abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181083536
De Turkse overheid is bezig met het opzetten van weekendscholen in verschillende landen, waaronder Nederland. Dat bevestigt de YTB, een Turkse overheidsinstantie gericht op Turken in het buitenland, aan de NOS. Jonge Turken in het buitenland zullen op de scholen ongeveer vijf uur per weekend les krijgen: twee uur Turkse taalles, en drie uur geschiedenis, godsdienst, kunst en maatschappijleer. Het onderwijs wordt grotendeels gefinancierd door de Turkse overheid.

Het 'weekendscholenproject', officieel Anadola Hafta Sonu Okullar Proje Destek Programi genoemd, is erop gericht om de identiteit en cultuur van jonge Turken die in het buitenland wonen te behouden en om de banden te versterken met het vaderland. "Je staat steviger in je schoenen als je goed je moedertaal spreekt en je je bewust bent van je culturele achtergrond", meldt een woordvoerder van de YTB.

De klassen op de scholen moeten uit minimaal 15 en maximaal 25 leerlingen bestaan. De kinderen moeten minimaal 32 weken de vakken volgen, en niet langer dan 40 weken. Ze worden ingedeeld in drie leeftijdscategorieën: van 6 tot 9 jaar, 10 tot 13 jaar en 14 tot 17 jaar. Een school met één groep ontvangt een financiering van maximaal zo'n 7.000 euro. Dat loopt op tot 11.000 euro bij twee groepen en 15.000 euro bij drie groepen.

Het project wordt gesteund door de Turkse overheid en via giften. Ook aan ouders zal worden gevraagd of ze een bijdrage willen leveren. Onder meer non-profitorganisaties en maatschappelijke organisaties kunnen een aanvraag indienen. Ze moeten dan zelf op zoek gaan naar een locatie. Overigens zegt Ankara dat het maar een beperkt budget heeft. Volgens een woordvoerder kunnen niet alle aanvragen worden goedgekeurd.

Ook organisaties die bijvoorbeeld Turkse lessen in het buitenland al faciliteren mogen meedoen. Volgens de YTB zijn het geen officiële scholen, maar cursussen van tien maanden.

In mei maakte de Turkse president Erdogan al bekend dat dit project zou beginnen.Hij herhaalde dat Turken in Europa hun godsdienst en de Turkse taal moeten beschermen, omdat die volgens hem anders verloren gaan. Turkije wil het project ook in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en België starten.

Het is niet de eerste keer dat Turkije projecten voor de Turkse taal en cultuur in het buitenland steunt. De YTB bestaat sinds 2010. Dit nieuwe project is echter veel omvangrijker dan de projecten hiervoor. Hoeveel aanvragen er vanuit Nederland zijn, wil Ankara niet zeggen. Wel laat de woordvoerder weten dat er genoeg aanmeldingen binnen zijn om het project te laten doorgaan.

De Turkse overheid biedt Turken in het buitenland ook een docentenopleiding aan. Zij volgen de cursus in Turkije en krijgen een beurs. Er werken vijf Turkse universiteiten aan mee.

Verschillende Turkse organisaties bevestigen dat er behoefte bestaat om Turkse taallessen te volgen. Maar sommige hebben wel vragen bij dit onderwijsproject. Zo maakt Mustafa Ayranci van de HTIB, de Turkse arbeidersvereniging in Nederland, zich zorgen. "Moedertaal is erfgoed van het kind, maar dan moet je dit niet via de Turkse overheid doen. Met dit project zeggen ze: jullie zijn van ons. Dat is niet goed voor de integratie in Nederland."

Daar zijn ze in Ankara het niet mee eens. "Andere landen doen dit ook. Hier in Turkije heb je ook Amerikaanse weekendscholen, dus wat wij doen is niet nieuw", zegt de woordvoerder.

Speelbal van Turkije
In Nederland werd in 2004 de subsidie voor het programma Onderwijs in allochtone levende talen (OALT) stopgezet. Volgens het kabinet moest het accent bij de integratie liggen op het leren van de Nederlandse taal.

Volgens oud YTB-lid Yusuf Altuntas gaat Turkije zich alleen maar meer bemoeien met de Turken in Nederland als dit soort dingen wordt verboden."Het beheersen van Turks is een element van je identiteit. Het staat er niet los van. Je kunt het niet door een beleidskeuze afschaffen."

Wel zegt Altuntas, die ook bestuurslid is van de moskeeorganisatie Milli Gorus, dat het bij Turkse lessen moet blijven. "Islamitisch onderwijs heb je hier al en moskeeën ook, dat hebben we niet nodig. We hebben prima islamitische basisscholen. Als ze de taal niet goed beheersen, hoe ga je dan geschiedenis aanbieden?"

Ayranci roept de Nederlandse overheid op om in te grijpen. "Als Nederland echt voor integratie is en echt gelooft dat deze Turkse Nederlanders Nederlanders zijn, moet de overheid heel serieus gaan bewegen en onze kinderen niet als speelbal laten gebruiken door Turkije."

Antidemocratische opvattingen
Het ministerie van Sociale Zaken is op de hoogte van het Turkse onderwijsproject en ziet geen problemen, tenzij de lessen een politieke lading krijgen.

"Het staat landen vrij om behoud van de eigen taal en cultuur te stimuleren bij hun landgenoten, of hun kinderen of kleinkinderen, in het buitenland. Meerdere landen, waaronder ons eigen land, doen dit. Wat we niet willen is onderwijs dat als doel heeft om de integratie in Nederland te belemmeren of om antidemocratische opvattingen te stimuleren. Als er signalen zijn dat dit gebeurt, zal de overheid optreden", is de reactie.

https://nos.nl/artikel/22(...)en-in-nederland.html
pi_181083561
Waar gaan ze dat van betalen :')
De lira is geen zak meer waard
pi_181083591
Altijd nr 1 _O_
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:17:46 #4
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_181083617
Krijgen ze ook erdonomics?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_181083859
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:14 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Waar gaan ze dat van betalen :')
De lira is geen zak meer waard
Van de miljarden die ze van de EU ontvangen gok ik. Wij betalen zelf voor de islamisering van Nederland. :')
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:34:38 #6
186611 Haags
pi_181083899
Opzouten!
Zonder wrijving geen glans
pi_181083970
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:32 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Van de miljarden die ze van de EU ontvangen gok ik. Wij betalen zelf voor de islamisering van Nederland. :')
bedankt Geert.
pi_181084077
Echt goed bezig weer _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_181084147
Duur grapje nu :')
pi_181084259
Ze kunnen dat geld beter besteden aan rekenlessen en Nederlandse taallessen in het weekend.
pi_181084474
Erdogod _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_181084497
quote:
Erdrol
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:16:19 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_181084546
Dan lijkt me het voor West-Europese landen een goed idee om de Turkse immigratie maar eens drastisch te gaan bemoeilijken.
We have always been at war with Eastasia.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:30:44 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_181084776
Binnenkort valt er niets meer te financieren, roflol.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_181084777
Onmiddellijk afschieten dat plan.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:34:14 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181084831


[ Bericht 100% gewijzigd door Twiitch op 10-08-2018 18:36:14 (dubbel) ]
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:34:31 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_181084835
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:16 schreef -XOR- het volgende:
Dan lijkt me het voor West-Europese landen een goed idee om de Turkse immigratie maar eens drastisch te gaan bemoeilijken.
Tja, uiteindelijk allemaal het gevolg van laksheid. Organisaties als dat milli gorus en ook diyanet hadden nooit voet aan de grond mogen krijgen hier.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:37:18 #18
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_181084879
In hoeverre zijn we nog soeverein als Nederland? Onze voorouders zouden zich in hun graf omdraaien.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:38:45 #19
74056 crew  ToT
pi_181084908
"Wat we niet willen is onderwijs dat als doel heeft om de integratie in Nederland te belemmeren of om antidemocratische opvattingen te stimuleren."
En over 10 - 15 jaar als er allerlei geheime opnames op Youtube verschenen zijn: "We wisten echt niet dat dit soort dingen zich in deze scholen afspeelden! Wij distantiëren ons hier ten zeerste van en vinden dat hier streng tegen opgetreden dient te worden!"
pi_181085007
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:57 schreef polderturk het volgende:
Ze kunnen dat geld beter besteden aan rekenlessen en Nederlandse taallessen in het weekend.
Mal. :{
Dat is een taak voor de Nederlandse overheid.

Echt heel vreemd is dit ook niet. Kijk eens naar Diyanet bijvoorbeeld. Die opereren ook in Nederland, en dat werkt toch allemaal prima. Waarom zou dit opeens een probleem zijn dan?
pi_181085029
.

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2018 18:46:21 ]
pi_181085045
Krijg het gevoel dat daar een groter plan achter zit.
Eens kijken
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:48:56 #23
74056 crew  ToT
pi_181085086
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:46 schreef Maharski het volgende:
Krijg het gevoel dat daar een groter plan achter zit.
Net als de Gülenscholen.
pi_181085134
En nu is het wachten op degene die ons komen vertellen dat de integratie van Turken in Nederland voorspoedig verloopt. :')
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181085166
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:51 schreef oranjevogel1 het volgende:
En nu is het wachten op degene die ons komen vertellen dat de integratie van Turken in Nederland voorspoedig verloopt. :')
:W De integratie van veel Turken in Nederland is voorspoedig verlopen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181085184
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:53 schreef Hathor het volgende:

[..]

:W De integratie van veel Turken in Nederland is voorspoedig verlopen.
Goh... Binnen 2 minuten. Vraag me af of deze reactie ook door Erdogan is gefinancierd.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181085237
Lopen ze daar achter ofzo. De kinderen van een kennis van mij gaan op zaterdagmiddag en zondagmiddag naar koranles in de moskee onder het mom van "kindermiddag". 4 uur per dag dus. Ik vindt het jammer dat die kinderen 9 en 11 niet van hun vrije weekend kunnen genieten. Maar het wordt zo gedaan met kinderspelletjes en eten en ondertussen ook de koranlessen dat de kinderen het echt leuk vinden en er graag naartoe gaan. Maar ja, die weten ook niet beter. Zijn trouwens Marokkanen maar het idee is hetzelfde.
pi_181085257
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:54 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Goh... Binnen 2 minuten. Vraag me af of deze reactie ook door Erdogan is gefinancierd.
Als Erdogan mij hiervoor wil betalen zal ik hem niet tegenhouden, maar ik ben geen Turk dus laat ik de lat maar niet te hoog leggen. Bovendien heb je mijn post blijkbaar niet goed gelezen, ik zeg nadrukkelijk dat de integratie van veel Turken goed is verlopen....veel...maar lang niet allemaal.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181085313
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:57 schreef praadje het volgende:
Lopen ze daar achter ofzo. De kinderen van een kennis van mij gaan op zaterdagmiddag en zondagmiddag naar koranles in de moskee onder het mom van "kindermiddag". 4 uur per dag dus. Ik vindt het jammer dat die kinderen 9 en 11 niet van hun vrije weekend kunnen genieten. Maar het wordt zo gedaan met kinderspelletjes en eten en ondertussen ook de koranlessen dat de kinderen het echt leuk vinden en er graag naartoe gaan. Maar ja, die weten ook niet beter. Zijn trouwens Marokkanen maar het idee is hetzelfde.
Maar daar hebben ze de rest van hun leven wel profijt van. En zoals je zegt vinden ze het leuk en gaan ze er graag naar toe. Jij ziet ze liever achter de playstation? :?
pi_181085319
Ik moet trouwens zeggen dat die kennis vanaf haar 10e hier is (is nu 40) en pas na haar trouwen een echte moslima is geworden.
Mijn pleegdochter is van Marokkaanse afkomst en daar opgegroeid en die gaat echt de deur niet uit als ze niet in haar hipste kleren en vol in de make-up is.
Ze is nu op vakantie in Marokko en daar gaat ze naar discotheken en naar het strand in bikini.

Het zijn vooral de generatie die hier opgegroeid is die niet met hun tijd zijn meegegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door praadje op 10-08-2018 19:48:40 ]
pi_181085331
Zou je als ouders je kind niet naar een weekendschool sturen waar het iets leert waar het ook echt wat aan heeft? :?
pi_181085352
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:01 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar daar hebben ze de rest van hun leven wel profijt van. En zoals je zegt vinden ze het leuk en gaan ze er graag naar toe. Jij ziet ze liever achter de playstation? :?
Nou dat ook weer niet maar een beetje rust en sportclubjes kan ook geen kwaad. Let wel, ik ben zelf half Mocro dus zeker niet tegen hun geloof maar dit lijkt meer op hersenspoelen. Of laat ze desnoods 1 middag gaan.
pi_181085363
Al die Chinezen bij mij op school moesten ook naar de Chinese school.

Op zaterdag naar school moeten :')_!
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_181085373
Iedere vorm van faciliteren meteen stoppen en ouders die hun kind erheen sturen korten op hun kinderbijslag,
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_181085391
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:38 schreef ToT het volgende:
"Wat we niet willen is onderwijs dat als doel heeft om de integratie in Nederland te belemmeren of om antidemocratische opvattingen te stimuleren."
En over 10 - 15 jaar als er allerlei geheime opnames op Youtube verschenen zijn: "We wisten echt niet dat dit soort dingen zich in deze scholen afspeelden! Wij distantiëren ons hier ten zeerste van en vinden dat hier streng tegen opgetreden dient te worden!"
Ik ben nu al geschokt
pi_181085392
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:04 schreef praadje het volgende:
Let wel, ik ben zelf half Mocro dus zeker niet tegen hun geloof maar dit lijkt meer op hersenspoelen.
Ben je wel eens geweest? Hoezo hersenspoelen?
pi_181085434
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:01 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar daar hebben ze de rest van hun leven wel profijt van. En zoals je zegt vinden ze het leuk en gaan ze er graag naar toe. Jij ziet ze liever achter de playstation? :?
Leg mij eens haarfijn uit hoe ze de rest van hun leven profijt gaan hebben van koranlessen? Want volgens mij gaan ze er veel meer profijt van hebben als ze in het weekend eens lekker gaan sporten en een beetje aan lichamelijke en sociale ontwikkeling doen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:12:40 #38
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_181085532
_O- _O- _O-

Wat is dat toch met Turken die denken dat hun leider zo perfect is?

Donder per direct op naar Turkije of stop op z'n minst met het roken van jointjes en "hoer" roepen naar iedereen die betere genen heeft dan jij.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_181085551
quote:
te makkelijke troll
pi_181085576
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:07 schreef Hathor het volgende:
Leg mij eens haarfijn uit hoe ze de rest van hun leven profijt gaan hebben van koranlessen?
Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:07 schreef Hathor het volgende:
Want volgens mij gaan ze er veel meer profijt van hebben als ze in het weekend eens lekker gaan sporten en een beetje aan lichamelijke en sociale ontwikkeling doen.
Het een sluit het ander niet uit, kan gecombineerd worden.
pi_181085612
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.

[..]

Het een sluit het ander niet uit, kan gecombineerd worden.
Dat zal ik wel niet begrijpen...daar heb je inderdaad gelijk in. Bovendien wil ik het ook helemaal niet begrijpen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181086449
Nou, prima.

Mits toelatingstest over de Nederlandse taal en cultuur. En anders ga je maar een paar jaar in Turkije wonen. Onzin weer.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:55:42 #43
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181086521
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is de sleutel voor een gelukkig leven.
Wat, de koran?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181086584
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.

[..]

Het een sluit het ander niet uit, kan gecombineerd worden.
Toch zijn mensen minder gelukkig in moslimlanden dan de rest van de wereld. Zal er wel iets fout gaan. En dat na 1400 jaar nog.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:06:14 #45
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_181086834
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:13 schreef Max23 het volgende:
De Turkse overheid is bezig met het opzetten van weekendscholen in verschillende landen, waaronder Nederland.
Onaanvaardbaar. In Nederland dienen aan Nederlanders de Nederlandse cultuur te worden onderwezen. In Turkije dienen aan Turken de Turkse cultuur te worden onderwezen. Simpeler kan het niet.
pi_181087665
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:06 schreef Voice_Over het volgende:

[..]

Onaanvaardbaar. In Nederland dienen aan Nederlanders de Nederlandse cultuur te worden onderwezen. In Turkije dienen aan Turken de Turkse cultuur te worden onderwezen. Simpeler kan het niet.
Een weekendschool om je Nederlands wat bij te spijkeren lijkt me ook niet verkeerd, cultuur is nog altijd enkelvoud.
pi_181087737
Het blijkt dat veel EuroTurken slecht Turks spreken. Dat niveau willen ze opkrikken. Maar of het gewenst is, is vraag twee.
pi_181087955
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:04 schreef KennyPowers het volgende:
Al die Chinezen bij mij op school moesten ook naar de Chinese school.

Op zaterdag naar school moeten :')_!
Bij Chinese school gaat het voor 90% over taal aangezien ze dat thuis maar weinig leren. Oudere generatie Chinezen werkt namelijk 80 uur per week in het restaurant dus hebben niet heel veel dagelijks contact met de kinderen.
pi_181088317
Weer een bewijs dat we als de sodemieter het dubbele paspoort af moeten Schaffer.
pi_181088584
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:50 schreef hvan het volgende:
Weer een bewijs dat we als de sodemieter het dubbele paspoort af moeten Schaffer.
In verkiezingstijd roept Rutte dan weer 'donder dan op' of woorden van gelijke strekking, maar de VVD doet al jaren helemaal niets tegen nationalistische en religieuze infiltratie en zal dat in de toekomst ook niet doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:11:37 #51
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181089074
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.

[..]

Het een sluit het ander niet uit, kan gecombineerd worden.
Ik kan me niet voorstellen dat in het hiernamaals moslims ineens wel vredig met elkaar samen kunnen leven.
pi_181089419
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:
Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.
Ik moet er niet aan denken om met een visie te leven waarin ik mensen onderverdeel in übermensch en (gelovige) en üntermensch (ongelovige), en je voortdurend bang moet zijn voor iedere misstap die je maakt 'voor de geweldige bestraffing' van je Schepper. Maar goed, ieder z'n manier van gelukkig worden zullen maar zeggen.
Eens kijken
pi_181089593
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:22 schreef Maharski het volgende:
Ik moet er niet aan denken om met een visie te leven waarin ik mensen onderverdeel in übermensch en (gelovige) en üntermensch (ongelovige), en je voortdurend bang moet zijn voor iedere misstap die je maakt 'voor de geweldige bestraffing' van je Schepper.
Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt, mezelf inclusief.
pi_181089624
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:44 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Mal. :{
Dat is een taak voor de Nederlandse overheid.

Echt heel vreemd is dit ook niet. Kijk eens naar Diyanet bijvoorbeeld. Die opereren ook in Nederland, en dat werkt toch allemaal prima. Waarom zou dit opeens een probleem zijn dan?
Jah joh gaat prima. Honderdduizenden Nederlandse Turken snappen niet dat het fout is om op een massamoordende, discriminerende, vrijheid afnemende misdadiger te stemmen, maar voor de rest is het allemaal koek en ei.
pi_181089700
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.

Serieus geloven dat het merendeel van je landgenoten naar de hel gaat lijkt mij nou niet echt gelukkig makend, maar ik ben dan ook geen psychopaat.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:34:42 #56
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_181089731
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:57 schreef praadje het volgende:
Ik vindt het jammer dat die kinderen 9 en 11 niet van hun vrije weekend kunnen genieten.
Weekendschool is ook wel wat voor jou aangezien je “ik vindt” nooit met dt schrijft
pi_181089766
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:30 schreef Glazenmaker het volgende:
Jah joh gaat prima.
Inderdaad. Zoals je misschien weet is er onder de Turkse jeugd nauwelijks sprake van radicalisering zo zijn er ook nauwelijks uitreizigers naar Syrie bijvoorbeeld. Dit is o.a. de verdienste van de Diyanet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2018 21:36:40 ]
pi_181089890
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:57 schreef praadje het volgende:
Lopen ze daar achter ofzo. De kinderen van een kennis van mij gaan op zaterdagmiddag en zondagmiddag naar koranles in de moskee onder het mom van "kindermiddag". 4 uur per dag dus. Ik vindt het jammer dat die kinderen 9 en 11 niet van hun vrije weekend kunnen genieten. Maar het wordt zo gedaan met kinderspelletjes en eten en ondertussen ook de koranlessen dat de kinderen het echt leuk vinden en er graag naartoe gaan. Maar ja, die weten ook niet beter. Zijn trouwens Marokkanen maar het idee is hetzelfde.
Ik denk ook iedere keer aan 9 en 11 als het gaat om islam lessen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:43:13 #59
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_181089999
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:35 schreef Beathoven het volgende:
Het blijkt dat veel EuroTurken slecht Turks spreken. Dat niveau willen ze opkrikken. Maar of het gewenst is, is vraag twee.
Heel veel in Nederland geboren polderTurken spreken belabberd Nederlands. Belachelijke situatie.
pi_181090004
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:35 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Inderdaad. Zoals je misschien weet is er onder de Turkse jeugd nauwelijks sprake van radicalisering zo zijn er ook nauwelijks uitreizigers naar Syrie bijvoorbeeld. Dit is o.a. de verdienste van de Diyanet.
Het is allemaal onderwereld , radicalisering gaat ze gewoon geld kosten. Hopelijk gaan de albanezen dit nu oplossen, die zijn wel erger maar daar zijn er een stuk minder van.
pi_181090007
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:35 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Inderdaad. Zoals je misschien weet is er onder de Turkse jeugd nauwelijks sprake van radicalisering zo zijn er ook nauwelijks uitreizigers naar Syrie bijvoorbeeld. Dit is o.a. de verdienste van de Diyanet.
Zelf een andersdenkende kapotschieten en onderdrukken komt inderdaad wat bruter over dan stemmen op iemand die het voor je gaat doet, maar is het nou echt beter? Het merendeel van de Turken in Nederland heeft op een man gestemd die IS van geld voorzag in ruil voor goedkope olie.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:56:34 #62
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_181090457
Niemand houdt van buitenlandse inmenging. Zeker niet als de inmenging andere normen en waarden op aan houdt zoals hoe in het leven te staan. De reden dat landen als Rusland en China de voornamelijk Westerse ngo's extreem beknotten en toegang tot het land ontzeggen. Dit is weer een soortgelijk verhaal.
pi_181090807
Vroegâh op de basisschool gingen Turkse scholieren ook de klas uit om een uurtje of zo Turks te leren. Gewoon tijdens de les dus.

Was dat niet bizar genoeg, of was er toen ook ophef?

Ik vind het in beide gevallen belachelijk, maar kan mij toentertijd geen ophef herinneren. En nu gaat het niet eens ten koste van het reguliere onderwijs én het is vrijwillig.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:14:48 #64
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_181090924
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:14 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is de sleutel voor een gelukkig leven. Ook na het aardse leven nog, maar dat zal jij wel niet begrijpen.
Moslims slaan elkaar de hersens in op deze aarde. In de hemel zal het wel niet anders zijn. :')

Wees nou niet zo dom. Elk weldenkend mens weet dat Allah niet bestaat, er is geen hemel, er is niks na de dood. De wormen in de grond vreten je op en daarna is er niks meer.
pi_181090956
Multiculturalisme is het naast elkaar bestaan van meerdere culturen die de eerder aanwezige monocultuur wegdrukt en minimaliseerd tot het worden van slechts één van de meerdere culturen. Al de naast elkaar levende culturen kunnen zichzelf vervolgens (be)staande houden door een sterke band met het thuisland (die van de eigen cultuur) te onderhouden. Het tragische is dat de culturen die zichzelf gastheer maken voor een 'multicultuur' daar een uitzondering op zijn omdat ze geen extern thuisland hebben via welke eigen cultuur aangesterkt kan worden. Voor leden van die culturen is het een toekomst alsmaar meer delen en alsmaar meer verliezen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2018 22:21:17 ]
pi_181091046
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:10 schreef Drxx het volgende:
Vroegâh op de basisschool gingen Turkse scholieren ook de klas uit om een uurtje of zo Turks te leren. Gewoon tijdens de les dus.

Was dat niet bizar genoeg, of was er toen ook ophef?

Ik vind het in beide gevallen belachelijk, maar kan mij toentertijd geen ophef herinneren. En nu gaat het niet eens ten koste van het reguliere onderwijs én het is vrijwillig.
Dit is niet enkel een taalles maar ook oa maatschappijleer, geloof en geschiedenis onderwezen door een vreemde mogendheid. Er zit naar mijn mening wel een groot verschil in.
pi_181091082
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:34 schreef Gunner het volgende:

[..]

Weekendschool is ook wel wat voor jou aangezien je “ik vindt” nooit met dt schrijft
Ohh dat is echt stom van mij. Ik let daar altijd wel goed op en weet ook dat het alleen met een d moet.
pi_181091104
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:10 schreef Drxx het volgende:
Vroegâh op de basisschool gingen Turkse scholieren ook de klas uit om een uurtje of zo Turks te leren. Gewoon tijdens de les dus.

Was dat niet bizar genoeg, of was er toen ook ophef?

Ik vind het in beide gevallen belachelijk, maar kan mij toentertijd geen ophef herinneren. En nu gaat het niet eens ten koste van het reguliere onderwijs én het is vrijwillig.
Ik heb er geen enkele moeite mee als mensen in het weekend lessen Turks/kantklossen/aquajogging/wat dan ook willen volgen, maar ik heb wel moeite met de lange arm van Ankara.
Als de Nederlandse overheid dergelijke klasjes in het buitenland zou opzetten zou ik daar overigens ook geen voorstander van zijn.
pi_181091184
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:22 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik heb er geen enkele moeite mee als mensen in het weekend lessen Turks/kantklossen/aquajogging/wat dan ook willen volgen, maar ik heb wel moeite met de lange arm van Ankara.
Als de Nederlandse overheid dergelijke klasjes in het buitenland zou opzetten zou ik daar overigens ook geen voorstander van zijn.
Nederland heeft ook buitenlandse scholen die betaald worden door de overheid (wel minder dan vroeger na heftige bezuinigingen).

Maar bij Nederlandse scholen werkt het wat anders, is meestal voor expats en krijg je sinterklaas, koningsdag en Nederlandse les enzo. Turkse school draait natuurlijk erom dat Turkije invloed blijft uitoefenen op 'hun' onderdanen.
pi_181091295
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:29 schreef Hamzoef het volgende:
Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt, mezelf inclusief.
Kortom, er zijn wel wat mooiere en wijzere sleutels tot geluk.
Eens kijken
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:39:25 #71
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_181091484
Wat is dat toch met Turkije en krampachtig vast proberen te houden aan mensen die er niet zijn geboren en zelden gaan komen?
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:50:33 #72
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_181091758
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat is dat toch met Turkije en krampachtig vast proberen te houden aan mensen die er niet zijn geboren en zelden gaan komen?
Eén woord: Stemrecht.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:12:29 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_181092266
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat is dat toch met Turkije en krampachtig vast proberen te houden aan mensen die er niet zijn geboren en zelden gaan komen?
Erdogans natte droom van een Turkse vijfde colonne door heel West-Europa waarmee 'ie al naar gelieven kan dreigen een opstand te ontketenen.
We have always been at war with Eastasia.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:23:06 #74
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_181092447
Hoe weet de Turkse staat eigenlijk wie in het buitenland nog steeds Turks is? Doen de ouders aangifte bij hun burgerlijke stand oid?

Verder komt het op me over als een extreem matig idee en iets wat de Nederlandse staat actief moet tegenwerken.

[ Bericht 16% gewijzigd door ExtraWaskracht op 11-08-2018 00:09:37 ]
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:59:35 #75
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_181093152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:35 schreef Beathoven het volgende:
Het blijkt dat veel EuroTurken slecht Turks spreken. Dat niveau willen ze opkrikken. Maar of het gewenst is, is vraag twee.
Kunnen ze geen Sesamstraat in het Turks op een DVD-tje opsturen. Scheelt een hoop gedoe.
pi_181093831
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:40 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Bij Chinese school gaat het voor 90% over taal aangezien ze dat thuis maar weinig leren. Oudere generatie Chinezen werkt namelijk 80 uur per week in het restaurant dus hebben niet heel veel dagelijks contact met de kinderen.
Dus het kwam wel goed uit dat ze nog een dagje naar school moesten :D
pi_181094317
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 00:26 schreef YebCar het volgende:

[..]

Dus het kwam wel goed uit dat ze nog een dagje naar school moesten :D
:+
pi_181095778
Geen Triggershot-actie in dit topic? -O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_181096078
Laten we vooral onze toch al niet te snuggere allochtone medemens in het weekend ook nog eens volproppen met allerlei eeuwenoude waanzin, waardoor ze weer met volle moed een dag met hun vlaggen kunnen wapperen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181096322
quote:
15s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:58 schreef SpaceOddity het volgende:
Geen Triggershot-actie in dit topic? -O-
Nou ik dan.

Nederland geeft jaarlijks circa 10miljoen euro uit aan "Nederlandse taallessen en cultuur voor Nederlandse kinderen in het buitenland". Zowel weekendscholen als Nederlandstalige scholen. En ja, het subsidieert in dit kader ook Nederlandse scholen in het buitenland die bijv Bijbellessen geven omdat het een school op christelijke basis is, zoals in Brazilië (Google is your friend). Sinterklaas vieren, zonder black pete vaak (niet boos worden jongens), nieuwjaar, kerst en veel meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aloulu op 11-08-2018 05:06:12 ]
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 04:57:51 #81
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181096331
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 04:56 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Nou ik dan.

Nederlands geeft jaarlijks circa 10milj euro uit aan "Nederlandse taallessen en cultuur voor Nederlandse kinderen in het buitenland". Zowel weekendscholen als Nederlandstalige scholen. En ja, het subsidieert in dit kader ook Nederlandse scholen in het buitenland die bijv Bijbellessen geven omdat het een school op christelijke basis is, zoals in Brazilië (Google is your friend). Sinterklaas vieren, zonder black pete vaak (niet boos worden jongens), nieuwjaar, kerst en veel meer.
Heb je nog een soort bron? En nogmaals, dit gaat niet over expat-kids.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  † In Memoriam † zaterdag 11 augustus 2018 @ 05:34:25 #82
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181096386
Ik vraag mij af wat men die kinderen daar wil gaan leren, zal wel niet veel goeds zijn.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181096396
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 02:55 schreef Hathor het volgende:
Laten we vooral onze toch al niet te snuggere allochtone medemens in het weekend ook nog eens volproppen met allerlei eeuwenoude waanzin, waardoor ze weer met volle moed een dag met hun vlaggen kunnen wapperen.
:D !
  † In Memoriam † zaterdag 11 augustus 2018 @ 05:59:20 #84
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181096422
De waarde van de lira is sinds begin dit jaar bijna gehalveerd en Erdo beweert zojuist in het RTL Z nieuw dat het een complot van het westen is, hij 'adviseert' de Turken daarom ook hun euro's en dollars, mochten ze die hebben, om te ruilen voor lira's.

Tot zover les 1.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 06:08:21 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181096433
quote:
11s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:10 schreef Drxx het volgende:
Vroegâh op de basisschool gingen Turkse scholieren ook de klas uit om een uurtje of zo Turks te leren. Gewoon tijdens de les dus.

Was dat niet bizar genoeg, of was er toen ook ophef?

Ik vind het in beide gevallen belachelijk, maar kan mij toentertijd geen ophef herinneren. En nu gaat het niet eens ten koste van het reguliere onderwijs én het is vrijwillig.
Dat was nog toen we dachten dat ze terug zouden keren. Dan is het logisch dat je hen al op die terugkeer voorbereid. Net als bij die scholen voor expats.
Daarnaast geloofde men een tijdje dat je beter Nederlands kon leren naarmate je de taal van thuis beter kende.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:16:57 #86
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_181098784
Wel toevallig dat dit precies nu naar buiten komt. Moet Erdo de aandacht weer even afleiden van de slechte actuele toestand in de Turkse heilstaat?
pi_181099159
Slecht plan, uiteraard. Zo mogelijk kunnen ze in Turkije naar turkse scholen of scholen waar ze religieuze onzin aanpraten.
Conscience do cost.
pi_181099192
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 04:56 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Nou ik dan.

Nederland geeft jaarlijks circa 10miljoen euro uit aan "Nederlandse taallessen en cultuur voor Nederlandse kinderen in het buitenland". Zowel weekendscholen als Nederlandstalige scholen. En ja, het subsidieert in dit kader ook Nederlandse scholen in het buitenland die bijv Bijbellessen geven omdat het een school op christelijke basis is, zoals in Brazilië (Google is your friend). Sinterklaas vieren, zonder black pete vaak (niet boos worden jongens), nieuwjaar, kerst en veel meer.
De insteek vanuit Nederland is natuurlijk heel anders dan wat Turkije probeert te doen.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:19:09 #89
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_181099823
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 05:59 schreef Mo_Muffin het volgende:
De waarde van de lira is sinds begin dit jaar bijna gehalveerd en Erdo beweert zojuist in het RTL Z nieuw dat het een complot van het westen is, hij 'adviseert' de Turken daarom ook hun euro's en dollars, mochten ze die hebben, om te ruilen voor lira's.

Tot zover les 1.
Het is ook zo lekker simpel.
Gaat het goed: dat komt door het harde werken van de trotse Turken. (En met name ome Erdolf zelf, uiteraard)

Gaat het slecht: dat is de schuld van het buitenland/ Gulen.

En zo gaat het elke keer weer.

En dit gaan ze op de scholen tot in den treure ingeprent krijgen..
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_181100144
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:05 schreef marsan het volgende:
Iedere vorm van faciliteren meteen stoppen en ouders die hun kind erheen sturen korten op hun kinderbijslag,
Laten de ouders hun Nederlands paspoort inleveren en lekker terug naar Erdo gaan, ze vinden hem toch zo 'geweldig'!

Hypocriet volk vindt ik het.
pi_181100184
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:35 schreef JannekeC5 het volgende:

[..]

Laten de ouders hun Nederlands paspoort inleveren en lekker terug naar Erdo gaan, ze vinden hem toch zo 'geweldig'!

Hypocriet volk vindt ik het.
Zeg het ze, Gertrude!
Conscience do cost.
pi_181100230
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:38 schreef ems. het volgende:

[..]

Zeg het ze, Gertrude!
Staat toch duidelijk Janneke.
pi_181101351


Brugklas
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')