FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 2+1 wegen waarom niet in Nederland?
RedFever007woensdag 4 juli 2018 @ 19:33
Na wederom een dodelijk ongeluk met 3 doden op een N weg de vraag: waarom hebben we hier geen 2+1 weg systeem?

619px-2%2B1-vaeg.svg.png
Jordy-Bwoensdag 4 juli 2018 @ 19:39
IMG-20180704-WA0046_0.jpg?itok=Xa8pmvsO

Zie je die dubbele doorgetrokken streep?

Waarom kunnen klootzakken niet gewoon een inhaalverbod respecteren en op hun eigen baan blijven rijden?
RedFever007woensdag 4 juli 2018 @ 19:42
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:39 schreef Jordy-B het volgende:
[ afbeelding ]

Zie je die dubbele doorgetrokken streep?

Waarom kunnen klootzakken niet gewoon een inhaalverbod respecteren en op hun eigen baan blijven rijden?
kan ook een klapband of een beroerte zijn geweest. Waarom bouwt de overheid geen 2+1 wegen om dit soort dingen te voorkomen??

Vadertje Staat heeft bloed aan haar handen!
#ANONIEMwoensdag 4 juli 2018 @ 19:42
Wat is een 2+1 weg? Plaatje is mij niet echt duidelijk
nogeenoudebekendewoensdag 4 juli 2018 @ 19:44
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:42 schreef JanCees het volgende:
Wat is een 2+1 weg? Plaatje is mij niet echt duidelijk
Omstebeurt tweebaans om frusties te kunnen laten inhalen.
nogeenoudebekendewoensdag 4 juli 2018 @ 19:45
En ja dan moet je weer ritsen wat ook weer ongelukken oplevert.
Kamelenteenwoensdag 4 juli 2018 @ 19:47
Beter verhogen ze de pakkans voor die gefrustreerde inhalers en nemen ze rijbewijzen en auto's in beslag bij inhaalverboden en tokkiegedrag op de weg. Ik zie niet waarom de Nederlandse staat hier bloed aan zn handen geeft en wat zo'n 2+1 weg bijdraagt.

Wel zie ik onnodige snelle inhaalacties omdat het nog net kan en te hard rijdende auto's omdat er ingehaald moet worden of de weg daartoe gelegenheid biedt. Om maar even te zwijgen over ritsproblemen en verstoppingen daardoor.
#ANONIEMwoensdag 4 juli 2018 @ 19:49
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:42 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Vadertje Staat heeft bloed aan haar handen!
Na deze uitspraak kan ik je niet meer serieus nemen.

Sowieso is de oorzaak van het ongeluk niet bekend. Een beroerte zou ook bij 6+1 wegen fataal kunnen zijn.
Captain_Ghostwoensdag 4 juli 2018 @ 19:51
Ongelukken gebeuren overal.
Tegenwoordig hebben mensen vaak geen geduld in het verkeer. Ze moet snel snel door door rijden.. Elke obstakel kostte hun tijd. Daar krijg je juist ongevallen van.
opgebaardewoensdag 4 juli 2018 @ 19:53
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:42 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

kan ook een klapband of een beroerte zijn geweest. Waarom bouwt de overheid geen 2+1 wegen om dit soort dingen te voorkomen??

Vadertje Staat heeft bloed aan haar handen!
Dus met een 2+1 weg, worden beroertes en klapbanden in het verkeer voorkomen??
embedguywoensdag 4 juli 2018 @ 19:54
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:42 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Vadertje Staat heeft bloed aan haar handen!
Idd, bouw 2+1 wegen en compenseer de kosten daarvoor door op de zorg te besparen.
opgebaardewoensdag 4 juli 2018 @ 19:55
Een gehaaste aso die zich nu niks aantrekt van een inhaalverbod, zal dat opeens wel respecteren bij een 2+1 weg...

Wat een kolder zeg. En alsof een 2+1 weg geen risico met zich meebrengt....
bleibleiwoensdag 4 juli 2018 @ 19:59
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:42 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

kan ook een klapband of een beroerte zijn geweest. Waarom bouwt de overheid geen 2+1 wegen om dit soort dingen te voorkomen??

Vadertje Staat heeft bloed aan haar handen!
wat helpt een 2+1 weg tegen een klapband of beroerte?
JDudewoensdag 4 juli 2018 @ 20:00
N50

https://goo.gl/maps/7TKJMEHaGar
RedFever007woensdag 4 juli 2018 @ 20:00
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
embedguywoensdag 4 juli 2018 @ 20:02
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:55 schreef opgebaarde het volgende:
Een gehaaste aso die zich nu niks aantrekt van een inhaalverbod, zal dat opeens wel respecteren bij een 2+1 weg...

de verleiding is een stuk lager als je weet dat je 1km verderop kan gaan inhalen dan dat je weet dat je bwv nog 30km moet wachten.
nogeenoudebekendewoensdag 4 juli 2018 @ 20:02
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:00 schreef RedFever007 het volgende:
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
Want er schiet nooit iets door de vangrail. Daarbij zijn vangrails vrijwel fataal voor motorrijders.
nogeenoudebekendewoensdag 4 juli 2018 @ 20:03
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:02 schreef embedguy het volgende:

[..]

de verleiding is een stuk lager als je weet dat je 1km verderop kan gaan inhalen dan dat je weet dat je bwv nog 30km moet wachten.
Voor jou en mij wellicht, niet voor klapjosti's.
RedFever007woensdag 4 juli 2018 @ 20:03
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Want er schiet nooit iets door de vangrail. Daarbij zijn vangrails vrijwel fataal voor motorrijders.
een tegemoetkomende vrachtauto ook, wat is je punt?

En nee een vangrail is niet heilig maar kan wel veel ellende voorkomen :)
RedFever007woensdag 4 juli 2018 @ 20:05
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Voor jou en mij wellicht, niet voor klapjosti's.
en wat als jij je keurig aan de snelheid houdt. je ziet een vrachtauto op de andere baan jouw kant oprijden. Ineens zie je een klapjosti die de vrachtauto in gaat halen. De klapjosti klapt vol op jouw auto. 3 seconden later lig je met een geamputeerd been en schedelbasisfractuur in het ziekenhuis. Kunt nooit meer lopen, voor altijd aan de rolstoel gekluisterd drinkend door een rietje.

Zou je dan niet blij geweest zijn als er een vangrail had voorkomen dat de klapjosti op jouw weghelft terecht was gekomen? :)
opgebaardewoensdag 4 juli 2018 @ 20:07
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:02 schreef embedguy het volgende:

[..]

de verleiding is een stuk lager als je weet dat je 1km verderop kan gaan inhalen dan dat je weet dat je bwv nog 30km moet wachten.
Uiteraard.
Hoevaak gebeurt dit nu want is dit een serieus probleem? En we kunnen deze redenering doortrekken en gebruiken om te stellen dat 2x3 (of in ieder geval 2x2) nog veiliger is.
Juup©woensdag 4 juli 2018 @ 20:08
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:05 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

en wat als jij je keurig aan de snelheid houdt. je ziet een vrachtauto op de andere baan jouw kant oprijden. Ineens zie je een klapjosti die de vrachtauto in gaat halen. De klapjosti klapt vol op jouw auto. 3 seconden later lig je met een geamputeerd been en schedelbasisfractuur in het ziekenhuis. Kunt nooit meer lopen, voor altijd aan de rolstoel gekluisterd drinkend door een rietje.

Zou je dan niet blij geweest zijn als er een vangrail had voorkomen dat de klapjosti op jouw weghelft terecht was gekomen? :)
Beter oplossing. Al het (al dan niet) gemotoriseerde verkeer verbieden en iedereen met het OV.
opgebaardewoensdag 4 juli 2018 @ 20:08
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:00 schreef RedFever007 het volgende:
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
Dus je bent eigenlijk voor een geleiderail.
nogeenoudebekendewoensdag 4 juli 2018 @ 20:12
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:05 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

en wat als jij je keurig aan de snelheid houdt. je ziet een vrachtauto op de andere baan jouw kant oprijden. Ineens zie je een klapjosti die de vrachtauto in gaat halen. De klapjosti klapt vol op jouw auto. 3 seconden later lig je met een geamputeerd been en schedelbasisfractuur in het ziekenhuis. Kunt nooit meer lopen, voor altijd aan de rolstoel gekluisterd drinkend door een rietje.

Zou je dan niet blij geweest zijn als er een vangrail had voorkomen dat de klapjosti op jouw weghelft terecht was gekomen? :)
Ik zou nog even vermelden dat m'n kinderen dood achterin liggen, wellicht maakt het dan indruk.

Ongelukken gebeuren en dat ga je niet stoppen door maar lukraak met asfalt en vangrails te strooien.


Bonusscenario: jij ligt te wachten op de ambulance maar die komt te laat omdat vaststaat achter een auto met pech en niet wegkomt vanwege jouw geliefde vangrail.
Captain_Ghostwoensdag 4 juli 2018 @ 20:23
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:12 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik zou nog even vermelden dat m'n kinderen dood achterin liggen, wellicht maakt het dan indruk.

Ongelukken gebeuren en dat ga je niet stoppen door maar lukraak met asfalt en vangrails te strooien.

Bonusscenario: jij ligt te wachten op de ambulance maar die komt te laat omdat vaststaat achter een auto met pech en niet wegkomt vanwege jouw geliefde vangrail.
Wellicht hoeft de midden vangrail niet, maar je kan wel wegen splitsen waarin midden stukje gras is. Op dit manier zal men 2 keer nadenken voordat ie doet.
derLudolfwoensdag 4 juli 2018 @ 20:31
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:00 schreef RedFever007 het volgende:
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
Ik ken ereen paar, maar geen een die gescheiden is...
opgebaardewoensdag 4 juli 2018 @ 20:42
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:00 schreef RedFever007 het volgende:
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
Wacht even wat wij niet snappen....

Jij hebt IETS in Zweden gezien.... dat is volgens jou de oplossing, maar je legt dit nergens uit, nergens geef je aan dat dit alleen in Zweden bestaat en daarna kom jij met deze verwijtende kuttoon _O-
embedguywoensdag 4 juli 2018 @ 20:48
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wacht even wat wij niet snappen....

Jij hebt IETS in Zweden gezien.... dat is volgens jou de oplossing, maar je legt dit nergens uit, nergens geef je aan dat dit alleen in Zweden bestaat en daarna kom jij met deze verwijtende kuttoon _O-
In nl hebben we het ook. Ook andere landen maken er gebruik van :)

Verder, klopt.
derLudolfwoensdag 4 juli 2018 @ 20:50
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wacht even wat wij niet snappen....

Jij hebt IETS in Zweden gezien.... dat is volgens jou de oplossing, maar je legt dit nergens uit, nergens geef je aan dat dit alleen in Zweden bestaat en daarna kom jij met deze verwijtende kuttoon _O-
In NL, Frankrijk en D heb ik ook op zulke wegen gereden :Y
opgebaardewoensdag 4 juli 2018 @ 20:53
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:48 schreef embedguy het volgende:

[..]

In nl hebben we het ook. Ook andere landen maken er gebruik van :)

Verder, klopt.
Met vangrail er tussen ja?
Captain_Ghostwoensdag 4 juli 2018 @ 20:55
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:53 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Met vangrail er tussen ja?
Niet altijd of overal staat er vangrail tussenin.
Waar drukker is, staat er wel. Bij rustige route kan je wel raden.
embedguywoensdag 4 juli 2018 @ 20:57
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:53 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Met vangrail er tussen ja?
Ja, op de N50 bijv. zoals eerder gepost.
oranjevogel1woensdag 4 juli 2018 @ 21:07
Beter verlagen ze de maximumsnelheid overal naar 10 km/h. Zodat er ook geen reden tot inhalen meer is.
Jordy-Bwoensdag 4 juli 2018 @ 21:08
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:07 schreef oranjevogel1 het volgende:
Beter verlagen ze de maximumsnelheid overal naar 10 km/h. Zodat er ook geen reden tot inhalen meer is.
Je zegt het alsof je er van overtuigd bent dat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt. :')
oranjevogel1woensdag 4 juli 2018 @ 21:09
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je zegt het alsof je er van overtuigd bent dat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt. :')
Sarcasme niet herkennen. :')
Jordy-Bwoensdag 4 juli 2018 @ 21:13
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:09 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Sarcasme niet herkennen. :')
Dat... was sarcasme? -O-

Niet weten wat sarcasme is. :')
oranjevogel1woensdag 4 juli 2018 @ 21:14
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat... was sarcasme? -O-

Niet weten wat sarcasme is. :')
Geen abstracte informatie tussen de regels door kunnen lezen. ;(
Sounddragonwoensdag 4 juli 2018 @ 21:54
Niet normaal kunnen posten :')

Doe es een beetje normaal.
Glijdt_lichtzondag 8 juli 2018 @ 21:57
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik ken ereen paar, maar geen een die gescheiden is...
In Zweden zijn ze fysiek gescheiden.
De N50 in Nederland ook.
Ferzondag 8 juli 2018 @ 22:30
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:00 schreef RedFever007 het volgende:
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
n307 Lelystad Kampen heeft dit.
Ivo1985zondag 8 juli 2018 @ 22:31
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:00 schreef RedFever007 het volgende:
wat mensen hier niet snappen is dat de 1 en de 2 weg fysiek van elkaar gescheiden zijn door een vangrail. Dus het per ongeluk op de verkeerde weghelft komen is niet mogelijk.
Bij de gemiddelde 2+1 weg in het buitenland is er dus echt geen sprake van een geleiderail in het midden, vaak niet eens een berm. De enige scheiding tussen de rijrichtingen is een beetje witte verf op het asfalt.

Maar los daarvan : je ziet die 2+1 wegen vrijwel alleen op hellingen en ze zijn dan ook slechts bedoeld om zwaar vrachtverkeer wat langzaam omhoog rijdt in te kunnen halen.
dennistdzondag 8 juli 2018 @ 22:57
Vrijwel de hele B54 van de grens (A35/N35 bij Enschede) tot de A1 bij Münster is 2+1. Rijdt een stuk beter dan bijvoorbeeld de N36: als je daar achter een vrachtwagen terecht komt kun je het wel schudden....
GeenHelpdeskmaandag 9 juli 2018 @ 00:46
TS heeft wel een punt. Het secundaire wegennet is zwaar ondermaats in Nederland. In Duitsland heb je tussen nietszeggende plaatsjes inderdaad best wel vaak een 2+1 weg. Hier in Nederland sukkelt alles maar achter elkaar aan, en inhalen is meestal onmogelijk.
Glijdt_lichtmaandag 9 juli 2018 @ 08:16
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:39 schreef Jordy-B het volgende:
[ afbeelding ]

Zie je die dubbele doorgetrokken streep?


Alsof die dubbele streep tegenwoordig nog wat betekent.
Vroeger was 1 streep - niet doen. Dubbele streep - als je het toch doet ga je dood.

Sinds de dubbele streep standaard is in het ontwerp betekent het eigenlijk niets bijzonders meer. Zeker wanneer wegen waar prima in te halen valt verboden worden om in te halen.

Nederland moet gewoon zulke wegen veiliger maken, bv met een 2+1 constructie als in Zweden gebruikelijk is
mailymaandag 9 juli 2018 @ 08:20
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:08 schreef Juup© het volgende:

[..]

Beter oplossing. Al het (al dan niet) gemotoriseerde verkeer verbieden en iedereen met het OV.
Transportbanden op de snelwegen. Bij op- en afritten start je je motor en gaat weer zelf rijden.
Glijdt_lichtmaandag 9 juli 2018 @ 08:23
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Bij de gemiddelde 2+1 weg in het buitenland is er dus echt geen sprake van een geleiderail in het midden, vaak niet eens een berm. De enige scheiding tussen de rijrichtingen is een beetje witte verf op het asfalt.

Maar los daarvan : je ziet die 2+1 wegen vrijwel alleen op hellingen en ze zijn dan ook slechts bedoeld om zwaar vrachtverkeer wat langzaam omhoog rijdt in te kunnen halen.
Je ziet ze zeker niet alleen op hellingen. Bij hellingen heet het een klimstrook, speciaal voor vrachtwagens..

In Duitsland zie je vaak de onbeveiligde variant van 2+1, maar ze bestaan ook met vangrail.
In Zweden heb je vrijwel altijd iets ertussen

E22

https://goo.gl/maps/oBEcYrJr89R2
Glijdt_lichtmaandag 9 juli 2018 @ 08:29
En België heeft gewoon dit:

https://goo.gl/maps/wDMBT2M4mtA2
Left side,
Right side
Suicide ;).

De middelste mag door beide richtingen gebruikt worden
Juup©maandag 9 juli 2018 @ 10:24
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 08:20 schreef maily het volgende:

[..]

Transportbanden op de snelwegen. Bij op- en afritten start je je motor en gaat weer zelf rijden.
_O-
Metalfreakmaandag 9 juli 2018 @ 10:27
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 00:46 schreef GeenHelpdesk het volgende:
TS heeft wel een punt. Het secundaire wegennet is zwaar ondermaats in Nederland. In Duitsland heb je tussen nietszeggende plaatsjes inderdaad best wel vaak een 2+1 weg. Hier in Nederland sukkelt alles maar achter elkaar aan, en inhalen is meestal onmogelijk.
En Nederland heeft er ook een handje van om op steeds meer van die wegen de maximumsnelheid maar te verlagen naar 60km/h. Zo kom je nooit ergens.
daNpymaandag 9 juli 2018 @ 10:31
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik ken ereen paar, maar geen een die gescheiden is...
N50 Zwolle-Emmeloord.

Misschien moeten de opa's en oma's dan ook maar geen 60 gaan rijden waar je 80 mag. Als je niet meer durft is het tijd om een alternatief vervoermiddel te zoeken.
Scarlet_Dragonflymaandag 9 juli 2018 @ 10:37
[quote]1s.gif Op maandag 9 juli 2018 10:31 schreef daNpy het volgende:

[..]

N50 Zwolle-Emmeloord.
[/qoute]

Het nare van die weg is dat er één zo'n inhaalplek is waar dan meteen ook een stoplicht staat, een maximumsnelheid van 70 km/u geld en er een flitspaal staat :(

[ Bericht 6% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 09-07-2018 10:58:32 ]
Ivo1985maandag 9 juli 2018 @ 11:17
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 00:46 schreef GeenHelpdesk het volgende:
TS heeft wel een punt. Het secundaire wegennet is zwaar ondermaats in Nederland. In Duitsland heb je tussen nietszeggende plaatsjes inderdaad best wel vaak een 2+1 weg. Hier in Nederland sukkelt alles maar achter elkaar aan, en inhalen is meestal onmogelijk.
In Nederland heeft bijna elk gehucht dan ook weer een eigen afslag van de snelweg.

Alsof Duitsland zo geweldig is. Wil je vanaf Venlo naar Emmerich, rij je over de Duitse route continu op 1+1 wegen die door elke plaats heen gaan. Rij je via Nederland dan is het een heel stuk om, maar zit je wel op de snelweg totdat je de grens over gaat.
daNpymaandag 9 juli 2018 @ 11:54
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 10:37 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 9 juli 2018 10:31 schreef daNpy het volgende:

[..]

N50 Zwolle-Emmeloord.
[/qoute]

Het nare van die weg is dat er één zo'n inhaalplek is waar dan meteen ook een stoplicht staat, een maximumsnelheid van 70 km/u geld en er een flitspaal staat :(

Beide kanten op zijn er 2 inhaalmogelijkheden volgens mij. Bij het stoplicht is het 4 baans.
Onaniemmaandag 9 juli 2018 @ 12:41
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:42 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

kan ook een klapband of een beroerte zijn geweest. Waarom bouwt de overheid geen 2+1 wegen om dit soort dingen te voorkomen??

Vadertje Staat heeft bloed aan haar handen!
In geval van beroerte helpt ook een 2+1 weg niet.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 9 juli 2018 @ 17:34
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:33 schreef RedFever007 het volgende:
Na wederom een dodelijk ongeluk met 3 doden op een N weg de vraag: waarom hebben we hier geen 2+1 weg systeem?

[ afbeelding ]
Ik heb me wel eens laten vertellen, dat daar meer doden vallen dan op andere wegen.

Edit; sorry, herinner me net dat dat driebaanswegen waren.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 9 juli 2018 @ 17:35
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:39 schreef Jordy-B het volgende:
[ afbeelding ]

Zie je die dubbele doorgetrokken streep?

Waarom kunnen klootzakken niet gewoon een inhaalverbod respecteren en op hun eigen baan blijven rijden?
Die streep is toch niet bij die aanrijding betrokken?
RealBizkit666maandag 9 juli 2018 @ 18:33
Gewoon de Franse 3 strooks wegen waar je van beide richtingen mag inhalen op de middelste strook. Perfect gewoon. _O_
#ANONIEMmaandag 9 juli 2018 @ 18:37
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:51 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ongelukken gebeuren overal.
Tegenwoordig hebben mensen vaak geen geduld in het verkeer. Ze moet snel snel door door rijden.. Elke obstakel kostte hun tijd. Daar krijg je juist ongevallen van.
En wat te denken van mensen die amper 50 rijden op een 80 weg. Levengevaarlijk voor achteropkomend verkeer en zwaar uitlokkend om in te halen. Vooral op zondagen een veel voorkomend levensgevaarlijk fenomeen.
embedguymaandag 9 juli 2018 @ 20:31
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 18:33 schreef RealBizkit666 het volgende:
Gewoon de Franse 3 strooks wegen waar je van beide richtingen mag inhalen op de middelste strook. Perfect gewoon. _O_
of de duitse tweebaanswegen die breed genoeg zijn om met z'n drieën doorheen te gaan. Al heb je dan weer dat 't 10jaar duurt voordat mensen dat snappen hier in nl.
DieselTankmaandag 9 juli 2018 @ 22:56
Ik heb in Australie gereden waar ze veel van die (af en toe) 2+1 banen hebben voor bij heuvels enzo. Het grote tering tyfes tering klote kut hoeren kut gvd probleem is dat mensen bij een enkele baan 30% onder snelheidslimiet rijden maar zodra ze zien dat er 2 banen komen ze extra gas bij geven (vaak onbewust) en 3 x raden waar de meeste flitsers staan: op de ''inhaalbanen'' dus dan kan je er nog steeds niet fatsoenlijk langs zonder een boete te krijgen.

Snelheidsboetes in Australie zijn veel duurder dan in Nederland.
DieselTankmaandag 9 juli 2018 @ 22:56
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 20:31 schreef embedguy het volgende:

[..]

of de duitse tweebaanswegen die breed genoeg zijn om met z'n drieën doorheen te gaan. Al heb je dan weer dat 't 10jaar duurt voordat mensen dat snappen hier in nl.
In rusland kunnen ze soms met 5 naast elkaar over 2 baans wegen, dat snap ik ook niet helemaal.
Govermandinsdag 10 juli 2018 @ 09:16
Tja, 2+1 wegen in Nederland... Het is niet echt een gelukkige combinatie gebleken.

Vooropgesteld, de N50 tussen Hattemerbroek en Kampen ligt er best goed bij. Het is alleen jammer dat het wegrestaurant Zalkerbroek vanuit alle richtingen bereikbaar moest zijn. Dat is de reden dat die verkeerslichten daar staan...

Eigenlijk zijn 2+1 wegen het 'slechtste van beide werelden'. Ze nemen vrijwel dezelfde ruimte in als een 2x2 weg, maar hebben uiteindelijk dezelfde capaciteit als een 1x2 weg. Dan rijst dus de vraag waarom je zoiets zou gaan doen?

Kosten? MWah, vrijwel geen voordelen. De prijs van een strekkende meter asfalt maakt niet heel veel uit. De kosten van de grond + onderbouw is dan weer vrijwel gelijk (immers, zelfde aantal m2 nodig...). Alleen in ZEER specifieke omstandigheden zou zoiets het verschil kunnen maken, maar dat zou je eerder in bergachtig gebied verwachten. En die hebben we bijna nergens in Nederland.

Verkeersveiligheid? Nee, ook al niet. Bij 1x2 met inhaalverboden of 2x1 met geleiderail o.i.d. heb je geen inhaalmogelijkheid. Hoewel dat irritant is, is het niet onveilig. Dat is dus een reden waarom 2x1 met geleiderail best populair zijn in Nederland: wel de veiligheid, niet de extra kosten. En dat je niet kunt inhalen? Tja, qua kosten is dat niet echt een argument (ook niet in kosten-baten analyse termen...).

Milieu? Ja, die dus eigenlijk wel. Maar toch ook weer niet. Qua emissies van voertuigen maakt het allemaal niet veel uit of je op een 80 km/u weg achter een vrachtauto rijdt of niet. Wat wel uitmaakt, is hoeveel wegcapaciteit wordt toegevoegd EN hoeveel extra ruimte nodig is.

Wanneer de wegcapaciteit wordt VERGROOT dan is altijd een ruimtelijke procedure aan de orde is (tracéwet, inpassingsplan, bestemmingsplan), vaak een milieueffectrapportage (mer) en soms ook het plaatsen van geluidschermen o.i.d.

Dan zou je zeggen: dan is 2+1 toch een goed alternatief? Nou, vaak dus niet. Want, als er geen ruimte is dan moet je die gaan aankopen (grond van eigenaren naast de weg) en inrichten als weg. En daar is dus (net als bij aanleg van een nieuwe weg/uitbreiding van weg met 'echte' rijstroken) vaak ook weer een procedure van bestemmingsplan/inpassingsplan/tracéwet voor nodig. En eventueel nog onteigening wanneer grond nodig is die iemand niet vrijwillig wil verkopen. Dus ja, waarom zou je als overheid dan zoveel moeite stoppen in een soort van halfbakken oplossing? Niet dus... Het is dan vaak alles (full scale weguitbreiding met extra rijstroken etc.) of alleen wat kleine maatregelen die zonder poespas zijn door te voeren.

Misschien niet het meest gewenste antwoord hier, snap ik ook wel. Maar wel reëel, zegt de oud-RWS-er die best veel stroken asfalt op Rijkswegen (veel A-wegen en enkele N-wegen) heeft mogelijk gemaakt, waaronder die N50...

[ Bericht 0% gewijzigd door Goverman op 10-07-2018 09:24:23 ]
nogeenoudebekendedinsdag 10 juli 2018 @ 09:28
Goverman. _O_.
DatDitKanJohdinsdag 10 juli 2018 @ 12:56
Dan minder dubbele lijnen. Vaak genoeg in mijn buurt dat er weer zo'n stink trekker met z'n 50 over de 80 weg heengaat. Of bejaarde met 60. Misschien een oplossing om die dingen gewoon te verbieden op de weg. De wielen van de trekker zijn toch al gebouwd om niet op de weg te hoeven rijden en bejaarden hoeven nergens te wezen op zo'n weg, die zijn vast weer verdwaald.
Frozen-assassindinsdag 10 juli 2018 @ 13:00
Of gewoon maar 80km/u tuffen achter een vrachtwagen en 1 minuut later thuis komen
Govermandinsdag 10 juli 2018 @ 13:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:56 schreef DatDitKanJoh het volgende:
Dan minder dubbele lijnen. Vaak genoeg in mijn buurt dat er weer zo'n stink trekker met z'n 50 over de 80 weg heengaat. Of bejaarde met 60. Misschien een oplossing om die dingen gewoon te verbieden op de weg. De wielen van de trekker zijn toch al gebouwd om niet op de weg te hoeven rijden en bejaarden hoeven nergens te wezen op zo'n weg, die zijn vast weer verdwaald.
[sarcasme modus]Tjonge, ik snap nu dat ik het altijd verkeerd heb gezien. Deze post gaat mij echt van mening doen veranderen... Complimenten voor de onderbouwing! Nobelprijs! [/sarcasme modus]

Dubbele lijnen hebben een functie. En ook dat hele smalle stukje asfalt na de kantstreep (in jargon: redresseerruimte) heeft een functie. En dat is dat een weg 'vergevingsgezind' is ontworpen: rijd je OP de streep (dat hoor/voel je vaak wel) dan zit je niet gelijk in de gevarenzone: je hebt nog ruim een halve meter breedte als 'reserve' om te corrigeren. De streep zelf is 10 of 15 centimeter breed en de redresseerruimte is bij autosnelwegen vaak ruim een halve meter. Bij 1x2 is dat aan de rechterzijde van de rijstrook vaak ook zo (al wordt daar ook wel eens van afgeweken.

Zonder foutmarge (die dus wordt gecreëerd door dubbele strepen en redresseerruimte) kan een onbedoelde fout of zelfs een windvlaag keihard worden afgestraft. En daar kan iedereen ook slachtoffer van worden. In het geval van een kantstreep kost je dat mogelijk een buitenspiegel. In het geval van de middenstreep op een 1x2 weg levert het mogelijk een frontale aanrijding op...

Wegen hebben een functie: het mogelijk maken van vervoer van personen en transport van goederen. En ja, dat betekent dus OOK dat ouderen van dagen van die weg gebruik mogen maken. En OOK landbouwvoertuigen mogen op de weg rijden. Lijkt me niet onredelijk...
DatDitKanJohdinsdag 10 juli 2018 @ 13:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:28 schreef Goverman het volgende:

[..]

[sarcasme modus]Tjonge, ik snap nu dat ik het altijd verkeerd heb gezien. Deze post gaat mij echt van mening doen veranderen... Complimenten voor de onderbouwing! Nobelprijs! [/sarcasme modus]

Dubbele lijnen hebben een functie. En ook dat hele smalle stukje asfalt na de kantstreep (in jargon: redresseerruimte) heeft een functie. En dat is dat een weg 'vergevingsgezind' is ontworpen: rijd je OP de streep (dat hoor/voel je vaak wel) dan zit je niet gelijk in de gevarenzone: je hebt nog ruim een halve meter breedte als 'reserve' om te corrigeren. De streep zelf is 10 of 15 centimeter breed en de redresseerruimte is bij autosnelwegen vaak ruim een halve meter. Bij 1x2 is dat aan de rechterzijde van de rijstrook vaak ook zo (al wordt daar ook wel eens van afgeweken.

Zonder foutmarge (die dus wordt gecreëerd door dubbele strepen en redresseerruimte) kan een onbedoelde fout of zelfs een windvlaag keihard worden afgestraft. En daar kan iedereen ook slachtoffer van worden. In het geval van een kantstreep kost je dat mogelijk een buitenspiegel. In het geval van de middenstreep op een 1x2 weg levert het mogelijk een frontale aanrijding op...

Wegen hebben een functie: het mogelijk maken van vervoer van personen en transport van goederen. En ja, dat betekent dus OOK dat ouderen van dagen van die weg gebruik mogen maken. En OOK landbouwvoertuigen mogen op de weg rijden. Lijkt me niet onredelijk...
Ik probeerde iets te zeggen maar zo te zien ben ik dat halverwege kwijt geraakt. *Iets met weinig slaap de schuld te geven*
Ik irriteer mij aan heel traag verkeer op hele, lange, rechte overzichtelijke 80 wegen waar een inhaalverbod is dmv een ononderbroken lijn. Dat de dubbele lijn een extra functie heeft tegenover een extra marge om je voertuig te corrigeren wist ik dan weer niet. Zo leert men nog eens wat.
Die redresseerruimte had ik dan wel weer door.

En eerlijk gezegd, op dat soort privinciale wegen waar landbouwvoertuigen ook rijden in ieder geval zeker NIET tijdens de spits. Het is al druk genoeg op de overvolle wegen van Nederland. Laat het zeker niet extra ophouden door dat soort dingen.
Kriegeldinsdag 10 juli 2018 @ 13:52
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:56 schreef DieselTank het volgende:

[..]

In rusland kunnen ze soms met 5 naast elkaar over 2 baans wegen, dat snap ik ook niet helemaal.
Heb je ooit beelden van Russisch verkeer gezien? Die extra spelingsruimte hebben ze gewoon nodig om niet constant in elkaars auto te zitten.
DieselTankdinsdag 10 juli 2018 @ 22:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:40 schreef DatDitKanJoh het volgende:

En eerlijk gezegd, op dat soort privinciale wegen waar landbouwvoertuigen ook rijden in ieder geval zeker NIET tijdens de spits. Het is al druk genoeg op de overvolle wegen van Nederland. Laat het zeker niet extra ophouden door dat soort dingen.
Veel landbouwvoertuigen rijden al dik 50 terwijl 25 toegelaten max toegelaten is. En 40 km word gedoogd en binnenkort het maximum voor trekkers zonder kenteken.

Maar landbouwverkeer mag soms niet op N wegen en ik weet dat veel agrariers niet graag een stoet van 3 km achter hen willen hebben op een N-weg omdat ze zelf ook wel snappen dat het irritant is. Dan zijn er vaak alternatieve routes speciaal voor landbouwverkeer e.d. maar jammer genoeg zijn ze bezaaid met van die kut drempels.

Drempels zijn voor een auto irritant maar voor landbouwverkeer super irritant, ten eerste de klap die je krijgt omdat je recht boven de achteras zit. Ten tweede al je machines gaan kapot door die rot drempels, echt alles gaat kapot.. Dat is omdat veel machines niet bestemd zijn om over snelheidsdrempels gelanceerd te worden.
dennistddinsdag 10 juli 2018 @ 22:21
Het kan best zo zijn dat ze geen stoet auto's achter zich willen hebben, maar waarom maakt zeker 90% dan geen gebruik van de speciaal daarvoor aangelegde passeerhavens?
derLudolfdinsdag 10 juli 2018 @ 22:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:21 schreef dennistd het volgende:
Het kan best zo zijn dat ze geen stoet auto's achter zich willen hebben, maar waarom maakt zeker 90% dan geen gebruik van de speciaal daarvoor aangelegde passeerhavens?
Zie er nog maar eens weer tussen te komen... Ik gebruik die paseerstroken regelmatig, met de auto, zodat vrachtwagen of trekker door kunnen rijden.
dennistddinsdag 10 juli 2018 @ 22:45
Jij doelt op een smalle weg ja. Ik heb het gewoon over een normale provinciale N-weg.
daNpywoensdag 11 juli 2018 @ 11:14
Waar jij alweer afgewerkt bent, zijn die mensen nog steeds aan het werk. En waarschijnlijk al 2-3 uur langer dan de gemiddelde fileslaaf, dus een beetje inlevingsvermogen is wel op zijn plaats.

Ik kan me wel ergeren aan voornamelijk bejaarden, of anderen die bewust* 60 rijden waar je 80 mag. Dat is gewoon verkeer ophouden.

* Mensen die onbewust rijden moeten ze direct hun rijbewijs afpakken, levensgevaarlijk als ze niet weten waar ze niet mee bezig zijn.
Sounddragonwoensdag 11 juli 2018 @ 12:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:45 schreef dennistd het volgende:
Jij doelt op een smalle weg ja. Ik heb het gewoon over een normale provinciale N-weg.
jongeh, als jij met je langzaam verkeer apparaat op dat vakkie gaat staan om aardig te zijn, kun je daarna van de complete verkeersstroom van alles krijgen, behalve een plek op de weg. De hedendaagse automobilist vermoordt alles en iedereen in een straal van 100 meter om zich heen om een halve minuut eerder thuis te zijn. Die gaan écht niet zonder bijzonder overtuigend optreden van minimaal een ME-peloton of een Tankdivisie vrijwillig een trekker voor zich laten rijden, nog niet misschien :N Dan sta je daar tot na de spits op dat vak.

Waarom gaan linksrijders niet naar rechts op de snelweg? Same shit.
dennistdwoensdag 11 juli 2018 @ 12:06
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2018 11:14 schreef daNpy het volgende:
Waar jij alweer afgewerkt bent, zijn die mensen nog steeds aan het werk. En waarschijnlijk al 2-3 uur langer dan de gemiddelde fileslaaf, dus een beetje inlevingsvermogen is wel op zijn plaats.
Als buschauffeur ben ik nou niet bepaald fileslaaf dacht ik zo, mijn werktijden variëren ook tussen 5u en 1u.
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

jongeh, als jij met je langzaam verkeer apparaat op dat vakkie gaat staan om aardig te zijn, kun je daarna van de complete verkeersstroom van alles krijgen, behalve een plek op de weg. De hedendaagse automobilist vermoordt alles en iedereen in een straal van 100 meter om zich heen om een halve minuut eerder thuis te zijn. Die gaan écht niet zonder bijzonder overtuigend optreden van minimaal een ME-peloton of een Tankdivisie vrijwillig een trekker voor zich laten rijden, nog niet misschien :N Dan sta je daar tot na de spits op dat vak.
Zo druk is het ook weer niet op die wegen... Het probleem zit hem vooral in dat als er eindelijk een plekje is waar je veilig voorbij kunt er net weer tegenliggers zijn (als er niet al 30 auto's achter de trekker zitten inmiddels)
Sounddragonwoensdag 11 juli 2018 @ 12:09
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2018 11:14 schreef daNpy het volgende:
Waar jij alweer afgewerkt bent, zijn die mensen nog steeds aan het werk. En waarschijnlijk al 2-3 uur langer dan de gemiddelde fileslaaf, dus een beetje inlevingsvermogen is wel op zijn plaats.

Ik kan me wel ergeren aan voornamelijk bejaarden, of anderen die bewust* 60 rijden waar je 80 mag. Dat is gewoon verkeer ophouden.

* Mensen die onbewust rijden moeten ze direct hun rijbewijs afpakken, levensgevaarlijk als ze niet weten waar ze niet mee bezig zijn.
Idd, gisteren via de N-weg vanaf de A50 binnendoor naar Haps, de héle weg zo'n kutzak vooraan een treintje die constant 65 - 70 reed.. dubbele streep en sowieso te druk om er alsnóg voorbij te stampen, daarbij was ik nummertje 25 in de trein ofzo. Gewoon moedwillig en niet eens Mof. Die kan je na een km of 30 wel vermoorden :( :(
#ANONIEMwoensdag 11 juli 2018 @ 13:02
75% van de Nederlanders kan sowieso niet autorijden. Gaat allemaal veel te traag man. Handelingssnelheid van een dikke pad. Wel stuitend dat het autorijden niet goed gaat terwijl we juist in alle andere zaken erg haastig en opdringerig zijn.
Sounddragonwoensdag 11 juli 2018 @ 15:29
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:06 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als buschauffeur ben ik nou niet bepaald fileslaaf dacht ik zo, mijn werktijden variëren ook tussen 5u en 1u.

[..]

Zo druk is het ook weer niet op die wegen... Het probleem zit hem vooral in dat als er eindelijk een plekje is waar je veilig voorbij kunt er net weer tegenliggers zijn (als er niet al 30 auto's achter de trekker zitten inmiddels)
dat is meestal de pest, en de weg waar ik het over heb is wél debiel druk in de spits; elke rotonde is minimaal een km file, dus een trekker ertussen is gewoon een trein van tig auto's. Inhalen heeft dan ook niet heel veel nut, en er zitten meestal wel een paar chickens tussen die niet durven met hun 1.0.
Govermanwoensdag 11 juli 2018 @ 16:52
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dat is meestal de pest, en de weg waar ik het over heb is wél debiel druk in de spits; elke rotonde is minimaal een km file, dus een trekker ertussen is gewoon een trein van tig auto's. Inhalen heeft dan ook niet heel veel nut, en er zitten meestal wel een paar chickens tussen die niet durven met hun 1.0.
Tja, dat is idd best irritant... Maar voor enige meer inhoudelijke reflectie toch nog wel even het volgende: de files die jij ziet worden niet veroorzaakt door tractoren, maar (simpelgezegd) omdat de intensiteit van het verkeer hoger is dan de capaciteit van de weg. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.

Een 1x2 weg waar jij dagelijks gebruik van maakt heeft (in ideale omstandigheden) een theoretische capaciteit van ongeveer 2100 motorrijtuigen per uur. Wanneer je op ongeveer 80% daarvan zit, rijd je al niet echt lekker meer door voor je gevoel.

Wat je dan krijgt is dat wanneer iemand "plotseling remt" dat niet zonder reden doet, maar reageert op de voertuigen voor hem. Oftewel: het 'schrikkerige rijgedrag' is NIET de oorzaak van files e.d. , maar het GEVOLG van drukte op de weg.

Hoe zit dat dan met landbouwvoertuigen op een dergelijke weg? Ja, die zorgen ervoor dat de capaciteit van de weg wat afneemt. Overigens niet eens heel erg veel, omdat (zoals al gezegd) een landbouwvoertuig vaak stevig doorrijdt: ergens tussen de 25 km/u en 50 km/u vaak (uitgaande van Vmax=80 km/u).

Neemt de capaciteit van de weg dan heel erg af? Nee, niet heel erg. Immers, wanneer er langzamer wordt gereden, wordt er ook dichter op elkaar gereden (2 seconden afstand bij 20 km/u is minder meters dan bij 80 km/u, dat idee). Met enig wiskundig geweld (waar ik nooit heel goed in ben geweest), kun je dan uitrekenen wat de optimale snelheid is om het meeste aantal voertuigen per rijstrook per uur af te wikkelen. En de optimale snelheid is ongeveer 50 km/u. Voor een begrijpelijke uitleg: klik hier.

En daarmee kun je dus gerust stellen dat tractoren en ouderen van dagen die dichter bij de 50 km/u rijden dan bij de 80 km/u, weliswaar irritant zijn, maar niet de oorzaak van de file. Die file wordt veroorzaakt door jou en alle andere mensen die gebruik maken van diezelfde weg. Okay, daarmee zijn die langzamere voertuigen ook weer wel een beetje schuldig... :)