Nu we nog eventjes de zomerstop moeten doorbijten lijkt het me leuk wat dieper in de achtergrond te gaan van de Formule 1 historie van de users. Hoe ben je begonnen met het volgen van Formule 1? Waarom? Wie was je idool?
En natuurlijk moet ik zelf het voorbeeld hierin geven:
We schrijven het jaar 1994, Real 2 Reel stond op 1 in de Top 40 met I like to move it, Jari Litmanen zou Ajax naar de landstitel schieten in de PTT-Telecompetitie, we konden nog gewoon cassettebandjes kopen in de winkel en die zomer zou ik 12 jaar worden.
De eerste race die ik echt kan herinneren was die van Imola 1994, een lekkere onschuldige en incidentvrij weekend... Op RTL4, met Jur Raatjes in het voorprogramma, kon ik de heldendaden van de coureur met veel fascinatie volgen. Elke zondag zat ik daarna voor de buis, hopende op een race want tja, je had nog geen Google om fe F1 kalender te checken.
De wereldkampioen dat jaar, Michael Schumacher, werd mijn held en ik stond te juichen toen in Adelaide Hill uitviel na de aanvaring op de baan met Schumacher. Ook die grappige Limburger die af en toe mee mocht doen, Jos Verstappen, had mijn sympathie.
In de loop der jaren ging ik mij steeds meer verdiepen in de coureurs, auto’s en techniek van de sport. De circuits leerde ik vooral kennen via het spel Grand Prix 2.
Via templates maakte ik dan ook elk seizoen zelf (downloaden, kan je dat eten?) zodat de nieuwste liveries in de game zaten.
Ondertussen had ik een schattig winkeltje ondekt waar ze tot het plafond stapels met (F1)modelauto’s hadden staan. Al mijn Sinterklaas- en bollenpel geld is hier achter de toonbank verdwenen.
Schumacher was dus mijn held, maar die grappige Fin had ook mijn belangstelling, Mika Hakkinen. Echter, vanaf 1998 streden ze samen om het kampioenschap en moest ik een moeilijke keuze maken wie mijn voorkeur kreeg. Uiteindelijk ging de man in het Ferrari rood met die eer er vandoor.
Na jaren lang elke race live te hebben gezien, met als dieptepunt complete stroomuitval vlak na de start in Australie (en dus midden in de nacht) begon mijn intresse af te nemen.
Formule 1 was saai en voorspelbaar geworden, met als tragisch bewijs de GP van Amerika met de Bridgestone farce waar uiteindelijk maar 6 coureurs startte. Schumacher was bezig met zijn afscheidsrondes en de enige Nederlander in het veld, ene Christijan Albers, vond ik maar een over het paard getilde etterbak.
In 2004 besloot ik samen met een vriend dat onze interesses verhuisde naar de Amsterdam ArenA, dankzij onze seizoenskaarten waren wij elke zondag naar de successen van Zlatan, Sneijder, Van der Vaart, Heitinga, Suerez en Huntelaar aan het kijken. Ja en ook de misperen van Urzaiz en Juanfran.
Na enkele jaren mijn zuurverdiende centjes in de tribune te hebben gegooid, de seizoenkaarten werden elke keer weer bizar duurder en het spel was niet om aan te zien was in 2010 Fox Sports een goede vervanger voor mijn seizoenskaart. En...Formule 1 werd weer aantrekkelijker. De regels waren veranderd, nieuw bloed in de bolides die zonder enige terughoudendheid over de baan schoven. Ja Maldonado maakte een hoop weekende goed met zijn “acties”. Lewis Hamilton kwam opeens zijn intrede doen, Jenson Button verraste de wereld met de Brawn GP en in 2015 kwam “de zoon van”, een jaar later in Spanje werd Jos “de vader van”.
Met veel plezier kijk ik terug naar de jaren 1994 - 2004 en ook de huidige jaren zijn hele leuke seizoenen gebleken. Wie had ooit voorspelt toen Red Bull Jaguar overnam ze zo succesvol zouden worden? Ik denk ook dat ik in de tussenliggende jaren (2005 - 2009) niet veel spannende live actie heb gemist.
Wat brengt de toekomst? Zal Max ooit wereldkampioen worden? Eerlijk gezegd denk ik het niet, rijderskwaliteiten heeft ie wel maar ik geloof niet dat zijn huidige auto ooit weer de dominante Red Bull van vroeger zal worden.
Kleine tip:
Mochten jullie ooit in Alkmaar belanden, check dan die winkel volgestampt met schaalmodellen. Ze hebben vooral gewone auto’s maar wel een leuk assortiment Formule 1 en andere racebolides van 2010 en daarvoor.
http://www.cadeau-verzamelwinkel.nl/In Beverwijk zit ook nog Autopassion met een nieuwer assortiment (ook veel zelfbouw) maar is verrotte duur.
https://www.autopassion.nl/[ Bericht 3% gewijzigd door JayHovah op 18-08-2018 15:41:42 ]