Het bekende 'ik vertrek' volkquote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:20 schreef Dven het volgende:
[..]
Half miljoen in de EU. Schattingen wereldwijd lopen uiteen van een 800K tot 1.25 miljoen. Ongetwijfeld dat ze in de qua taal meer gerelateerde landen de taal beter spreken. Dat lijkt mij evident. Zelfde kan je ook weer over Turken in turkstalige landen zeggen. Buiten de Germaanse en Romaanse zones is het daarentegen belabberd. Nota benezelfs in Zweden hebben velen het erg slecht onder de knie terwijl dit een taal is die je als Nederlander relatief gemakkelijk moet kunnen leren.
Ik snap niet waarom mensen na tien jaar een taal nog niet sprekenquote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:53 schreef Drxx het volgende:
[..]
Maar wonen die er ook al 40 jaar, als we toch gaan vergelijken? Ik denk dan toch eerder aan een Ingrid van 60 die 5 á 10 jaar in Spanje woont tegenover een Fatima van 60 die al 40 jaar in Nederland woont. Klein verschilletje.
Chinese oudjes zijn overigens ook klachtwaardig. Dagje Zeedijk en je weet wat ik bedoel
Ik heb een Zweedse werkgever gehad die in die serie is geweestquote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:21 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Het bekende 'ik vertrek' volk
Okquote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik heb een Zweedse werkgever gehad die in die serie is geweestspreken de taal overigens wel en hebben de zaak inmiddels opgedoekt om van hun vrije tijd te kunnen genieten dus er zijn toch nog wel succesverhalen
quote:Op maandag 13 augustus 2018 14:16 schreef Quotidien het volgende:
Net bij een Turk over de vloer geweest (thuiszorg) die dus gewoon 30 jaar in Nederland woont en geen woord van de taal spreekt. Ter vergelijking, ik heb 3 jaar in het buitenland gewoond en sprak na een jaar vloeiend de taal, als je een beetje moeite doet om te integreren heb je dat zo onder de knie. Het is echt een prestatie om na 30 (!) fucking jaar nog steeds niet de taal te spreken. Uiteraard was meneer ook fan van Erdogan. Wat een kutmentaliteit zeg, lekker in ons welvarend landje komen wonen en gewoon 0,0 moeite doen om te integreren.
Turkenquote:
Het is nou niet dat het maar een enkeling is hequote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:46 schreef Bracha020 het volgende:
Veel mensen (ver)oordelen helaas graag en snel. Er kunnen veel factoren meespelen die ervoor zorgen waarom zo'n iemand de Nederlandse taal nog niet spreekt en waar de ander totaal niet van op de hoogte is.
Ja hij is er vast nog niet aan toegekomen. Komt vanzelf wel.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 17:46 schreef Bracha020 het volgende:
Veel mensen (ver)oordelen helaas graag en snel. Er kunnen veel factoren meespelen die ervoor zorgen waarom zo'n iemand de Nederlandse taal nog niet spreekt en waar de ander totaal niet van op de hoogte is.
Dit noem ik een typisch gevalletje Schilderswijkwijsheid. Jij weet de reden waarom mensen die je totaal niet kent, zo ook hun achtergrond, dingen doen en niet doen. Heel knap dat je als buitenstaander in hun psyche kan kijken. Ik wou dat ik het ook kon, dan zou ik veel geld verdienen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:17 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Ja hij is er vast nog niet aan toegekomen. Komt vanzelf wel.
Gewoon luiheid en lekker in je Turkse bubbel leven met geld van Nederland.
Nou kijk ik ben ook best lui en heb voor elke dag een ander smoesje om iets niet te doen maar dat ga ik geen 30 jaar vol kunnen houden hoor.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:29 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Dit noem ik een typisch gevalletje Schilderswijkwijsheid. Jij weet de reden waarom mensen die je totaal niet kent, zo ook hun achtergrond, dingen doen en niet doen. Heel knap dat je als buitenstaander in hun psyche kan kijken. Ik wou dat ik het ook kon, dan zou ik veel geld verdienen.
Je gaat al fout in je eerste zin. Hoe weet jij dat deze man lui is?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:34 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Nou kijk ik ben ook best lui en heb voor elke dag een ander smoesje om iets niet te doen maar dat ga ik geen 30 jaar vol kunnen houden hoor.
Met alles recht lullen wat krom is kan je vast ook wel goed geld verdienen. Misschien kan een dictator a la Saddam nog een woordvoerder gebruiken bijvoorbeeld.
Geen andere reden om ergens 30 jaar lang niet aan toe te komen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:35 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Je gaat al fout in je eerste zin. Hoe weet jij dat deze man lui is?
quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:34 schreef Kornolio het volgende:
Terechte klacht. Opgerot met dat soort mongolen. Die hebben duidelijk niet genoeg hun best gedaan om reële kans op de arbeidsmarkt te krijgen. Dus exit.
En helemaal als ze ook nog fan van Erdogan zijn. Flikkers dan lekker op naar je Turkse paradijs met je Grote Geliefde dictator Leider. Zij blij, wij blij.
Nu laat je me echt een beetje lachen. Ik ben psychologe en heb bijna dagelijks te maken met mensen die door de meest uiteenlopende redenen dingen doen en niet doen, regelmatig nog veel langer dan 30 jaar.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:39 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Geen andere reden om ergens 30 jaar lang niet aan toe te komen.
Wat kost dat nou zo een uurtje bij jou op de bank?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:52 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Nu laat je me echt een beetje lachen. Ik ben psychologe en heb bijna dagelijks te maken met mensen die door de meest uiteenlopende redenen dingen doen en niet doen, regelmatig nog veel langer dan 30 jaar.
Als je dit serieus meent dan denk ik dat jij en ik verder niet moeten discussiëren.
Wat op zich natuurlijk altijd jammer is maar ik ben hier niet om van een volwassen mens (ik neem tenminste aan dat je volwassen bent...) te moeten lezen hoe iemand die hij/zij totaal niet kent in elkaar steekt, want dat is natuurlijk nogal lachwekkend voor een normaal denkend volwassen persoon. No offense verder.
Een bank vind je bij een psychiater, niet bij een psycholoog.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:57 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wat kost dat nou zo een uurtje bij jou op de bank?
quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:57 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Een bank vind je bij een psychiater, niet bij een psycholoog.
Besef je dat sommige gewoon niet zo intelligent zijn.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 18:34 schreef Kornolio het volgende:
Terechte klacht. Opgerot met dat soort mongolen. Die hebben duidelijk niet genoeg hun best gedaan om reële kans op de arbeidsmarkt te krijgen. Dus exit.
En helemaal als ze ook nog fan van Erdogan zijn. Flikkers dan lekker op naar je Turkse paradijs met je Grote Geliefde dictator Leider. Zij blij, wij blij.
Tja, ze doen nog veel meer dan wat jij ziet in films. Vaak komt er zelfs helemaal geen bank bij te pas. Maar dit terzijde.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:03 schreef Geerd het volgende:
[..]wist ik niet ! Je ziet het altijd in films etc zo een bank en die gast lult dan beetje over zichzelf wegkwijnend in zelfmedelijden en dan mag die xx aftikken
Dat geloof ik meteen, ben blij dat ik "jullie" niet nodig heb denk ik ...quote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:39 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Tja, ze doen nog veel meer dan wat jij ziet in films. Vaak komt er zelfs helemaal geen bank bij te pas. Maar dit terzijde.
Besef, of realiseer je, maar niet besef je. Maar dat terzijdequote:Op donderdag 16 augustus 2018 19:49 schreef Morrigan het volgende:
Besef je dat sommige gewoon niet zo intelligent zijn.
Hoe weet jij dat? Misschien heeft deze man er dagelijks mee geworsteld. Mijn buurmeisje wil dolgraag vriendinnen maken maar heeft straatvrees. Ze vecht dag in dag uit tegen haar angst. Heeft zij er volgens jou ook geen zak voor gedaan om vriendinnen te krijgen? Ik ken een man die hevig lijdt aan neuropathie en niets liever wil dan voetballen. Na 2 keer een bal raken is de pijn in zijn benen ondraaglijk. Hij is al jaren bezig met allerlei mogelijke behandelingen. Heeft hij er ook niets voor gedaan? Ik ken een vrouw die pas bevallen is van haar baby maar ze heeft extreme smetvrees. Ze wil niets liever dan haar eigen kind in haar armen nemen maar kan het niet. Ze doet niets anders dan proberen haar angst te overwinnen, ze is er 24 uur per dag mee bezig. Wat denk je hoe het voelt wanneer een moeder haar eigen kind niet kan vastpakken? Heeft ze niet genoeg gedaan? Ik ken mensen met zware OCD die zichzelf douchen met terpentine en hun huid eraf schrobben. En deze mensen hebben hun dagelijks leven en familie/vrienden opgeven omdat ze ervoor hebben gekozen een interne behandeling te ondergaan in een kliniek. Hebben deze mensen er ook niet genoeg voor gedaan omdat ze nog niet 'normaal' functioneren? Het is zo makkelijk om over mensen te oordelen die je niet kent. Eigenlijk zou ik het woord dom moeten gebruiken maar dat is niet mijn ding. Ik kan je zo talloze mogelijke oorzaken opnoemen die jou en mij beiden kunnen overkomen en ervoor kunnen zorgen dat we in een vreemd land na 30 jaar de taal niet onder de knie hebben.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 20:52 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Besef, of realiseer je, maar niet besef je. Maar dat terzijde
Nee sure, sommigen zijn niet zo intelligent. Maar die kunnen het dan in tien jaar leren in plaats van drie. Na 30 jaar nog nauwelijks tot geen Nederlands kunnen spreken, dan heb je er ook gewoon geen ene zak moeite voor gedaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |