abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181342047
Plotselinge overstroming in Italiaanse kloof kost tien wandelaars het leven

Door hevige regenval zijn in de Zuid-Italiaanse regio Calabrië zeker elf wandelaars omgekomen. Ze bevonden zich in de kloof van Raganello, waar een rivier door de regenval plotseling overstroomde. Volgens Italiaanse media raakte een Nederlander gewond.

Veel van hen werden door de sterke stroming meegesleurd. Onder de slachtoffers zouden in ieder geval vier mannen en vier vrouwen zijn. Twee mensen worden nog vermist. 23 mensen konden op tijd in veiligheid worden gebracht, van wie er zeven naar een ziekenhuis zijn gebracht.

Er wordt gevreesd voor meer doden, zegt Carlo Tansi, hoofd van de hulpverleners in de regio. Niet alle wandelaars in de kloof gaan met een officiële gids het gebied in en worden geregistreerd. De kloof van Raganello is dertien kilometer lang. In het betrokken deel is de kloof erg nauw en hoog, zegt Tansi. "Het is daar maar een paar meter breed."

https://nos.nl/artikel/22(...)laars-het-leven.html
pi_181342258
Al het zoveelste nieuwsbericht met doden wat voorkomen had kunnen worden. Waarom gaan dit soort mensen niet gewoon wandelen in de Eiffel of de Ardennen? Nee, het moet persé lekker spannend in en langs een rivierbedding. Ja, super handig in deze tijd van het jaar.....

RIP aan de slachtoffers.
U MAD?
pi_181342445
Bij dit soort kloven, en ook in de nabijheid van stuwmeren staan altijd wel waarschuwingen dat door regenval in korte tijd het water kan stijgen en dat je altijd vooraf het weer moet checken.
Tragisch voor die mensen en degenen die het hebben zien gebeuren.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:42:15 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181342453
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:31 schreef de_boswachter het volgende:
Al het zoveelste nieuwsbericht met doden wat voorkomen had kunnen worden. Waarom gaan dit soort mensen niet gewoon wandelen in de Eiffel of de Ardennen? Nee, het moet persé lekker spannend in en langs een rivierbedding. Ja, super handig in deze tijd van het jaar.....

RIP aan de slachtoffers.
:') :') :') :') :') :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181342532
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:31 schreef de_boswachter het volgende:
Al het zoveelste nieuwsbericht met doden wat voorkomen had kunnen worden. Waarom gaan dit soort mensen niet gewoon wandelen in de Eiffel of de Ardennen? Nee, het moet persé lekker spannend in en langs een rivierbedding. Ja, super handig in deze tijd van het jaar.....

RIP aan de slachtoffers.
Ik haal niet uit het verhaal dat iedereen zonder gids aan het wandelen was. Bovendien welke tijd van het jaar is dan geschikter?
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:57:43 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181342697
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:47 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik haal niet uit het verhaal dat iedereen zonder gids aan het wandelen was. Bovendien welke tijd van het jaar is dan geschikter?
Boswachter z'n standaardreactie indien er iets in het buitenland gebeurt waar men de zolderkamer voor af moet komen. Best eigenlijk negeren, bedenk ik me nu.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181342815
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:57 schreef Dven het volgende:

[..]

Boswachter z'n standaardreactie indien er iets in het buitenland gebeurt waar men de zolderkamer voor af moet komen. Best eigenlijk negeren, bedenk ik me nu.
Dit is natuurlijk onzin. Een zelfde soort reactie heb ik inderdaad gepost bij die fietsers welke dood gereden en gestoken werden in Kirzigistan. Soms zoeken mensen het gevaar ook beetje zelf op, mijns inziens kan zoiets voorkomen worden. Mensen zijn vaak te veel op zoek naar ‘the thrill’ of gewoon te naief.
U MAD?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:05:01 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_181342819
Ik heb ook gewoon zoiets dergelijks gedaan op vakantie. Als er een gids bij zit ben je 9/10 keer gewoon veilig, die weten precies hoe alles werkt. En dat je na zware regenval niet in een kloof moet gaan lopen lijkt me ook wel een beetje gezond verstand.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:34:39 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181343436
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:04 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk onzin. Een zelfde soort reactie heb ik inderdaad gepost bij die fietsers welke dood gereden en gestoken werden in Kirzigistan. Soms zoeken mensen het gevaar ook beetje zelf op, mijns inziens kan zoiets voorkomen worden. Mensen zijn vaak te veel op zoek naar ‘the thrill’ of gewoon te naief.
ok man
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181343668
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:04 schreef de_boswachter het volgende:
Mensen zijn vaak te veel op zoek naar ‘the thrill’ of gewoon te naief.
Het lijkt mij dat als je in die kloof gaat wandelen dat je dan gaat voor de wonderen der natuur en niet om je inschattingsvermogen omtrent rivieren en neerslag te testen. Onder andere daarvoor huur je die gids in.

Als het een werkelijk risico is wat regelmatig voor komt dan verwacht je minimaal waarschuwingsborden bij de ingang en mogelijk zelfs een afgesloten hek. Je gids zou die inschatting wel moeten kunnen maken.

Omdat ik uit het verhaal tussen de regels doorlees dat er ook een groep met een gids is overvallen door het weer lijkt de situatie mij bijzonder uitzonderlijk. Dus kan je niet beweren dat mensen (te) groot risico zochten.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:05:11 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_181344134
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 10:57 schreef Dven het volgende:

[..]

Boswachter z'n standaardreactie indien er iets in het buitenland gebeurt waar men de zolderkamer voor af moet komen. Best eigenlijk negeren, bedenk ik me nu.
Dit.
Huilen dan.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:42:39 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181344839
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 11:44 schreef nanuk het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat als je in die kloof gaat wandelen dat je dan gaat voor de wonderen der natuur en niet om je inschattingsvermogen omtrent rivieren en neerslag te testen. Onder andere daarvoor huur je die gids in.

Als het een werkelijk risico is wat regelmatig voor komt dan verwacht je minimaal waarschuwingsborden bij de ingang en mogelijk zelfs een afgesloten hek. Je gids zou die inschatting wel moeten kunnen maken.

Omdat ik uit het verhaal tussen de regels doorlees dat er ook een groep met een gids is overvallen door het weer lijkt de situatie mij bijzonder uitzonderlijk. Dus kan je niet beweren dat mensen (te) groot risico zochten.
Niet elke gids is gecertificeerd natuurlijk en je kan de meeste gebieden ook zonder gids wel betreden. Wat verder nog steeds niets zegt. Dit doen vele miljoenen mensen wereldwijd op jaarlijkse basis. Flash floods zijn in de mediterrane regio 's zomers in principe ook uitgesloten, daarvoor moet je meer in centraal Europa zijn.

Tevens kan je ook van de trap struikelen indien je van je zolderkamertje naar beneden komt om een nieuwe colafles te pakken om jezelf weer te kunnen verzekeren dat je in ieder geval een dagje niet meer naar beneden hoeft om te pissen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')