abonnement Unibet Coolblue
pi_181318411
Hallo,

Ik ben een newbie hier, dus vergeef me eventuele domme vragen.

Ik wil een een vloerdimmer aansluiten op een vloerlamp met snoer dus een vloerdimmer gekocht en geprobeerd de handleiding te volgen maar ik kom er niet uit welke draad nu waar moet in de dimmer. Wat heb ik tot nu toe gedaan.

1. Elektro draad van de lamp in twee geknipt.
2. Snoer dat aan de lamp zit, de twee draden gestript
3. Snoer waar de stekker er nog aan zit, ook hier de twee draden gestript.
4. Maar dan kom ik er dus niet uit in welk "poortje de twee draden vanuit de lamp op aangesloten moeten worden en waar de twee draden vanuit de stekker op aangesloten moeten worden

Bijgevoegd een foto van het binnenwerk van de dimmer en van de handleiding.

Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen

Handleiding:
http://www.tradim.nl/wp-content/uploads/2016/09/631030-1.pdf

foto binnenwerk dimmer:
[flickr]https://www.flickr.com/photos/141972187@N07/?[/flickr]

Alvast hartelijk dank
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 13:03:32 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181319483
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 12:04 schreef coolbest4 het volgende:
Hallo,

Ik ben een newbie hier, dus vergeef me eventuele domme vragen.

Ik wil een een vloerdimmer aansluiten op een vloerlamp met snoer dus een vloerdimmer gekocht en geprobeerd de handleiding te volgen maar ik kom er niet uit welke draad nu waar moet in de dimmer. Wat heb ik tot nu toe gedaan.

1. Elektro draad van de lamp in twee geknipt.
2. Snoer dat aan de lamp zit, de twee draden gestript
3. Snoer waar de stekker er nog aan zit, ook hier de twee draden gestript.
4. Maar dan kom ik er dus niet uit in welk "poortje de twee draden vanuit de lamp op aangesloten moeten worden en waar de twee draden vanuit de stekker op aangesloten moeten worden

Bijgevoegd een foto van het binnenwerk van de dimmer en van de handleiding.

Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kom er niet uit. Wie kan mij helpen

Handleiding:
http://www.tradim.nl/wp-content/uploads/2016/09/631030-1.pdf

foto binnenwerk dimmer:
[ afbeelding ]

Alvast hartelijk dank
Je zult hem op deze manier moeten aansluiten, ik heb het schema even uitgetekend.



Daar waar ik gele lijnen gezet, moet je de draden aansluiten die geel-groen zijn ;)
Helemaal bovenaan sluit je de twee draden aan die naar de lamp/fitting gaan, de aardedraad sluit je iets verder naar beneden aan ;).
Helemaal onderaan op het printje sluit je de draden aan die aan je stekker zitten.

Gebruik wel snoeren met een voldoende grootte draaddoorsnede; in de handleiding gebruikt men minimaal 0,75mm² en gebruik voor de montage bij voorbaat om de losse aders; passende adereindhulzen. ^O^ Zowel bij de dimmer als bij de stekker.
pi_181320671
Hartelijk dank! , duidelijk plaatje, maar1 probleemje... Ik heb geen draden die geel/groen zijn.....



[ Bericht 68% gewijzigd door coolbest4 op 20-08-2018 13:56:37 (foto toegevoegd) ]
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 13:54:52 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181320794
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 13:50 schreef coolbest4 het volgende:
Hartelijk dank! , duidelijk plaatje, maar1 probleemje... Ik heb geen draden die geel/groen zijn.....
Apparaten die voorzien zijn van een aansluiting om geaard te worden moeten in ieder geval met een geaarde stekker worden aangesloten op het lichtnet.

Van wat voor materiaal is de lamp die je wilt gaan dimmen ? En heeft die lamp een mogelijkheid om te kunnen aarden ?
pi_181320871
Het is een staande lamp met G9 led verlichting
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 15:49:49 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181323843
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 13:57 schreef coolbest4 het volgende:
Het is een staande lamp met G9 led verlichting
Wat voor snoer zat hier origineel aan ?
pi_181325878
Een "gewoon" snoer met een stekker. Die heb ik doormidden geknipt, dus beide snoeren zijn aan elkaar gelijk, zoals op de foto
  Moderator maandag 20 augustus 2018 @ 17:15:11 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181326243
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 17:02 schreef coolbest4 het volgende:
Een "gewoon" snoer met een stekker. Die heb ik doormidden geknipt, dus beide snoeren zijn aan elkaar gelijk, zoals op de foto
De dimmer zou ik in ieder geval dan aansluiten met een nieuw snoer; met een geaarde stekker.
Iets van VMVL (huishoudsnoer) 3 x 0,75 mm² moet wel voldoende zijn.

Op de foto lijkt het alsof je de gehele isolatie ook van de draden zelf af hebt gehaald ? Het is de bedoeling dat je alleen de kern van de kabelstript; dan hou je twee draden over en die strip je dan een paar milimeter aan zodat ze goed onder beide bovenste klemmen passen.

En vergeet niet de kabels goed onder de trekontlasting vast te zetten.
pi_181341103
nou de lamp doet het, maar nu dimt hij niet.http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/11.gif

Dus vanavond maar weer eens kijken, want er zitten toch echt dimbare ledlampjes in
  Moderator dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:16:59 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_181341369
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:56 schreef coolbest4 het volgende:
nou de lamp doet het, maar nu dimt hij niet.http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/11.gif

Dus vanavond maar weer eens kijken, want er zitten toch echt dimbare ledlampjes in
In de handleiding wordt een potmeter genoemd die, daar kun je het dim bereik mee instellen. Je lampen samen moeten natuurlijk wel een wattage samen hebben dat binnen het minimale dimbare bereik ligt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')