abonnement Unibet Coolblue
pi_180577007
Hallo,

Ik ben mijn woning volledig aan het renoveren en heb een aantal vraagjes betreffende het CV systeem

Is dit een thermostaatknop? Lijkt me niet maar ben verward aangezien er warm/koud op staat.


De bedoeling is de volledige onder verdieping van vloerverwarming te voorzien en boven de ouderwetse radiators te laten hangen. Kan ik de aanvoer en retour naar de benedenverdieping afknellen. Het zijn dikwandige 1inch metalen pijpen. Schroefdraad tappen is niet mogelijk en lassen is niet mijn sterkste punt maar nu begreep ik dat er knel einddoppen waren met speciaal kunststof (blauw) voor stalen leidingen.

Het zijn de 2 leidingen aan de onderzijde (ik moet dit op 3 slaapkamers toepassen)


Alle leidingen lopen op zolder welke aan een redelijk nieuw HR ketel zijn verbonden.




Wat is jullie gedachten bij het zien van deze installatie :)
pi_180577034
Die knop is een open/dicht knop.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:32 schreef Tasteless het volgende:

Wat is jullie gedachten bij het zien van deze installatie :)
Mijn gedachte: haakse slijper ertegen en alle oude leidingen doorslijpen en afvoeren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180577212
Poeh, antiek dikwandig spul.
pi_180577322
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:35 schreef blomke het volgende:
Die knop is een open/dicht knop.

[..]

Mijn gedachte: haakse slijper ertegen en alle oude leidingen doorslijpen en afvoeren.
Aangezien we de verwarmingen in de slaapkamers bijna nooit aanzetten vind ik het een beetje zonde om een volledig nieuw systeem aan te leggen tenzij dit alleen maar problemen gaat opleveren natuurlijk.
  donderdag 19 juli 2018 @ 10:03:58 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180577415
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:32 schreef Tasteless het volgende:
Ik ben mijn woning volledig aan het renoveren
Gaat niet samen met:

quote:
vind ik het een beetje zonde om een volledig nieuw systeem aan te leggen
Of je renoveerd volledig en maak je je hut toekomstbestendig of je laat de oude zut zitten.
Alles eruit slijpen, LTV radiatoren erin. Als dan je ketel er uit gaat hoef je alleen in de rechnische ruimte nog te klussen.

(een 40 jaar oude installatie weggooien is NIET zonde, laten zitten is een zonde.)
Tot nooit .......
pi_180577945
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:32 schreef Tasteless het volgende:
Wat is jullie gedachten bij het zien van deze installatie :)
Nog een gedachte bij het zien van de laatste 2 foto's: asbestverdacht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180578926
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gaat niet samen met:

[..]

Of je renoveerd volledig en maak je je hut toekomstbestendig of je laat de oude zut zitten.
Alles eruit slijpen, LTV radiatoren erin. Als dan je ketel er uit gaat hoef je alleen in de rechnische ruimte nog te klussen.

(een 40 jaar oude installatie weggooien is NIET zonde, laten zitten is een zonde.)
Ja, je hebt natuurlijk ook wel gelijk maar ik heb helaas een beperkt budget en die LTV radiators zijn verschrikkelijk duur. Als ik nieuwe radiators pak met voldoende vermogen op een lage aanvoer temp. kom ik al een heel eind lijkt me zo?

quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Nog een gedachte bij het zien van de laatste 2 foto's: asbestverdacht.
Ik heb gelukkig al eens eerder met deze 60jaar oude buizen gewerkt en het is papier geribbeld met een soort gips erom heen. Gelukkig geen asbest
pi_180579096
Ik geef het op….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180579171
Ik denk toch ook dat ts beter eens een meting zou laten doen...
pi_180579434
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:42 schreef suge2000 het volgende:
Ik denk toch ook dat ts beter eens een meting zou laten doen...
Ik begrijp nu dat er eventueel in het gips ook asbesthoudend materiaal verwerkt kan zitten. Ik ga het zeker laten testen. Bedankt voor de tip ^O^

Bij mijn moeder bleek er overigens na de test ook geen asbest in te zitten vandaar mijn conclusie.
  donderdag 19 juli 2018 @ 15:52:21 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180585060
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:28 schreef Tasteless het volgende:
Ja, je hebt natuurlijk ook wel gelijk maar ik heb helaas een beperkt budget en die LTV radiators zijn verschrikkelijk duur. Als ik nieuwe radiators pak met voldoende vermogen op een lage aanvoer temp. kom ik al een heel eind lijkt me zo?

Als ze voldoende vermogen hebben om ook je huis bij 40 graden aanvoer temperatiir warm te houden dan kan dat ook natuurlijk. 'LTV' is een verzamelnaam voor alles wat je huis bij 40 graden aanvoer op temperatuur kan houden. Niet een merknaam of zo.. (JAGA doet wel alsof)
Tot nooit .......
pi_180601623
Tenzij je antiek verzamelt, moet je dit verwijderen.

Helaas besparen veel mensen bij het opknappen van hun huis zo veel mogelijk op infrastructuur, mooie badkamertegels staan veel hoger op de lijst dan het creëren van een degelijke basis. Daardoor krijg je een leuk jasje om de oude meuk heen, maar is de basis van je huis nog steeds 'oude meuk' en kun je het opknappen mijns inziens geen renovatie noemen.

Mijn advies is altijd om het juist omgekeerd te doen. Eerst de basis op niveau van wat over 10 jaar waarschijnlijk de standaard is brengen (dus LTV verwarmingsinstallatie en alles zeer goed isoleren). Daarna komt de visuele opsmuk pas aan bod.

Als eenmaal je nieuwe badkamer geïnstalleerd is en je nieuwe parket ligt, je muren gestuukt en geschilderd zijn dan ga je immens nooit meer je leidingwerk vervangen tenzij het echt niet meer anders kan wegens lekkages en storingen. Want om leidingen door het huis te vervangen moet je opnieuw alles openbreken en dat doe je niet zo snel als de afwerking al naar je zin is.
pi_180602197
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Mijn advies is altijd om het juist omgekeerd te doen. Eerst de basis op niveau van wat over 10 jaar waarschijnlijk de standaard is brengen (dus LTV verwarmingsinstallatie en alles zeer goed isoleren). Daarna komt de visuele opsmuk pas aan bod.
Dat. Begin ook altijd met daken, goten en kozijnen te vernieuwen/repareren. Lekkage's kunnen schade aan je nieuwe stucwerk aanbrengen en dat zou zonde zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180602200
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 15:52 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als ze voldoende vermogen hebben om ook je huis bij 40 graden aanvoer temperatiir warm te houden dan kan dat ook natuurlijk. 'LTV' is een verzamelnaam voor alles wat je huis bij 40 graden aanvoer op temperatuur kan houden. Niet een merknaam of zo.. (JAGA doet wel alsof)
^O^ Ik zal er eens naar kijken. Misschien ook maar overwegen om boven vloerverwarming in het beton te laten frezen als alternatief op de LTV verwarming.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Tenzij je antiek verzamelt, moet je dit verwijderen.

Helaas besparen veel mensen bij het opknappen van hun huis zo veel mogelijk op infrastructuur, mooie badkamertegels staan veel hoger op de lijst dan het creëren van een degelijke basis. Daardoor krijg je een leuk jasje om de oude meuk heen, maar is de basis van je huis nog steeds 'oude meuk' en kun je het opknappen mijns inziens geen renovatie noemen.

Mijn advies is altijd om het juist omgekeerd te doen. Eerst de basis op niveau van wat over 10 jaar waarschijnlijk de standaard is brengen (dus LTV verwarmingsinstallatie en alles zeer goed isoleren). Daarna komt de visuele opsmuk pas aan bod.

Als eenmaal je nieuwe badkamer geïnstalleerd is en je nieuwe parket ligt, je muren gestuukt en geschilderd zijn dan ga je immens nooit meer je leidingwerk vervangen tenzij het echt niet meer anders kan wegens lekkages en storingen. Want om leidingen door het huis te vervangen moet je opnieuw alles openbreken en dat doe je niet zo snel als de afwerking al naar je zin is.
Ja, gister een bevriende installateur laten komen kijken en hij kwam tot dezelfde conclusie. Dus ik ga het oude systeem volledig verwijderen en vloerverwarming of LTV verwarmingen plaatsen.
pi_180602343
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 09:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat. Begin ook altijd met daken, goten en kozijnen te vernieuwen/repareren. Lekkage's kunnen schade aan je nieuwe stucwerk aanbrengen en dat zou zonde zijn.
De volledige ruwbouw wordt inderdaad eerst aangepakt. Ik heb gelukkig het voordeel dat ik er nog niet hoef te wonen :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')