abonnement Unibet Coolblue
pi_181094601
Stel je ouders gaan dood en hebben een huisdier en jij wil de erfenis niet accepteren.

Als jij dan de zorg voor dat beestje op je neemt; wil dat dan automatisch zeggen dat je de erfenis aanvaard?

Of doen huisdieren daar niet in mee? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181094741
Hele goede vraag!
Een hond is voor de wet gewoon een voorwerp.
Misschien kan je alleen de hond aanvaarden en die 100.000 schuld niet?
5 Ferrari's op videoband!
pi_181094772
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 00:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Hele goede vraag!
Een hond is voor de wet gewoon een voorwerp.
Misschien kan je alleen de hond aanvaarden en die 100.000 schuld niet?
Ja geen idee. Dat is dus een beetje mijn vraag. Het zou zielig zijn om dat beestje dan in een asiel te stoppen of iets.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181094963
Als een fotoboek oid meenemen al betekent dat je de erfenis aanvaard, dan is dat met een huisdier natuurljk ook.

Dus dan maar hopen en kaarsjes opsteken dat het beestje een nieuwe eigenaar vindt ipv doodgemaakt wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door opgebaarde op 11-08-2018 02:07:57 (Stond als ipv al) ]
pi_181094984
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:09 schreef opgebaarde het volgende:
Als een fotoboek oid meenemen als betekent dat je de erfenis aanvaard, dan is dat met een huisdier natuurljk ook.

Dus dan maar hopen en kaarsjes opsteken dat het beestje een nieuwe eigenaar vindt ipv doodgemaakt wordt.
en zelf daags erna uit het asiel halen dan?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181095085
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:10 schreef vosss het volgende:

[..]

en zelf daags erna uit het asiel halen dan?
Ja of gewoon laten ontsnappen als die hond niet in het testament staat?

Maar ik neem dat als jouw ouders overlijden en er is geen testament met een lijst met alle spulletjes, de notaris toch niet weet hoeveel fotoboeken er zijn en dat jij die gewoon kan ophalen met jouw sleutel?

En wat als je de erfenis niet wil omdat de hypotheek 3 ton is en het huis maar 2 ton waard is?
Kan je dan ook niet alleen de inboedel ophalen?
5 Ferrari's op videoband!
pi_181095093
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:10 schreef vosss het volgende:

[..]

en zelf daags erna uit het asiel halen dan?
Wat voor hond is het eigenlijk en hoe heet de lieverd?
5 Ferrari's op videoband!
pi_181095197
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:14 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

knip

En wat als je de erfenis niet wil omdat de hypotheek 3 ton is en het huis maar 2 ton waard is?
Kan je dan ook niet alleen de inboedel ophalen?
En de betaal- en spaarrekening, die moet je dan ook even incasseren, net zoals de auto’s en andere dure dingen.
pi_181095215
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Wat voor hond is het eigenlijk en hoe heet de lieverd?
Een vuilnisbak. Lijkt op een west-highland white terriër :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181095236
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:20 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En de betaal- en spaarrekening, die moet je dan ook even incasseren, net zoals de auto’s en andere dure dingen.
zo werkt dat dus niet :')

Het was een serieuze vraag.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181095276
quote:
11s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:22 schreef vosss het volgende:

[..]

zo werkt dat dus niet :')

Het was een serieuze vraag.
Begrijp ik, maar ik reageer in dit geval dan ook direct op een gedeelte van zijn/haar posting
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 01:47:38 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_181095667
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 00:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Hele goede vraag!
Een hond is voor de wet gewoon een voorwerp.
Misschien kan je alleen de hond aanvaarden en die 100.000 schuld niet?
Volgens mij is het alles of niets, je kunt hooguit beneficiair aanvaarden zodat je eerst kunt kijken wat de erfenis inhoud.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_181096504
Sowieso alleen beneficiair aanvaarden!
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 07:19:05 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_181096612
Noodzakelijke handelingen verrichten betekent niet dat je automatisch aanvaard, dus de hond te eten geven kan wel. Meenemen niet.

Uiteindelijk zal de hond dan afgevoerd worden naar een asiel of opvang oid door de instantie van de gemeente die het huis gaat leegruimen als niemand aanvaard.

Van daar uit kun je hem dan wel simpel weer adopteren voor wat euros lijkt me.
Dum de dum
pi_181096635
Of nu alvast regelen dat het op papier jouw hond wordt, die dan voorlopig wel bij je ouder logeert.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_181096726
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 07:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Of nu alvast regelen dat het op papier jouw hond wordt, die dan voorlopig wel bij je ouder logeert.
jamaar alles en iedereen weet dat de hond van mn moeder is.

Overigens niet meenemen wel eten geven is ook mooi kut. Dat beestje moet 2x per dag medicijnen anders gaat ie dood. Dus dan moet ik steeds op en neer.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 07:59:32 #17
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_181096781
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 07:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Of nu alvast regelen dat het op papier jouw hond wordt, die dan voorlopig wel bij je ouder logeert.
Hoe wil je dat doen dan, eigenaarschap van een huisdier wordt niet geregistreerd?

In dit geval zou ik denk ik beneficiair aanvaarden, de hond tijdelijk in huis nemen voor verzorging, maar dat wel in overleg doen bij de notaris die de stukken voor het beneficiair aanvaarden opmaakt.
En alle bonnetjes van brokken en bijvoorbeeld dierenarts bewaren omdat die feitelijk een vordering zijn op de erfenis zolang die niet is afgewikkeld. Daarmee kun je ook mogelijk aantonen dat het in eerste instantie alleen is om de noodzakelijke zaken te regelen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_181096804
Voor de wet een voorwerp, dus nee je kunt een huisdier wat dit betreft niet buiten de rest van de erfenis laten vallen. Wanneer jij de erfenis verwerpt, gaat de gehele erfenis inclusief huisdier naar de volgende erfgenamen (broers/zussen of kinderen daarvan, achterneven en nichten etc).

Wel kun je altijd in overleg treden met de notaris. Als alle andere erven de erfenis ook verwerpen, zal er immers toch een goed thuis voor de huisdieren gevonden moeten worden. Je kunt voorstellen dat jij het dier, inclusief z'n vertrouwde mand, kleed en speeltjes etc uit de erfenis koopt tegen een (voor de notaris/schuldeisers) goede prijs. Ook wanneer er nog andere erven zijn binnen de verre familie kun je natuurlijk de notaris vragen of hij hen laat weten dat je wel interesse in de hond hebt en die bereid bent om over te nemen, nadat de erfenis door deze verre familie is aanvaard.

Hoewel het dier volgens de wet een 'ding' is, moet de notaris uiteraard wel zorgen dat het dier een goed verder leven krijgt.
pi_181096831
De erfenis gaat door niemand aanvaard worden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181096854
Nou, knipplakje van internet dan maar.
quote:
Gedragingen die leiden tot zuivere aanvaarding erfenis
Hoe voorkom je gedragingen die leiden tot het zuiver aanvaarden van een nalatenschap? Je kunt onbewust een negatieve nalatenschap / erfenis zuiver aanvaarden door je te gedragen als erfgenaam. Een erfgenaam die nog geen keuze heeft uitgebracht en zich dus als ‘heer en meester’ over de nalatenschap gedraagt doordat hij spullen van de nalatenschap verkoopt, bezwaart of op een andere manier onttrekt, wordt gezien als een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt (4:192 BW). Wanneer je als erfgenaam een nalatenschap zuiver aanvaardt, dan ben je met je eigen vermogen aansprakelijk voor schulden van de overledene.

Voorbeelden van gedragingen die tot zuivere aanvaarding kunnen leiden zijn:
• het meenemen van spullen met een economische waarde uit de woning van de overledene, tenzij deze na inventarisatie op een lijst zijn gezet en beschikbaar blijven voor schuldeisers en worden meegenomen om ze op een veiligere plek te bewaren;
• het zonder voorbehoud voldoen van schulden van de nalatenschap en het overeenkomen van betalingsregelingen met schuldeisers (anders dan ter voldoening van de uitvaartkosten);
• de verkoop van de woning van de overledene;
• het afgeven van een volmacht om de nalatenschap af te wikkelen;
• het innen van tot de erfenis / nalatenschap behorende vorderingen en het treffen van regelingen met schuldenaren;
• het als erfgenaam deelnemen aan de verdeling van de nalatenschap;
• het erkennen van een schuld van de nalatenschap;
• het ondertekenen van een bankverklaring, waarbij het rekeningtegoed van de overledene wordt vrijgegeven;
• het innen van schulden die de erfgenamen toekomen.


Voorbeelden van gedragingen/beheershandelingen die NIET leiden tot zuivere aanvaarding zijn:
• het regelen van de begrafenis en het betalen van de uitvaartnota (In redelijkheid gemaakte kosten); (let op! als opdrachtgever van een uitvaart, kan je ook aangesproken worden voor de kosten als er een tekort is);
• het opmaken van een boedelbeschrijving;
• het meenemen van spullen met een economische waarde uit de woning van de overledene, mits deze na inventarisatie op een lijst zijn gezet en beschikbaar blijven voor schuldeisers en worden meegenomen om ze op een veiligere plek te bewaren;
• het meenemen van spullen van de overledene met emotionele waarde die verder geen economische waarde hebben (zoals een fotoalbum);
• het (noodgedwongen) ontruimen van de woning van de overledene mits de waardevolle spullen na inventarisatie beschikbaar blijven voor schuldeisers en worden opgeslagen;
• het wegbrengen van de inboedel van de overledene die geen waarde heeft naar de kringloopwinkel (bij twijfel over de waarde is taxatie aan te raden);
• de verkoop van spullen van de overledene die ‘beperkt’ houdbaar zijn, mits de opbrengst van de verkoop apart wordt gehouden en beschikbaar blijft voor schuldeisers;
• het nemen van maatregelen om de erfenis / nalatenschap te behouden;
• het storten van contant geld van de overledene op zijn bankrekening;
• het indienen van een verzoek tot verzegeling of ontzegeling van de boedel;
Bij al deze handelingen is het verstandig om eerst foto's te maken van de te ontruimen woning, weg te gooien/brengen goederen zonder waarde. Bij twijfel een taxateur inschakelen.

Hoe kan ik voorkomen dat ik door gedragingen zuiver aanvaardt?
Wanneer je een verklaring van beneficiaire aanvaarding laat inschrijven in het boedelregister, kan je niet meer door je gedragingen zuiver aanvaarden want dan ben je vereffenaar. Wanneer je als erfgenaam nog geen keuze hebt uitgebracht voor beneficiaire aanvaarding of verwerping, mag je alleen de nalatenschap beheren. Dit om te voorkomen dat je door je gedragingen niet alsnog de nalatenschap zuiver aanvaardt.

Keuze maken na 3 maanden
Je doet er als erfgenaam goed aan om gedurende een periode van drie maanden na het overlijden van de erflater (recht van beraad) te beslissen of je de nalatenschap zuiver, beneficiair wil aanvaarden of verwerpen. Om tot een goede beslissing te komen, zal je moeten inventariseren wat de goederen en schulden van de nalatenschap zijn. Na drie maanden kunnen schuldeisers je dwingen om een keuze te maken. Ga in de tussentijd geen handelingen verrichten waarmee een schuldeiser kan roepen dat je, je gedragen hebt als erfgenaam.
https://verklaringvanerfr(...)zuivere-aanvaarding/

Er is geen schuldeiser die van de rechter gelijk gaat krijgen door te stellen dat jij je opstelt als erfgenaam wanneer je een huisdier een nieuw huis biedt.

En verder zou je inderdaad het beest alvast op jouw naam kunnen zetten. Is 'ie gechipt?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181096900
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:08 schreef sigme het volgende:
Nou, knipplakje van internet dan maar.

[..]

https://verklaringvanerfr(...)zuivere-aanvaarding/

Er is geen schuldeiser die van de rechter gelijk gaat krijgen door te stellen dat jij je opstelt als erfgenaam wanneer je een huisdier een nieuw huis biedt.

En verder zou je inderdaad het beest alvast op jouw naam kunnen zetten. Is 'ie gechipt?
denk dat ie wel gechipped is, moet ik navragen.

In je knip/plak stuk lees ik ook iets over de bank. Ik ben gemachtigd voor de rekening van mn moeder en kan daar gewoon mee betalen en pinnen. Gaat dat nog gezeik opleveren dan, anders laat ik die machtiging weghalen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181097078
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:13 schreef vosss het volgende:

[..]

denk dat ie wel gechipped is, moet ik navragen.

In je knip/plak stuk lees ik ook iets over de bank. Ik ben gemachtigd voor de rekening van mn moeder en kan daar gewoon mee betalen en pinnen. Gaat dat nog gezeik opleveren dan, anders laat ik die machtiging weghalen.
Die machtiging is (juridisch gesproken) ongeldig zodra zij dood is. Je kan wel via de bank zaken die direct nodig zijn rondom het overlijden van haar rekening (laten) betalen. Begrafenis, belastigingen, huur etc.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181097109
quote:
3s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:05 schreef vosss het volgende:
De erfenis gaat door niemand aanvaard worden.
Je kan het volgens mij met een codicil regelen. Deze gaat voor een erfenis. De erfenis zelf kan hierna worden geweigerd:
quote:
In een codicil regel je de gang van zaken na je dood. Het gaat dan niet om hoe de erfenis wordt verdeeld, maar om meer praktische zaken. Het belang van een schriftelijk stuk is dat voor de nabestaanden duidelijk is wat jouw wensen zijn.

Je kan in een codicil ook bepaalde goederen aan mensen nalaten. Bijvoorbeeld een sieraad, horloge, klok of ander stuk uit jouw inboedel. Doe dat zo duidelijk mogelijk, dus liefst met een foto. Het codicil wordt eerst uitgevoerd. Het gaat dus voor een eventueel testament. Dus laat je de gouden ring na aan de buurvrouw, dan gaat dat voor op de erfenis aan de kinderen
pi_181097202
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je kan het volgens mij met een codicil regelen. Deze gaat voor een erfenis. De erfenis zelf kan hierna worden geweigerd:

[..]

Volgens mij staat het codicil los van het aanvaarden of verwerpen van een erfenis. De moeder kan een codicil opstellen, zodat ze niet naar een notaris hoeft om haar nalatenschap regelt. Dan moeten die erfgenamen wel de erfenis accepteren lijkt mij (en vervolgens gaan ze verdelen op basis van dat codicil).
pi_181098204
Kan ik het beste eens bellen dan met een notaris hoe dat precies zit? Of moet ik daarvoor bij iemand anders zijn. Ik heb geen zin in dat ik dalijk onbedoeld de erfenis aanvaard heb, want daar is niks te halen. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')