Volgens mij niet.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 22:42 schreef jatochneetoch het volgende:
Volgensmij is het wel gebruikelijk dat het dak over de erfgrens steekt.
Hoe weet de buurman dan wel al dat het zijn grond zou zijn?quote:Op dinsdag 24 juli 2018 22:34 schreef wtkoos het volgende:
Volgens het kadaster is het een hele oude (minuten) grens en is de preciese grens nooit bepaald (geen veldwerk heet dat) en van ergens eind 1800.
Ik heb medelijden met je, oprecht. Maar het lijkt mij dat dit de beste optie is, of hem 500 euro bieden om het alsnog te mogen doen (en dit even op papier zetten). Als goedkopere optie... In mijn geval overigens (geen overhang) is het pad achter van de achterburen, met (bij bouw) gesteld recht van overpad.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 23:07 schreef wtkoos het volgende:
Beste Itam: dat is nu precies mijn punt: dat KAN hij niet weten. Maar hij DENK dat hij het weet omdat hij ooit landmeters aan het werk heeft gezien van het kadaster. Maar die hebben alleen de grens van zijn kavel met het pad naar achterom bepaald en de erfgrens met z'n buurman.
Wat er dan gebeurd is dat het resterende deel gewoon betegeld wordt tot mijn muur. Logisch. Maar de grens van waar precies mijn perceel begint is nooit bepaald.
Ja Fe203, ik denk meer en meer die kant want ik heb al per aangetekende brief te horen gekregen van hem die grond van hem is en ik m'n muur niet mag isoleren op 'zijn' grond.
Als je buurman Euro 8.50 uitgeeft aan zo'n brief om dat te vertellen vermoed ik dat schikken geen optie gaat worden... :-(. En dat om 15 cm x 8 m. net een m2......
Dan heb je het wel over heel goed regelen, ik bedoel iets minder netjes heel goed regelenquote:Op dinsdag 24 juli 2018 23:42 schreef wtkoos het volgende:
bedankt investeerdertje :-).
Als je dit op papier wilt zetten, GOED op papier zetten zodat het rechtsgeldig is, dan moet je een erfdienstbaarheid opstellen. Dan ben je zo 800 euro kwijt bij notaris. En dan heeft hij jou het recht om grond te gebruiken waarvan we eigenlijk niet weten of die van hem is :-).....
Maar ik ga eerste een landmeetkundige zoeken die de grootte van z'n kavel precies kan bepalen. Dat zal niet zoveel kosten. Als dan blijkt dat er m2 ''over zijn'' (meer dan geregistreerd in kadaster), dan zit ik goed.
Dan kan ik alsnog voorstellen: joh, zullen we het kadaster e.e.a. officieeel laten verificeren en kosten delen?
Zo niet, dan ga ik gewoon m'n muur isoleren en als je het niet bevalt, dan mag JIJ aantonen, op JOUW kosten dat ik op jouw grond bouw....
Zelfs al was het toen gebruikelijk, dan nog is maar 'ergens vanuit gaan' nog steeds niet echt slim.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 22:34 schreef wtkoos het volgende:
Mijn vraag aan mensen die hier ervaring mee hebben: Mag je er van uit gaan dat toen dit huis werd gebouwd, men de toen bekende erfgrens (wat bij de toen bestaande woningen de erfgrens leek) in aanmerking nam en het dak NIET over de grens liet uitsteken of was het gebruikelijk de buitenmuur op de grens te zetten en het dak gewoon 30 cm boven het terrein van de buren te laten uitsteken??
Ik zou het laten uitmeten, geen gezeik.quote:Op woensdag 25 juli 2018 09:29 schreef nietzman het volgende:
[..]
Zelfs al was het toen gebruikelijk, dan nog is maar 'ergens vanuit gaan' nog steeds niet echt slim.
Je zou namelijk ook aan kunnen nemen dat de buurman wel weet waar 'ie het over heeft; hij heeft namelijk een nieuwbouwhuis met bijbehorende papieren en kadastergrenzen waarvan je kunt denken dat ze goed zijn uitgemeten.
Ik zou die man die 650 euro niet gunnen, en het liever aan t kadaster uitgeven.quote:Op woensdag 25 juli 2018 09:06 schreef MichelWuyts het volgende:
Geef die 650,- aan de buurman zodat je wel mag isoleren. Anders kun je altijd nog besluiten om vanuit de binnenkant te isoleren.
TS stelt hier terecht dat kadaster het zelf niet perse correct heeft;quote:Op woensdag 25 juli 2018 10:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Voordat je meteen naar het kadaster gaat kun je al een redelijk nauwkeurige gratis bepaling doen.
- Ga naar Funda.nl
- Zoek een huis op wat tekoop staat bij jou in de buurt
- Klik op die advertentie
- Scroll naar beneden
- Klik op "kadastrale kaart"
- Verschuif de kadastrale kaart zo dat je jouw woning en die van je buren in beeld hebt
- Zoom in op het pad tussen jullie woning
- Kijk of de erfgrens gelijk loopt met jouw zijgevel of niet.
Hier (huizen van rond 1900) is een zelfde situatie en is bij splitsing van de percelen rekening gehouden met de dak-oversteek van 30cm. Met als resultaat dat het pad tussen de woningen van mij is, met uitzondering van de laatste rij tegels langs de gevel van de buurman. Deze situatie is op de kadastrale kaarten van Funda best goed te herkennen als je inzoomt.
Ergo; er moet een nieuwe meting worden gedaan. Tegenwoordig wordt het beetje bij beetje nauwkeuriger wanneer er nieuwbouw wordt gedaan waarbij er dan wel landmeting wordt gedaan. Kadaster geeft een goede indicatie maar het kan zomaar een meter afwijkenquote:Volgens het kadaster is het een hele oude (minuten) grens en is de preciese grens nooit bepaald (geen veldwerk heet dat) en van ergens eind 1800.
Dafuq? Paar stoten voor z'n kop bedoel je.quote:Op woensdag 25 juli 2018 09:06 schreef MichelWuyts het volgende:
Geef die 650,- aan de buurman zodat je wel mag isoleren. Anders kun je altijd nog besluiten om vanuit de binnenkant te isoleren.
Stel de buurman krijgt gelijk. Ben je het geld voor de meting kwijt en je kunt niet isolerenquote:Op woensdag 25 juli 2018 10:46 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Dafuq? Paar stoten voor z'n kop bedoel je..
Mwah ik heb het gevoel dat die buurman lachend die 650 euro aan zou nemen en je dan nog niet laat isoleren. Dit soort zielige figuren gaan meestal all the way.quote:Op woensdag 25 juli 2018 11:10 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Stel de buurman krijgt gelijk. Ben je het geld voor de meting kwijt en je kunt niet isoleren
Maar er is in 2016 een nieuwe kavelverdeling gemaakt voor de nieuwbouw. De grenzen van dat nieuwbouw perceel zullen op dat moment wél exact kadastraal zijn vastgelegd. Dat de andere grenzen van TS niet opnieuw zijn vastgelegd en daardoor minder nauwkeurig zijn is in deze niet zo van belang.quote:Op woensdag 25 juli 2018 10:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
TS stelt hier terecht dat kadaster het zelf niet perse correct heeft;
[..]
Ergo; er moet een nieuwe meting worden gedaan. Tegenwoordig wordt het beetje bij beetje nauwkeuriger wanneer er nieuwbouw wordt gedaan waarbij er dan wel landmeting wordt gedaan. Kadaster geeft een goede indicatie maar het kan zomaar een meter afwijken
Doe hem een voorstel die grond te kopen voor een EUR 2.000?quote:Op dinsdag 24 juli 2018 23:07 schreef wtkoos het volgende:
Beste Itam: dat is nu precies mijn punt: dat KAN hij niet weten. Maar hij DENK dat hij het weet omdat hij ooit landmeters aan het werk heeft gezien van het kadaster. Maar die hebben alleen de grens van zijn kavel met het pad naar achterom bepaald en de erfgrens met z'n buurman.
Wat er dan gebeurd is dat het resterende deel gewoon betegeld wordt tot mijn muur. Logisch. Maar de grens van waar precies mijn perceel begint is nooit bepaald.
Ja Fe203, ik denk meer en meer die kant want ik heb al per aangetekende brief te horen gekregen van hem die grond van hem is en ik m'n muur niet mag isoleren op 'zijn' grond.
Als je buurman Euro 8.50 uitgeeft aan zo'n brief om dat te vertellen vermoed ik dat schikken geen optie gaat worden... :-(. En dat om 15 cm x 8 m. net een m2......
Als je het wil kopen zal eerst vastgesteld moeten worden van wie het isquote:Op woensdag 25 juli 2018 11:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Doe hem een voorstel die grond te kopen voor een EUR 2.000?
Waarmee je dus eigenlijk de buurman gelijk geeft en toegeeft dat die grond van hem is.quote:Op woensdag 25 juli 2018 09:06 schreef MichelWuyts het volgende:
Zie het als afkopen van het gezeurquote:Op woensdag 25 juli 2018 11:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je het wil kopen zal eerst vastgesteld moeten worden van wie het is
Die omweg via Funda is niet nodig. Je kun ook direct en gratis de onderliggende website raadplegen. Zie post #17 hierboven ....quote:Op woensdag 25 juli 2018 10:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Voordat je meteen naar het kadaster gaat kun je al een redelijk nauwkeurige gratis bepaling doen.
- Ga naar Funda.nl
- Zoek een huis op wat tekoop staat bij jou in de buurt
- Klik op die advertentie
- Scroll naar beneden
- Klik op "kadastrale kaart"
- Verschuif de kadastrale kaart zo dat je jouw woning en die van je buren in beeld hebt
- Zoom in op het pad tussen jullie woning
- Kijk of de erfgrens gelijk loopt met jouw zijgevel of niet.
Hier (huizen van rond 1900) is een zelfde situatie en is bij splitsing van de percelen rekening gehouden met de dak-oversteek van 30cm. Met als resultaat dat het pad tussen de woningen van mij is, met uitzondering van de laatste rij tegels langs de gevel van de buurman. Deze situatie is op de kadastrale kaarten van Funda best goed te herkennen als je inzoomt.
Beste advies ooitquote:Op woensdag 25 juli 2018 12:16 schreef Zihuatanejo het volgende:
TS moet even checken wat de wet erover zegt.
Dudequote:Op woensdag 25 juli 2018 21:30 schreef wtkoos het volgende:
Beste mensen !!
Ik heb net nog een brilliant idee !! Misschien... :-)
Kan ik me misschien beroepen op verjaring? Ik (en de vorige eigenaren) hebben meer dan 20 jaar het dak in het kavel van de buren gehad. Niemand heeft ooit bezwaar aangekend.
Is dan die grond niet van mij geworden? Ik hoef het niet perse kadastraal te laten vastleggen maar ik mag toch aannemen dat de grond onder mijn dak bij mijn kavel hoort.
Zelfs als dat oorsponkelijk niet het geval was is het nu door verjaring wel het geval.
Wie is hier echt juridisch onderlegd? :-).
Foto kun je uploaden via tinypic.com en dan krijg je een link die je hier kan delen.quote:Op woensdag 25 juli 2018 22:05 schreef wtkoos het volgende:
Ja, die buurman zal het er niet mee eens zijn. Maar als het door verjaring automatisch bij mij is komen te horen heeft ie geen poot om op te staan en bespaar ik me de kosten van kadaster. Bovendien, zelfs als kadaster concludeert dat muur erfgrens is dan zeg ik: ""was" want mijn dak zit al 60+ jaar in jullie erf.
Ja het lijkt me ook sterk maar het schijnt te voor te komen. En als ik even ruw de breedte van z'n gevels neem en de diepte van z'n kavel zou hij zo maar eens gelijk kunnen hebben. Maar het gaat natuurlijk maar om zo'n 1.5 m2 in totaal....
Ja, ik heb wel foto maar die staat niet online en dat moet met dit forum (een URL)....
Wat ik bedgreep is dat dat pad er 2 jaar geleden neergelegd is, samen met die nieuwbouw woningen.quote:Op donderdag 26 juli 2018 06:29 schreef Domnivoor het volgende:
Hoe lang is dat pad er al? Staat het ingetekend op de kadasterkaart?
Als jouw buren, of de vorige buren, dat pad al 10 jaar te goeder trouw gebruiken dan hebben ze een recht van overpad verworven, en dan staan ze in beginsel in hun recht. Het maakt dan niet eens zo veel uit waar de erfgrens loopt.
Oh dat heb ik niet zo gelezen.quote:Op donderdag 26 juli 2018 06:33 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat ik bedgreep is dat dat pad er 2 jaar geleden neergelegd is, samen met die nieuwbouw woningen.
Dat tegeltje 'eigen terrein' is veelzeggend. Wat ik niet snap dat je buurman dan niet zijn schutting verbreed heeft met een deur erin.quote:
Dit ja. Aan de andere kant, wanneer hij dat in eerste instantie niet wil aantonen en het later toch gaat doen en gelijk krijgt, kan jij de boel weer afbreken.quote:Op woensdag 25 juli 2018 09:14 schreef kovenant het volgende:
de buurman denkt dat het zijn grond is, hij weet het zelf nog niet eens zeker.
ik zou voorstellen samen de kosten voor kadaster meting te delen zo heb je beide zekerheid en is gelijk de discussie en ergernis uit de lucht.
als hij dat niet wilt dan moet hij het maar aan tonen dat het zijn grond is, je kan roepen wat je wilt maar zonder onderbouwing heb je niks.
Ditquote:Op donderdag 26 juli 2018 07:21 schreef Pharkus het volgende:
Dat tegeltje 'eigen terrein' is veelzeggend.
Recht van overpad misschien?quote:Op donderdag 26 juli 2018 07:21 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Dat tegeltje 'eigen terrein' is veelzeggend. Wat ik niet snap dat je buurman dan niet zijn schutting verbreed heeft met een deur erin.
Ik denk idd eerder dat het gemeente grond is of van een VVE.quote:Op donderdag 26 juli 2018 07:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Er zit ook een put in dat pad, zou me niets verbazen als het vd gemeente is, of gedeeld. Laat kadaster maar komen.
Wanneer het van de man zou zijn, en uit 2016 opgeleverd? Dan had hij zijn tuin er ook wel bij getrokken medunkt.
Zou kunnen, maar dan zou dat in de akte van de buurman moeten staan.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |