abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 juli 2018 @ 12:09:16 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180395579
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2018 11:14 schreef daNpy het volgende:
Waar jij alweer afgewerkt bent, zijn die mensen nog steeds aan het werk. En waarschijnlijk al 2-3 uur langer dan de gemiddelde fileslaaf, dus een beetje inlevingsvermogen is wel op zijn plaats.

Ik kan me wel ergeren aan voornamelijk bejaarden, of anderen die bewust* 60 rijden waar je 80 mag. Dat is gewoon verkeer ophouden.

* Mensen die onbewust rijden moeten ze direct hun rijbewijs afpakken, levensgevaarlijk als ze niet weten waar ze niet mee bezig zijn.
Idd, gisteren via de N-weg vanaf de A50 binnendoor naar Haps, de héle weg zo'n kutzak vooraan een treintje die constant 65 - 70 reed.. dubbele streep en sowieso te druk om er alsnóg voorbij te stampen, daarbij was ik nummertje 25 in de trein ofzo. Gewoon moedwillig en niet eens Mof. Die kan je na een km of 30 wel vermoorden :( :(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180396549
75% van de Nederlanders kan sowieso niet autorijden. Gaat allemaal veel te traag man. Handelingssnelheid van een dikke pad. Wel stuitend dat het autorijden niet goed gaat terwijl we juist in alle andere zaken erg haastig en opdringerig zijn.
  woensdag 11 juli 2018 @ 15:29:35 #78
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180399740
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 12:06 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als buschauffeur ben ik nou niet bepaald fileslaaf dacht ik zo, mijn werktijden variëren ook tussen 5u en 1u.

[..]

Zo druk is het ook weer niet op die wegen... Het probleem zit hem vooral in dat als er eindelijk een plekje is waar je veilig voorbij kunt er net weer tegenliggers zijn (als er niet al 30 auto's achter de trekker zitten inmiddels)
dat is meestal de pest, en de weg waar ik het over heb is wél debiel druk in de spits; elke rotonde is minimaal een km file, dus een trekker ertussen is gewoon een trein van tig auto's. Inhalen heeft dan ook niet heel veel nut, en er zitten meestal wel een paar chickens tussen die niet durven met hun 1.0.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 11 juli 2018 @ 16:52:32 #79
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180401795
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dat is meestal de pest, en de weg waar ik het over heb is wél debiel druk in de spits; elke rotonde is minimaal een km file, dus een trekker ertussen is gewoon een trein van tig auto's. Inhalen heeft dan ook niet heel veel nut, en er zitten meestal wel een paar chickens tussen die niet durven met hun 1.0.
Tja, dat is idd best irritant... Maar voor enige meer inhoudelijke reflectie toch nog wel even het volgende: de files die jij ziet worden niet veroorzaakt door tractoren, maar (simpelgezegd) omdat de intensiteit van het verkeer hoger is dan de capaciteit van de weg. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.

Een 1x2 weg waar jij dagelijks gebruik van maakt heeft (in ideale omstandigheden) een theoretische capaciteit van ongeveer 2100 motorrijtuigen per uur. Wanneer je op ongeveer 80% daarvan zit, rijd je al niet echt lekker meer door voor je gevoel.

Wat je dan krijgt is dat wanneer iemand "plotseling remt" dat niet zonder reden doet, maar reageert op de voertuigen voor hem. Oftewel: het 'schrikkerige rijgedrag' is NIET de oorzaak van files e.d. , maar het GEVOLG van drukte op de weg.

Hoe zit dat dan met landbouwvoertuigen op een dergelijke weg? Ja, die zorgen ervoor dat de capaciteit van de weg wat afneemt. Overigens niet eens heel erg veel, omdat (zoals al gezegd) een landbouwvoertuig vaak stevig doorrijdt: ergens tussen de 25 km/u en 50 km/u vaak (uitgaande van Vmax=80 km/u).

Neemt de capaciteit van de weg dan heel erg af? Nee, niet heel erg. Immers, wanneer er langzamer wordt gereden, wordt er ook dichter op elkaar gereden (2 seconden afstand bij 20 km/u is minder meters dan bij 80 km/u, dat idee). Met enig wiskundig geweld (waar ik nooit heel goed in ben geweest), kun je dan uitrekenen wat de optimale snelheid is om het meeste aantal voertuigen per rijstrook per uur af te wikkelen. En de optimale snelheid is ongeveer 50 km/u. Voor een begrijpelijke uitleg: klik hier.

En daarmee kun je dus gerust stellen dat tractoren en ouderen van dagen die dichter bij de 50 km/u rijden dan bij de 80 km/u, weliswaar irritant zijn, maar niet de oorzaak van de file. Die file wordt veroorzaakt door jou en alle andere mensen die gebruik maken van diezelfde weg. Okay, daarmee zijn die langzamere voertuigen ook weer wel een beetje schuldig... :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')