quote:
De laatste tijd merk ik dat is steeds meer interesse krijg voor American Football. Die intresse is inmiddels zo hoog geworden dat ik overweeg om binnenkort misschien een bij een club in de buurt een proeftraining te gaan volgen. Ik weet echter niet heel veel over de sport en heb nog wat vragen. Zijn er mensen hier die deze sport spelen en mij kunnen helpen of hun ervaringen te delen?
Gaaf dat je interesse hebt! Kom ook eens langs in ons
NFL topic 
quote:
Is het moeilijk om met american football te beginnen als je de afgelopen 4 jaar wegens school en werk (meestal 50 uur tot soms wel 60 uur per week) nauwelijks tijd hebt gehad om te kunnen sporten?
Hoe zit het met spierpijn, wat waren jullie eerste ervaringen daarmee na de eerste training? (dan kan ik rekening houden met wat ik de dag erna allemaal op de planning zet) En hoe groot is de kans op (pijnlijke) blauwe plekken of blessures?
Spierpijn en blauwe plekken zijn gegarandeerd. Blessures vallen in tegenstelling tot alle verhalen echt wel mee. Vooral als je een tijd niet hebt gesport zal je de eerste weken echt wel wat spierpijn hebben. Je krijgt ook spierpijn op plekken waar je als het ware niet eens wist dat je spieren had (vingerkoten bijvoorbeeld, omdat je daar vaak op leunt als lineman). Na een wedstrijd voel je je echt wel een dag gesloopt, maar ook heerlijk

quote:
Wat hoort er allemaal bij de beschermende kleding en is deze beschermende kleding een beetje comfortabel? Biedt de kleding volledige bescherming of blijft het risico op blauwe plekken en blessures bestaan?
Qua bescherming:
- Helm voor je hoofd
- Bitje voor je gebit
- Shoulderpads voor je schouders
- Optioneel een extra pad voor je onderrug of nek (afhankelijk van je positie of dit handig is qua wendbaarheid etc.
- Tok voor je mannelijke delen
- Broek met pads op je dijbenen en bij je stuit.
- Schoenen
Volgens mij is dat het

Blauwe plekken krijg je ook met bescherming en zonder bescherming moet je sowieso nooit spelen. Kans op blessure is altijd aanwezig bij contactsporten, maar het is echt niet zo dat je iedere week weer iets hebt.
quote:
Wat zijn de zwarte strepen die je soms ziet onder de ogen van de spelers en hoe heten ze? Is het aan te raden om dit te gebruiken?
Niet nodig. Dit is om lich te weerkaatsen/absorberen zodat je er geen last van hebt. Zo fel is de zon niet in Nederland en we spelen helaas ook niet onder vette Friday Night Lights

quote:
Hoe vaak wordt er gemiddeld per week getraind en hoe lang duurt een normale wedstrijd, wanneer begin je als nieuweling met het spelen van wedstrijden?
2x per week trainen, 1x per week wedstrijd, seizoen duurt maar een paar maanden
Wanneer je gaat spelen hangt af van je niveau, hoe snel je leert en hoe goed je team is, dus weinig over te zeggen.
quote:
Zijn er dingen die ik vooraf kan oefenen of leren vanwege het aantal jaren dat ik niet aan sport heb gedaan voordat ik mij aanmeld voor een proeftraining? Zijn er nog dingen waar ik de dagen voor en na de training rekening mee moet houden? Kan iedereen deze sport beoefenen of heb je bepaalde karakteristieke eigenschappen nodig om deze sport goed te kunnen spelen?
Mooie van AF is dat iedereen iets kan. Heb je iets overgewicht kan je makkelijk als offensive of defensive linemen functioneren. Kan je prima een balletje trappen dan kan je kicker worden. Kan je hard rennen en vangen kan je receiver spelen of running-back als je ook wendbaar en sterk bent. Er is altijd wel iets te vinden wat je kan

Wat je wel moet hebben is een hele aparte conditie. Bij voetbal, rugby en ook zwemmen moet je uithoudingsvermogen hebben om constant door te gaan. AF heeft echter een andere vorm van conditie nodig. Je moet 5-10 seconden lang alles geven wat je hebt en dan heb je 20-30 seconden om bij te komen, waarna je weer alles moet kunnen geven. Dat kan je trainen.
quote:
Dan nog even wat over mijzelf: ik ben momenteel 19 jaar oud en weeg 75 kg en ik ben 1m80 lang. In de laatste 4 jaar heb ik dus vrij weinig gesport wegens school en werk. Daarvoor heb ik een paar jaar aan wedstrijd zwemmen gedaan. Hebben jullie naast de antwoorden en tips hierboven nog verdere vragen of tips voor mij?
Ik zou gaan trainen, zwemmen is prima, hardlopen kan en een beetje gewichten kan nooit kwaad want behalve kicker heb je eigenlijk altijd sterke arm- en beenspieren nodig.
quote:
Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet! Vragen mogen ook gesteld worden via een privébericht!
Ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het gaat, hou ons op de hoogte. Waar wil je gaan spelen?