abonnement Unibet Coolblue
pi_181342730
In de zijkant van ons huis zit een raam van ong. 2 x 1 m. Hierboven zit een scheur in de muur, precies boven het raam. Hier zit waarschijnlijk een draagbalk/latei in de muur die aan het doorzakken is. Dit is ook door een bouwkundige inspecteur gerapporteerd toen we het huis 2 jaar geleden kochten (met het advies om hier de komende jaren iets aan te doen).

Heeft iemand een idee wat het vervangen hiervan precies inhoudt? Kan dat van buitenaf worden uitgehakt en zo'n nieuwe draagbalk erin worden gezet? Of moet de hele spouwmuur tot de grond incl. kozijn/raam eruit? En wat is een grove kostenindicatie hiervoor als je het laat doen?
Ga uiteraard offertes opvragen bij aannemers, maar wil even wat voorbereidende kennis hebben ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Palomar op 21-08-2018 11:06:59 ]
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:12:30 #2
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181342967
Weet je wat voor latei het is?
Draagt het alleen metselwerk of ook het binnenspouwblad?

Zit dat raamgat in een bouwmuur, ofwel draagt deze de hoofddraagrichting van de vloer?
In Nederland zijn de zijgevels meestal de bouwjaren en dragen de voor- en achtergevel meestal geen vloeren om hier meer raamopeningen te kunnen maken.
pi_181343581
Waarschijnlijk zal het zijn

- Gaten maken boven de latei, door de hele muur heen
- balken dor de muur heen steken
- stutten plaatsen
- latei er uit
- latei er in
- alles weer opmetselen


maargoed, dat kan dus per geval verschillen
pi_181344274
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:12 schreef Ixnay het volgende:
Weet je wat voor latei het is?
Draagt het alleen metselwerk of ook het binnenspouwblad?

Zit dat raamgat in een bouwmuur, ofwel draagt deze de hoofddraagrichting van de vloer?
In Nederland zijn de zijgevels meestal de bouwjaren en dragen de voor- en achtergevel meestal geen vloeren om hier meer raamopeningen te kunnen maken.
Dat zou ik helaas zo niet weten. Ik denk afgaand op jouw beschrijving wel dat dit dan een bouwmuur is, want het betreft de zijkant van het huis (we zijn een hoekhuis van een rij en het betreft dus de zijkant en niet de voor- of achterkant van het huis waar veel meer ramen zitten).
pi_181344279
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:40 schreef Banaanvragen het volgende:
Waarschijnlijk zal het zijn

- Gaten maken boven de latei, door de hele muur heen
- balken dor de muur heen steken
- stutten plaatsen
- latei er uit
- latei er in
- alles weer opmetselen
[ afbeelding ]

maargoed, dat kan dus per geval verschillen
Ok thanks, ik heb een beeld :)
pi_181345246
Kun je een foto plaatsen? Is het de binnen of de buitenmuur die scheurt? Je hoeft niet door en door gaten te maken als het alleen de buitenmuur is..

Ik had een soortgelijk geval. De stenen in de buitenmuur waren aan het uitzakken boven het raam. Er bleek een staaf betonijzer (idioten!) in het metselwerk te liggen als wijze van wapening. De binnenmuur had een in het werk gestorte betonbalk waarop de betonvloer rust.

Ik heb gevelklemmen gezet 4/5 lagen boven het raam. Toen het losse metselwerk uitgehaald en een stalen latei geplaatst. Toen weer terug gemetseld. Daarna een nieuw kozijn erin maar dat was omdat het kozijn rot was.
pi_181346134
Ik heb even geen foto voorhanden, maar het is voor zover ik zie alleen de buitenmuur die scheurt. En idd het zijn hier ook de stenen die aan het uitzakken zijn boven het raam. Wat me vooral triggerde om binnenkort actie te ondernemen is dat bij de scheur ook een stukje van de stenen is afgebrokkeld (de voorste +- 2cm van 3 stenen incl. voeg lag opeens op de grond). Misschien dat dat door de warmte van de afgelopen tijd komt, maar als er iets afbrokkelt lijkt me dat niet goed.
pi_181347533
Zit er veel meters muur boven het raam?
pi_181348671
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:27 schreef tux87 het volgende:
Zit er veel meters muur boven het raam?
Er zitten 2 verdiepingen boven, dus dat zal snel een meter of 6 aan muur zijn.
pi_181349809
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 15:21 schreef Palomar het volgende:

[..]

Er zitten 2 verdiepingen boven, dus dat zal snel een meter of 6 aan muur zijn.
In dat geval zijn gevelklemmen meer dan afdoende. Je koopt ze voor een paar tientjes op marktplaats. Paar rijen hoger erin zetten, stenen uithalen, stalen latei op dpc folie leggen en stenen terug metselen.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:17:46 #11
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181352128
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:40 schreef Banaanvragen het volgende:
Waarschijnlijk zal het zijn

- Gaten maken boven de latei, door de hele muur heen
- balken dor de muur heen steken
- stutten plaatsen
- latei er uit
- latei er in
- alles weer opmetselen
[ afbeelding ]

maargoed, dat kan dus per geval verschillen
Dit is idd de manier.
Wel goed kijken waar je de stutten op laat afsteunen en of die ondergrond dat kan dragen.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:19:55 #12
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181352169
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 13:02 schreef tux87 het volgende:
Er bleek een staaf betonijzer (idioten!) in het metselwerk te liggen als wijze van wapening.
Dit kan zo hoor. Het moet wel genoeg "wapening" zijn dan. In dat gevel doet het hetzelfde als een latei.
pi_181352383
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:19 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dit kan zo hoor. Het moet wel genoeg "wapening" zijn dan. In dat gevel doet het hetzelfde als een latei.
Niet met gewoon betonijzer, dat gaat roesten en druk het metselwerk kapot
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:41:16 #14
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181352615
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:30 schreef tux87 het volgende:

[..]

Niet met gewoon betonijzer, dat gaat roesten en druk het metselwerk kapot
Er bestaat ook RVS wapening. Voor beton is dit niet gunstig, hier zou dat goed kunnen.
Wel vraag ik me af waar ze die wapening dan leggen. In de voegen of door de stenen?
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:43:59 #15
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_181352661
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 16:09 schreef tux87 het volgende:

[..]

In dat geval zijn gevelklemmen meer dan afdoende. Je koopt ze voor een paar tientjes op marktplaats. Paar rijen hoger erin zetten, stenen uithalen, stalen latei op dpc folie leggen en stenen terug metselen.
6 meter metselwerk dragen vind ik niet niks trouwens.
6 x 0,1 x 1800 = 1100 kg/m
Die houd ik niet omhoog, vraag me af of jouw klemmen van marktplaats dat houden.
pi_181358175
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:43 schreef Ixnay het volgende:

[..]

6 meter metselwerk dragen vind ik niet niks trouwens.
6 x 0,1 x 1800 = 1100 kg/m
Die houd ik niet omhoog, vraag me af of jouw klemmen van marktplaats dat houden.
Ja hoor, geen probleem.
Dat draagt af naar beide kanten van het kozijn. Hoe meer metselwerk boven je kozijn hoe beter. Sterker nog je kan het waarschijnlijk zonder ondersteuning af.

Een latei geeft wat meer zekerheid dat de onderste lagen blijven zitten. Instorten zal het nooit. Wapening is ook een optie maar dan geen betonijzer. Murfor is hier speciaal voor gemaakt.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:58:29 #17
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_181358291
Ik zou het hele kozijn vervangen. Dat kost ongeveer ¤4.000 aan bouwkosten incl. leges en een bouwkundig tekenaar/constructeur voor een eventuele omgevingsvergunning. Een omgevingsvergunning is nodig wanneer het een gevel van een gebouw betreft die zichtbaar is vanaf de openbare weg of welke gevel dan ook bij een monument. Er moet sowieso een constructieberekening van het kozijn incl. latei worden aangeleverd bij de aanvraag van de vergunning.
pi_181358337
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:58 schreef Mishu het volgende:
Ik zou het hele kozijn vervangen. Dat kost ongeveer ¤4.000 aan bouwkosten incl. leges en een bouwkundig tekenaar/constructeur voor een eventuele omgevingsvergunning. Een omgevingsvergunning is nodig wanneer het de voorgevel van een gebouw betreft of welke gevel dan ook bij een monument. Er moet een constructieberekening van het kozijn incl. latei worden aangeleverd bij de aanvraag van de vergunning.
Waarom? Als het kozijn niet rot is is dat niet nodig. Het kozijn draagt niet.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:02:18 #19
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_181358438
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:59 schreef tux87 het volgende:

[..]

Waarom? Als het kozijn niet rot is is dat niet nodig. Het kozijn draagt niet.
Een eventuele goedkopere optie zou inderdaad kunnen zijn om het kozijn er tijdelijk uit te halen en weer terug te zetten met een nieuwe latei er boven op. Maar ik kan niet vanaf hier beoordelen of dat haalbaar/wenselijk is.

Ook dan moet aangetoond worden dat de gevel niet ineenstort door het vervangen van de latei dmv een constructieberekening.

Je zult trouwens moeten gaan kiezen uit een stalen latei, een betonnen latei (wel of niet voorgespannen) (minder zichtbaar) en wellicht zelfs een houten latei. Bij een monument moet alles conform bestaand vormgegeven worden. Een stalen latei is dan geen goede keuze. Ik zou vooraf overleggen met de gemeente welke latei hun voorkeur heeft. Want anders wordt je plan afgekeurd en mag je 2 of 3 x de constructeur betalen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Mishu op 21-08-2018 22:28:07 ]
pi_181358721
Kozijn kan blijven zitten en de constructie wijzigt niet. Het is alleen herstel. Laat je alsjeblieft niks aanpraten, totaal onnodige kosten. Dit is maximaal één dag werk, als het alleen een uitgezakte latei is.

Let wel, ik ga uit van een spouwmuur met dragend binnenblad.

Zie hier mijn reparatie, let niet op het verotte kozijn. Dat heb ik nadien vervangen. Hier ook een flink stuk metselwerk erboven.

De klemmen zit er nog op op de tweede foto.

Edit ik krijg de foto's vanaf vanaf mobiel nu niet gedeeld. Ik kijk morgen even of ik ze kan toevoegen.

[ Bericht 21% gewijzigd door tux87 op 21-08-2018 22:19:40 ]
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:15:48 #21
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_181358858
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 22:11 schreef tux87 het volgende:
Kozijn kan blijven zitten en de constructie wijzigt niet. Het is alleen herstel. Laat je alsjeblieft niks aanpraten, totaal onnodige kosten. Dit is maximaal één dag werk, als het alleen een uitgezakte latei is.

Let wel, ik ga uit van een spouwmuur met dragend binnenblad.

Zie hier mijn reparatie, let niet op het verotte kozijn. Dat heb ik nadien vervangen. Hier ook een flink stuk metselwerk erboven.

Bij een monument moet herstel wel conform de laatst vergunde toestand zijn. Dus exact het materiaal en het formaat wat er nu in zit.
pi_181367018
Dank voor de reacties :) Onze straat betreft inderdaad wel een 'beschermd stadsgezicht', maar dat is volgens mij alleen van toepassing op de voorkant van het huis. Volgens mij gaat er aan de buitenkant ook niks veranderen (tenzij er een ander kozijn komt, maar die is volgens mij nog wel goed).

Maar als ik het zo lees is het geen extreme prijzige operatie (al valt het altijd tegen ;(). Ik zal binnenkort even een aannemer vragen om een offerte hiervoor op te stellen.
pi_181369099
Ik heb dit ook en het is nu al 10 jaar zo en er is niks gebeurd. Ik sprak de vorige bewoners die er 8 jaar gewoon hebben en toen was het al zo.
Ook bij mij zei een bouwkundige inspecteur bij de koop van het huis dat ik dit moest repareren. Ik vroeg waarom en hij zei dat het raam kan knappen...
Ik dacht, dan doe ik het dan wel.... Het is namelijk nogal een dure ingreep.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181475900
Stalen catnip latei plaatsen en opmetselen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')