Op Curacao en Bonaire heet het Ajaca of ayaca. Het is een gerecht voor oudjaar, zoals hier de oliebol.quote:
Ja maar dit keer hebben de dames op de Antillen het klaargemaakt, dat leg ik later wel uit, dat is ook een hele ceremonie.. echt..quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
Culinaire Sigaartje topics.![]()
Ben weer benieuwd naar het resultaat.
Maakt niet uit man, ziet er lekker uit. Waar haal je dat soort eten?quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 21:41 schreef Sigaartje het volgende:
Het ziet er wat rommelig uit, maar dat is het niet. Ik ben niet zo'n goeie fotograaf.
Van de familie.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 22:06 schreef -Ondskapt- het volgende:
[..]
Maakt niet uit man, ziet er lekker uit. Waar haal je dat soort eten?
Kan je die bananebladeren niet achterwege laten en dat gevulde deeg gewoon in de frituur tiefen?quote:
Ze hebben genoeg anders 😀.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 21:05 schreef Sigaartje het volgende:
Touwtjes openknippen, snijden, whatever. de bananebladeren eraf.
Ter info: de slaven gebruikten destijds op de Antillen bananebladeren omdat ze geen pan hadden.
[ afbeelding ]
Het is een gevuld pakketje gekookt maisdeeg. Op de Antillen heet dat funghi. Dat is deeg gemaakt van maismeel, simpelweg, omdat ze daar niks anders hadden.
Ik denk niet dat dat een succes wordt. Het deeg is daarvoor te zacht denk ik, dat zuigt zich helemaal vol met olie. Lijkt me niet lekker.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 23:27 schreef vosss het volgende:
[..]
Kan je die bananebladeren niet achterwege laten en dat gevulde deeg gewoon in de frituur tiefen?
Of gaat dat zomaar niet?
Er zit heel veel verschil in hoe de families ze maken. In de een zit weinig kip, in de ander veel, verder het gebruik van kruiden en pica. Ik heb het geluk dat die ik heb errug smaakvol zijn. Ik hoef er niks bij te doen, dat overkomt me niet vaak.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 07:18 schreef Books1 het volgende:
Ajaca's 💖.
Maak ik hier altijd met de schoonfam in december. Het is een klus dat wel en ikzelf vind het niet smakelijk.
Dan moet jij ook vertellen over de enorme armoede eind 19e eeuw.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 12:32 schreef Books1 het volgende:
Als ik de rest van de fam mag geloven zijn ze smaakvol maar lust ik het niet.
Als ik me niet vergis kwam Shell rond 1910-1915 definitief en is er al melding van zoete aardappels, rijst en zoveel meer vanuit 1775-1800.
Als je iets wil zeggen moet je wel het juiste vertellen.
quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 07:22 schreef Books1 het volgende:
[..]
Ze hebben genoeg anders 😀.
Alleen funchi is een traditioneel gerecht en Voss dat kan in repen ook gefrituurd worden of in repen ook gegeten worden bij stoba bijv. waar ook gewoon een aardappel doorheen zit 😉.
Het is te vergelijken met polenta.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |