abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180731202
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:17 schreef Rugtaz het volgende:

[..]

Alsof je wel op water kan lopen, ....
Alsof onnodig sterven aan een kruis bijdraagt aan het redden van mensen.
Conscience do cost.
pi_180732049
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:55 schreef ems. het volgende:

[..]

Alsof onnodig sterven aan een kruis bijdraagt aan het redden van mensen.
Alsof jij dat kan weten. Wie heb jij gered? Inmiddels hebben wereldwijd miljoenen mensen hun leven gebeterd voor het goede, hoop, liefde, genezing, geduld, gevonden door hun geloof en inspireert zijn leven en dood nog steeds miljarden mensen, van arm tot rijk, onderdaan tot koning, kunstenaars, intellectuelen, ...
pi_180732148
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 23:28 schreef Rugtaz het volgende:

[..]

Alsof jij dat kan weten. Wie heb jij gered?
Ongeveer evenveel mensen als jezus door onnodig te sterven, dus.
quote:
Inmiddels hebben wereldwijd miljoenen mensen hun leven gebeterd voor het goede, hoop, liefde, genezing, geduld, gevonden door hun geloof en inspireert zijn leven en dood nog steeds miljarden mensen, van arm tot rijk, onderdaan tot koning, kunstenaars, intellectuelen, ...
Haha, nee. Geïnspireerd heeft die verwarde man zeker, maar zelden voor het goede. Het enige dat zijn kruisiging heeft opgeleverd is dat we nu opgescheept zitten met allemaal christenen omdat ze dat destijds hebben gebruikt als propagandamiddel en men ~2000 jaar later nog steeds wil geloven in magie.
Conscience do cost.
pi_180732401

[ Bericht 100% gewijzigd door Rugtaz op 26-07-2018 00:24:31 ]
pi_180736819
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 20:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Men had het over het herkennen van de teruggekeerde Jezus, niet over deze gebeurtenis wat sommigen ook moge denken.
En ja, mijn beschrijving was ook als grap bedoeld, alhoewel sommige infantielen dit ernstig nemen.
Ik weet dat je alleen wilde plagen.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 20:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Volgens de oudste Griekse versie gaat het om een chrestus ( gezalfde koning over Judea ) die na Jezus zou komen als hij zou komen te overlijden. En deze " voorspelling " ( na de feiten ) is uitgekomen. Ook deze chrestus is er niet in geslaagd de joden te bevrijden van de Romeinen. Het misverstand zit hem hierin dat Christus geen eigennaam is, maar een koninklijke titel. Het is daarom ook niet Jezus Christus maar Jezus DE christus ( chrestus = messias = gezalfde ).
Maar de Jezus Christus die in dit topic wordt bedoeld is toch ook de messias? Dus welk misverstand?
pi_180737428
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 08:23 schreef Hexxenbiest het volgende:
Maar de Jezus Christus die in dit topic wordt bedoeld is toch ook de messias? Dus welk misverstand?
Christus en messias wil beiden zeggen ' gezalfde ( koning )'. Voor Jezus waren er ook al messiassen en ook erna. Met een beetje gezond verstand zou je toch moeten begrijpen dat deze Jezus niet terugkomt. Wat de auteurs van het N.T. wilde duidelijk maken was de moed niet op te geven, want bij hun leven ( teksten zijn geschreven in de 2e helft van de 1e eeuw ) zou er opnieuw een messias opstaan. De hedendaagse chassidische joden zien nog steeds uit naar een messias. Aan een dode messias heeft men niet zoveel. Verder hou ik me niet bezig met de infantiele hersenspinsels die met de regelmaat van de klok hier gedropt worden.
pi_180737529
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 09:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Christus en messias wil beiden zeggen ' gezalfde ( koning )'. Voor Jezus waren er ook al messiassen en ook erna. Met een beetje gezond verstand zou je toch moeten begrijpen dat deze Jezus niet terugkomt. Wat de auteurs van het N.T. wilde duidelijk maken was de moed niet op te geven, want bij hun leven ( teksten zijn geschreven in de 2e helft van de 1e eeuw ) zou er opnieuw een messias opstaan. De hedendaagse chassidische joden zien nog steeds uit naar een messias. Aan een dode messias heeft men niet zoveel. Verder hou ik me niet bezig met de infantiele hersenspinsels die met de regelmaat van de klok hier gedropt worden.
Maw: men wacht gewoon op Jezus Christus' komst, die herkend zal worden door ware christenen.
pi_180737918
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 09:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maw: men wacht gewoon op Jezus Christus' komst, die herkend zal worden door ware christenen.
Blijkbaar. 8)7
pi_180738147
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 09:22 schreef ATON het volgende:

[..]

De hedendaagse chassidische joden zien nog steeds uit naar een messias. Aan een dode messias heeft men niet zoveel
Menachem schneerson
pi_180738718
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 10:07 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Menachem schneerson
Nederlands graag.
pi_180743803
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 10:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Nederlands graag.
Ja zo heet ie

quote:
In de jaren 90 raakte een groot aantal Chabad-aanhangers ervan overtuigd dat hun rebbe Menachem Mendel Schneerson, de mosjiach (messias) zou worden of zijn. Toen hij in 1994 overleed, ontstond een aanzienlijke mesjichistische beweging. De aanhangers daarvan geloven dat de overleden rebbe weer tot leven zal komen en dan alsnog de mosjiach zal blijken te zijn. Zij accepteren, ook na zijn dood, zijn sterflijkheid niet en schrijven achter zijn naam niet het gebruikelijke acroniem zatzal (zecher tzadik livracha, moge de herinnering van deze rechtvaardige man tot zegen zijn) maar shlita (moge hij nog lange en aangename dagen hebben), wat alleen over levende mensen wordt gezegd, alsmede mhm (Melech Hamosjaich, koning messias).

Met name in Israël en New York is het percentage Lubavitchers dat mesjichistisch is erg hoog.
Een dooie
pi_180743976
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 15:13 schreef Rugtas het volgende:
Waarom zijn er christenen die beweren de teruggekeerde Jezus te zijn, en volgelingen krijgen, terwijl Jezus in de Bijbel over zijn terugkomst zegt:

[...]

Interpreteren ze de teksten in de Bijbel over de terugkomst van Jezus anders, hoe dan vraag ik me af?
Nee dit (messianisme) hoort nou eenmaal bij de abrahamitische religies
pi_180744021
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:37 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Goed lezen, ATON. Het zal een gebeurtenis zijn die ware christenen onmiddellijk zullen herkennen.
Nee nee
Iedereen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 26 juli 2018 @ 15:39:46 #239
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180744751
De enige die aan alle eisen en beloften voldoet blijft gewoon Yehoshua haMaschiach wie ten slotte de belofte van de Geest heeft ontvangen (hand 2:33) en tot Heer en Gezalfde is aangewezen, 2:36. Maar het beeld van Hem is door de wereld en Vaticaan vertekend tot hippie goeroe. Men wil het niet, omdat ze het een witman afgod vinden en blijven erbij dat het NT verzonnen is en kunstmatig alle profetieën en beloften laat vervullen in Hem, waardoor alle dingen aangaande de messias onvervuld blijven. Succes met het vinden van een kandidaat voor jesaja 53 (waar natuurlijk alleen weer op wordt ingegaan). De wet geeft geen belofte van redding maar verwacht een respons van bekering.
  donderdag 26 juli 2018 @ 15:58:21 #240
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180745280
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 15:39 schreef Manke het volgende:
De enige die aan alle eisen en beloften voldoet blijft gewoon Yehoshua haMaschiach wie ten slotte de belofte van de Geest heeft ontvangen (hand 2:33) en tot Heer en Gezalfde is aangewezen, 2:36. Maar het beeld van Hem is door de wereld en Vaticaan vertekend tot hippie goeroe. Men wil het niet, omdat ze het een witman afgod vinden en blijven erbij dat het NT verzonnen is en kunstmatig alle profetieën en beloften laat vervullen in Hem, waardoor alle dingen aangaande de messias onvervuld blijven. Succes met het vinden van een kandidaat voor jesaja 53 (waar natuurlijk alleen weer op wordt ingegaan). De wet geeft geen belofte van redding maar verwacht een respons van bekering.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 juli 2018 @ 17:45:36 #241
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180748390
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 15:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

:')
Je weet dat het meeste klopt, op het Vaticaan gedeelte na.
  donderdag 26 juli 2018 @ 18:35:41 #242
545 dop
:copyright: dop
pi_180749672
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 17:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Je weet dat het meeste klopt,
Je gelooft dat het meeste klopt
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_180762997
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2018 15:39 schreef Manke het volgende:
De persoon in Jesaja 53 zou lelijk zijn en zichzelf steeds verbergen, geminacht daarom en vermeden, en dat van kinds af aan (dus niet alleen bij zijn gevangenneming). Geloof je dan nog steeds dat het over Jezus gaat? De rest lijkt idd over Jezus te gaan.
pi_180763320
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 10:29 schreef Rugtaz het volgende:

[..]

De persoon in Jesaja 53 zou lelijk zijn en zichzelf steeds verbergen, geminacht daarom en vermeden, en dat van kinds af aan (dus niet alleen bij zijn gevangenneming). Geloof je dan nog steeds dat het over Jezus gaat? De rest lijkt idd over Jezus te gaan.
Nergens heeft Jesaja het over Jezus, trouwens in heel het O.T. is er geen sprake van Jezus.
pi_180763448
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 10:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Nergens heeft Jesaja het over Jezus, trouwens in heel het O.T. is er geen sprake van Jezus.
De naam 'Jezus' wordt idd nergens in het OT gebruikt, maar de beschrijvingen in Jesaja 53 lijken wel over hem te gaan. Op het begin stukje na dan, tenzij dat ook op hem van toepassing is.
  vrijdag 27 juli 2018 @ 10:56:30 #246
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180763551
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 10:29 schreef Rugtaz het volgende:

[..]

quote:
Jesaja 53

1 Wie heeft onze prediking geloofd,
en aan wie is de arm van de HEERE geopenbaard?
2 Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht,
als een wortel uit dorre aarde.
Gestalte of glorie had Hij niet;
als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben.
3 Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen,
een Man van smarten, bekend met ziekte,
en als iemand voor wie men het gezicht verbergt;
Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.
4 Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen,
ons leed heeft Hij gedragen.
Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde,
door God geslagen en verdrukt.
5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond,
om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem,
en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
6 Wij dwaalden allen als schapen,
wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg.
Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen
op Hem doen neerkomen.
7 Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt,
maar Hij deed Zijn mond niet open.
Als een lam werd Hij ter slachting geleid;
als een schaap dat stom is voor zijn scheerders,
zo deed Hij Zijn mond niet open.
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.
9 Men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld,
en Hij is bij de rijke in Zijn dood geweest,
omdat Hij geen onrecht gedaan heeft
en geen bedrog in Zijn mond geweest is.
10 Maar het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen, Hij heeft Hem ziek gemaakt.
Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben,
zal Hij nageslacht zien, Hij zal de dagen verlengen;
het welbehagen van de HEERE zal door Zijn hand voorspoedig zijn.
11 Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het zien,
Hij zal verzadigd worden.
Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken,
want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
12 Daarom zal Ik Hem veel toedelen,
en machtigen zal Hij verdelen als buit,
omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in de dood,
onder de overtreders is geteld,
omdat Hij de zonden van velen gedragen heeft
en voor de overtreders gebeden heeft.
pi_180763675
Ja dat is Jesaja 53, maar ik vroeg je iets.
  vrijdag 27 juli 2018 @ 11:18:56 #248
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_180764001
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 11:03 schreef Rugtaz het volgende:
Ja dat is Jesaja 53, maar ik vroeg je iets.
Als je het aandachtig leest, zie je dat het niet helemaal klopt wat je zei.
De rest lijkt over Hem te gaan, en het staat ook nog eens geschreven in voltooid verleden tijd.

quote:
Handelingen 8

26 En een engel van de Heere sprak tot Filippus en zei: Sta op en ga naar het zuiden, de weg op die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, die eenzaam is. 27 En hij stond op en vertrok; en zie, een Ethiopiër, een kamerheer en een machtig heer van de kandakè, de koningin van de Ethiopiërs, die heel haar schatkist beheerde en gekomen was om in Jeruzalem te aanbidden, 28 keerde terug, en hij zat op zijn wagen en las de profeet Jesaja. 29 En de Geest zei tegen Filippus: Ga ernaartoe en voeg u bij deze wagen. 30 En Filippus snelde ernaartoe, hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zei: Begrijpt u ook wat u leest? 31 Maar hij zei: Hoe zou ik dat kunnen, als niemand mij de weg wijst? En hij verzocht Filippus op de wagen te klimmen en bij hem te komen zitten. 32 En het schriftgedeelte dat hij las, was dit: Hij is als een schaap naar de slachting geleid en zoals een lam stemmeloos is bij de scheerder, zo doet Hij Zijn mond niet open. 33 In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen en wie zal Zijn afkomst vertellen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen. 34 En de kamerheer antwoordde Filippus en zei: Ik vraag u, over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over iemand anders? 35 En Filippus deed zijn mond open en, uitgaande van dat Schriftwoord, verkondigde hij hem Jezus. 36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water. En de kamerheer zei: Kijk, daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden? 37 En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij liet de wagen stilhouden, en zij daalden beiden af in het water, zowel Filippus als de kamerheer, en hij doopte hem. 39 En toen zij uit het water opgekomen waren, nam de Geest van de Heere Filippus weg; en de kamerheer zag hem niet meer, want hij vervolgde zijn weg met blijdschap. 40 Maar Filippus werd aangetroffen in Asdod; en terwijl hij het land doorging, verkondigde hij het Evangelie in alle steden, totdat hij in Caesarea kwam.
pi_180764894
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 11:18 schreef Manke het volgende:

[..]

Als je het aandachtig leest, zie je dat het niet helemaal klopt wat je zei.
De rest lijkt over Hem te gaan, en het staat ook nog eens geschreven in voltooid verleden tijd.

[..]

Ik ga niet raden wat er niet klopt aan mijn post, maar bedankt voor de aanvulling. Handeling 8 zegt dat het over Jezus gaat, Talmoed en joden interpreteren het als dat het gaat om Israël of ieder persoon waarover God tevreden is (dat ze op die manier beproefd worden, Jezus zou dan ook in het plaatje passen).

Het eerste stukje van Jesaja 53 zou alsnog over Jezus kunnen gaan, aangezien we niets over zijn uiterlijk weten (in het NT staat er voor zover ik weet niets over) en we weten ook niet hoe hij is opgegroeid.

Wat wil dat zeggen dan dat het in het voltooid verleden tijd is geschreven? Dat de persoon over wie het gaat vóór Jesaja kwam?
pi_180765801
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 18:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jawel. Net zoals er gouden cherubs op de ark des verbonds vervaardigd werden; net zoals de tempel van Salomo versierd was met metershoge beelden van engelen en afbeeldingen van dieren, planten en mensen; net zoals de tempel in het visioen van Ezechiël, waar de muren geheel versierd waren met afbeeldingen.

Wanneer er aan de materie van afbeeldingen zelf goddelijke kracht wordt toegekend, is het afgoderij. De wijze waarop de katholieke en orthodoxe kerken beelden gebruiken is zoals jij en ik foto's van geliefden graag bij ons hebben: niet vanwege de inkt en het papier, maar vanwege de afbeelding die ons verwijst naar onze geliefden.
De diverse heilige plaatsen/beelden uit het katholicisme vallen dan toch onder afgoderij?
Met als meest bekende voorbeeld natuurlijk Lourdes, maar ook dichterbij zijn er voorbeelden te vinden: https://www.trouw.nl/home/de-bloedtranen-van-maria~a3dfa1f0/
kunst zonder trein
Ik heb niets tegen Amerika, maar als ik iets vind, vraag ik onmiddellijk patent aan...
Ontdek je innerlijke schoonheid; vraag een vriend of hij je openrijt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')