste en hem regelmatig rapport uitbrengen. De Orde wekte interesse van tal van prominenten: Kigge, Goethe en Herder werden lid.
Omdat het werven van leden moeizaam verliep, begon Weishaupt zijn Orde te presenteren als de 'echte' Vrijmetselarij en te pogen hele loges binnen zijn stelsel te brengen. Dit werd aanleiding tot conflicten, die veel onrust wekten en de aandacht trokken van de Beierse overheid. Spoedig ontstond een groot schandaal en in 1784 werd de Orde door de vorst van Beieren als staatsvijandige organisatie verboden. Prominente leden werden gevangengezet of verbannen. De Illuminaten-orde heeft de reputatie van de Vrijmetselarij veel kwaad gedaan.
In 1906 richtte Leopold Engel een nieuwe Illuminaten-orde op, die kort na de eerste wereldoorlog hoofdzakelijk werkte in Duitsland en Oostenrijk. In Zwitserland is na de tweede wereldoorlog een nieuwe voortzetting ontstaan die opereert onder vele namen. In de AMORC(Rozekruizers) heten degenen die de hoogste graad hebben Illuminaten.
Vrijmetselarij: Er bestaan meerdere definities, maar deze vind ik wel goed Vrijmetselarij is een ethisch-gericht genootschap dat zowel de individuele persoonlijkheid als de gemeenschap tot een hoger geestelijk en zedelijk niveau zoekt te brengen, de broederschap als doel heeft en bij deze activiteit, tot in haar naam toe, de hele symboliek van metselaars en steenhouwers gebruikt.
Ziezo, wie volgt?
quote:Sorry hoor, maar wat een vage onzin definitie van Vrijmetselaarij. Als ze zo graag "zowel de individuele persoonlijkheid als de gemeenschap tot een hoger geestelijk en zedelijk niveau zoekt te brengen", waarom moet dan alles in het geheim op straffe van een eed des doods?
Op zondag 29 december 2002 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Vrijmetselarij: Er bestaan meerdere definities, maar deze vind ik wel goedVrijmetselarij is een ethisch-gericht genootschap dat zowel de individuele persoonlijkheid als de gemeenschap tot een hoger geestelijk en zedelijk niveau zoekt te brengen, de broederschap als doel heeft en bij deze activiteit, tot in haar naam toe, de hele symboliek van metselaars en steenhouwers gebruikt.
The very word "secrecy" is repugnant in a free and open society; and we are as a people inherently and historically opposed to secret societies, to secret oaths and to secret proceedings. We decided long ago that the dangers of excessive and unwarranted concealment of pertinent facts far outweighed the dangers, which are cited to justify it.
President John F. Kennedy
Address to newspaper publishers, April 27, 1961.
Kortom, ik vertrouw ze voor geen meter, hooguit de lagere graden want die weten waarschijnlijk niks van wat de hogere graden nou werkelijk uitspoken.
- Vroeger moest voor het lidmaatschap om van om het even wat voor gilde een dure eed worden afgelegd. Ieder gilde had zijn beroepsgeheimen.
Daar komt nog bij dat je in vroeger tijden niet vrij was om te geloven wat je wilde. Om bv. de inquisitie te ontwijken moest men wel in beslotenheid werken en ook alle deelnemers een belofte laten afleggen.
- Zo zie je maar, geheimhouding kan zeer ethisch zijn. Dat geldt bijv. ook voor het beroepsgeheim van een arts.
- Als de 'lagere' graden al niet weten wat de additionele('hogere') graden uitspoken, hoe kun jij daar dan vanaf weten?
- De Vrijmetselarij is niet geheim, het is besloten. Dat is iets anders.
Maar als je een andere definitie beter vindt, stel maar voor:)
quote:OK, in bepaalde gevallen zou het heel mischien nodig zijn om geheimen te bewaren. En dat in het verleden met de inquisitie kan er ook wel in. Daarnaast kan ik nog begrijpen dat bijv. artsen en advocaten (waar ik ook op tegen ben) beroepsgeheim kennen. Maar ik zie geen aanleiding voor de vrijmetselaarij om zo geheimzinnig te doen. Tegenwoordig hebben we geen inquisities meer. Daarnaast zijn ze toch zo ethisch? Kortom, er wordt geen enkele plausible reden voor gegeven. Hierdoor ben ik erg sceptisch naar de vrijmetselaarij toe. Daarnaast vind het ook niet "ethisch" dat ze geen vrouwen toelaten.
Op zondag 29 december 2002 20:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
- Deze definitie lijkt me duidelijk. Ik zie er althans niks 'vaags' in.- Vroeger moest voor het lidmaatschap om van om het even wat voor gilde een dure eed worden afgelegd. Ieder gilde had zijn beroepsgeheimen.
Daar komt nog bij dat je in vroeger tijden niet vrij was om te geloven wat je wilde. Om bv. de inquisitie te ontwijken moest men wel in beslotenheid werken en ook alle deelnemers een belofte laten afleggen.
- Zo zie je maar, geheimhouding kan zeer ethisch zijn. Dat geldt bijv. ook voor het beroepsgeheim van een arts.
- Als de 'lagere' graden al niet weten wat de additionele('hogere') graden uitspoken, hoe kun jij daar dan vanaf weten?
- De Vrijmetselarij is niet geheim, het is besloten. Dat is iets anders.
Maar als je een andere definitie beter vindt, stel maar voor:)
Sorry, beetje off-topic.
[Dit bericht is gewijzigd door Templ4r op 30-12-2002 00:11]
quote:Jahoor
Op zondag 29 december 2002 20:34 schreef American_Nightmare het volgende:
Een verklarende woordenlijst hoort in de FAQ te staan.
quote:Onzin. En een eventuele discussie hierover hoort thuis in Truth Feedback, niet hier.
Op zondag 29 december 2002 20:34 schreef American_Nightmare het volgende:
Een verklarende woordenlijst hoort in de FAQ te staan.
Ze zullen zich in de toekomst steeds meer in het openbaar gaan manifesteren. Ze moeten wel, want hun ledenbestand vergrijst.
Hier in Nederland is de Vrijmetselarij niet erg bekend. En onbekend maakt onbemind, de nodige vooroordelen zijn het gevolg. Van de weersomstuit hadden veel leden ook niet veel behoefte om met hun lidmaatschap te koop te lopen.
In Engeland en de Verenigde Staten is het veel gewoner om lid te zijn van een Loge. Er zijn daar ook veel meer Vrijmetselaren.
Besloten betekent in dit geval dat je niet zonder meer lid kunt worden.
Vanuit historisch oogpunt is het inderdaad niet ethisch dat ze geen vrouwen toelaten. Vroeger waren vrouwen immers maar tweederangs burgers.
Tegenwoordig is er een gemengde loge, Le Droit Human (De Rechte Mens), en ook een loge die uitsluitend vrouwen toelaat, Vita Feminia Textura(Het leven van een vrouw is een weefsel, kortweg De Weefsters)
Daarbij zijn sinds de emancipatie heel wat clubs, verenigingen en cafees die alleen voor vrouwen zijn bedoeld, dus dat argument gaat niet meer helemaal op.
quote:Wat vroeg ik nou net in een ander topic?!
Op dinsdag 31 december 2002 22:35 schreef Anemoon het volgende:
Sja...zie je....dat dacht ik dus al...
Wist je dat niet?
quote:Gapen is onbeleefd.
Op dinsdag 31 december 2002 22:51 schreef Anemoon het volgende:
Meneertje Acanthusblad komt hier met een boektitel aanzetten die de meer gevorderden doet laten gapen! Dus dat icoon is zeer op zijn plaats hier.Wist je dat niet?
Wist je dat niet?
M.a.w. : zeg dan gewoon niks.
Hij komt hier de grootste nonsense posten, niet alleen hier maar ook elders op het forum en dat moet natuurlijk flink worden rechtgezet.
Een gaapje is in dit opzicht zelfs nog uiterst mild!
Nogmaals : dit is een discussie forum. Door de manier waarop jij post, is er geen discussie meer mogelijk.
quote:Das mooi. Doe het dan maar even beter, in ongeveer dezelfde omvang
Op dinsdag 31 december 2002 23:05 schreef Anemoon het volgende:
Wat hij neerzet is onzin en dat hoeft niet weer voor de zoveelste keer worden uitgelegd als je een beetje dit forum volgt. Hij zet info neer wat gaat over de Blue Degrees. Dat stelt niks voor bij wat er daarna komt. Er is al zovaak hier neergezet dat deze lagere loges als rookgordijnen fungeren en bovendien: ik mag toch op een discussieforum wel een beetje meer algemene ontwikkelde mensen verwachten en geen niveau kleuterklas ?
Omdat ik er niet bij voorbaat vanuit ga dat allerlei shapeshiftende hagedissen (Wat fysiek onmogelijk is, maar dat terzijde.) onze wereld proberen te veroveren en omdat ik niet denk dat er bij allerlei obedienties (De zg. rode graden) van de Vrijmetselarij wereldomspannende complotten gesmeed worden is mijn mening nog geen onzin.
Ik zou ook iedereen uit kunnen lachen die een complottheorie aanhangt. Sterker nog, dat is erg makkelijk.
Zijn het niet juist die mensen die de anderen vaak verwijten dat ze worden aangevallen omdat ze een afwijkende mening hebben, en dat ze op de man spelen ipv. een normale discussie te voeren?
Wie versta je onder meer algemeen ontwikkelde mensen? Malloten die kritiekloos aannemen wat andere halve gare malloten op een website hebben gezet, misschien (Of die het internet gebruiken om dat soort mensen eens een goeie poets te bakken)?
En wat dat kleuterklasniveau betreft, om te beginnen is mijn spelling beter dan dat van menig andere deelnemer en het boek dat ik noemde is geen bron die voor iedereen toegankelijk is. Het is een uitgave die door Vrijmetselaren onder eigen beheer is uitgebracht. Het boek is niet in de handel. Het heeft dan ook bv. geen ISBN. Heb je, als meer algemeen ontwikkeld mens, ooit zelfs maar gehoord van de stichting die dat boek heeft uitgegeven? Zo nee, waar lul je dan over?
Ik moet zeggen dat ik dit gedrag echt ontzettend flauw vind. Ik heb niets gedaan om wie dan ook aan te vallen, hoe vreemd de mening van sommige mensen in mijn ogen ook is. Doe me een lol en doe zelf ook een beetje normaal.
[Dit bericht is gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 01-01-2003 12:40]
quote:Neen, ik ben niet voor kunstmatige werkverschaffing.
Op dinsdag 31 december 2002 23:28 schreef iteejer het volgende:[..]
Das mooi. Doe het dan maar even beter, in ongeveer dezelfde omvang
Ga zelf maar ff wat boeken hierover lezen.
quote:Het gaat erom dat je hier een organisatie loopt te promoten die door velen niet als echt positief wordt ervaren. Volgens vele onderzoekers is de Vrijmetselaarij een grote spin in het web van wereldwijde complotten en andere criminele activiteiten. Dan moet je niet gek opkijken dat je op een forum dat over samenzweringen gaat, wordt aangevallen dan wel uitgelachen. Tevens kom je met weinig zeggende definities die notebene door de Vrijmetselaarij zelf zijn opgesteld en wat niet eens in bibliotheek te krijgen is. Niet echt een "onafhankelijke" bron zou ik zo zeggen. Een wat kritischere houding zou niet onwenselijk zijn.
Op woensdag 1 januari 2003 11:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik moet zeggen dat ik dit gedrag echt ontzettend flauw vind. Ik heb niets gedaan om wie dan ook aan te vallen, hoe vreemd de mening van sommige mensen in mijn ogen ook is. Doe me een lol en doe zelf ook een beetje normaal.
Hier bijv. een aardig kritische link over Vrijmetselaarij met plaatjes enzo:
http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/index.html
[Dit bericht is gewijzigd door Templ4r op 01-01-2003 15:39]
quote:Ach, een definitie komt van 2 kanten, 1 van hunzelf en 1 van hun observatoren. Als je zegt dat de gegeven beschrijving alleen geld voor de lagere lagen, dan heb je bij deze daarvoor een definitie gegeven. Nu nog de definitie van de hogere lagen.
Op woensdag 1 januari 2003 15:34 schreef Templ4r het volgende:[..]
Het gaat erom dat je hier een organisatie loopt te promoten die door velen niet als echt positief wordt ervaren. Volgens vele onderzoekers is de Vrijmetselaarij een grote spin in het web van wereldwijde complotten en andere criminele activiteiten. Dan moet je niet gek opkijken dat je op een forum dat over samenzweringen gaat, wordt aangevallen dan wel uitgelachen. Tevens kom je met weinig zeggende definities die notebene door de Vrijmetselaarij zelf zijn opgesteld en wat niet eens in bibliotheek te krijgen is. Niet echt een "onafhankelijke" bron zou ik zo zeggen. Een wat kritischere houding zou niet onwenselijk zijn.
Hier bijv. een aardig kritische link over Vrijmetselaarij met plaatjes enzo:
http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/index.html
Kritisch vermogen is een deugd. Ik probeer ook onbevooroordeeld te zijn en meerdere kanten van een zaak te bekijken. Daarom vind ik een dialoog met andersdenkenden ook interessant. Anders schreef ik hier niet.
Je mag me best op mijn mening aanspreken, maar dan wel met de nodige onderbouwing.
citaat:
'Ach, een definitie komt van 2 kanten, 1 van hunzelf en 1 van hun observatoren. Als je zegt dat de gegeven beschrijving alleen geld voor de lagere lagen, dan heb je bij deze daarvoor een definitie gegeven. Nu nog de definitie van de hogere lagen.'
Goed idee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |