abonnement Unibet Coolblue
pi_181209120
Nieuwe rekenmethode: de wereld gaat vier warme jaren tegemoet

De komende vier jaar wordt het op aarde zeer waarschijnlijk een stuk warmer dan normaal. Dat stelt de Nederlandse klimaatonderzoeker Sybren Drijfhout met een Franse collega in het vakblad Nature Communications.

De twee hebben een geheel nieuwe methode ontwikkeld om de jaartemperatuur te kunnen voorspellen. Daarvoor bestudeerden ze de gemiddelde wereldtemperatuur van de afgelopen 140 jaar en probeerden daarin patronen te herkennen.

Om de onderzoeksmethode inzichtelijk te maken, maakt Drijfhout in het NOS Radio 1 Journaal een vergelijking met het weer van dag tot dag. "We kijken wat voor weer het vandaag is, en ook wat het gisteren en eergisteren was. Zo kan je reeksen maken en die vergelijken met historische weergegevens."

Dus stel: het was drie dagen op rij wisselvallig en een graad of 25, wat werd het in het verleden dan de volgende dag? "Dat moet je niet te precies doen en je hebt veel reeksen nodig, zeg een stuk of honderd. Op basis daarvan kan je zeggen wat in die voorgaande situatie meestal het weer werd de dagen daarop."

Drijfhout benadrukt dat ze geen onderzoek deden naar het weer van dag tot dag, maar naar de veranderingen in de temperatuur per jaar. Op basis van hun berekeningen trekken ze de conclusie dat de kans aanzienlijk is dat, gezien de huidige gemiddelde wereldtemperatuur, de aarde tot 2022 warmer is dan normaal.

"De komende warme tijd wordt in verband gebracht met een toegenomen kans op extreme temperaturen", schrijven de onderzoekers. De kans daarop lijkt zelfs vier keer groter dan normaal.

Het warmere klimaat de komende jaren is volgens Drijfhout een reactie op het feit dat het de eerste vijftien jaar van deze eeuw de aarde nauwelijks opwarmde. De oceanen namen toen extra warmte op, die ze nu weer teruggeven.

https://nos.nl/artikel/22(...)-jaren-tegemoet.html

Hete zomers :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2018 18:32:25 ]
pi_181209284
Global warming gaat nog sneller dan dat Al Gore al voorspelde. :{ ;(
pi_181210460
De noordpool is nog steeds niet ijsvrij in de zomer, wat in 2007 werd voorspeld door onze Al.
pi_181210492
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 18:31 schreef aloa het volgende:
Dat stelt de Nederlandse klimaatonderzoeker Sybren Drijfhout
_O-
pi_181210562
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 19:25 schreef ijs. het volgende:

[..]

_O-
Die maakt zich niet druk om de stijging van de zeespiegel :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 15 augustus 2018 @ 19:30:42 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_181210620
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 18:39 schreef Hamzoef het volgende:
Global warming gaat nog sneller dan dat Al Gore al voorspelde. :{ ;(
Waarschijnlijk door Al zijn vliegreizen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_181210905
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 19:23 schreef aloa het volgende:
De noordpool is nog steeds niet ijsvrij in de zomer, wat in 2007 werd voorspeld door onze Al.
Helemaal ijsvrij werd ook niet voorspeld toch?
pi_181212201
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 19:40 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Helemaal ijsvrij werd ook niet voorspeld toch?
volgens mij wel.
pi_181223282
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 19:23 schreef aloa het volgende:
De noordpool is nog steeds niet ijsvrij in de zomer, wat in 2007 werd voorspeld door onze Al.
Al Gore heeft helemaal niets voorspelt. (Ik begrijp ook niet waarom dit relevant is voor dit topic)
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 06:47:46 #10
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181245939
Nog vier van die hete plakzomers :r
Man of Steal.
pi_181245966
Ben geen kenner maar van die 140 jaar kan je toch geen betrouwbare statistieken maken?
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_181257331
In de eerste vijftien jaar van de deze eeuw warmde de aarde nauwelijks op. Toch werd er moord en brand geschreeuwd over opwarming van de aarde. Dit jaar is het even een stuk warmer, net als in 1976. Meteen zijn er allerlei doemscenario's voor de komende jaren bekend...

Feit is dat Peter Kuipers Munneke dik een week geleden 's avonds in het NOS Journaal niet kon zeggen in welk deel van Nederland de volgende dag regen zou vallen. Het weer een paar dagen vooruit voorspellen is al knap lastig. Elke voorspelling van het weer over een jaar of 4 jaar is totaal niet serieus te nemen.
pi_181257867
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:10 schreef Homijn het volgende:
In de eerste vijftien jaar van de deze eeuw warmde de aarde nauwelijks op. Toch werd er moord en brand geschreeuwd over opwarming van de aarde. Dit jaar is het even een stuk warmer, net als in 1976. Meteen zijn er allerlei doemscenario's voor de komende jaren bekend...

Feit is dat Peter Kuipers Munneke dik een week geleden 's avonds in het NOS Journaal niet kon zeggen in welk deel van Nederland de volgende dag regen zou vallen. Het weer een paar dagen vooruit voorspellen is al knap lastig. Elke voorspelling van het weer over een jaar of 4 jaar is totaal niet serieus te nemen.
Je slaat de plank een beetje mis.

Allereerst die 15 jaar zonder opwarming. Als je de trend bekijkt tussen 2002 en 2015, lijkt er idd nauwelijks van opwarming sprake:


Maar als je naar het grotere plaatje kijkt, zie je dat die pauze eigenlijk weinig voorsteld en de opwarming gewoon doorgaat. Die pauze lijkt vooral natuurlijke variatie te zijn en vooral een gevolg van de La Nina jaren 2008-2009 en 2011-2013. Het is ook niet zo dat het dit jaar toevallig weer wat warmer is. 2014, 2015, 2016 en 2017 maken de top4 uit van warmste jaren ooit gemeten.



Verder probeert ook helemaal niemand het weer over 4 jaar te voorspellen. Het gaat hier om de gemiddelde temperatuur van de hele Aarde en dat heeft weinig met weer te maken.
pi_181257994
Ik begrijp trouwens niet wat ze in het artikel bedoelen met "de aarde tot 2022 warmer is dan normaal". Wat bedoelen ze met 'normaal'. Als ze daar gewoon het klimaatgemiddelde van de laatste 30 jaar? Dan is het niet meer dan logisch dat de komende 4 jaar warmer dan dat zullen zijn. Of er moet een supervulkaan uitbarsten of een meteoriet inslaan.
pi_181258587
Man, echt stop gewoon om Al Gore eens bij alles te gaan betrekken. Die vent is echt geen moer waard... Die denkt dat klimaatverandering alleen maar rond zijn figuur draait. Gore is geen wetenschapper. Gore is een oplichter.
PVDA-PTB lid. Sanders supporter. Student psychologie. Interesse voor films, sport, geschiedenis, multimedia, wereldpolitiek, geologie en het weer.
pi_181266752
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 09:35 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Al Gore heeft helemaal niets voorspelt. (Ik begrijp ook niet waarom dit relevant is voor dit topic)
Jazeker. Zoek even verder.
pi_181271850
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 00:17 schreef aloa het volgende:

[..]

Jazeker. Zoek even verder.
Moet ik gaan zoeken?
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:56:30 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181274081
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:35 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Je slaat de plank een beetje mis.

Allereerst die 15 jaar zonder opwarming. Als je de trend bekijkt tussen 2002 en 2015, lijkt er idd nauwelijks van opwarming sprake:
[ afbeelding ]

Maar als je naar het grotere plaatje kijkt, zie je dat die pauze eigenlijk weinig voorsteld en de opwarming gewoon doorgaat. Die pauze lijkt vooral natuurlijke variatie te zijn en vooral een gevolg van de La Nina jaren 2008-2009 en 2011-2013. Het is ook niet zo dat het dit jaar toevallig weer wat warmer is. 2014, 2015, 2016 en 2017 maken de top4 uit van warmste jaren ooit gemeten.

[ afbeelding ]

Verder probeert ook helemaal niemand het weer over 4 jaar te voorspellen. Het gaat hier om de gemiddelde temperatuur van de hele Aarde en dat heeft weinig met weer te maken.
En als je naar het nog grotere plaatje kijkt dan zie je dat warme en koude periodes elkaar afwisselen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181275076
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 12:56 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

En als je naar het nog grotere plaatje kijkt dan zie je dat warme en koude periodes elkaar afwisselen.
Over welke tijdschaal heb je het nu?
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:17:00 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_181275838
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 14:14 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Over welke tijdschaal heb je het nu?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_181276207
Sorry, nu geen zin om een presentatie van meer dan een uur te kijken waar je geen verdere uitleg bij geeft.
pi_181315762
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 06:47 schreef SuperNeger het volgende:
Nog vier van die hete plakzomers :r
Het lijkt me in ieder geval een goed idee om, als je je huis ooit nog zou (her)schilderen, een zo licht mogelijke kleur te kiezen, dat helpt toch tegen al te sterke opwarming in de zomer.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_181316450
Lekker, nog drie heerlijke zomers!
pi_181317149
Dit zegt helemaal niets over hoe onze zomers de komende jaren gaan verlopen. Het kan net zo goed dat de Aarde 3 recordwarme jaren kent, terwijl Nederland 3 natte koele zomers krijgt.
pi_181397609
De wereldwijde opwarming heeft grote gevolgen voor de voedselproductie. Met de huidige gewassen en het huidige voedingspatroon zijn tekorten te verwachten. In Nederland wordt het voedsel daardoor duurder, maar veroorzaakt nog geen problemen. Anders is dat in veel armere landen, daar zal voedsel voor een groot deel van de bevolking onbetaalbaar kunnen worden. Dat kan in landen zoals Roemenië, China, Georgië, misschien ook Turkije, Iran, Paquistan, India, grote politieke instabiliteit veroorzaken.

Onderschat het niet.

Natuurlijk door de ontdooiing van de Toendra's en de opwarming van de Taiga's komt er landbouwgrond bij. Maar dat is niet van de ene op de andere dag teeltrijp.
pi_181397650
Dit was de meest chille zomer in tijden, ik ben tevreden 14.gif
-nee-
pi_181404544
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 10:40 schreef Zwoerd het volgende:
Dit zegt helemaal niets over hoe onze zomers de komende jaren gaan verlopen. Het kan net zo goed dat de Aarde 3 recordwarme jaren kent, terwijl Nederland 3 natte koele zomers krijgt.
Puur theoretisch kan dat, maar statistisch gezien is die kans erg klein.
pi_181405696
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 18:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Puur theoretisch kan dat, maar statistisch gezien is die kans erg klein.
De kans op 3 slechte zomers op rij is idd erg klein. Maar mijn punt is dat mensen hier lijken te denken dat een hogere gemiddele temperatuur over de hele wereld over 1 jaar, betekent dat we dan in Nederland waarschijnlijk ook een warme zomer krijgen. En dat slaat nergens op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')