Daarom leek mij het verstandig om een centraal schaak - topic aan te maken.
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 21:20 schreef Leatherface het volgende:
Er ontstaat momenteel een vrij grote wildgroei aan schaak - topics.Daarom leek mij het verstandig om een centraal schaak - topic aan te maken.
quote:kasparovchess.com
Op vrijdag 27 december 2002 21:21 schreef haaahaha het volgende:
Zijn er fokkers die op yahoo schaken?
Ik wel
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 21:01 schreef 303 het volgende:
Misschien past dit beter in DC, maar ik waag het erop:Ik wil in Chessmaster 8000 spelen met mijn eigen schaakstukken. Deze wil ik met mijn digitale camera fotograferen en dan gebruiken tijdens het schaken.
Is dit op de een of andere manier mogelijk met Chessmaster? Of weet iemand een schaakpakket waarmee dit wel kan?
quote:Ik zou het erg handig vinden als Juan Zueco zijn Chess Miniatuur - opgaves voortaan in dit topic post.
Op vrijdag 27 december 2002 21:16 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Je moet tegen de computer spelen, en dan zetten van de pc op je schaakbord nadoen. Is veel cooler. Speel je tenminste echt met je eigen stukken!
of is dat nix....
Bij voorbaat dank voor de medewerking
quote:
Op vrijdag 27 december 2002 21:24 schreef Leatherface het volgende:
Even enkele quotes uit een gesloten topic:
[..]
[..]Ik zou het erg handig vinden als Juan Zueco zijn Chess Miniatuur - opgaves voortaan in dit topic post.
Bij voorbaat dank voor de medewerking
quote:Misschien moeten jullie 2 even overleggen
Op donderdag 26 december 2002 00:52 schreef golfer het volgende:[..]
Open voor de volgende morgen maar een nieuw topic, om te voorkomen dat het teveel door elkaar gaat lopen, dan sluit ik de opgeloste wel.
J.
Ok dit snap ik opzich niet mis mee maar dan zie ik dit:
met alst tekst: Schaak is een term die gebruikt wordt wanneer een koning geslagen kan worden door een vijandig stuk
en dan is opeens wat eerst dame heette nu opeens koning geworden wat zit er nou precies fout eigenlijk
quote:Hint: witte koningin begint op wit, zwarte koningin begint op zwart
Op maandag 30 december 2002 16:07 schreef UnleashMitch het volgende:[...]
en dan is opeens wat eerst dame heette nu opeens koning geworden
wat zit er nou precies fout eigenlijk
quote:ja dus?
Op maandag 30 december 2002 16:10 schreef ChOas het volgende:[..]
Hint: witte koningin begint op wit, zwarte koningin begint op zwart
quote:zou je de vraag iets duidelijker kunnen stellen? een dame is koning geworden
Op maandag 30 december 2002 16:07 schreef UnleashMitch het volgende:
..
en dan is opeens wat eerst dame heette nu opeens koning gewordenwat zit er nou precies fout eigenlijk
..
[Dit bericht is gewijzigd door F1908 op 30-12-2002 16:13]
quote:Uuuuhm... dan klopt het plaatje of het bijschrift niet
Op maandag 30 december 2002 16:11 schreef F1908 het volgende:[..]
ja dus?
het is vandaag 30 december
quote:
de pion:de eerste zet van de pion MAG je 2 stappen vooruit.
de rest ALLEEN 1 stap VOORUIT, dus nooit achteruit ofzo
maar er is ÉÉN uitzondering wat de pion betreft, als er schuin voor hem (linksVOOR of rechtsVOOR) dan mag je die slaan d.m.v. je pion op de plek van het schaakstuk van de tegenstander neerzetten.
als de pion aan de andere kant is, dan mag je een willekeurig schaakstuk ervoor ijsen (bijna altijd wordt de koningin gekozen).maar er is nog een uitzondering, en dan moet je dit ff goed lezen.
als de pion van de tegenstander op 1 vakje na jou kant aantreft, waar alle pionnen nog staan (als voorbeeld), dus dan staat er een zwarte pion, leeg vakje, een witte pion.
stel dat jij de pion daarnaast 2 stappen naar voren zet (dat mag dus alleen in de eerste zet van die pion) dan is er voor de tegenpartij schuin voor die pion een gat, die jij met de 2 stappen hebt overgeslagen, dan mag de tegenstander die pion slaan. Dit is omdat jij dan een slag hebt vermeden door 2 stappen te zetten (die regel is een hele tijd geleden ingevoerd) en dat zou dan niet eerlijk zijn voor de tegenstander, dus dan mag de tegenstander zich aan de ouwe regel houden (dus jij hebt dan in gedachten maar 1 stap gezet) dus de tegenstander mag die pion pakken.vragen?
quote:Foutje van je want je ziet van links naar rechts: toren,paard, loper, dame of koningin, koning, loper, paard, toren.
Op maandag 30 december 2002 16:07 schreef UnleashMitch het volgende:
[afbeelding]
van links naar rechts toren, paard, loper, koning, dame, loper, paard, en toren.
en dan is opeens wat eerst dame heette nu opeens koning gewordenwat zit er nou precies fout eigenlijk
quote:die met die 5 uitsteeksels is de dame/koningin
Op maandag 30 december 2002 16:12 schreef UnleashMitch het volgende:
maar welke benaming is dan fout ?
quote:juist ja!
Op maandag 30 december 2002 16:14 schreef golfer het volgende:[..]
Foutje van je want je ziet van links naar rechts: toren,paard, loper, dame of koningin, koning, loper, paard, toren.
scherp!
quote:
Op maandag 30 december 2002 16:15 schreef UnleashMitch het volgende:
dus d8 is dame en d9 is koning ?
quote:D9? waar staat dat veld?
Op maandag 30 december 2002 16:16 schreef ChOas het volgende:[..]
Op D staan dames en op e staan koningen
[Dit bericht is gewijzigd door F1908 op 30-12-2002 16:20]
quote:lol
Op maandag 30 december 2002 16:17 schreef F1908 het volgende:[..]
D9? waar staat dat veld?
(IK WIL NAAR HUIS, mijn hersens hebben het voor vandaag duidelijk opgegeven )
quote:vast nog niet alles
Op maandag 30 december 2002 16:22 schreef F1908 het volgende:
is het nu alles duidelijk tommie?
allemaal bedankt
quote:Dat was pas nog in het nieuws idd. dan ben je best lijp
Op maandag 30 december 2002 16:23 schreef Lopat het volgende:
Schaken is leuk...
vooral simultaan tegen 22 mensen blind !
quote:kom morgen maar terug en ik zal het proberen
Op maandag 30 december 2002 16:23 schreef Lopat het volgende:
Schaken is leuk...
vooral simultaan tegen 22 mensen blind !
quote:DEAL
Op maandag 30 december 2002 16:25 schreef UnleashMitch het volgende:[..]
kom morgen maar terug en ik zal het proberen
De begin opstelling
Zwart heeft een pion bij jou in de buurt gekregen
Jij zet een pion 2 stappen vooruit (dit mag alleen de eerste zet van een pion)
doordat zwart hem niet zou kunnen slaan (staat niet schuin VOOR hem) mag hij hem toch slaan, omdat het anders niet helemaal eerlijk zou zijn.
quote:Dat is dus voor wit ;-) en voor Zwart is het van links naar rechts: toren,paard, loper, koning, dame of koningin], loper, paard, toren
Op maandag 30 december 2002 16:14 schreef golfer het volgende:[..]
Foutje van je want je ziet van links naar rechts: toren,paard, loper, dame of koningin, koning, loper, paard, toren.
quote:Dat was blind simultaan dammen
Op maandag 30 december 2002 16:24 schreef F1908 het volgende:[..]
Dat was pas nog in het nieuws idd. dan ben je best lijp
Wat een belediging voor het schaken
Zou iemand het kunnen?
quote:In de NRC stond ook een artikel over Ton Sijbrands. Blindsimultaandammen zou moeilijker zijn dan blindsimultaanschaken. Het is me niet helemaal duidelijk geworden waarom. Maar dit waren een aantal opvallende dingen aan het blindsimultaandammen.
Volgens Koltanovski (1937, 34 borden) berust dat hele blind-simultaan spelen op een trucje. Hij beweerde dat hij helemaal niet zo'n goed geheugen had. "U denkt toch zeker niet dat ik al die bordstanden kan onthouden," zo vroeg hij aan de aanwezigen: "nee, als ik bij de volgende partij kom, speel ik in gedachten de partij even opnieuw na, om zo bij de actuele stand te komen."
Z'n vrouw zei nog dat Ton zelfs een boodschappenlijstje moest maken als hij maar twee dingen hoefde te halen.
quote:ROFL
Op maandag 30 december 2002 18:03 schreef Bazyx het volgende:[..]
Z'n vrouw zei nog dat Ton zelfs een boodschappenlijstje moest maken als hij maar twee dingen hoefde te halen.
Voor alle andere vormen kan dammen natuurlijk niet in de schaduw staan van schaken.
J.
De toernooizege leverde Van Wely een
prijs van 11.250 Euro op.Stellwagen en
Tiviakov deelden de tweede en de derde
prijs.Ze verdienden elk 6.350 Euro.De
vierde prijs (3.600 Euro) was voor John
van der Wiel,die door een remise tegen
Erwin l'Ami het grote peloton op de
meet een banddikte voorbleef.
quote:Er was toch ook een Oostblokker die 16 partijen blindsimultaan speelde, en nog alles won ook ?
Op dinsdag 31 december 2002 00:29 schreef Juan Zueco het volgende:
Blindsimultaan dammen lijkt me inderdaad lastiger dan blind simultaan schaken, gezien de vorm van stukken. Afmeting van het bord heeft er m.i. niets mee te maken.Voor alle andere vormen kan dammen natuurlijk niet in de schaduw staan van schaken.
J.
SCHAKEN hè.
O ja, en een vraagje, mag je nog rokeren als je schaak hebt gestaan ? .
- je schaak staat
- je de koning en/of de toren waarmee je rokeert hebt verzet
- de koning bij het rokeren een veld overschrijdt dat wordt aangevallen.
Ik speel zwart.
quote:Iemand tips ?
1. e4 e5
2. Pf3 Pc6
3. Lb5 a6
4. La4 Pf6
5. 0-0 Le7
6. Te1 b5
7. Lb3 d6
8. c3 0-0
9. h3 h6
10. d4 Le8
11. Pbd2 Lf8
12. Pf1 Ld7
13. Pg3 Pa5
14. Lc2 c5
15. b3 Pc6
16. d5 Pe7
17. Le3 Pg6
18. Dd2 Ph7
19. a4 Ph4
20. Pxh4 Dxh4
21. De2 Dd8
22. b4 Dc7
23. Tec1 c4
24. Ta3 Tec8
25. Tca1 Dd8
26. f4 Pf6
27. fxe5 dxe5
28. Df1 Pe8
29. Df2 Pd6
30. Lb6 De8
31. T3a2 Le7
32. Lc5 Lf8
33. Pf5 Lxf5
34. exf5 f6
35. Lxd6 Lxd6
36. axb5 axb5
37. Le4 Txa2
38. Dxa2 Dd7
39. Da7 Tc7
40. Db6 Tb7
41. Ta8+ Kf7
42. Da6 Dc7
43. Dc6 Db6+
44. Kf1 Tb8
45. Ta6 ...
quote:Iemand van jouw niveau moet zeker niet de hoofdvariant van het Spaans gaan spelen. Al zal dat voor de tegenstander net zo goed gelden.
Op vrijdag 12 september 2003 23:19 schreef HetKoningsGambiet het volgende:
Ik heb net een partij gespeeld, zou iemand hier een leuke analyse van kunnen maken ?Ik speel zwart.
[..]Iemand tips ?
.
quote:
De Legal - Saint Brie.Parijs 1750.
1.e4-e5
2.Pf3-d6
3.Lc4-Lg4
4.Pc3-g6
5.Pxe5 ....Briljant, kijk maar.
.
5.... Lxd1
6.Lxf7+ - Ke7
7.Pd5#. 1-0.
Wit speelt en wint.
.
Eigenlijk weet ik het wel hoor.
quote:Eitje.
Op zondag 14 september 2003 14:06 schreef HetKoningsGambiet het volgende:
[afbeelding].Wit speelt en wint.
.
Eigenlijk weet ik het wel hoor.
Fucking briljant. .
quote:Ik vind het gewoon fucking briljant, en laat ik niet zien dat iemand opeens mijn nieuwe fucking briljante opening overneemt, fuck off, mijn opening.
HetKoningsGambiet vs. Mme.XDen Haag, 16 september 2003.
1.e4-e5.
2.b3 ! ...Fucking briljant !
.
2. ... d6
3. Lb2 ...
Poëzie in beweging mensen !
.
[Dit bericht is gewijzigd door HetKoningsGambiet op 16-09-2003 15:42]
quote:Échecs-spoiler:
Op zondag 14 september 2003 17:57 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Eitje.
spoiler:Eerst Pc7+, dan Dxc7. (Dat moet, iets anders kan niet) en daarna dan Lxf7#
[Dit bericht is gewijzigd door HetKoningsGambiet op 16-09-2003 02:32]
quote:Zie ik nu ook.
Op dinsdag 16 september 2003 02:30 schreef HetKoningsGambiet het volgende:[..]
Échecs-spoiler:
... Kd8. Lxf7 geeft geen mat.
spoiler:
quote:Ik soms.
Op dinsdag 16 september 2003 02:31 schreef TheShadow het volgende:
schaken er hier wel eens mensen op pimpernel ?
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1220631
.
quote:Vanavond ga ik er dieper op in, maar ik heb hem ff snel bekeken, en dat kon nog wel 100 zetten doorgaan, denk ik. Was mijn matvoering deze keer wel goed?
Op dinsdag 16 september 2003 15:49 schreef HetKoningsGambiet het volgende:
Iedereen die nét even teveel tijd overheeft raad ik aan deze partij te bekijken, die na 171 zetten in gelijkspel eindigde, wat een anticlimax.http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1220631
.
Wanneer eindigt een spel gelijk? Als het erop lijkt dat de partij nog eindeloos kan voortduren?
Ik speelde laatst een match tegen de computer en zijn koning stond niet schaak, maar elke zet die hij kon maken zou wel tot schaak leiden. Computer gaf draw aan...is dat dan ook zo?
quote:Als het eindeloos door kan gaan is het meestal remise, en als je geen zetten meer kan doen is het pat, zoals smoetsie al zei.
Op maandag 29 september 2003 11:50 schreef Odin83 het volgende:
Ik ben helaas nog een leek op schaakgebied en wil even graag iets leren.Wanneer eindigt een spel gelijk? Als het erop lijkt dat de partij nog eindeloos kan voortduren?
Ik speelde laatst een match tegen de computer en zijn koning stond niet schaak, maar elke zet die hij kon maken zou wel tot schaak leiden. Computer gaf draw aan...is dat dan ook zo?
Met zwart speel ik op e4 bijvoorbeeld graag de volgende variant van het Sicilaans: e4 c5 Pf3 e6 d4 cxd4 Pxd4 Db6!. De eerste tien keer dat je zoiets speelt word je wel hard geveegd. Maar je kunt mooi varianten opzoeken op www.chessbase.com en zo leer je het systeem langzaam een beetje kennen.
Wie kent er nog meer leuke alternatieve openingssystemen?
quote:Dit is Pat. Ook 3 maal zetten herhaling is remise of als het niet meer mogelijk is mat te zetten bv Koning en Loper tegen Koning
Op maandag 29 september 2003 11:50 schreef Odin83 het volgende:
Ik ben helaas nog een leek op schaakgebied en wil even graag iets leren.Wanneer eindigt een spel gelijk? Als het erop lijkt dat de partij nog eindeloos kan voortduren?
[Dit bericht is gewijzigd door zoom op 10-10-2003 19:38]
quote:Met wit beginnen met b2-b4 .
Op donderdag 2 oktober 2003 02:08 schreef thabit het volgende:
Ik probeer altijd alternatieve, enigszins provocerende openingssystemen te spelen. Maar dan nog wel op een dusdanige manier dat het allemaal correct is. Uiteraard omdat ik geen zin heb in tegenstanders die de boekjes perfect kennen.Met zwart speel ik op e4 bijvoorbeeld graag de volgende variant van het Sicilaans: e4 c5 Pf3 e6 d4 cxd4 Pxd4 Db6!. De eerste tien keer dat je zoiets speelt word je wel hard geveegd. Maar je kunt mooi varianten opzoeken op www.chessbase.com en zo leer je het systeem langzaam een beetje kennen.
quote:Sokolsky.
Op vrijdag 10 oktober 2003 19:35 schreef zoom het volgende:[..]
Met wit beginnen met b2-b4 .
Niet echt prettig voor wit.
J.
quote:Dat soort dingen werkt vooral in vluggertjes erg goed.
Ik open eigenlijk altijd e4 met wit. Maar ik weet nog geen leuke afwijkvariant tegen het Siciliaans. Morragambiet lijkt leuk maar werkt niet zo goed volgens mij als zwart zich opstelt met e6 en a6.
quote:Ik speel erg agressief tegen Siciliaans, meestal d4 na c5 oid.
Op zaterdag 11 oktober 2003 03:00 schreef thabit het volgende:[..]
Dat soort dingen werkt vooral in vluggertjes erg goed.
Ik open eigenlijk altijd e4 met wit. Maar ik weet nog geen leuke afwijkvariant tegen het Siciliaans. Morragambiet lijkt leuk maar werkt niet zo goed volgens mij als zwart zich opstelt met e6 en a6.
quote:Toch wel? En hoe verder?
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:09 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Ik speel erg agressief tegen Siciliaans, meestal d4 na c5 oid.
quote:Afhankelijk van de tegenstander. e5 wordt beantwoord met f4 of Pf3, en bijna elke andere zet met 1 van mijn paarden, of ik sla op c5.
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:33 schreef thabit het volgende:[..]
Toch wel? En hoe verder?
quote:Of met g2-g3, ook erg anders.
quote:Weens openen.
Op donderdag 2 oktober 2003 02:08 schreef thabit het volgende:
Ik probeer altijd alternatieve, enigszins provocerende openingssystemen te spelen. Maar dan nog wel op een dusdanige manier dat het allemaal correct is. Uiteraard omdat ik geen zin heb in tegenstanders die de boekjes perfect kennen.Met zwart speel ik op e4 bijvoorbeeld graag de volgende variant van het Sicilaans: e4 c5 Pf3 e6 d4 cxd4 Pxd4 Db6!. De eerste tien keer dat je zoiets speelt word je wel hard geveegd. Maar je kunt mooi varianten opzoeken op www.chessbase.com en zo leer je het systeem langzaam een beetje kennen.
-edit- en helaas ben ik weens een beetje kwijt )
[Dit bericht is gewijzigd door Swetsenegger op 11-10-2003 11:41]
quote:Maar zwart speelt toch meestal cxd4 neem ik aan?
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:38 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Afhankelijk van de tegenstander. e5 wordt beantwoord met f4 of Pf3, en bijna elke andere zet met 1 van mijn paarden, of ik sla op c5.
quote:Dat is jammer, want ik wilde er net een vraag over stellen. Weens is toch e4 e5 Pc3 Pf6 f4?
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:40 schreef Swetsenegger het volgende:-edit- en helaas ben ik weens een beetje kwijt
)
quote:Ja , of e4 e4 Pc3 Pf6 Lc4 . is wel een leuke.pakt bord er even bij
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:44 schreef thabit het volgende:[..]
Dat is jammer, want ik wilde er net een vraag over stellen. Weens is toch e4 e5 Pc3 Pf6 f4?
Ik speel het vrijwel altijd met wit.
quote:Hoe dan?
Op zaterdag 11 oktober 2003 15:20 schreef JAM het volgende:
Weens..
Ik speel het vrijwel altijd met wit.
quote:Mijn tegenstanders niet, raar genoeg. In het enkele geval dat ze het wel doen, doe ik meestal Pf3, dan hoeft m'n dame er niet uit, en dekken heeft weinig zin, ivm het paard. En zijn ontwikkeling is dat erg langzaam, dus ik heb een voordeel.
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:41 schreef thabit het volgende:[..]
Maar zwart speelt toch meestal cxd4 neem ik aan?
quote:Is dat het Weens? Dan speel ik het écht ongelofelijk vaak.
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:59 schreef smoetsie het volgende:
e4 e5 Pc3 is al Weens. Belangrijkste varianten gaan na Pf6 verder met f4, g3 of Lc4
quote:1.e4-e5
Op zaterdag 11 oktober 2003 15:24 schreef thabit het volgende:[..]
Hoe dan?
En vanaf daar zijn vele varianten. Bijvoorbeeld.
2. ... Pc6.
3. f4 ...
Of.
2. ... d6.
3. Lc4....
Of.
2. ... Pc6.
3. f4 - Ld6.
4. Pf3 ....
Etc. .
quote:Ja ik wist een variantje of 6 uit mijn hoofd.
Op zaterdag 11 oktober 2003 15:44 schreef JAM het volgende:[..]
1.e4-e5
2.Pc3 ...En vanaf daar zijn vele varianten. Bijvoorbeeld.
2. ... Pc6.
3. f4 ...Of.
2. ... d6.
3. Lc4....Of.
2. ... Pc6.
3. f4 - Ld6.
4. Pf3 ....
Etc..
Maar zoals gezegd is het jaren geleden dat ik op 'nivo' heb geschaakt en ben het echt kwijt.
quote:Het is bij mij als ik Weens speel altijd de tactiek om veel druk te zetten op de koningsvleugel, eerst even daar die hele pionnenstructuur naar de tering helpen en later in het spel ook altijd de
Op zaterdag 11 oktober 2003 15:46 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Ja ik wist een variantje of 6 uit mijn hoofd.
Meestal komt er altijd 1 van de varianten uit, en wanneer geconcntreerd gespeeld (en uiteraard de varianten kennen) leidt vaak tot winst.
Voornamelijk omdat een tegenstander een 'normale' opening verwacht.Maar zoals gezegd is het jaren geleden dat ik op 'nivo' heb geschaakt en ben het echt kwijt.
* JAM schaakt lekker dogmatisch.
quote:Daarom is afwijken ook zo koning. De meeste tegenstanders spelen zelf ook de normale zetten, dus alleen daartegen moet je leuke variantjes kennen.
Op zaterdag 11 oktober 2003 15:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Voornamelijk omdat een tegenstander een 'normale' opening verwacht.
quote:Op die manier transponeer je gewoon naar de hoofdvariant. Dat is natuurlijk geen afwijken. Je geeft zwart zelfs nog een extra mogelijkheid want a6 is nu ook een goede zet.
Op zaterdag 11 oktober 2003 15:40 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Mijn tegenstanders niet, raar genoeg. In het enkele geval dat ze het wel doen, doe ik meestal Pf3, dan hoeft m'n dame er niet uit, en dekken heeft weinig zin, ivm het paard. En zijn ontwikkeling is dat erg langzaam, dus ik heb een voordeel.
Leuke truuk namelijk: e4 c5 Pf3 a6!?, wit speelt dan vaak d4 cxd4 Pxd4 maar dat is niet goed. e5! is dan namelijk opeens heel sterk want het paard kan niet naar b5. Zwart heeft dan al minstens gelijk spel. Speelt wit bijvoobeeld iets als c4 in plaats van d4, dan heeft de hele zet a6 van zwart geen enkel nut gehad.
quote:Bedankt, die heb ik nog nooit tegen me gehad, toch maar eens proberen. Mijn verdediging tegen het Siciliaans heeft me 2 keer rem. opgeleverd, 2 winst, en 3 verlies. (Maar het is ook niet slim om je paard weg te geven.
Op zaterdag 11 oktober 2003 16:04 schreef thabit het volgende:[..]
Op die manier transponeer je gewoon naar de hoofdvariant. Dat is natuurlijk geen afwijken. Je geeft zwart zelfs nog een extra mogelijkheid want a6 is nu ook een goede zet.
Leuke truuk namelijk: e4 c5 Pf3 a6!?, wit speelt dan vaak d4 cxd4 Pxd4 maar dat is niet goed. e5! is dan namelijk opeens heel sterk want het paard kan niet naar b5. Zwart heeft dan al minstens gelijk spel. Speelt wit bijvoobeeld iets als c4 in plaats van d4, dan heeft de hele zet a6 van zwart geen enkel nut gehad.
Dat vind ik persoonlijk de beste online schaaksite.
quote:Ik speel op Pimpernel. Net een potje remise gespeeld, met het Siciliaans. Ik was zwart.
Op zaterdag 11 oktober 2003 16:18 schreef MacManus het volgende:
Schaken jullie weleens op pogo?Dat vind ik persoonlijk de beste online schaaksite.
quote:Je kunt ook het volgende gambiet spelen: e4 c5 d4 cxd4 c3!. Je krijgt dan ontwikkelingsvoorsprong en activiteit in ruil voor een pion.
Op zaterdag 11 oktober 2003 16:11 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:[..]
Bedankt, die heb ik nog nooit tegen me gehad, toch maar eens proberen. Mijn verdediging tegen het Siciliaans heeft me 2 keer rem. opgeleverd, 2 winst, en 3 verlies. (Maar het is ook niet slim om je paard weg te geven.
) En ik haal mijn dame er niet vroeg uit, liever, maar het hangt ook er van af, of ik meteen met de dame sla, of wacht en met het paard sla. 50-50 tussen die 2.
quote:Een mens leert nog eens wat.
Op zaterdag 11 oktober 2003 16:46 schreef thabit het volgende:[..]
Je kunt ook het volgende gambiet spelen: e4 c5 d4 cxd4 c3!. Je krijgt dan ontwikkelingsvoorsprong en activiteit in ruil voor een pion.
quote:Jah, ik speel daar regelmatig met een maat van me
Schaken jullie weleens op pogo?Dat vind ik persoonlijk de beste online schaaksite.
quote:
quote:Suc6. Ik heb vorig jaar extern gespeeld, in de C. 7 wedstrijden, 2 3 gewonnen, 2 remise en 2 verloren. (Waarvan 1 van de landelijk kampioen bij de D, niet al té verwonderlijk dus.)
Op woensdag 22 oktober 2003 12:29 schreef thabit het volgende:
Vanavond extern. Ben benieuwd.
Mijn persoonlijke tegenstander speelde het vrij suf. Hij deed te lang niets en gaf uiteindelijk in een reeds mindere stelling een volle toren weg.
quote:Vrij laag, tweede klasse onderbond op een middenbord (gisteravond op 5).
Op donderdag 23 oktober 2003 07:36 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Mooi. Lekker dat je hebt gewonnen, feli. Welk bord speel je?
Komt omdat er ineens meer dan 10 extra spelers van boven de 2000 bij onze club zijn gekomen, dus dan schuift iedereen opeens automatisch naar een laag bord door. Gevolg is dat bijna elk team nu dus een klasse te laag speelt dus dat geeft hoop op veel kampioenschappen en promoties .
Op zich vind ik het helemaal niet zo erg om zo laag te spelen. In de interne competitie is de gemiddelde tegenstand boven de 2000. Dus af en toe een makkelijke tegenstander extern heb ik helemaaaal geen problemen mee.
quote:Te begrijpen. Ik speelde vandaag ff lekker een potje op school, verlies ik omdat ik 1 pion minder had... Enfin, de vorige keer dat ik tegen diegene speelde, had ik geen enkele kans, dus het gaat beter
Op donderdag 23 oktober 2003 12:26 schreef thabit het volgende:[..]
Vrij laag, tweede klasse onderbond op een middenbord (gisteravond op 5).
Komt omdat er ineens meer dan 10 extra spelers van boven de 2000 bij onze club zijn gekomen, dus dan schuift iedereen opeens automatisch naar een laag bord door. Gevolg is dat bijna elk team nu dus een klasse te laag speelt dus dat geeft hoop op veel kampioenschappen en promoties
.
Op zich vind ik het helemaal niet zo erg om zo laag te spelen. In de interne competitie is de gemiddelde tegenstand boven de 2000. Dus af en toe een makkelijke tegenstander extern heb ik helemaaaal geen problemen mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |